Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Elon Musk #bitcoin

This site may earn commission on affiliate links.
Veel woorden, maar het komt er op neer dat het valideren van een block met transacties het vinden van een hash is waar veel rekenkracht voor nodig is.
Nog steeds niet helemaal correct, het woord valideren wordt vaak misbruikt en zorgt voor veel misverstand over de rol van miners in Bitcoin.

Om even een paar misverstanden uit de weg te helpen:

Valideren en miners
Het valideren van een blok met transacties kost weinig rekenkracht en kan jij of ik op mijn computer doen en zolang wij dit zelf kunnen doen blijft Bitcoin decentraal genoeg om te kunnen overleven. Niet het valideren maar het vinden van een hash die een nieuw blok geldig maakt kost veel rekenkracht maar doordat deze door andere nodes (en ook miners) makkelijk te valideren is kan een miner met veel rekenkracht niet zomaar de regels van het protocol negeren.

Energie per transactie
In het protocol staat nergens beschreven hoeveel energie er per transactie nodig is, een blok met 0 transacties kost net zo veel energie als een blok met 3000 transacties. Daarnaast kan 1 transactie meerdere transacties op andere lagen vertegenwoordigen (Lightning, Liquid, RSK etc). Waar het protocol voor optimaliseert is dat er iedere 10 minuten een nieuw blok is. Als er te veel miners zijn, gaat de vereiste rekenkracht omhoog en andersom omlaag zodat het gemiddelde altijd op 10 minuten blijft. Zolang er overtollig energie beschikbaar is (en dat is er) zal het energieverbruik van Bitcoin alleen maar omhoog gaan en dat is niet per se goed of slecht.

Moeilijk wiskundige puzzel/berekening
Vaak wordt het minen uitgelegd als het oplossen van een puzzel en als er dan zoveel rekenkracht wordt besteed aan het oplossen van een puzzel lijkt dat nutteloos, en dat klopt. Het doel is dan ook niet het oplossen van een puzzel, het doel is bewijzen dat er rekenkracht besteed is (Proof of Work).
Minen komt meer overeen met het rollen van 100 dobbelstenen en hopen dat ze allemaal op 6 vallen. Hoe er wordt bewezen dat er rekenkracht besteed is eigenlijk niet zo relevant, als het bewijs er maar is. Dat het middel om dat doel te bereiken wordt uitgelegd als een puzzel geeft een verkeerd beeld en als het als doel van minen wordt uitgelegd is het misleidend.
 
Nog steeds niet helemaal correct, het woord valideren wordt vaak misbruikt en zorgt voor veel misverstand over de rol van miners in Bitcoin.

Om even een paar misverstanden uit de weg te helpen:

Valideren en miners
Het valideren van een blok met transacties kost weinig rekenkracht en kan jij of ik op mijn computer doen en zolang wij dit zelf kunnen doen blijft Bitcoin decentraal genoeg om te kunnen overleven. Niet het valideren maar het vinden van een hash die een nieuw blok geldig maakt kost veel rekenkracht maar doordat deze door andere nodes (en ook miners) makkelijk te valideren is kan een miner met veel rekenkracht niet zomaar de regels van het protocol negeren.

Energie per transactie
In het protocol staat nergens beschreven hoeveel energie er per transactie nodig is, een blok met 0 transacties kost net zo veel energie als een blok met 3000 transacties. Daarnaast kan 1 transactie meerdere transacties op andere lagen vertegenwoordigen (Lightning, Liquid, RSK etc). Waar het protocol voor optimaliseert is dat er iedere 10 minuten een nieuw blok is. Als er te veel miners zijn, gaat de vereiste rekenkracht omhoog en andersom omlaag zodat het gemiddelde altijd op 10 minuten blijft. Zolang er overtollig energie beschikbaar is (en dat is er) zal het energieverbruik van Bitcoin alleen maar omhoog gaan en dat is niet per se goed of slecht.

