Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Elon Musk draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Nog vier weken!
 

Attachments

  • CA894655-3005-4872-A05D-48AF2699AD51.jpeg
    CA894655-3005-4872-A05D-48AF2699AD51.jpeg
    147 KB · Views: 60
  • Like
Reactions: Flaker
De uitrol is naar EAP (Early Access Program) deelnemers, niet naar de globale fleet. Dat duurt nog wat langer.

Over 4 weken naar EAP is ~ 1 september. Tel er nog eens 4 weken bij voor globale fleet, zit je oktober.

Op 1 augustus was het "four weeks" volgens tweet. Nadien gezegd dat eerst testgroep ermee de weg op gaat en de fleet een paar weken later de uitrol krijgt. Dan is twee maanden toch redelijk denk ik en we kijken niet op een weekje of zo nu het een echt imponerende update wordt toch?
 
Als het echt een mooie upgrade is zeker niet, maar ik vrees.. En dan misschien niet zozeer om de update maar omdat ik twijfel of de meest aannemelijke opties (bv. zelfstandig inhalen) wel mag in nederland

Interessant punt. Ik denk dat zolang er een actieve bestuurder is, er veel mag. Bij lane assist stuurt de auto immers ook...
 
Interessant punt. Ik denk dat zolang er een actieve bestuurder is, er veel mag. Bij lane assist stuurt de auto immers ook...

Zolang de verantwoordelijkheid bij de bestuurder ligt en de fabrikant niet zegt dat hij zijn aandacht van de weg/handen van het stuur mag laten hoeft er niets aan de regelgeving veranderd te worden. Uiteindelijk kunnen we onder onze supervisie geheel autonoom (laten) rijden. Pas wanneer we kranten mogen lezen (voor de jongeren, papier, daar stond vroeger wel eens nieuws op) of desnoods slapen of de auto onbemand laten rijden wordt het anders. En dan krijg je me een strijd waarbij de B merken alles in het werk zullen stellen om Tesla (weer) dwars te zitten. Maar dan hebben ze buiten ons gerekend!
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Zolang de verantwoordelijkheid bij de bestuurder ligt en de fabrikant niet zegt dat hij zijn aandacht van de weg/handen van het stuur mag laten hoeft er niets aan de regelgeving veranderd te worden. Uiteindelijk kunnen we onder onze supervisie geheel autonoom (laten) rijden. Pas wanneer we kranten mogen lezen (voor de jongeren, papier, daar stond vroeger wel eens nieuws op) of desnoods slapen of de auto onbemand laten rijden wordt het anders. En dan krijg je me een strijd waarbij de B merken alles in het werk zullen stellen om Tesla (weer) dwars te zitten. Maar dan hebben ze buiten ons gerekend!

Is dat daadwerkelijk de huidige wet? Simpelweg als de auto/fabrikant/systeem zegt 'jij moet opletten', dan is wat FSD-achtige functies alles geoorloofd?
 
Is dat daadwerkelijk de huidige wet? Simpelweg als de auto/fabrikant/systeem zegt 'jij moet opletten', dan is wat FSD-achtige functies alles geoorloofd?

Why not? Adaptieve cruise control is in feite zo iets. Zolang er een verantwoordelijke bestuurder is is er niets aan de hand. Daarnaast loopt de wetgeving altijd een generatie achter en voorziet niet veel. Nu dan verbod op telefoon maar expliciet telefoon genoemd zodat iPad er buiten valt (mits je geen verkeersgevaarlijk gedrag als slingeren laat zien). Vraag maar aan Vincent Everts.
 
Nouja, omdat als ik kijk naar hoe AP nu werkt dan is het nog heel erg gericht op bestuurder genomen acties.
Neem de huidige lane change functionaliteit. Om dat te initieren moet je:

- Knipperlicht signaal activeren
- De auto moet je handen detecteren (anders geen stippellijn)
- Knipperlicht moet je vasthouden of "geklikt' laten tijdens de actie, anders gaat de auto terug
- Knipperlicht terug zetten als jij vind dat het klaar is

Eigenlijk is de hele actie geinitieerd door de bestuurder. Het enige dat de auto doet is het daadwerkelijke sturen. Doordat je het hele proces zelf uitvoert (afgezien van het fysiek draaien van het stuur) lijkt mij dit juridisch geen discussiepunt.

