Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Dat is net het punt!
Waarom wil je een maximale opbrengst op jaarbasis?
Omdat het meer geld opbrengt? ;)
In de toekomst wordt het van belang om de stroom vooral te produceren op de momenten dat de vraag het grootst is. Zoniet worden de investeringen in verzwaring van het netwerk en batterijopslag alleen maar groter.
En dat is geen slechte zaak, die extra investering. Hoe meer batterijopslag er wordt geplaatst, hoe lager de prijs ervan wordt, en des te meer gedecentraliseerd de opslag wordt (zodat geen verzwaring nodig is). Opslag maakt het net ook veel robuuster.
 
En dat is geen slechte zaak, die extra investering. Hoe meer batterijopslag er wordt geplaatst, hoe lager de prijs ervan wordt, en des te meer gedecentraliseerd de opslag wordt (zodat geen verzwaring nodig is). Opslag maakt het net ook veel robuuster.

Prijsdaling van batterijen is een mondiaal vraagstuk, zal niet van onze lage landen afhangen en is al enkele jaren aan de gang (mede door onze en andere EV's).
Dus als ik het goed heb wil jij extra betalen aan vergoedingen voor de netbeheerders? Ik hou mijn energiefactuur liefst zo laag mogelijk en heb liever dat vraag en aanbod beter op elkaar afgestemd worden (en als dat kan door pv anders te oriënteren, dan graag). Wees gerust er zullen nog investeringen genoeg op ons afkomen voor verzwaring van het net.

Plus nog een punt: wanneer we in een situatie gaan komen met slimme netten zal er nog een periode komen wanneer stroom gratis of extreem goedkoop wordt of wanneer je zal moeten betalen om stroom op het net te zetten (op de groothandelsmarkten nu al soms negatieve prijzen).
 
Prijsdaling van batterijen is een mondiaal vraagstuk, zal niet van onze lage landen afhangen en is al enkele jaren aan de gang (mede door onze en andere EV's).
Dus als ik het goed heb wil jij extra betalen aan vergoedingen voor de netbeheerders? Ik hou mijn energiefactuur liefst zo laag mogelijk en heb liever dat vraag en aanbod beter op elkaar afgestemd worden (en als dat kan door pv anders te oriënteren, dan graag). Wees gerust er zullen nog investeringen genoeg op ons afkomen voor verzwaring van het net.

Plus nog een punt: wanneer we in een situatie gaan komen met slimme netten zal er nog een periode komen wanneer stroom gratis of extreem goedkoop wordt of wanneer je zal moeten betalen om stroom op het net te zetten (op de groothandelsmarkten nu al soms negatieve prijzen).
Het zou dus juist kunnen dat opslag key wordt. Je draagt bij aan de oplossing voor congestie op het net, waarvoor de netbeheerder je een vergoeding betaald, en wanneer er veel stroom lokaal wordt opgewekt en mogelijk gratis is, pomp je je opslag vol.
Dat zou nog wel eens veel interessanter kunnen zijn dan pv.
 
Dus als ik het goed heb wil jij extra betalen aan vergoedingen voor de netbeheerders?
Jazeker.
Ik begrijp die (in het algemeen) negatieve toon tegen netbeheerders niet zo goed (ik ben niet bekend met de prestatie van Belgische netbeheerders, maar in NL is de kwaliteit prima). Ze leveren me een onmisbare dienst, en ik zie graag dat die dienst ook in de toekomst even goed en robuust blijft als dat hij in het verleden was. Als dat gepaard gaat met (transparante) prijsverhogingen dan zij het zo. Het laatste dat ik wil is om zelf te moeten investeren in een heel park aan apparatuur waarvan ik ook nog zelf het onderhoud moet regelen om een robuuste stroomvoorziening te hebben, dat zou wat mij betreft een grote stap achteruit zijn ten opzichte van nu.