Moeilijk wiskundige puzzel/berekening
Vaak wordt het minen uitgelegd als het oplossen van een puzzel en als er dan zoveel rekenkracht wordt besteed aan het oplossen van een puzzel lijkt dat nutteloos, en dat klopt. Het doel is dan ook niet het oplossen van een puzzel, het doel is bewijzen dat er rekenkracht besteed is (Proof of Work).
Minen komt meer overeen met het rollen van 100 dobbelstenen en hopen dat ze allemaal op 6 vallen. Hoe er wordt bewezen dat er rekenkracht besteed is eigenlijk niet zo relevant, als het bewijs er maar is. Dat het middel om dat doel te bereiken wordt uitgelegd als een puzzel geeft een verkeerd beeld en als het als doel van minen wordt uitgelegd is het misleidend.
Dit ja,
Je legt het beter uit dan ik.
Als processors 1000x sneller worden, dan zal het aantal gegooide zessen uit jouw voorbeeld hoger worden om weer op die 10 minuten uit te komen.
 
Dit moment is bijzonder pijnlijk. Over een paar maanden kijken we er anders tegen aan.
Helaas wel veel geld verloren als ik nu zou moeten verkopen. Maar ik verkoop niet en koop een beetje bij.

Relativerend: Een half jaar geleden was BTC nog 10.000 euro. Nu nog steeds ruim 40.000 euro
 
Last edited:
Je pleit dus eigenlijk voor deflatie als oplossing voor alles: economische crisis, overconsumptie, milieuproblemen.
Dat is niet wat er op school geleerd wordt.
Heeft het risico dat je binnen een jaar iets kan aankopen aan 98% van de huidige prijs je ooit al een jaar doen wachten iets te kopen? Mij niet. Dat argument tegen deflatie vond ik eigenlijk nooit overtuigend. Ik zie mensen eerder meer betalen om van iets onmiddellijk te kunnen genieten.
Inflatie helpt om schulden draaglijk te houden. Zonder schulden heb je een stilvallende consumptie.
Enige flexibiliteit in het monetaire systeem, aangestuurd door de overheden (en dus de maatschappij) is wenselijk en is zelfs noodzakelijk gebleken om crisissen te beheersen.

@fivari : Ik moest aan ons gesprek denken bij dit artikel:
 
  • Like
Reactions: fivari
Hoewel ik het verband met Crypto niet dadelijk zie, is het een lezenswaardig stukje tekst.
Een belangrijk deel van de groei is trouwens te wijten aan de bevolkingstoename.
Als produceren dankzij het vernuft van de mens almaar gemakkelijker gaat en sneller en goederen dus voor meet mensen toegankelijk worden dan heb je ofwel matiging nodig (opgelegd door de politiek) ofwel loop je tegen andere limieten aan: vb grondstoffen of klimaat of plaats.
Er was een tijd dat iedereen elke dag opnieuw een hele dag bezig was met het zoeken naar voedsel.
Grappig dat ze de Cybertruck als exponent van deze aberratie naar voor schuiven.
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: Maurice1
BTC op dit moment 47,8K...
Komen we nog in de buurt van de 42K ?
Met wijsheid achteraf (lekker makkelijk): No-way :) . We staan nu bijna 53 weer

1619419576630.png
 
tja dat tesla dat doet vind ik niet best afgezien van of het nu om bitcoin gaat of een andere asset. Is gewoon speculeren zo, en het maakt het extra slecht aangezien ze het dus nodig hebben om q1 groen te blijven.......
Het gaat niet om het speculeren. Het gaat om het bewijzen van de liquiditeit als alternatief op de balans.

Bitcoin move​

However, not all of the company's revenues came from selling cars.

The company bought $1.5bn of Bitcoin during the first quarter, but then cut its position by 10%, which contributed $101m to its revenues.

Tesla recently made it possible for customers to purchase the cars in Bitcoin, allowing it to accumulate more of the cryptocurrency.

"It is our intent to hold what we have long term and continue to accumulate Bitcoin from transactions from our customers as they purchase vehicles," the company's chief financial officer, Zachary Kirkhorn, told investors.

Tesla also earns credits for exceeding emissions and fuel economy standards and then selling them to other carmakers that fall short so they can avoid penalties.

The company earned $518m from sales of those credits in the first quarter, an increase of 46% over the same quarter in 2020.