Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Waarom zou je, als je 3 phase binnen hebt liggen voor een 1 phase omvormer kiezen?
Alles wat hier binnenkomt en een 3fase optie heeft, wordt 3 fase. Waarom zou ik dan voor 1 fase gaan?

(is eigenlijk een open vraag)


Is simpelweg wat door de meeste installateurs gepusht wordt. Tot 5kWp mag op een fase dus dat is het makkelijkst en goedkoopst.

Als je meerdere strings op je omvormer wil hebben houd het qua keuze ook een beetje op in die range qua omvormers, die zijn er nauwelijks.

Ik werd twee jaar geleden zo’n beetje voor gek verklaard dat ik mijn 3.4 kWp setje 3-fase aangesloten wou hebben.

Was nergens voor nodig omdat de slimme meter toch niet per fase afrekent volgens meerdere installateurs.

Uiteindelijk voor een Enphase drie fase systeem gegaan.
 
In je meterkast wordt bepaald op welke fase een groep zit. Dus je installateur zal een inschatting moeten maken voor je.

Mijn ervaring is dat je daar als klant actief op moet sturen. Zelf een complete inventarisatie maken van welke load op welke groep zit en samen met de elektriciën een fase verdeling maken.

Gebeurt dus maar al te vaak niet want kost tijd/geld.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Ik dacht (verkeerdelijk dus) dat 3 fasen apparatuur de workload over de 3 fase heen “verdeelde” waar je bij een 1 fase apparaat zelf een bepaalde fase uitkiest en dus ooit misschien zal moeten gaan puzzelen.
Daar heeft de netbeheerder een vuistregel voor:

Screenshot 2023-01-29 at 11.17.19.png


 
Is simpelweg wat door de meeste installateurs gepusht wordt. Tot 5kWp mag op een fase dus dat is het makkelijkst en goedkoopst.

Als je meerdere strings op je omvormer wil hebben houd het qua keuze ook een beetje op in die range qua omvormers, die zijn er nauwelijks.

Ik werd twee jaar geleden zo’n beetje voor gek verklaard dat ik mijn 3.4 kWp setje 3-fase aangesloten wou hebben.

Was nergens voor nodig omdat de slimme meter toch niet per fase afrekent volgens meerdere installateurs.

Uiteindelijk voor een Enphase drie fase systeem gegaan.
Dat is exact wat ik ook gedaan heb 😉
 
  • Like
Reactions: Dikkie Dik
Mijn ervaring is dat je daar als klant actief op moet sturen. Zelf een complete inventarisatie maken van welke load op welke groep zit en samen met de elektriciën een fase verdeling maken.

Gebeurt dus maar al te vaak niet want kost tijd/geld.
Ik heb 16 groepen, binnenkort 17 met de warmtepomp. Die worden over de drie fases verdeeld. En nu wil je dat ik mijn vrouw (die de baas is over de meeste grootverbruikers, waaronder keuken, washok en krultang) de meterkast gaat inventariseren met de installateur om de fases te verdelen. Denk niet dat dat gaat gebeuren.

Het is toch veel simpeler dat de Lianders meten welke fases binnen één wijk overbelast dreigen en hier en daar even een fase omdraaien in de wijkcentrale?
 
En nu wil je dat ik mijn vrouw (die de baas is over de meeste grootverbruikers, waaronder keuken, washok en krultang) de meterkast gaat inventariseren met de installateur om de fases te verdelen

Ik wil niks, ik vind het verstandig om dat te doen.
Een aansluiting waar een fase tegen of over de max zit doordat er toevallig een paar grote gebruikers bij elkaar op zitten is gewoon niet wenselijk.

Duspol of een multimeter erbij en een uurtje werk.

Het is toch veel simpeler dat de Lianders meten welke fases binnen één wijk overbelast dreigen en hier en daar even een fase omdraaien in de wijkcentrale?

Zo werkt het natuurlijk niet. Zo zit het ook niet aangesloten.
 
  • Like
Reactions: job-lek and OttoR
Het is toch veel simpeler dat de Lianders meten welke fases binnen één wijk overbelast dreigen en hier en daar even een fase omdraaien in de wijkcentrale?
Gaat alleen de 3fase motor de verkeerde kant omdraaien. Dat wil je dus niet dat ze dat gaan doen!

Nu is een 3fase motor niet gebruikelijk in woonwijk, maar toch, de installatie fasen juist aansluitingen in 3fase installatie is wel enige logica achter.
 
Als je overweegt om zonnepanelen of zware verbruikers te nemen, koop je ook een stukje hardware met een aansluiting op je P1 poort van de slimme meter. Je kan dan makkelijke in één overzicht de 3 fase in de gaten houden qua belasting.

ps; heb zelf ook 20 panelen met Enphase op een 3 fase kabel aangesloten, zodat de opbrengst keuring op de 3 fase verdeeld wordt.
Ik monitor dat alles met Iungo
 
Het is toch veel simpeler dat de Lianders meten welke fases binnen één wijk overbelast dreigen en hier en daar even een fase omdraaien in de wijkcentrale?
Even een fase omdraaien betekent dat iedereen op die fase (twee fases) een tijdje zonder stroom zit. En dat is 2/3e van de huishoudens op die wijkcentrale.
Daarbij is het onlogisch dat er een fase overbelast is want huizen die op één fase zijn aangesloten krijgen alterneren een andere fase. Het zal zeldzaam zijn dat je buren op dezelfde fase zitten.
Dus belasting middelt zich uit.
 
