Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
...Ik weet verder helemaal niks van de omzetting van aardgas naar waterstof en wat er in die brandstofcel gebeurt, heeft dat nog voordelen qua CO2 of andere broeikasgassen ten opzichte van ordinaire verbranding?
Aardgas (CH4, metaan) is een ernstig broeikasgas (25x zo erg als CO2). Het rechtstreeks loslaten in de atmosfeer (bijv. via de rundveestapels overal) is rampzalig. Efficient verbranden levert water en kooldioxide (H2O en CO2) op met nog steeds een ongewenst broeikaseffect, echter minder. Of die verbranding (oxidatie) direct plaatsvindt of via de waterstofomzetting maakt voor het effect niet uit; uiteindelijk voeg je dezelfde hoeveelheid CO2 aan de atmosfeer toe. Via de waterstofroute haal je er vooralsnog minder energetisch rendement uit, maar wellicht meer subsidie of een groener imago.
Bottom line is aardgas een fossiele brandstof met ofwel een immens direct broeikaseffect, ofwel -na oxidatie- een bijdrage aan het broeikaseffect via de CO2. Vanuit het broeikaseffect gezien laat je aardgas het liefst daar waar het zit, diep onder de grond. Vanuit het perspectief van 'na ons de zondvloed' pomp je het op en doet je er iets mee, uit oogpunt van tijdelijk economisch, electoraal, geopolitiek of ander gewin.
 
  • Informative
Reactions: basvk
Ik weet verder helemaal niks van de omzetting van aardgas naar waterstof en wat er in die brandstofcel gebeurt, heeft dat nog voordelen qua CO2 of andere broeikasgassen ten opzichte van ordinaire verbranding?


primair gezien is er geen verschil : het aardgas waar je mee start, wordt uiteindelijk omgezet naar CO2 en water.
De vraag is met welke efficiëntie dat gebeurd; hoeveel energie gaat er tijdens het proces verloren.
(en daar heb ik mijn twijfels over de tussenstap met waterstof; maar dat is buikgevoel.:D Wel is het zo dat iedere omzetting van energie met verlies gepaard gaat. Dus positief op energetisch vlak kan het niet zijn. Onderhoud ?)



Ik denk dat het voorlopig nog niet mogelijk is om alle stroom uit duurzame bronnen te halen (zon, wind, water, ...) En ook onze huizen zullen niet meteen op andere manieren verwarmd worden.
En dan heeft WKK in theorie een meerwaarde.
Bij het produceren van electriciteit in klassieke centrales; gaat er heel veel warmte verloren. (pakweg tussen de 40% en de 60%, afhankelijk van het type). Als een grote kerncentrale zoals in Doel 1000MW electrisch vermogen geeft; dan gaat er pakweg nog eens 2000MW aan warmte verloren; door de koeltoren.

Anderzijds heb je in de industrie én in huishoudens warmte nodig.
Idee achter micro-WKK's is thuis een 'mini-centrale' te bouwen, die bvb. aardgas verbrand in een motor die dan een alternator aandrijft om stroom op te wekken. En dan de rest-warmte te gebruiken voor de verwarming.

Als dus de 'verwarmingsketel' aan slaat; dan maak je eigenlijk in eerste instantie stroom die je op het net zet; en met de restwarmte verwarm je je huis.
Netto is er dan minder verlies én bijgevolg minder CO2 uitstoot.
 
