Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb nu laagtemperatuur convectoren van Jaga Briza aangeboden gekregen. Ziet er leuk uit maar aanschafprijs zit tussen de 1400 en 1800 euro per convector. En daar komt dan nog eens een klokthermostaat per convector bij. Als er alternatieven zijn hoor ik dat graag.
Wij hebben niet zulke mooie als Jaga, gewoon functioneel en dat geldt ook voor de prijs.
De kleinste zijn ongeveer 1000W bij water 35/30, voor een slaapkamer in nieuw huis met goede isolatie ruim voldoende. Prijs ca 350 euro per stuk. Een thermisch gestuurde elektrische afsluiter kost ook de wereld niet.
 
  • Helpful
Reactions: Lihapiirakka
Wel moet gezegd dat wij de radiatoren op de verdieping altijd dicht hebben staan. Ik ken maar weinig mensen die in een verwarmde slaapkamer willen slapen, wij zeker niet.

Ben het helemaal met je eens. Inmiddels ben ik er achter gekomen dat het een cultureel dingetje is. Zo woon ik samen met een Finse en die wil het hele huis altijd helemaal egaal warm verwarmd hebben. Ook op bezoek bij schoonfamilie en vrienden valt mij op dat ik altijd op een veel te warm toilet zit te kakken en ik zweetvoeten heb van een te warm afgestelde vloerverwarming. Maar we dwalen wellicht af :D
 
  • Funny
Reactions: FVO and shthpnz
Ben het helemaal met je eens. Inmiddels ben ik er achter gekomen dat het een cultureel dingetje is. Zo woon ik samen met een Finse en die wil het hele huis altijd helemaal egaal warm verwarmd hebben. Ook op bezoek bij schoonfamilie en vrienden valt mij op dat ik altijd op een veel te warm toilet zit te kakken en ik zweetvoeten heb van een te warm afgestelde vloerverwarming. Maar we dwalen wellicht af :D
Lijken wel Indo's die Finnen :D
In elk geval dacht ik, zijn convectoren niet geschikt voor koeling, en die functionaliteit krijg je gratis bij een warmtepomp. Dan is ook wandverwarming/koeling weer prettiger dan vloerverwarming & koude voeten.
 
Toen ik op de begane grond mijn oude CV-radiatoren heb vervangen door LT radiatoren heb ik een tijd lang marktplaats gevolgd. Exact de capaciteit en maat en kleur van de verschillende Jaga radiatoren kunnen scoren. Met DBE-ventilatoren. Weet daarbij dat het vermogen van de Jaga voor een deel wordt bepaald door de hoogte van de omkasting. Die omkastingsdelen kan je relatief goedkoop aanschaffen.
 
Ik heb me ingetekend op een nieuwbouwhuis wat neergezet gaat worden door een projectontwikkelaar. Het betreft hier 5 vrijstaande woningen die pas in 2019 opgeleverd gaan worden. Verbazingwekkend genoeg gaat men daar gewoon een gasketel in willen schroeven. Op dit moment ben ik in gesprek om dat achterwege te laten of in ieder geval de woning niet op het gas aan te laten sluiten en er bij oplevering direct een lucht-warmtepomp warmtepomp in te laten zetten.

Ik kan de woning op de begane vloer laten voorzien van vloerverwarming. Op de eerste en tweede verdieping schijnt dit echter niet mogelijk te zijn omwille van leidingwerk in de vloer. Het bedrijf wat de warmtepomp kan leveren kan de overige verdiepingen voorzien van lage temperatuur convectoren maar dat is een flinke aanslag op het budget. Daarbij zou het heerlijk zijn om vloerverwarming in de badkamer en toilet aan te kunnen leggen. Heeft iemand van jullie nog tips in deze casus?
Ik zou het huis zo kaal mogelijk laten opleveren zonder radiatoren, CV-ketel en liefst ook zonder lokaal leidingwerk. Daarna het systeem dat je wenst door een zelf gekozen installateur laten installeren. Kost je een smak geld extra, want je krijgt nauwelijks iets terug voor het niet afnemen van CV-ketel + radiatoren, maar je hebt dan wel precies wat je wilt en er elke dag dat je er woont plezier van.
En, je kunt precies datgene erin laten zetten wat je zelf wilt, probeer dat eens in bestaande bouw zonder het halve pand te strippen...
(en ow ja, plafondverwarming/koeling met capillaire matten is echt super, zie mijn eerdere posts in deze thread)
 