Plus nog een punt: wanneer we in een situatie gaan komen met slimme netten zal er nog een periode komen wanneer stroom gratis of extreem goedkoop wordt of wanneer je zal moeten betalen om stroom op het net te zetten (op de groothandelsmarkten nu al soms negatieve prijzen).
Dat is de huidige situatie. Die markt (of mismatch tussen vraag en aanbod) verdwijnt volledig zodra er genoeg gedecentraliseerde opslag aan het net hangt.
Ik zou er moeite mee hebben te investeren in slimme netten, wetende dat de business case met voldoende opslag niet meer valide is...
 
  • Like
Reactions: NicoV and Maarten
Jazeker.
Ik begrijp die (in het algemeen) negatieve toon tegen netbeheerders niet zo goed (ik ben niet bekend met de prestatie van Belgische netbeheerders, maar in NL is de kwaliteit prima). .


Belgische netbeheerders zijn monopolisten.
We hadden zogezegd een aantal monopolies afgeschaft in de energie-voorziening, maar hebben er gewoon andere in de plaats gemaakt.

een snelle simulatie leert mij dat ik voor mijn 20.000kwh op jaarbasis
- 680€ aan directe energiekosten betaal. (het monopolie dat afgeschaft is)
en nu maar liefst
- 2504€ aan de netbeheerder ! en die kan ik NIET kiezen.

tel daar nog allerlei taksen en heffingen bij; en ik kom op 4.542€ per jaar.
de energiecomponent is daarvan nog geen 15% !

maar we gaan nu te ver off-topic.
 
Belgische netbeheerders zijn monopolisten.
We hadden zogezegd een aantal monopolies afgeschaft in de energie-voorziening, maar hebben er gewoon andere in de plaats gemaakt.

een snelle simulatie leert mij dat ik voor mijn 20.000kwh op jaarbasis
- 680€ aan directe energiekosten betaal. (het monopolie dat afgeschaft is)
en nu maar liefst
- 2504€ aan de netbeheerder ! en die kan ik NIET kiezen.

tel daar nog allerlei taksen en heffingen bij; en ik kom op 4.542€ per jaar.
de energiecomponent is daarvan nog geen 15% !

maar we gaan nu te ver off-topic.
Dank u Dirk om een en ander te duiden. (al is dit wel een extreem hoog verbruik)

Algemeen ter info:
-netbeheerders hebben een monopolie door een wet uit 1925!! die stelt dat alle leidingen op het openbaar domein onder het beheer vallen van de gemeente (die zich dan verenigd hebben in intercommunales)
-onze laatste algemene blackout dateert naar het schijnt uit 1982, hiermee zijn we in Europa een uitzondering (opnieuw naar het schijnt)
 
Het zou dus juist kunnen dat opslag key wordt. Je draagt bij aan de oplossing voor congestie op het net, waarvoor de netbeheerder je een vergoeding betaald, en wanneer er veel stroom lokaal wordt opgewekt en mogelijk gratis is, pomp je je opslag vol.
Dat zou nog wel eens veel interessanter kunnen zijn dan pv.

Ik ben akkoord met je conclusie (mede daarom dat ik op onze nieuwbouw niet direct PV installeer).
Maar niet met de manier hoe je ertoe komt.
We moeten in de eerste plaats vraag en aanbod goed op elkaar afstemmen en pas in de tweede plaats voor het resterende deel opslag voorzien.
 
  • Like
Reactions: NicoV
Ik ken die professor niet maar betwijfel of dat zijn uitvinding is, ik zie het op twitter al vaak voorbijkomen.
Bij plaatsing op het zuiden moet je een redelijke afstand tussen de panelen houden om te voorkomen dat ze in elkaars schaduw gaan staan. Bij een minder schuine oost-west plaatsing heb je dat niet, gevolg is dat je toch meer opbrengst per m2 kan realiseren en daar gaat het uiteindelijk om. Daarnaast kan je door gebruik te maken van witte dakbedekking en dubbelzijdige panelen nog eens zo'n 15% extra realiseren.
Opletten op een paar kleine details: ook bovenaan een paar cm tussen de panelen laten zodat de warmte ook weg kan.