  • Informative
Reactions: basvk
Nog even over die 50 Hz frequentie. Blijkbaar hebben de omvormers in een PV-installatie het net nodig om te kunnen functioneren. Ongeveer een jaar geleden waren er werken aan het elektriciteitsnet en werd de stroomvoorziening gedurende geregeld door een zware turbine op een vrachtwagen. Op dat moment is de verbinding met het grote net onderbroken en zou de overschot aan energie geen uitweg vinden. Om te vermijden dat de zonnepanelen toch energie zouden produceren, werd de turbine ingesteld op een iets hogere frequentie. Volgens mijn huis-tuin en keuken wattmetertje op 51Hz. Dus vonden de omvormers niet de verwachte 50 Hz +- een kleine marge en weigerden ze te werken.
Ik leid daaruit af dat het niet mogelijk is, toch niet met het systeem dat bij mij en bij de buren geïnstalleerd werd, om rechtstreeks via omvormers op zonnepanelen te draaien zonder de verbinding met een netwerk. Waarschijnlijk is het nodig om de energie eerst elders (allicht een batterij) op te slaan via een DC-DC omvormer en daaruit dan de wisselstroom op te wekken.
 
  • Informative
Reactions: S-19910
SC Denim zijn panelen van de groothandel uit Weesp : SolarClarity. Een goede partij en het paneel is niet verkeerd.

SolarEdge is een omvormerfabrikant uit Israel en zij hebben een systeem met een optimizer. Hierdoor is de zwakheid van een serieschakeling van de panelen verkleind. (elk paneel zijn eigen Maximum Power Point Tracker) Ik ben overigens een voorstander van een echte parallelle schakeling door middel van micro omvormers per paneel (Enphase heet dit merk).

AEG panelen zijn mij nog niet echt bekend. Het is natuurlijk wel een merk wat meerdere producten heeft en niet alleen zonnepanelen. De garanties zullen dan waarschijnlijk beter gewaarborgd zijn. Mits de AEG solar tak niet los staat van de rest.

Goodwe is een Chinese centrale omvormer. Ikzelf ben geen voorstander van een centrale omvormer. De cellen op een zonnepaneel (meestal 60 stuks) staan al in serie en dan plaats je de panelen ook nog eens in serie. Het systeem is dan zo sterk als de zwakste schakel.

SolarFrontier is een Japanse fabrikant van dunne film panelen. Shell heeft hier een aandeel in. Dunne film panelen zijn minder krachtig per m2. Het is wel een iets efficiënter paneel. Je kunt dit ongeveer vergelijken met een 260Wp qua opbrengst per m2. Met 58 panelen haal je de 10.000 kWh net wel net niet.

Ik adviseer meestal (bijna altijd) LG 300Wp full black (bij een plat dak de 300Wp bifacial) in combinatie met Enphase M250 micro omvormers.

In jouw geval zouden 35 panelen (Mits op het zuiden gericht) voldoen.

Hopelijk heb je wat aan deze info.

Groeten, Tommaso.

Dank voor deze info, heb ik zeker wat aan!
 
Nog even over die 50 Hz frequentie. Blijkbaar hebben de omvormers in een PV-installatie het net nodig om te kunnen functioneren. Ongeveer een jaar geleden waren er werken aan het elektriciteitsnet en werd de stroomvoorziening gedurende geregeld door een zware turbine op een vrachtwagen. Op dat moment is de verbinding met het grote net onderbroken en zou de overschot aan energie geen uitweg vinden. Om te vermijden dat de zonnepanelen toch energie zouden produceren, werd de turbine ingesteld op een iets hogere frequentie. Volgens mijn huis-tuin en keuken wattmetertje op 51Hz. Dus vonden de omvormers niet de verwachte 50 Hz +- een kleine marge en weigerden ze te werken.
Ik leid daaruit af dat het niet mogelijk is, toch niet met het systeem dat bij mij en bij de buren geïnstalleerd werd, om rechtstreeks via omvormers op zonnepanelen te draaien zonder de verbinding met een netwerk. Waarschijnlijk is het nodig om de energie eerst elders (allicht een batterij) op te slaan via een DC-DC omvormer en daaruit dan de wisselstroom op te wekken.
Nog een "leuke" anekdote hierover.
Een landbouwer langsheen de E17 thv. Zele heeft/had een eigen windmolen staan (ik schat 3 à 5kW). Op een goede dag begint het stevig te waaien (goed voor de opbrengst zou je denken :rolleyes:) en valt toevallig het stroomnet in de straat uit... Dus heeft de molen een andere "weerstand" nodig om zich tegen te verzetten. Voor dergelijke situaties men had daarvoor een oliebad (vraag me niet welke soort olie) met een elektrische weerstand geplaatst...

