Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ergerlijke reclame van Toyota en Lexus

This site may earn commission on affiliate links.
98% van 's wereld's volwassenen heeft een IQ boven de 80 en weet dus toch wel dat er niet zoiets bestaat als een perpetuum mobile, juist? En dus dat 'zelfopladend' betekent: zonder stekker maar wel met een ontploffingsmotor*. Vooraleer zo iemand zo'n wagen koopt zal ie neem ik aan ook wel begrepen hebben dat er een motor in zit vooraan, en een benzinedop ergens naast een achterportier, nee?

Ik had liever ook niet dat Toyota zo'n reclame maakte, want het is natuurlijk anti-BEV/PHEV, maar in hun plaats denkend (als HEV-producent) vind ik het eigenlijk 'goed gevonden'. Het kàn misleidend zijn, maar dan toch vooral voor kinderen onder de acht jaar of zo.


* tenzij we autosnelwegen uitrusten met een bovenleiding, waar je stroom onderweg 'meekrijgt' net als trolleybussen, boksautootjes of treinen. Of ondergronds via inductie. Maar eenieder boven de acht jaar of zo weet ook dat dit vandaag niet bestaat.
 
  • Like
Reactions: Tuhhje and DutchTM3
F024E186-AE1D-40BE-AD21-0285F05FF54E.png
ED8122BD-99B8-4F7C-B34C-AE23782B6402.png
Vergeet niet dat het maken van een liter brandstof 7 kWh aan elektrische energie vergt.
Wow, met de grondstofprijs van ruwe olie en de totale productieprijs van 1 liter benzine van ca 50 cent moet de stroomprijs voor die 7 kWh dan we heel aantrekkelijk zijn

kale benzineprijs is ca 50 cent per liter
ca 10% voor de totale raffinagekosten

dat is ca 5 cent voor het totaal aan raffinagekosten,

ergens in die 5 cent zitten dan volgens Wim 7kWh aan stroomkosten

Denk dat wij onze energie dan beter kunnen steken in het krijgen van die lagere stroomprijs
 
View attachment 504379 View attachment 504378
Wow, met de grondstofprijs van ruwe olie en de totale productieprijs van 1 liter benzine van ca 50 cent moet de stroomprijs voor die 7 kWh dan we heel aantrekkelijk zijn

kale benzineprijs is ca 50 cent per liter
ca 10% voor de totale raffinagekosten

dat is ca 5 cent voor het totaal aan raffinagekosten,

ergens in die 5 cent zitten dan volgens Wim 7kWh aan stroomkosten

Denk dat wij onze energie dan beter kunnen steken in het krijgen van die lagere stroomprijs

Wij krijgen al een heel lage stroomprijs. Ik betaal bijv. bij Greenchoice daluren 4,38 cent per kWh. Dat ik uiteindelijk 21 cent betaal komt vooral door belastingen. Zelfs belasting op belasting.
Van de benodigde stroom voor 1 liter brandstof wordt rond 1,6 kWh hier in Nederland in de raffinaderij en distributie verbruikt. De rest gaat op aan boren, oppompen en transport. Een boortoren kan maanden boren voor ze op de goede diepte zijn. Een boortoren verbruikt rond 80.000 kWh per dag.
https://www.springerprofessional.de...lyse-diesel-versus-elektromobilitaet/16673694
 
Dat pleit dan weer voor de verbrandingsmotor in de vergelijking die Wim probeert hard te maken met 7kWh per liter brandstof.

Nou, eigenlijk pleit het meer voor het meteen in een EV stoppen van al die zonnestroom, denk ik. Op die 7 kWh komt een M3 35 km ver. Met diezelfde hoeveelheid stroom geproduceerde liter brandstof een vergelijkbare ICE misschien 14.
 
Het rijden op de elektromotor gedurende de helft van de tijd zegt nog niet dat je 50% elektrisch rijdt. Ook al lijkt het wel zo. Ondertussen gebruik je 5 liter brandstof per 100km waarmee je met een EV 200 tot 250km bereik hebt.
Ergerlijke reclame van Toyota en Lexus

Het idee is eigenlijk heel simpel: om constant een bepaalde snelheid constant te rijden heb je maar heel weinig vermogen nodig. Een automotor kan over het algemeen makkelijk veel meer vermogen produceren. Het overschot gaat de batterij in en eens in de zoveel tijd schakel je de motor uit en rijd je een stuk elektrisch.
 
Dat pleit dan weer voor de verbrandingsmotor in de vergelijking die Wim probeert hard te maken met 7kWh per liter brandstof.
Volgens mij pleit er werkelijk niets voor een verbrandingsmotor. Niet alleen wordt er 7 kWh verbruikt om een liter brandstof te maken, bij de verbranding komt ook gemiddeld 2,5 kg CO2 per liter vrij. En ook nog stikstof en fijnstof.
 
Wij krijgen al een heel lage stroomprijs. Ik betaal bijv. bij Greenchoice daluren 4,38 cent per kWh. Dat ik uiteindelijk 21 cent betaal komt vooral door belastingen. Zelfs belasting op belasting.
Van de benodigde stroom voor 1 liter brandstof wordt rond 1,6 kWh hier in Nederland in de raffinaderij en distributie verbruikt. De rest gaat op aan boren, oppompen en transport. Een boortoren kan maanden boren voor ze op de goede diepte zijn. Een boortoren verbruikt rond 80.000 kWh per dag.
https://www.springerprofessional.de...lyse-diesel-versus-elektromobilitaet/16673694

Bedankt voor de link! Ik was al een tijdje op zoek naar een goede bron voor die getallen.
 
Ik kan er wel een paar voor je opnoemen:
- de keuze is reuze
- lage aanschafprijs
- super snel (brandstof) laden
- range
- range
- range
Ik reed met een benzine, dus je kan range al schrappen. Goeie snelle benzines kosten ook al wat, dus schrap ook maar aanschafprijs. Keuze was in orde, brandstof laden gaat snel maar kan je niet thuis en stinkt altijd.

Ik heb nog één fossiel voertuig thuis staan, een motorfiets, en ermee gaan tanken omdat het ding weer leeg is is het meest ergerlijke. Beeld je eens in als ik gewoon thuis 'm in een stopcontact zou kunnen steken en ie elke ochtend terug vol is... Jammer genoeg is er nog geen Touring elektrische motorfiets...