Lijken wel Indo's die Finnen :D
In elk geval dacht ik, zijn convectoren niet geschikt voor koeling, en die functionaliteit krijg je gratis bij een warmtepomp. Dan is ook wandverwarming/koeling weer prettiger dan vloerverwarming & koude voeten.
Ahum, convectoren voor ultra-laag-temperatuur zoals door mij vermeld, bij water 35/30, zijn voorzien van stille ventilatoren en zijn daardoor bij uitstek geschikt om mee te koelen. Sterker nog, ze worden voornamelijk in Zuid-Europese landen verkocht voor... koeling.
 
Hebben jullie hier al eens eerder over gehoord? Cookies op destentor.nl | destentor.nl
Klinkt bijna te mooi om waar te zijn, sommige teksten hebben een hoog Yomanda gehalte:
Niettemin, er wordt een productiefaciliteit gebouwd en de prijs klinkt erg goed!
Dit is de website: Reduxion - Slim besparen, gewoon verdienen!

Dit is de tekst op hun website:
De Reduxion Ecoliner is ontwikkeld om een antwoord te geven op de vraag om definitief het gasverbruik op 0 te krijgen. Deze gepatenteerde uitvinding is in staat om door modellerende techniek een besparing tot wel 40% ten opzichte van gas te realiseren. De Reduxion Ecoliner werkt op stroom en kan de opgebrachte warmte met een efficiëntie van 99,5% overbrengen naar bijvoorbeeld vloerverwarming, radiatoren of laag temperatuur blazers in industrie hallen.

Ze weten zelf niet hoe ze het moeten noemen. Ze schrijven over 'modellerende techniek'. Ze bedoelen waarschijnlijk 'modulerende' techniek. Het rendement is 99,5% dus is het niet meer dan een grote boiler die met o.m. zonnepanelen wordt verwarmd.
Met een prijs van 2000 tot 3000 euro en geen subsidie, kun je m.i. toch veel beter een warmtepomp kopen. Die kost enkele duizenden euro's meer, maar daar krijg je wel 2000 euro subsidie voor. In plaats van nog geen 100% levert een goede warmtepomp een rendement van 400 tot 500%.

Het klinkt niet alleen te mooi om waar te zijn, het is het ook.
 
  • Like
Reactions: FVO and redevries
Hebben jullie hier al eens eerder over gehoord? Cookies op destentor.nl | destentor.nl

Klinkt bijna te mooi om waar te zijn, sommige teksten hebben een hoog Yomanda gehalte:



Niettemin, er wordt een productiefaciliteit gebouwd en de prijs klinkt erg goed!

Dit is de website: Reduxion - Slim besparen, gewoon verdienen!
Ik heb de 3 octrooien er even bijgepakt, 2 ervan gaan over tentdoek systemen en lijken me irrelevant (en ze zijn niet beschikbaar omdat de jaarlijkse bijdrages niet zijn voldaan), maar het derde octrooi is wel relevant.
Het gaat daarin over een warmtepomp waarbij voor zover ik in een paar minuten bladeren kan zien een uitvinding omtrent een warmtewisselaar wordt gepatenteerd. Ik kan zelf zo gauw niets inventiefs terugvinden maar ik weet ook maar weinig over warmtepompen.
Link naar het octrooi: Document: 2011831 Publication Page: 1

Maar goed, zoals Wim zegt, een apparaat dat 99,5% van de aangevoerde energie om kan zetten in warmte lijkt me niet vreselijk interessant, dat kan een standaard boiler met warmtespiraal ook (COP = 1).
Misschien bedoelen ze 99,5% nuttige warmteafgifte in de te verwarmen ruimte zelf, na aftrek van alle verliezen in leidingen etc. Dat zou al beter zijn, maar nog steeds niet beter dan een gewone warmtepomp met een COP van 3 a 4...