Nu, wat gebeurt er. De olie geraakt zodanig oververhit (harde wind plus te lange stroomuitval) dat dit oliebadje niet meer genoeg kan koelen, maar begint te koken... Met als gevolg dat de windmolen minder en minder weerstand heeft om tegenaan te "duwen" en deze een te hoog toerental begint te krijgen. Zodanig dat ie voorbij z'n technische limieten dreigt te gaan... uiteenspattende wieken hebben we allemaal wel al eens gezien enkele jaren geleden ... En dus restte er maar 1 mogelijkheid: de molen fysiek uit de wind proberen te zetten. En heeft men dus eerst geprobeerd met een touw in de wieken te gooien. Maar omdat de wind ondertussen al verder was beginnen aantrekken tot stormniveau is men dan op gevaar van eigen leven in de mast gekropen om hem uit de wind te zetten, tot stilstand te brengen en 1 wiek er af te vijzen....

En sindsdien staat er dus thv. Zele langs de E17 een stilstaand molentje met maar 2 wieken... En heeft hij enkele aandelen gekocht van de buren, een 2MW-turbine van Wase Wind :D.
 
  • Like
Reactions: KrisB and CO2CLEAN
Oftewel... eigenlijk altijd een slecht idee, een micro-wkk op aardgas! :(

Dat weet ik nog zo niet. Ik volg je hierin als je de luxe hebt om zonnepanelen te kunnen plaatsen, maar die luxe heb ik niet. Mijn enige alternatief is dus dure stroom van het openbaar net te gebruiken. Duur, niet zozeer omdat het uiteraard groene stroom is maar duur omdat de distributiekosten 70pct van de kost zijn. Net zoals velen onder ons probeer ik zo groen mogelijk te leven maar, wellicht zoals de meesten heb ik toch nog een behoorlijke ecologische footprint omdat ik vlees eet, leren schoenen draag, elke dag een douche neem, enzovoort. Daar tegenover staat dat mijn huis supergeisoleerd is (veel meer dan gemiddeld dus) en ik neem zelden of nooit het vliegtuig om op vakantie te gaan. En ik investeerde in een Tesla. Het is dus een balans, want hoewel ik groen wil zijn wil ik ook goed leven en daar niet heel veel meer voor betalen dan iemand anders gewoon omdat ik nu eenmaal geen panelen kwijt kan op mijn dak. Aardgas verbranden en de restwarmte nuttig aanwenden produceert inderdaad CO2, maar de koeien die morgen onze biefstuk worden doen dat ook. En als mijn 20.000kWh morgen uit het lokaal verbranden van aardgas met 80pct rendement komt is dat dan niet beter dan dat het van een windmolen 50km verderop komt en er onderweg al veel van die groene energie verloren gegaan is (lees: de ondergrond rond de kabels opgewarmd heeft)? Kan die groene energie dan niet beter aan een lagere prijs naar mijn buurman gaan die het niet breed heeft en nu opteert voor de goedkoopste (kolenstroom) leverancier? Ik vind dat je het totaalplaatje moet bekijken en dat het dus niet per definitie zo is dat aardgas verbranden een slecht idee is. Het is geen geweldig idee, maar op elk moment dat er weinig wind en zon is (en dat is hier vaak zo) dan heb ik liever dat ik lokaal efficient aardgas verbrand dan dat ze de STEG van Drogenbos voor mij moeten opstarten of (nog erger vind ik) pellets verbranden.
Of sta ik alleen met die mening?
 