Dat is wel wezenlijk anders dan wanneer de auto zelf bedenkt dat het van baan wil wisselen en dat ook zelf helemaal doet. Dan lijkt het mij juridisch in ieder geval een leuke case als dat een keer mis gaat.

Ik heb op AP toch al een aantal malen gehad dat het 'kantje boord' was:
- Phantom brakes waarbij iemand toch wel erg dicht bij mij kwam. Ik reageer zo snel als ik kan, maar de auto remt echt fors.
- AP volgt ineens afgeplakte rijbaanstrepen. Blijkbaar reflecteert dat glimmende zwart soms genoeg zodat de auto het toch als lijn ziet. de auto kan dan binnen een seconde ineens van rijbaan wisselen. Tegen de tijd dat ik de auto in z'n eigen baan had was hij al 3/4 verschoven van baan. En dit was dan een stuk waar ik bewust extra aan het opletten was, omdat het vorige keer wel goed ging, en ik het stuk herkende. Vorige keer 'twijfelde' de auto wat (deed wat stuur correcties) en koos toen uiteindelijk de goede baan.

Kortom, AP heeft nu al wel situaties waarbij ookal let je op, het wel eens riskant kan zijn omdat het toch vrij vlot kan gaan allemaal. Een volledig autonome wisseling van baan vind ik daarom wel een wezenlijk verschil van de huidige werkwijze waarbij je toch eigenlijk het hele proces overziet en aanstuurt.

Enige optie zou m.i. zijn als er iets van een signaal wordt gegeven met 'we gaan wisselen, hou je handen aan het stuur en let op. 3. 2. 1'. Maar dan kun je je afvragen in hoeverre er sprake is van een FSD-achtige functie.
 
Nouja, omdat als ik kijk naar hoe AP nu werkt dan is het nog heel erg gericht op bestuurder genomen acties.
Neem de huidige lane change functionaliteit. Om dat te initieren moet je:

- Knipperlicht signaal activeren
- De auto moet je handen detecteren (anders geen stippellijn)
- Knipperlicht moet je vasthouden of "geklikt' laten tijdens de actie, anders gaat de auto terug
- Knipperlicht terug zetten als jij vind dat het klaar is

Eigenlijk is de hele actie geinitieerd door de bestuurder. Het enige dat de auto doet is het daadwerkelijke sturen. Doordat je het hele proces zelf uitvoert (afgezien van het fysiek draaien van het stuur) lijkt mij dit juridisch geen discussiepunt.

Dat is wel wezenlijk anders dan wanneer de auto zelf bedenkt dat het van baan wil wisselen en dat ook zelf helemaal doet. Dan lijkt het mij juridisch in ieder geval een leuke case als dat een keer mis gaat.

Ik heb op AP toch al een aantal malen gehad dat het 'kantje boord' was:
- Phantom brakes waarbij iemand toch wel erg dicht bij mij kwam. Ik reageer zo snel als ik kan, maar de auto remt echt fors.
- AP volgt ineens afgeplakte rijbaanstrepen. Blijkbaar reflecteert dat glimmende zwart soms genoeg zodat de auto het toch als lijn ziet. de auto kan dan binnen een seconde ineens van rijbaan wisselen. Tegen de tijd dat ik de auto in z'n eigen baan had was hij al 3/4 verschoven van baan. En dit was dan een stuk waar ik bewust extra aan het opletten was, omdat het vorige keer wel goed ging, en ik het stuk herkende. Vorige keer 'twijfelde' de auto wat (deed wat stuur correcties) en koos toen uiteindelijk de goede baan.