Klopt, heb die thuis ook. 300Wp Bifacial panelen. heb er 6 oost west liggen onder 13 graden en 4 op het zuiden. Heb zwart bitumen en onder 1 paneel het bitumen met zilververf bespoten. Ik ben benieuwd wat de meeropbrengst zal zijn.
 
Sinds vrijdag is bij mij de Maxem geïnstalleerd. Deze heeft ook een dashboard voor de opbrengt van de zonnepanelen. Als ik die naast het dashboard vd zonnepanelen leg zit er toch wel ruim 20% verschil in. Kan dit te maken hebben dat de Maxem(Geel) meet bij mij in de meterkast en de PV(Blauw) bij de omvormer op zolder?

Solar Maxem.JPG
Solar PV.JPG
 
Sinds vrijdag is bij mij de Maxem geïnstalleerd. Deze heeft ook een dashboard voor de opbrengt van de zonnepanelen. Als ik die naast het dashboard vd zonnepanelen leg zit er toch wel ruim 20% verschil in. Kan dit te maken hebben dat de Maxem(Geel) meet bij mij in de meterkast en de PV(Blauw) bij de omvormer op zolder?

View attachment 193196 View attachment 193197

20% lijkt me wel veel, bij mij is het ongeveer 4%. Het verschil tussen wat de solaredge omvormer geeft en wat de maxem aangeeft. Ik denk inderdaad dat dit het verlies in de kabels is, en misschien geeft de omvormer wat te optimistische getallen.
In het begin keek ik bijna elk uur wat de panelen opleverden en wat we in huis gebruikten. Interessant om te zien dat dat bijna nooit in evenwicht is, zelfs op zonnige dagen. Een groot deel van de dag heb je energie over en er zijn toch heel wat momenten waarop je extra stroom van het net nodig hebt, al helemaal wanneer je de auto inplugt.
 
Misschien is het al eerder besproken, maar ik vind er niet meteen iets over terug: heeft iemand al eens overwogen om thuis een micro-wkk te installeren en op die manier elektriciteit en warm water op te wekken? Ik weet natuurlijk dat aardgas ook een fossiele brandstof is en dat het als EV-rijder niet echt 'gepast' is om de accu met aardgasstroom op te laden (dan neem je beter een ICE op LPG tenslotte), maar ik heb nu eenmaal geen geschikt dak voor PV panelen. Tegelijk heb ik een WP (lucht lucht) die mijn lage-energiewoning zowel koelt als verwarmt, maar ook een zwembad dat in het zwemseizoen via WP verwarmd wordt. Er is ook nog een gezin van 5 personen waarvan 4 grootverbruikers van sanitair warm water (doorstromer op aardgas). Op jaarbasis kom ik hierdoor rond de 20.000kWh uit. Het zou dan wel mooi zijn 24/7 een constante productie van bijvoorbeeld 2kW te hebben en met de restwarmte via een warmtewisselaar een vat sanitair ww te vullen, het huis te verwarmen (winter) of het zwembad (zomer). 'S Nachts kan de Tesla dan de schamele 2kW volledig gebruiken om te laden.
Alvorens ik een hele rekensom ga maken om te zien of het rendabel is wou ik toch ns horen of iemand ervaring heeft met de technologie.
 
Wij hebben dit overwogen met een pelletwkk van ökofen en had 3500 draaiuren voorzien. Maar al het gedoe met onderhoud, aankoop brandstof, reinigen aslade, esthetisch nadeel van een schoorsteen,... heeft ons doen kiezen voor een WP.
24/7 laten draaien is denk ik te veel van het goede, waar ga je met die warmte naartoe? Een 4000 draaiuren voor een normale (ouderwetse) woning met 6cm isolatie in de muren is een realistisch getal.
 