Het verbranden van aardgas is altijd een slecht idee. De stroom van een windmolen, ongeacht waar die staat, veroorzaakt geen CO2. Elektrische energie van een windmolen komt met weinig verlies over flinke afstanden naar je huis.
20.000 kWu is wel heel veel. Wij verbruiken in ons huis van 1300 m3 inhoud 13.000 kWu voor verwarmen, koelen, wassen, koken enz. Geen gas en 20.000 km met de Tesla inbegrepen.
Het tijdelijk opstarten van een STEG centrale als er even geen zonnestroom of windenergie is, is altijd beter dan het hele jaar lokaal gas verstoken.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Dat weet ik nog zo niet. Ik volg je hierin als je de luxe hebt om zonnepanelen te kunnen plaatsen, maar die luxe heb ik niet. Mijn enige alternatief is dus dure stroom van het openbaar net te gebruiken. Duur, niet zozeer omdat het uiteraard groene stroom is maar duur omdat de distributiekosten 70pct van de kost zijn. Net zoals velen onder ons probeer ik zo groen mogelijk te leven maar, wellicht zoals de meesten heb ik toch nog een behoorlijke ecologische footprint omdat ik vlees eet, leren schoenen draag, elke dag een douche neem, enzovoort. Daar tegenover staat dat mijn huis supergeisoleerd is (veel meer dan gemiddeld dus) en ik neem zelden of nooit het vliegtuig om op vakantie te gaan. En ik investeerde in een Tesla. Het is dus een balans, want hoewel ik groen wil zijn wil ik ook goed leven en daar niet heel veel meer voor betalen dan iemand anders gewoon omdat ik nu eenmaal geen panelen kwijt kan op mijn dak. Aardgas verbranden en de restwarmte nuttig aanwenden produceert inderdaad CO2, maar de koeien die morgen onze biefstuk worden doen dat ook. En als mijn 20.000kWh morgen uit het lokaal verbranden van aardgas met 80pct rendement komt is dat dan niet beter dan dat het van een windmolen 50km verderop komt en er onderweg al veel van die groene energie verloren gegaan is (lees: de ondergrond rond de kabels opgewarmd heeft)? Kan die groene energie dan niet beter aan een lagere prijs naar mijn buurman gaan die het niet breed heeft en nu opteert voor de goedkoopste (kolenstroom) leverancier? Ik vind dat je het totaalplaatje moet bekijken en dat het dus niet per definitie zo is dat aardgas verbranden een slecht idee is. Het is geen geweldig idee, maar op elk moment dat er weinig wind en zon is (en dat is hier vaak zo) dan heb ik liever dat ik lokaal efficient aardgas verbrand dan dat ze de STEG van Drogenbos voor mij moeten opstarten of (nog erger vind ik) pellets verbranden.
Of sta ik alleen met die mening?
Uiteraard is co2 absoluut te vermijden, maar als tussenoplossing naar een koolstofvrije samenleving is een wkk zeker geen slechte oplossing. Te meer omdat je stroom kan opwekken op momenten dat er weinig zon en/of wind is.
Het verlies bij de distributie van stroom is evenwel geen argument, dat is te verwaarlozen.
 