Kortom, AP heeft nu al wel situaties waarbij ookal let je op, het wel eens riskant kan zijn omdat het toch vrij vlot kan gaan allemaal. Een volledig autonome wisseling van baan vind ik daarom wel een wezenlijk verschil van de huidige werkwijze waarbij je toch eigenlijk het hele proces overziet en aanstuurt.

Enige optie zou m.i. zijn als er iets van een signaal wordt gegeven met 'we gaan wisselen, hou je handen aan het stuur en let op. 3. 2. 1'. Maar dan kun je je afvragen in hoeverre er sprake is van een FSD-achtige functie.

Eigenlijk hoort dit in het AP draadje.

Maar ik ga ervan uit dat ze zelf dat wel goed inschatten en rekening houden met eventuele twijfel over al dan niet toegelaten zijn.

Mij lijkt het heel vanzelfsprekend dat hij straks, voordat hij gaat inhalen, dat even laat weten. Dat kan een subtiel geluidje zijn al dan niet met een signaaltje op scherm. Dan kun je zelf, als je dat wilt, deactiveren.

Het grootste struikelblok wordt straks de mogelijkheid om als bestuurder terug te treden en de verantwoordelijkheid bij de auto te leggen, maar dat spreekt voor zichzelf. Elon hoopt tegen die tijd zoveel data en ervaring te hebben dat de wetgeving gemakkelijk mee komt.

Hij heeft goede kaarten, betere dan de anderen.
 
Zolang de verantwoordelijkheid bij de bestuurder ligt en de fabrikant niet zegt dat hij zijn aandacht van de weg/handen van het stuur mag laten hoeft er niets aan de regelgeving veranderd te worden.
Ben er toch van overtuigd dat op het moment dat er een slachtoffer valt bij de tegenpartij (stel je voor dat dat een kind is dat voorrang heeft of gewoon aan de rechterkant van de weg fietst), dat het dan heel moeilijk wordt om een verbod af te wenden.
Met 1 druk op een knop in Californië (send update), is dat zo van kracht.
Geef toe, zelfs de huidige AP bevordert onaandachtig rijden (af en toe druk uitoefenen is geen garantie van aandacht). Zonder AP rij je zonder aandacht meteen in het decor. Met AP kan het duizenden km goed gaan, je laten afleiden loopt dus meestal goed af, maar 100% veiligheid is niet gegarandeerd. Ooit gebeurt een drama.
En om de statistische argumenten voor te zijn: zelfs al is AP duizend keer veiliger dan zelf sturen. 1 feit is voor politici genoeg om te bezwijken oner de druk van de publieke opinie. Zelfs met ‘1000 keer veiliger’ komt dat ene feit er ooit aan.
 
Ben er toch van overtuigd dat op het moment dat er een slachtoffer valt bij de tegenpartij (stel je voor dat dat een kind is dat voorrang heeft of gewoon aan de rechterkant van de weg fietst), dat het dan heel moeilijk wordt om een verbod af te wenden.
Met 1 druk op een knop in Californië (send update), is dat zo van kracht.
Geef toe, zelfs de huidige AP bevordert onaandachtig rijden (af en toe druk uitoefenen is geen garantie van aandacht). Zonder AP rij je zonder aandacht meteen in het decor. Met AP kan het duizenden km goed gaan, je laten afleiden loopt dus meestal goed af, maar 100% veiligheid is niet gegarandeerd. Ooit gebeurt een drama.
En om de statistische argumenten voor te zijn: zelfs al is AP duizend keer veiliger dan zelf sturen. 1 feit is voor politici genoeg om te bezwijken oner de druk van de publieke opinie. Zelfs met ‘1000 keer veiliger’ komt dat ene feit er ooit aan.

Nogmaals, dat speelt alleen als de bestuurder niet (meer) verantwoordelijk hoeft te zijn. Tot dan is er geen verschil met huidige situatie. Ik ben niet zo pessimistisch wat de publieke opinie betreft straks. Die is met een aantal huftersituaties van menselijke bestuurders evengoed te benaderen.