-onze laatste algemene blackout dateert naar het schijnt uit 1982, hiermee zijn we in Europa een uitzondering (opnieuw naar het schijnt)

Ik herinner me die laatste big one nog. Ik was toen een tiener, 's namiddags tijdens de grote vakantie op bezoek bij mijn grootvader om de tijd te doden. Geen radio (ook niet uit de 'portatif' met batterijen. Geen kiestoon op de telefoon. De buren die kwamen speculeren wat er gebeurd was. Was de bom gevallen?
 
  • Informative
Reactions: FVO
aanbieder zonnepaneel aantal omvormer optimizer garantie prijs
op de zon Denim P260WW 45 solar edge solar edge (45) 25jaar vermogen, 10 jaar product E21828
Bongo AEG 290Wp 40 Goodwe 10K-DT geen 25jaar vermogen E17887
Alcaris poly Trina 256Wp 41 Goodwe Sofar geen 25jaar vermogen, zonzeker garantie E15929
alles stroomt solar frontier 170S 58 ? ? ? E14370
Solar infra solar frontier 170S 58 solar edge solar edge (29) 25jaar vermogen E18392

Na 2 jaar Tesla rijden (met heel veel plezier) heb ik ook besloten maar eens zonnepanelen op het dak te laten leggen, ons dak is er groot genoeg voor, ik heb 5 offertes aangevraagd maar ik weet niet veel van de verschillende aanbieders en merken. Op dit forum is volgens mij veel kennis aanwezig. Misschien kan iemand er iets over zeggen wat zijn keus zou zijn. Ik heb gevraagd om een offerte voor het opwekken van 10000kW, dat is genoeg voor auto en huis.
 
Dank u Dirk om een en ander te duiden. (al is dit wel een extreem hoog verbruik)

Algemeen ter info:
-netbeheerders hebben een monopolie door een wet uit 1925!! die stelt dat alle leidingen op het openbaar domein onder het beheer vallen van de gemeente (die zich dan verenigd hebben in intercommunales)
-onze laatste algemene blackout dateert naar het schijnt uit 1982, hiermee zijn we in Europa een uitzondering (opnieuw naar het schijnt)

met 65.000 electrische kilometers; een paar servers, en 4 kinderen lag het verbruik inderdaad zo hoog.
Intussen zal dat dit jaar wel gedaald zijn na het terugschroeven van wat activiteiten.


De laatste algemene black-out in België is inderdaad van augustus 1982; maar algemene blackouts mogen niet op het conto van de (midden en laagspanning) netbeheerders geplaatst worden.
Algemene black-outs worden veroorzaakt door problemen op het hoogspanningsnet wanneer of waardoor vraag en aanbod niet meer op mekaar afgestemd zijn. Dan begint het afschakelen en kan het ganse net in mekaar storten.

Ter info en vermaak :
Voor de black-out 08-1982 was dat veroorzaakt tijdens het testen van Doel3. Dat was bijna 10% van het Belgische vermogen (als ik mij goed herinner - maar dit toch met enig voorbehoud) die plots werd afgeschakeld. Normaal mocht dat geen groot probleem zijn dankzij de intra-europese verbindingen. Eerdere testen waren ook zonder belangrijke gevolgen uitgevoerd.
Alleen hadden de Fransen, die op de hoogte waren gesteld van de testen, die dag beslist op de B-Fr-verbinding uit te schakelen (officieel wegens onderhoud; maar waarschijnlijk was de redenering "dat de Belgen hun probleem maar zelf oplossen"; of iets in die aard). Over die lijn alleen al kon +/- 12,5% van het benodigde vermogen getransporteerd worden, en vooral : deze verbindingen zorgen voor een heel stijf net. (i.c.: met de toenmalige europese verbindingen was er 10.000MW nodig om het net met 1 Hertz te wijzigen)
Meest spectaculaire gevolg van de schokgolf op het hoogspanningsnet was dat in Vilvoorde (Verbrande Brug) twee centrales van 125MW in tegenfaze begonnen te draaien, met als gevolg dat er eentje ontploft is.
Voor een student Electrische Energietechnieken was dat toen allemaal fantastisch en super-interessant materiaal.