Dat weet ik nog zo niet. Ik volg je hierin als je de luxe hebt om zonnepanelen te kunnen plaatsen, maar die luxe heb ik niet. Mijn enige alternatief is dus dure stroom van het openbaar net te gebruiken. Duur, niet zozeer omdat het uiteraard groene stroom is maar duur omdat de distributiekosten 70pct van de kost zijn. Net zoals velen onder ons probeer ik zo groen mogelijk te leven maar, wellicht zoals de meesten heb ik toch nog een behoorlijke ecologische footprint omdat ik vlees eet, leren schoenen draag, elke dag een douche neem, enzovoort. Daar tegenover staat dat mijn huis supergeisoleerd is (veel meer dan gemiddeld dus) en ik neem zelden of nooit het vliegtuig om op vakantie te gaan. En ik investeerde in een Tesla. Het is dus een balans, want hoewel ik groen wil zijn wil ik ook goed leven en daar niet heel veel meer voor betalen dan iemand anders gewoon omdat ik nu eenmaal geen panelen kwijt kan op mijn dak. Aardgas verbranden en de restwarmte nuttig aanwenden produceert inderdaad CO2, maar de koeien die morgen onze biefstuk worden doen dat ook. En als mijn 20.000kWh morgen uit het lokaal verbranden van aardgas met 80pct rendement komt is dat dan niet beter dan dat het van een windmolen 50km verderop komt en er onderweg al veel van die groene energie verloren gegaan is (lees: de ondergrond rond de kabels opgewarmd heeft)? Kan die groene energie dan niet beter aan een lagere prijs naar mijn buurman gaan die het niet breed heeft en nu opteert voor de goedkoopste (kolenstroom) leverancier? Ik vind dat je het totaalplaatje moet bekijken en dat het dus niet per definitie zo is dat aardgas verbranden een slecht idee is. Het is geen geweldig idee, maar op elk moment dat er weinig wind en zon is (en dat is hier vaak zo) dan heb ik liever dat ik lokaal efficient aardgas verbrand dan dat ze de STEG van Drogenbos voor mij moeten opstarten of (nog erger vind ik) pellets verbranden.
Of sta ik alleen met die mening?
Paar dagen in de week geen vlees eten is waarschijnlijk al een grotere verbetering voor t milieu!
 
Uiteraard is co2 absoluut te vermijden, maar als tussenoplossing naar een koolstofvrije samenleving is een wkk zeker geen slechte oplossing. Te meer omdat je stroom kan opwekken op momenten dat er weinig zon en/of wind is.
Het verlies bij de distributie van stroom is evenwel geen argument, dat is te verwaarlozen.
Hmm ja maar dat is hetzelfde als de discussie PHEV vs FEV: waarom nog fossiele brandstoffen gebruiken als er een volledig elektrische oplossing bestaat? (Bij die discussie kun je dan tenminste nog beargumenteren dat er gebruiksongemak is met laden en range bij kleinere FEV's, en dat grote FEV's niet in ieder budget passen).

Ik ben van mening dat tussenoplossingen zoals een wkk alleen maar de werkelijke overgang naar broeikasgasvrije huishoudelijke energievoorzieing vertragen (het is een verkapte manier om vast te houden aan het oude, iedereen die een wkk installeert stelt overgang naar volledig elektrisch gewoon weer 10 jaar uit).

Wanneer er geen fossiele brandstof meer tot aan huis hoeft te worden geleverd, is het veel eenvoudiger om op verschillende niveaus (lokaal thuis, landelijk, europees) over te gaan naar broeikasgasvrije technologie.

Beter dus om te investeren in een warmtepomp en isolatie dan om te investeren in een WKK lijkt me.

(en ja ik heb zelf ook een hybride oplossing in huis en daar ben ik niet trots op/heb ik spijt van)
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Goed hoor, maar ik héb al 30cm muurisolatie en ik héb al een warmtepomp. Maar geen pv panelen en dus betaal ik de volle pot om de tesla op te laden én om de warmtepomp te laten draaien. En voor de douche moet ik alsnog aardgas verbranden (voor 5 personen). Ik wil eventueel wel iemand anders zijn panelen betalen als ik dan de "gratis" stroom ervan krijg, maar dan mag die stroom weer niet over het net lopen want dan betaal ik dubbel natuurlijk.
Heel fijn dat mijn netaansluiting nu 3x63A is, maar ik wil dat helemaal niet.
 
Hmm ja maar dat is hetzelfde als de discussie PHEV vs FEV: waarom nog fossiele brandstoffen gebruiken als er een volledig elektrische oplossing bestaat? (Bij die discussie kun je dan tenminste nog beargumenteren dat er gebruiksongemak is met laden en range bij kleinere FEV's, en dat grote FEV's niet in ieder budget passen).

Ik ben van mening dat tussenoplossingen zoals een wkk alleen maar de werkelijke overgang naar broeikasgasvrije huishoudelijke energievoorzieing vertragen (het is een verkapte manier om vast te houden aan het oude, iedereen die een wkk installeert stelt overgang naar volledig elektrisch gewoon weer 10 jaar uit).