Goed trouwens dat de antihacksoftware kosteloos beschikbaar komt voor andere fabrikanten.
 
Ben er toch van overtuigd dat op het moment dat er een slachtoffer valt bij de tegenpartij (stel je voor dat dat een kind is dat voorrang heeft of gewoon aan de rechterkant van de weg fietst), dat het dan heel moeilijk wordt om een verbod af te wenden.
Met 1 druk op een knop in Californië (send update), is dat zo van kracht.
Geef toe, zelfs de huidige AP bevordert onaandachtig rijden (af en toe druk uitoefenen is geen garantie van aandacht). Zonder AP rij je zonder aandacht meteen in het decor. Met AP kan het duizenden km goed gaan, je laten afleiden loopt dus meestal goed af, maar 100% veiligheid is niet gegarandeerd. Ooit gebeurt een drama.
En om de statistische argumenten voor te zijn: zelfs al is AP duizend keer veiliger dan zelf sturen. 1 feit is voor politici genoeg om te bezwijken oner de druk van de publieke opinie. Zelfs met ‘1000 keer veiliger’ komt dat ene feit er ooit aan.
Ik denk dat we een beetje vooruitlopen op de feiten en eerst maar eens moeten kijken hoe FSD vorm krijgt. Vooralsnog kunnen onze auto's niets meer dan afstand houden tot rijdende objecten (ACC) en binnen de lijntjes blijven (autosteer), en wat remmen als het fout dreigt te gaan (collision avoidance).
Dat zou je nu nooit moeten gebruiken wanneer je op wegen rijdt waar fietsers rijden (en als je het doet, dan doe je dat duidelijk op eigen risico).
De rest is gewoon toekomstmuziek, op wat testwagens op wegen rond Tesla ontwikkelcentra na. Ik moet nog maar zien hoe dat vorm gaat krijgen.

(off topic)
Wat ik wel zie bijv. hier in Denemarken, is dat fietsers zichzelf veel beter beschermen dan in Nederland. Fietshelmen, schuimrubber bescherming rondom nek en hals, elleboog en kniebeschermers enz. Daarnaast houden ze zich goed aan de regels, en vooral, handen uitsteken en aangeven wat hun bedoeling is. (Ze steken overigens de hand omhoog naast de schouder alsof ze dag zeggen in plaats van hem zwabberend ver uit te steken, stuk beter qua balans). We hebben gewoon nog een boel te leren wat dat betreft in Nederland (kan niets over België zeggen wat dat betreft).
 
Is dat daadwerkelijk de huidige wet? Simpelweg als de auto/fabrikant/systeem zegt 'jij moet opletten', dan is wat FSD-achtige functies alles geoorloofd?

In NL is door toenmalig minister Melanie Schultz een uitzondering gemaakt voor de A58 tussen Eindhoven en Breda. In de rest van NL is FSD vooralsnog niet toegestaan. Wat natuurlijk niet betekent dat je het niet moet gebruiken en daar uitgebreid over moet vertellen. Want hoe komen de dames en heren in Den Haag anders te weten hoe zij de bestaande wetten moeten aanpassen ;-) ?
 
In NL is door toenmalig minister Melanie Schultz een uitzondering gemaakt voor de A58 tussen Eindhoven en Breda. In de rest van NL is FSD vooralsnog niet toegestaan. Wat natuurlijk niet betekent dat je het niet moet gebruiken en daar uitgebreid over moet vertellen. Want hoe komen de dames en heren in Den Haag anders te weten hoe zij de bestaande wetten moeten aanpassen ;-) ?

Nogmaals, we hebben het niet over FSD (dan kun je bijvoorbeeld een perzik eten) maar over rijhulpen die onder jouw toezicht wat werk voor je doen, wat dat ook is. Dat gedoe met A58 slaat nergens op, dat is denken vanuit heel andere hoek dan waar Tesla bijna mee klaar is (om het vuurtje nog wat op te stoken).