Vooralsnog ben ik niet onder de indruk. Een technische omschrijving en duidelijkere claims kunnen daar natuurlijk verandering in brengen...
 
  • Like
Reactions: redevries
Ik heb de 3 octrooien er even bijgepakt, 2 ervan gaan over tentdoek systemen en lijken me irrelevant (en ze zijn niet beschikbaar omdat de jaarlijkse bijdrages niet zijn voldaan), maar het derde octrooi is wel relevant.
Het gaat daarin over een warmtepomp waarbij voor zover ik in een paar minuten bladeren kan zien een uitvinding omtrent een warmtewisselaar wordt gepatenteerd. Ik kan zelf zo gauw niets inventiefs terugvinden maar ik weet ook maar weinig over warmtepompen.
Link naar het octrooi: Document: 2011831 Publication Page: 1

Maar goed, zoals Wim zegt, een apparaat dat 99,5% van de aangevoerde energie om kan zetten in warmte lijkt me niet vreselijk interessant, dat kan een standaard boiler met warmtespiraal ook (COP = 1).
Misschien bedoelen ze 99,5% nuttige warmteafgifte in de te verwarmen ruimte zelf, na aftrek van alle verliezen in leidingen etc. Dat zou al beter zijn, maar nog steeds niet beter dan een gewone warmtepomp met een COP van 3 a 4...

Vooralsnog ben ik niet onder de indruk. Een technische omschrijving en duidelijkere claims kunnen daar natuurlijk verandering in brengen...
Ik heb de patentaanvraag grotendeels doorgelezen. Typisch een verhaal geschreven door een techneut. Het is 15 pagina's tamelijk ongestructureerde uitleg. Ik zou liever enkele stroomdiagrammen zien. Maar ik realiseer me dat een patentaanvraag natuurlijk geen handleiding is om een ander eenvoudig iets na te laten maken.
Het lijkt erop dat ze op basis van een warmtepomp aanvullend maximaal effectief proberen om te gaan met de combinatie koeling en verwarming. Dit zijn typisch toepassingen voor supermarkten waar verwarming en koeling in één machinekamer en tegelijkertijd nodig zijn.

Als men dit combineert met een flink aantal zonnepanelen, kun je wel veel gas besparen.
 
Dit is de tekst op hun website:
De Reduxion Ecoliner is ontwikkeld om een antwoord te geven op de vraag om definitief het gasverbruik op 0
Met een prijs van 2000 tot 3000 euro en geen subsidie, kun je m.i. toch veel beter een warmtepomp kopen. Die kost enkele duizenden euro's meer, maar daar krijg je wel 2000 euro subsidie voor. In plaats van nog geen 100% levert een goede warmtepomp een rendement van 400 tot 500%.

Reply Andre

De regering heeft de subsidie grondslag voor warmtepompen aangepast. Ik heb voor kantoor de gasketel laten verwijderen en er komt een warmtepomp / airco van Mitsubishi voor in de plaats, die heeft een COP waarde van 4,2 terwijl nu minimaal 4,4 of hoger geeist wordt voor subsidie. Pech subsidie weg ....
Nu hoop ik maar dat de gasaansluiting in de toekomst door mijn leverancier met subsidie weggehaald gaat worden maar daar moet nog beleid en draagvlak voor komen maar er gaan wel geruchten.
 