Wanneer er geen fossiele brandstof meer tot aan huis hoeft te worden geleverd, is het veel eenvoudiger om op verschillende niveaus (lokaal thuis, landelijk, europees) over te gaan naar broeikasgasvrije technologie.

Beter dus om te investeren in een warmtepomp en isolatie dan om te investeren in een WKK lijkt me.

(en ja ik heb zelf ook een hybride oplossing in huis en daar ben ik niet trots op/heb ik spijt van)
Ik begrijp je natuurlijk.
Enige verschil is wel dat ev's energieverbruikers zijn en een wkk een productie van energie inhoudt ...
 
Duur, niet zozeer omdat het uiteraard groene stroom is maar duur omdat de distributiekosten 70pct van de kost zijn.
Ok dus je baalt ervan om belasting te betalen... Zoals iedereen (fijn he die belastingkorting bij de zakelijke aankoop van je EV). Dat heeft niks met groen willen zijn te maken (sorry).
Netwerkkosten moet je niet van balen, dat is het allerbelangrijkste van het hele systeem. Wees daarentegen blij dat netwerkkosten niet naar rato van je verbruik worden gerekend want dan zou je veel hoger uitkomen dan je buurman. (edit: ik zie nu dat je in België woont, hmmja dan mag je van mij wel wat van je netwerkkosten balen :) )
Aardgas verbranden en de restwarmte nuttig aanwenden produceert inderdaad CO2, maar de koeien die morgen onze biefstuk worden doen dat ook.
Die CO2 productie, dat is hetgene dat je graag wilt voorkomen door 'groen' te willen zijn (wat heb ik toch een gruwelijke hekel aan het gebruik van de kleur groen in deze context). Dan moet je niet gaan zeggen dat omdat het ene CO2 produceert, het ok is dat het andere ook CO2 produceert, want dat strookt niet met je wens om duurzamer (weer zo'n verpest marketing woord) te willen zijn.
En als mijn 20.000kWh morgen uit het lokaal verbranden van aardgas met 80pct rendement komt is dat dan niet beter dan dat het van een windmolen 50km verderop komt en er onderweg al veel van die groene energie verloren gegaan is (lees: de ondergrond rond de kabels opgewarmd heeft)?
Nee, want in plaats van 25MWh (inclusief kabelverliezen) aan groene CO2 vrije stroom uit die windmolen verbruikt te hebben, heb je nu 20MWh aan grijze stroom geproduceerd met bijbehorende CO2. Je produceert netto meer CO2 met wkk dan dat je zou doen zonder wkk (mits je je tapwater elektrisch verwarmt). (zie hieronder)
Kan die groene energie dan niet beter aan een lagere prijs naar mijn buurman gaan die het niet breed heeft en nu opteert voor de goedkoopste (kolenstroom) leverancier?
Als jij minder groene stroom afneemt dan neemt iemand anders niet automatisch meer groene stroom af. Het is niet alsof er een tekort is aan groene stroom waardoor de groene stroom helemaal op wordt verdeeld aan anderen als jij het niet gebruikt. Integendeel, als jij het niet afneemt wordt er gewoon minder groene stroom geproduceerd (die windmolen laten ze dan gewoon net iets minder wind vangen door de wieken te verstellen...).
En jij bent dan thuis grijze stroom aan het maken terwijl er voor jou groene stroom gemaakt had kunnen worden... (en dat dat doe je dan puur vanuit financiële overwegingen, net als je kolenstroombuurman)
Ik vind dat je het totaalplaatje moet bekijken en dat het dus niet per definitie zo is dat aardgas verbranden een slecht idee is. Het is geen geweldig idee, maar op elk moment dat er weinig wind en zon is (en dat is hier vaak zo) dan heb ik liever dat ik lokaal efficient aardgas verbrand dan dat ze de STEG van Drogenbos voor mij moeten opstarten of (nog erger vind ik) pellets verbranden.
Of sta ik alleen met die mening?
Ik deel die mening absoluut niet met je. Hoe meer mensen groene stroom inkopen, hoe meer er met die inkomsten geïnvesteerd kan worden in meer windmolens en andere 'renewables' (nog zo'n verpest woord), met aan de voet van elke molen een container met accu's (ik zie die nu steeds meer verschijnen, losse containers naast windmolens... waar zouden die toch voor zijn...)
Die STEG centrale wordt dan steeds minder nodig.