Het antwoord om deze problemen te vermijden ligt in meer en zwaardere verbindingen tussen de verschillende landen; zeker omdat het steeds moeilijker zal worden; mede door de wind- en zonne-energie; om vraag en aanbod op "kleine" schaal in evenwicht te brengen. Hoe groter het speelveld; hoe makkelijker -en bedrijfszeker- het wordt.

Voor de laatste grote Europese stroomstoring is van 2006
Merk op dat deze opnieuw veroorzaakt werd door het uitschakelen van een hoogspanningsverbinding.

En dan brengt ons enigszins terug on-topic : het lokaal opslaan van de energie zijn micro-oplossingen die absoluut kunnen bijdragen om vraag en aanbod beter op mekaar af te stemmen.
 
Sinds vrijdag is bij mij de Maxem geïnstalleerd. Deze heeft ook een dashboard voor de opbrengt van de zonnepanelen. Als ik die naast het dashboard vd zonnepanelen leg zit er toch wel ruim 20% verschil in. Kan dit te maken hebben dat de Maxem(Geel) meet bij mij in de meterkast en de PV(Blauw) bij de omvormer op zolder?

View attachment 193196 View attachment 193197

Laat Cohere even kijken hiernaar.

Heb je een 1 fase omvormer of een 3 fase? Indien 3 fase dan zou er 1 fase niet kunnen doorkomen wat 33% afwijking geeft (wat hier bijna zo is)

Neem ook aan dat je de nieuwe probes gebruikt. Deze meten alleen de stroom en niet de spanning waardoor je ook afwijkingen kunt krijgen. Maar dat zal geen 20-30% zijn.
 
Dat is niet eerlijk, B.
Je probeert van dit 'oplossing-zoekt-probleem' onderzoek een serieus onderzoek te maken. Terwijl Sjors' begeleiders het al goedkeurden (begrijp ik, tenminste). Het raken van hippe onderwerpen als EV, duurzame energie-opwekking en dan ook nog het über-hippe block chain volstaat blijkbaar.@basvk.

Het probleem dat ik probeer te schetsen (als dat niet gelukt is dan heb ik meer aan opbouwende kritiek dan cynisme ;) ) is dat het groeiende aantal elektrische voertuigen een steeds grotere druk uitoefent op het net. Uit het abstract van de paper van N. Rotering (2011): "Plug-in hybrid electric vehicles are a midterm solution to reduce the transportation sector’s dependency on oil. However, if implemented in a large scale without control, peak load increases significantly and the grid may be overloaded." Gepubliceerd door de IEEE, geciteerd door 371. Als u de titel van de paper ("Optimal Charge Control of Plug-In Hybrid Electric Vehicles in Deregulated Electricity Markets") Googlet en de citaties bekijkt, dan zult u zien dat het probleem breed word onderschreven in de literatuur. Mijn oplossing zoekt dus geen probleem, maar wordt gezien als een mogelijke oplossing voor een wezenlijk probleem. Die mogelijkheid ga ik onderzoeken.

Mijn onderzoek is inderdaad goedgekeurd door mijn begeleiders. Drie stuks, van drie verschillende faculteiten, met drie compleet verschillende achtergronden. Ik ga er van uit dat zij niet akkoord waren gegaan met de opdracht (opgesteld door CGI, uitgewerkt door mij) als ze niet voldeed aan de randvoorwaarden van wetenschappelijk onderzoek. Dat de gekozen onderwerpen "hip" zijn, zou geen reden moeten zijn om een onderzoek als niet serieus te bestempelen.
 
  • Like
Reactions: shthpnz and Merijn