Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Misschien is het al eerder besproken, maar ik vind er niet meteen iets over terug: heeft iemand al eens overwogen om thuis een micro-wkk te installeren en op die manier elektriciteit en warm water op te wekken? Ik weet natuurlijk dat aardgas ook een fossiele brandstof is en dat het als EV-rijder niet echt 'gepast' is om de accu met aardgasstroom op te laden (dan neem je beter een ICE op LPG tenslotte), maar ik heb nu eenmaal geen geschikt dak voor PV panelen. Tegelijk heb ik een WP (lucht lucht) die mijn lage-energiewoning zowel koelt als verwarmt, maar ook een zwembad dat in het zwemseizoen via WP verwarmd wordt. Er is ook nog een gezin van 5 personen waarvan 4 grootverbruikers van sanitair warm water (doorstromer op aardgas). Op jaarbasis kom ik hierdoor rond de 20.000kWh uit. Het zou dan wel mooi zijn 24/7 een constante productie van bijvoorbeeld 2kW te hebben en met de restwarmte via een warmtewisselaar een vat sanitair ww te vullen, het huis te verwarmen (winter) of het zwembad (zomer). 'S Nachts kan de Tesla dan de schamele 2kW volledig gebruiken om te laden.
Alvorens ik een hele rekensom ga maken om te zien of het rendabel is wou ik toch ns horen of iemand ervaring heeft met de technologie.
Het grote probleem van een micro-wkk is nog steeds de beperte levensduur van die dure Sterlingmotor...
Als die na te weinig jaren versleten is moet je investeren in een nieuwe, vaak al errder dan de terugverdientijd...
 
Het probleem dat ik probeer te schetsen (als dat niet gelukt is dan heb ik meer aan opbouwende kritiek dan cynisme ;) ) is dat het groeiende aantal elektrische voertuigen een steeds grotere druk uitoefent op het net. Uit het abstract van de paper van N. Rotering (2011): "Plug-in hybrid electric vehicles are a midterm solution to reduce the transportation sector’s dependency on oil. However, if implemented in a large scale without control, peak load increases significantly and the grid may be overloaded." Gepubliceerd door de IEEE, geciteerd door 371. Als u de titel van de paper ("Optimal Charge Control of Plug-In Hybrid Electric Vehicles in Deregulated Electricity Markets") Googlet en de citaties bekijkt, dan zult u zien dat het probleem breed word onderschreven in de literatuur. Mijn oplossing zoekt dus geen probleem, maar wordt gezien als een mogelijke oplossing voor een wezenlijk probleem. Die mogelijkheid ga ik onderzoeken.

Mijn onderzoek is inderdaad goedgekeurd door mijn begeleiders. Drie stuks, van drie verschillende faculteiten, met drie compleet verschillende achtergronden. Ik ga er van uit dat zij niet akkoord waren gegaan met de opdracht (opgesteld door CGI, uitgewerkt door mij) als ze niet voldeed aan de randvoorwaarden van wetenschappelijk onderzoek. Dat de gekozen onderwerpen "hip" zijn, zou geen reden moeten zijn om een onderzoek als niet serieus te bestempelen.
Ik ben erg benieuwd of nieuw onderzoek naar het laadgedrag van BEV's ook aantoont dat deze tot druk en problemen op het net zorgen. Ik denk dat het merendeel van de Tesla rijders hier hun auto in de nacht opladen.
Een NB phev wordt bij thuiskomst aangesloten waarna het laden zsm moet starten want met 2,2 kWh laden ben je ruim 10 uur bezig om de batterij weer vol te hebben. Dus de phev laadt ook juist wanneer de druk op het net al vrij groot is (tussen 5 en 8). Het laden van BEV's met een grotere batterij en snellerw lader kan prima gedurende de nacht, sterker nog, als je het gemiddelde aantal km dat een Nederlandse auto rijdt omzet naar de benodigde kWh, en je verdeeld die over de periode dat de druk op het net beperkt is (tussen 23.00 en 6.00) zal je zien dat met het laden van grote hoeveelheden auto's, de druk op het net nog altijd fors minder is dan de druk tussen 17.00 en 20.00
 