Teruglezend: ik kom misschien wat lomp, kritisch en weinig subtiel over in mijn tegenargumentatie, dat is niet persoonlijk bedoeld hoor, dat ligt puur aan mezelf :rolleyes::p:)
 
Last edited:
zoveel mensen, zoveel meningen.;) En dat is goed !

naar mijn mening zijn we nog ver af van een maatschappij waarin we geen koolwaterstoffen meer gaan verbranden voor energievoorziening.
let wel : ik betreur dat. Voor het milieu, en ook omdat KWS een véél te edele grondstof is om zomaar te verbranden.

Maar er zijn tot op heden nu eenmaal te weinig praktische alternatieven om in de energievoorziening (ook met zuiniger verbruik) onder alle omstandigheden te voorzien.
De transitie naar een wereld waarin géén KWS meer verbrand zullen worden is bezig, en verloopt in fazes.

Maar het is niet omdat we vandaag geen 100% KWS-vrije energie kunnen bereiken, dat we op de 20% (of 30% of 15% of waar we nu ook zitten) moeten blijven.
Neen, als we op een realistische manier al wat kunnen verbeteren, dan moeten we dat doen.


Ik heb recent het grotere plaatje van WKK bekeken, naar CO2 etc; en dat is positief.
Het ging wel over een vermogen van 2MWt en 1.6MWe.
In hoeverre micro-WKK's hetzelfde rendement hebben, weet ik niet. Waarschijnlijk, gezien de schaal, zal het rendement daar lager liggen.
Maar stapsgewijze is het m.i. wel een stap in de goede richting.


Nog even melden dat we ook de inplanting van een windmolen (2MWe) bekeken hadden; maar :mad: dat mag niet vanwege het luchtverkeer. De zones waarin geen windmolens mogen geplaatst worden vanwege het luchtverkeer zijn véél te groot; en dit is aan herziening toe ! @FVO : neem dat eens op in uw ideeënbank.
 
  • Like
Reactions: FVO
Netwerkkosten moet je niet van balen, dat is het allerbelangrijkste van het hele systeem. Wees daarentegen blij dat netwerkkosten niet naar rato van je verbruik worden gerekend want dan zou je veel hoger uitkomen dan je buurman.

dat is de Nederlandse situatie.
In België moeten er nog vele politieke postjes gezocht worden voor derderangspolitiekers; en om de kas van de politieke partijen te spijzen.
En daar zijn de netbeheerders een dankbare bron voor !

En bij ons zijn de netkosten wél prorata het verbruik.
Dus ja, ik betaal mij blauw aan netkosten.
 
dat is de Nederlandse situatie.
In België moeten er nog vele politieke postjes gezocht worden voor derderangspolitiekers; en om de kas van de politieke partijen te spijzen.
En daar zijn de netbeheerders een dankbare bron voor !

En bij ons zijn de netkosten wél prorata het verbruik.
Dus ja, ik betaal mij blauw aan netkosten.
Ik heb mijn post geëdit net terwijl je dit bericht aan het typen was, had idd niet gezien dat @M603 in België woont...
Ik begrijp de financiele drang nu iets beter. De politiek werkt hiermee dus de vergroening van het net tegen, want als iedereen met micro-wkk thuis grijze stroom gaat maken 'to stick it to the man' dan is dat geen goede zaak. Beter allemaal groene stroom kopen.
 
  • Like
Reactions: S-19910