  • Like
Reactions: OttoR
Het is toch veel simpeler dat de Lianders meten welke fases binnen één wijk overbelast dreigen en hier en daar even een fase omdraaien in de wijkcentrale?
Dan gaat er hoop stuk. Mijn warmtepomp heeft bv. een rechts draaiveld nodig, fase wisselen en het wordt linksom en dan gaat die stuk. Ook gaat van alles dan verkeerdom lopen.

Hier ook aangegeven dat het over 3 fases verdeeld moet worden en zelf de load uitgezocht op de fases in de meterkast en verdeeld. Als je niks zegt plakken ze het gewoon op 1 fase (lekker makkelijk). Heb een enphase meterd version, doen ze ook liever niet. Meer werk ivm de spoelen en in mijn geval wisten ze niet eens hoe ze de spoelen in de meterkast moesten aansluiten, die zit namelijk ver weg van de envoy-s. Die spoelen kunnen gewoon verlengd worden met een belden kabel, dus maar zelf gedaan en zelf via de app alles ingesteld.

Mijn vader is voor een VVE bezig en de onzin die ze hem voorschotelen :mad: Ze wouden alle envoys op het dak plaatsen ! Internet kon alleen via het Enphase modem ! Metered version, dat kon niet bij een VVE ! Afstand voor 230v was te lang (50m max) ! Etc...... ze weten vaak echt niks.
 
Ter info, op de website maakjemeterslim.be vind je een overzicht van aanbieders van hardware om je verbruik en productie real-time op te volgen en sommigen bieden ook (eindelijk) al sturingsmogelijkheden aan om zelfverbruik te verhogen. (vooral in België van belang met de digitale meter en afschaffing van terugdraaiende teller (salderen in NL)
 
  • Like
Reactions: Dikkie Dik
Is simpelweg wat door de meeste installateurs gepusht wordt. Tot 5kWp mag op een fase dus dat is het makkelijkst en goedkoopst.

Als je meerdere strings op je omvormer wil hebben houd het qua keuze ook een beetje op in die range qua omvormers, die zijn er nauwelijks.

Ik werd twee jaar geleden zo’n beetje voor gek verklaard dat ik mijn 3.4 kWp setje 3-fase aangesloten wou hebben.

Was nergens voor nodig omdat de slimme meter toch niet per fase afrekent volgens meerdere installateurs.

Uiteindelijk voor een Enphase drie fase systeem gegaan.
Als je niet heel veel panelen kwijt kunt is een 3-fase omvormer soms ook niet mogelijk.
 
  • Like
Reactions: MikerG_MC
Als je niet heel veel panelen kwijt kunt is een 3-fase omvormer soms ook niet mogelijk.
Soms ja, meestal wel. Ze doen het liever niet omdat het meer werk is. Nu is het bij weinig panelen ook niet zo zinvol, maar als de hele wijk dat doet dan is verdeling gewoon beter. Wordt tijd dat er gewoon eisen komen vanuit de netbeheerders en leveranciers. Niet doen is bv. niet meer salderen of wel BTW betalen over je installatie. Moet gewoon een incentive komen om de boel goed te verdelen.

Ben niet zo van de regels, maar enige "sturing" zou wel beter zijn.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: job-lek
Voor wie de haalbaarheid van de productie in twijfel trekt: in België zijn in 2022 dubbel zo veel EV’s verkocht als in 2021. Het elektriciteitsverbruik is in dezelfde periode met 3,5 % gedaald. Als we willen (en gedwongen worden door de prijs) kunnen we veel besparen).

Met de locale capaciteit op wijk iveau is het andere koek. Ik haal vaak maar 205V bij het laden thuis. Zou aan het lokaal net liggen. Ik laad monofase 32A. Mijn Ms stopte ooit zelfs eens met laden daardoor. Met de MY is dit nog niet gebeurd.
 
  • Like
Reactions: FVO
Als je niet heel veel panelen kwijt kunt is een 3-fase omvormer soms ook niet mogelijk.
Omvormer? Plaats? Ik heb een tijdje geleden onderzocht welk PV systeem ik zou willen (uiteindelijk niet gedaan, dakligging is echt slecht, en ik vond de prijsstijgingen tov offertes 1 jaar ouder schofterig) en ik kwam op Enphase uit: micro omvormer onder ieder paneel en dus "niks geen" omvormer in huis.
 
Omvormer? Plaats? Ik heb een tijdje geleden onderzocht welk PV systeem ik zou willen (uiteindelijk niet gedaan, dakligging is echt slecht, en ik vond de prijsstijgingen tov offertes 1 jaar ouder schofterig) en ik kwam op Enphase uit: micro omvormer onder ieder paneel en dus "niks geen" omvormer in huis.
Denk dat je grootste prijsstijging in de micro omvormers zat😉
 
Omvormer? Plaats? Ik heb een tijdje geleden onderzocht welk PV systeem ik zou willen (uiteindelijk niet gedaan, dakligging is echt slecht, en ik vond de prijsstijgingen tov offertes 1 jaar ouder schofterig) en ik kwam op Enphase uit: micro omvormer onder ieder paneel en dus "niks geen" omvormer in huis.
Enphase is prima en prijzen zijn hoog. Inkoopprijzen zijn nauwelijks hoger (alleen zijn veel panelen niet gelijk leverbaar), maar ze vragen nu 50% meer. Ik zou flink shoppen, wachten of zelf regelen.
 
  • Like
Reactions: MikerG_MC