Ik ben erg benieuwd of nieuw onderzoek naar het laadgedrag van BEV's ook aantoont dat deze tot druk en problemen op het net zorgen. Ik denk dat het merendeel van de Tesla rijders hier hun auto in de nacht opladen.
Een NB phev wordt bij thuiskomst aangesloten waarna het laden zsm moet starten want met 2,2 kWh laden ben je ruim 10 uur bezig om de batterij weer vol te hebben. Dus de phev laadt ook juist wanneer de druk op het net al vrij groot is (tussen 5 en 8). Het laden van BEV's met een grotere batterij en snellerw lader kan prima gedurende de nacht, sterker nog, als je het gemiddelde aantal km dat een Nederlandse auto rijdt omzet naar de benodigde kWh, en je verdeeld die over de periode dat de druk op het net beperkt is (tussen 23.00 en 6.00) zal je zien dat met het laden van grote hoeveelheden auto's, de druk op het net nog altijd fors minder is dan de druk tussen 17.00 en 20.00

upload_2016-9-6_12-57-51.png



Voorbeeldje van de belasting van het Belgische net; doorheen de dag. (bron : R.Belmans )
 
Ik ben erg benieuwd of nieuw onderzoek naar het laadgedrag van BEV's ook aantoont dat deze tot druk en problemen op het net zorgen. Ik denk dat het merendeel van de Tesla rijders hier hun auto in de nacht opladen.
Een NB phev wordt bij thuiskomst aangesloten waarna het laden zsm moet starten want met 2,2 kWh laden ben je ruim 10 uur bezig om de batterij weer vol te hebben. Dus de phev laadt ook juist wanneer de druk op het net al vrij groot is (tussen 5 en 8). Het laden van BEV's met een grotere batterij en snellerw lader kan prima gedurende de nacht, sterker nog, als je het gemiddelde aantal km dat een Nederlandse auto rijdt omzet naar de benodigde kWh, en je verdeeld die over de periode dat de druk op het net beperkt is (tussen 23.00 en 6.00) zal je zien dat met het laden van grote hoeveelheden auto's, de druk op het net nog altijd fors minder is dan de druk tussen 17.00 en 20.00

Pascal, bedankt voor je reactie. Ik moet inderdaad niet het verschil tussen BEV en PHEV vergeten! Wat je beschrijft is misschien een goed onderwerp voor een gebruikersonderzoek (mocht dat nog niet gedaan zijn).
 
Meest spectaculaire gevolg van de schokgolf op het hoogspanningsnet was dat in Vilvoorde (Verbrande Brug) twee centrales van 125MW in tegenfaze begonnen te draaien, met als gevolg dat er eentje ontploft is.
Voor een student Electrische Energietechnieken was dat toen allemaal fantastisch en super-interessant materiaal.

Domme vraag; wat is in tegenfaze draaien ?
<spijt>heb mijn studie electrotechniek niet afgemaakt :(</spijt>
 
Het probleem dat ik probeer te schetsen (als dat niet gelukt is dan heb ik meer aan opbouwende kritiek dan cynisme ;) ) is dat het groeiende aantal elektrische voertuigen een steeds grotere druk uitoefent op het net. Uit het abstract van de paper van N. Rotering (2011): "Plug-in hybrid electric vehicles are a midterm solution to reduce the transportation sector’s dependency on oil. However, if implemented in a large scale without control, peak load increases significantly and the grid may be overloaded." Gepubliceerd door de IEEE, geciteerd door 371. Als u de titel van de paper ("Optimal Charge Control of Plug-In Hybrid Electric Vehicles in Deregulated Electricity Markets") Googlet en de citaties bekijkt, dan zult u zien dat het probleem breed word onderschreven in de literatuur. Mijn oplossing zoekt dus geen probleem, maar wordt gezien als een mogelijke oplossing voor een wezenlijk probleem. Die mogelijkheid ga ik onderzoeken.