@peterpijpelink: De lange lijst met warmtepompen die ISDE-subsidie hebben. Grappig dat je daarnaar verwijst, want in die lijst staat nergens een COP.
Waarschijnlijk verwissel je verschillende 'soorten' COP's. De bekendste COP is die met brontemperatuur 7 graden (grondwater of buitenlucht) en watertemperatuur naar CV 35 graden, veelal aangeduid met 7/35. Veel warmtepompen halen onder die omstandigheden een COP tussen 4 en 4,5. De warmtepompen met het hoogste rendement halen een COP van 5.
Maar, men ontdekte dat die COP niet zoveel zegt. Een warmtepomp met een hoge COP kan best tegenvallend presteren in deellastbereik, of bij lage brontemperatuur. Die laatste natuurlijk met name van belang bij lucht-water-warmtepompen (buitenlucht bij strenge vorst). Men heeft daarvoor de SCOP bedacht, de zgn. Seasonal Coefficient Of Performance. Dat is de gemiddelde COP over een heel jaar in bepaalde regio's (Europa is ingedeeld in 3 klimaatregio's). Die SCOP is een heel stuk nauwkeuriger dan de COP als het gaat om jaarrendement.
Probleem is nog wel dat de SCOP uitgaat van een paar metingen en verder een berekeningsmodel. Dat model is niet erg nauwkeurig en ook niet heel betrouwbaar, wat weer inhoudt dat warmtepompen met een relatief slechte SCOP in de praktijk nogal eens beter presteren, en andersom ook. Oftewel... ook een SCOP zegt niet zoveel. Zoals zo vaak, de praktijk is weerbarstig.
 
Ik lees nergens iets over een eis van minimaal (S)cop 4,4. Dus oftewel graag een bronvermelding van een officiële instelling zoals rvo.nl - als ik kijk bij mileucentraal of bij ISDE regels dan zie ik niets staan van een minimale (S)COP waarde. @Andre kan je ons verwijzen waar je deze informatie hebt gevonden? Zelf ben ik van plan 2 stuks 9kW warmtepompen aan te schaffen waar nu in de lange lijst subsidie op bestaat.
 
  • Disagree
Reactions: Guru3D
O, het ging over het wegvallen van subsidie voor sommige warmtepompen per 1/2/2018...
Wat ik ervan weet gaat het niet specifiek over een minimale waarde van de COP, maar over het gebruik van verwarmingselementen in de warmtepomp onder bepaalde omstandigheden (verwarmingselement heeft een COP die altijd kleiner of gelijk is aan 1). Indien sprake is van standaard gebruik van die verwarmingselementen gaat het gemiddelde rendement uiteraard omlaag en kan het zijn dat de warmtepomp niet meer in aanmerking komt voor subsidie, of voor een lager subsidiebedrag dan voorheen.
 
Ik heb de 3 octrooien er even bijgepakt, 2 ervan gaan over tentdoek systemen en lijken me irrelevant (en ze zijn niet beschikbaar omdat de jaarlijkse bijdrages niet zijn voldaan), maar het derde octrooi is wel relevant.
Het gaat daarin over een warmtepomp waarbij voor zover ik in een paar minuten bladeren kan zien een uitvinding omtrent een warmtewisselaar wordt gepatenteerd. Ik kan zelf zo gauw niets inventiefs terugvinden maar ik weet ook maar weinig over warmtepompen.
Link naar het octrooi: Document: 2011831 Publication Page: 1

Maar goed, zoals Wim zegt, een apparaat dat 99,5% van de aangevoerde energie om kan zetten in warmte lijkt me niet vreselijk interessant, dat kan een standaard boiler met warmtespiraal ook (COP = 1).
Misschien bedoelen ze 99,5% nuttige warmteafgifte in de te verwarmen ruimte zelf, na aftrek van alle verliezen in leidingen etc. Dat zou al beter zijn, maar nog steeds niet beter dan een gewone warmtepomp met een COP van 3 a 4...

Vooralsnog ben ik niet onder de indruk. Een technische omschrijving en duidelijkere claims kunnen daar natuurlijk verandering in brengen...

Hier is nog een goede beschouwing van het wonder van Hardenberg
De Hardenberger Blauwe Doos A.K.A. Reduxion Ecoliner
 
  • Informative
  • Like
Reactions: ebullio and basvk