Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Mijn ervaring is dat je daar als klant actief op moet sturen. Zelf een complete inventarisatie maken van welke load op welke groep zit en samen met de elektriciën een fase verdeling maken.

Gebeurt dus maar al te vaak niet want kost tijd/geld.
Exact zelfde ervaring en die "zo doen we dat altijd" was een grote reden om het zelf uit te zoeken en daarna zelf te doen. Het lijkt alsof de studie 10 jaar achterligt en het tekort aan personeel helpt absoluut niet.
 
  • Like
Reactions: Dikkie Dik
Heb de beste dagen met mijn 17 zonnepanelen sinds November.
Screenshot_20230211_113052.jpg


Screenshot_20230211_114636.jpg


Toch had ik meer verwacht, want 6.8kW aan panelen (waarvan 10% schaduw-penaltie)... Iemand wat te vergelijken van de afgelopen week?
 
Wij hebben 8200Wp (20x410Wp glas/glas bifacial) en de opbrengst was als volgt:
1-2-23 6.6kWh
2-2-23 3.5kWh
3-2-23 3.4kWh
4-2-23 10.7kWh
5-2-23 7.1kWh
6-2-23 11.1kWh
7-2-23 23.8kWh
8-2-23 24.4kWh
9-2-23 16.8kWh
10-2-23 17kWh
Ze liggen er pas sinds december ben erg benieuwd wat ze in de zomermaanden gaan opleveren.
 
View attachment 906177

45 panelen. 14.4 kWp. Liggen op 10 graden van het zuiden (iets meer oostwaarts) onder een helling van 20 graden.
woh, dat schiet lekker op om je Tesla gratis op te laden.
Die zullen van de zomer zeker 85+ kW opleveren per dag
Nu maar hopen dat het salderen blijft, anders moet je een heeeeele lange verlengkabel kopen om je auto onderweg op te laden van je eigen opgewekte stroom:)
 
woh, dat schiet lekker op om je Tesla gratis op te laden.
Die zullen van de zomer zeker 85+ kW opleveren per dag
Nu maar hopen dat het salderen blijft, anders moet je een heeeeele lange verlengkabel kopen om je auto onderweg op te laden van je eigen opgewekte stroom:)
Even nitpicken: nee, ze leveren niet meer dan 14.4 kW maximaal, en zelfs dat zal niet gebeuren.

Je bedoelt 85 kWh per dag.
 
  • Like
Reactions: Tozz
Ons warmtewisselaar in oppervlaktewater project (W/W pomp met PV):
- Nov t/m febr: 3536 kw (verwarming en tapwater), khw meter direct aan de WP
- Bruto: 1062,- euro (gem. was het tarief 0,3 euro in die maanden, varieert een beetje)
- PV heeft 662 kwh geleverd in die maanden (oost/west, kleine hoek, komen nog panelen op zuid), volledig verbruikt (geen teruglevering), overdag zijn er nagenoeg geen andere grote verbruikers, PV opbrengst gaat dan naar de pomp.
- Totaal dus netto: 2874 kw om te verwarmen en te douchen in de winter: Euro 862,- (nov t/m febr)

- Oktober en Maart (soort overgangsmaanden): wordt ongeveer 150-180 euro, echter PV levert dan al genoeg, dus gaat naar nul. Maar die data heb ik nog niet (zal na het voorjaar weer update doen).
- Salderen stopt, moet ik wel gaan meerekenen.

Nu was het een warme winter. Met graaddagen kan ik nu berekenen wat een strenge winter zal kosten.
Huis is 24/7: 21 graden op stooklijnregeling
Nog geen kamerthermostaat (nalevering), als de zon schijnt komt er zo 1-2 graden bij in huis en wordt niet gecompenseerd (zit nog winst). WP stookt dan gewoon door en die zou minder moeten gaan stoken.

Er wordt veel geschreven over COP (weinig zinvol getal, is momentopname), dan de SCOP (zinvoller, ook niet altijd juist), maar ik kijk gewoon naar onder de streep:
- Wat kost het me uiteindelijk
- Wat ik nu zie is dat het stukken goedkoper is dan gas, terugverdientijd best snel is. PV bijna een no-brainer is (elk zonnestraaltje levert je geld op). Dynamische prijzen prima werken met een WP.
- Het erg lastig is om de juiste kosten te krijgen: gem. is leuk maar niet exact, als het flink waait is de stroom goedkoop en moet ik meer stoken, maar dat is goedkoper dan dag zonder wind waar ik minder stook !

Laden auto's in de winter: alleen nacht-daluren (gaat dus geen PV naar de auto's):
- Tibber sinds 1 januari dit jaar (daar kan ik zien wat de daadwerkelijke laadkosten zijn van het Easee laadstation met dynamische prijzen)
- Januari: 385 kw geladen aan 103,- euro --> gem. 26 cent
- Februari 438 kw geladen aan 132 euro --> gem. 30 cent
Vanaf maart t/m sept: laad ik ze meestal op de pv (dan erg lage kosten)
Eind dit jaar kan ik pas echt zien wat het laden kost over een jaar.

Volgende doel is:
- Zorgen dat ik de prijspieken deels vermijd in de ochtend en/of avond met accu (Sessy)....... geen idee of dat rendabel is, maar wil het gewoon doen en testen.


Ik dacht zet de cijfers maar eens neer (winter is nu zowat voorbij). Zie zat verhalen over rendement/COP/investeringen/terugverdientijd.... bergen grafieken, hoop aannames en verhalen. Dit zijn harde cijfers (2010 isolatieniveau, vrijstand pand van 300 m2, in windgebied).

Nu eens kijken wat het voorjaar gaat doen.
 
‘#schaampanelen’ fenomeen waarbij projectontwikkelaars wegkomen met een minimum aan panelen op nieuwbouw om aan de energie eisen te voldoen.



Met dit soort absurde beelden als resultaat


F7EDFF1C-FF08-42FC-8146-759DB1DB76DA.jpeg


🙄 hilarisch, maar eigenlijk om te janken natuurlijk.
 
‘#schaampanelen’ fenomeen waarbij projectontwikkelaars wegkomen met een minimum aan panelen op nieuwbouw om aan de energie eisen te voldoen.



Met dit soort absurde beelden als resultaat


View attachment 918617

🙄 hilarisch, maar eigenlijk om te janken natuurlijk.


#schaampanelen op het Blauwe Vogeltje

 
  • Like
Reactions: MikerG_MC
Triodos bank investeert in ‘superbatterij’; grid gebonden batterij opslag:


Goede visie op H2 ook.