Mijn onderzoek is inderdaad goedgekeurd door mijn begeleiders. Drie stuks, van drie verschillende faculteiten, met drie compleet verschillende achtergronden. Ik ga er van uit dat zij niet akkoord waren gegaan met de opdracht (opgesteld door CGI, uitgewerkt door mij) als ze niet voldeed aan de randvoorwaarden van wetenschappelijk onderzoek. Dat de gekozen onderwerpen "hip" zijn, zou geen reden moeten zijn om een onderzoek als niet serieus te bestempelen.
Mijn kritiek op je voorstel zit 'm, dit lezend, vooral in de bewoordingen daarvan. Daarin lijk je op zoek naar HOE één specifieke technologie een oplossing kan bieden voor bepaalde problemen. Dat gaat voorbij aan de vraag OF die verkozen technologie überhaupt die oplossing kan bieden. (En natuurlijk moeten het reeële problemen zijn.)
 
Mijn kritiek op je voorstel zit 'm, dit lezend, vooral in de bewoordingen daarvan. Daarin lijk je op zoek naar HOE één specifieke technologie een oplossing kan bieden voor bepaalde problemen. Dat gaat voorbij aan de vraag OF die verkozen technologie überhaupt die oplossing kan bieden. (En natuurlijk moeten het reeële problemen zijn.)

Ik kijk zelfs nog een stap verder. Pv, lokale opwek en warmtepompen zijn het probleem. De bev is de oplossing
 
domme vraag; wat is in tegenfaze draaien ?
<spijt>heb mijn studie electrotechniek niet afgemaakt :(</spijt>


images


ik vind niet meteen een betere afbeelding dan die hierboven.
zoals je wel zal weten hebben we -dankzij N.Tesla trouwens- driefazige wisselstroomnetten. De spanning verloopt dan volgens een sinusgolf.
De doorlopende lijn stelt de spanning voor van Faze1. Faze 2 is dan 120° verschoven; faze 3 is 240° verschoven tov faze 1.
In ons net heb je zo'n één golf 50 keer per seconde (50Hz).
Als je zware bronnen; zoals centrales, aan het net schakelt; moeten deze 'in faze' lopen met dat net.

De stippellijn loopt nu in tegenfaze. Net als Faze1 haar maximum bereikt; bereikt de tegenfaze haar minimum. Als je deze twee zou verbinden; dan lopen er enorme stromen doorheen de geleiders; omdat het spanningsverschil zo groot is.
(Op dat moment werkt de ene centrale eigenlijk als generator; en de andere als motor.)

Stroomvoerende geleiders oefenen (door het magnetisch veld dat hun buurman(nen) opwekt, en de stroom die door de geleider zelf vloeit) ook een sterke electromagnetische kracht uit op mekaar. Ze trekken mekaar aan als de stroom in dezelfde richting loopt; of stoten mekaar af indien de stroom in omgekeerde richting loopt.
Deze krachten zijn enorm groot; vandaar dat electrische barenstelsels steeds stevig vast gezet worden. Niet vanwege hun gewicht of zo; maar vanwege de enorme electromagnetische krachten.
In tegenfaze zijn de stromen een heel eind boven de berekende waardes (zelfs boven de kortsluitwaardes); en gaan de ogenblikkelijke krachten ver boven de constructieve grenzen. Nog voor enige beveiliging de stroom kan uitschakelen; vliegt de boel uit mekaar.
 
View attachment 193320


Voorbeeldje van de belasting van het Belgische net; doorheen de dag. (bron : R.Belmans )
Dit plaatje geeft niet de netbelasting maar het totale energieverbruik weer.

M.i. is de totale netbelasting irrelevant. Dit geeft namelijk geen enkel beeld over congestie. Een zware gebruiker (industrie) heeft vaak een zware aansluiting, als vervolgens de fabriek rond 18.00 sluit. Heeft deze fabriek een enorm verbruik gehad maar niet voor congestie gezorgd. Dit terwijl de zonnepanelen thuis misschien wel voor problemen hebben gezorgd.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
@Pascal-R :
dit lijkt mij een semantische discussie : het net wordt belast door het verbruik - of het verbruik bepaalt de netbelasting.


Maar ik zie wel wat je bedoelt. Je hebt het over lokale overbelastingen op het laagspanningsnet door opladende auto's.

Ik ken de situatie in Nederland niet, maar enigszins wel in België. In België bewaken de netbeheerders de aansluitvermogens van hun klanten tegenover de distributiekabels. Als een kabel overbelast dreigt te raken, en je vraagt een bijkomend vermogen, dan is het antwoord neen. Dat geldt zowel voor residentiele klanten (toen ik oorspronkelijk een verzwaring van mijn aansluiting vroeg; werd die geweigerd. Ik heb moeten wachten tot er een nieuwe verkaveling in de buurt kwam, waardoor er nieuwe, bijkomende kabels getrokken werden), als voor industriele klanten (de fabriek waar ik werk mag/moet nu 12km kabel laten leggen op hun kosten tot aan de middenspanningspost).

En dat zal in Nederland niet anders zijn.
Vandaar trouwens de extra kosten die jullie moeten betalen voor hogere aansluitingen.
Een deel van de kabel (om juist te zijn: van het vermogen van de kabel) is voor jou gereserveerd.
In België kennen we overigens die vermogenskost (nog) niet.
 
@Pascal-R :
dit lijkt mij een semantische discussie : het net wordt belast door het verbruik - of het verbruik bepaalt de netbelasting.


Maar ik zie wel wat je bedoelt. Je hebt het over lokale overbelastingen op het laagspanningsnet door opladende auto's.

Ik ken de situatie in Nederland niet, maar enigszins wel in België. In België bewaken de netbeheerders de aansluitvermogens van hun klanten tegenover de distributiekabels. Als een kabel overbelast dreigt te raken, en je vraagt een bijkomend vermogen, dan is het antwoord neen. Dat geldt zowel voor residentiele klanten (toen ik oorspronkelijk een verzwaring van mijn aansluiting vroeg; werd die geweigerd. Ik heb moeten wachten tot er een nieuwe verkaveling in de buurt kwam, waardoor er nieuwe, bijkomende kabels getrokken werden), als voor industriele klanten (de fabriek waar ik werk mag/moet nu 12km kabel laten leggen op hun kosten tot aan de middenspanningspost).

En dat zal in Nederland niet anders zijn.
Vandaar trouwens de extra kosten die jullie moeten betalen voor hogere aansluitingen.
Een deel van de kabel (om juist te zijn: van het vermogen van de kabel) is voor jou gereserveerd.
In België kennen we overigens die vermogenskost (nog) niet.
Klopt, alleen is het niet zo bij netbeheerders dat er bijvoorbeeld als de bekabeling geschikt is voor 250A, dat er dan 10 huizen achter komen die ieder 25A mogen hebben. De netbeheerder houdt dan al rekening met het feit dat deze nooit gelijktijdig volledige belasting zal hebben. Dus er worden 15 of 20 huizen van 25A op de kabel gezet.

Met de groei van het aantal warmtepompen, elektrische auto's, maar vooral ook die van lokale opwek (opwek in woonwijken vindt juist plaats wanneer de energievraag minimaal is), zorgt er voor dat de druk op de bekabeling en transformators van de netbeheerders groter wordt. Als elektrische auto's laden wanneer de energievraag beperkt is, en ook laden wanneer er veel lokale opwek over is, vormen de auto's niet het probleem.
 
Ik ben erg benieuwd of nieuw onderzoek naar het laadgedrag van BEV's ook aantoont dat deze tot druk en problemen op het net zorgen. Ik denk dat het merendeel van de Tesla rijders hier hun auto in de nacht opladen.
Een NB phev wordt bij thuiskomst aangesloten waarna het laden zsm moet starten want met 2,2 kWh laden ben je ruim 10 uur bezig om de batterij weer vol te hebben. Dus de phev laadt ook juist wanneer de druk op het net al vrij groot is (tussen 5 en 8). Het laden van BEV's met een grotere batterij en snellerw lader kan prima gedurende de nacht, sterker nog, als je het gemiddelde aantal km dat een Nederlandse auto rijdt omzet naar de benodigde kWh, en je verdeeld die over de periode dat de druk op het net beperkt is (tussen 23.00 en 6.00) zal je zien dat met het laden van grote hoeveelheden auto's, de druk op het net nog altijd fors minder is dan de druk tussen 17.00 en 20.00
Mijn Phev laadt ook op nachtstroom en is binnen 3 uur weer vol.
 
Met de groei van het aantal warmtepompen, elektrische auto's, maar vooral ook die van lokale opwek (opwek in woonwijken vindt juist plaats wanneer de energievraag minimaal is), zorgt er voor dat de druk op de bekabeling en transformators van de netbeheerders groter wordt. Als elektrische auto's laden wanneer de energievraag beperkt is, en ook laden wanneer er veel lokale opwek over is, vormen de auto's niet het probleem.

Dat is dus wat ik onlangs bedoelde met het afstemmen van vraag en aanbod door je panelen meer naar oost-west te richten. Niet om de volledig om de auto's op te laden ('s nachts natuurlijk) maar wel om het piekbverbruik wanneer iedereen thuis komt en begint te koken op te vangen.

(bij deze mijn laatste poging)
 
@Pascal-R :
er wordt zeker rekening gehouden met een gelijktijdigheidsfactor.
Hoe groot deze is; weet ik niet.
Wat wel zeker zo is : de piek bij de residentiele verbruikers valt grotendeels samen.
En als dan ook nog de PHEV's massaal aan het laden gaan, wordt de piek nog groter; en kan er inderdaad een probleem ontstaan met overbelasting op de locale netten.
In heb de indruk dat we het daar over eens zijn.

Punt was dat de meeste Tesla's 's nachts laden, in het dal van het locale, residentiele verbruik. én meteen ook in het dal van het nationale verbruik.

( En als ik de post van @RoaldH hierboven leeg : ook sommige PHEV's ;))
 
@S-19910 Thanks, duidelijk. Maar hoe is het dan mogelijk dat bij de beschreven situatie (afschakelen Doel3) centrales in tegenfaze gaan draaien? Ze zullen toch systemen in plaats hebben om te zorgen dat een centrale in sync is met het net.
@S-19910 Thanks, duidelijk. Maar hoe is het dan mogelijk dat bij de beschreven situatie (afschakelen Doel3) centrales in tegenfaze gaan draaien? Ze zullen toch systemen in plaats hebben om te zorgen dat een centrale in sync is met het net.

De meeste accidenten gebeuren doordat er meerdere zaken tegelijk fout gaan.
In dit specifieke geval weet ik niet meer hoe het komt dat er eentje uit de pas gaan lopen is; maar het feit dat het net losgekoppeld was heeft zeker een rol gespeeld. Het net was te zwak geworden om te herstellen van een fout.

Bij hoge vermogens, hoge stromen en/of hoge spanningen worden de processen heel complex.
ik herinner mij een ontplofte vermogenschakelaar tijdens een routine schakeling .
Bleek dat de lengte van de koperen baren én de afstand tussen de bevestigingen net een veelvoud was van de golflengte. Er ontstonden staande golven waardoor er een veel hogere spanning over de schakelaar kwam tijdens het schakelproces.