Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ergerlijke reclame van Toyota en Lexus

This site may earn commission on affiliate links.
Ik reed met een benzine, dus je kan range al schrappen. Goeie snelle benzines kosten ook al wat, dus schrap ook maar aanschafprijs. Keuze was in orde, brandstof laden gaat snel maar kan je niet thuis en stinkt altijd.

Ik heb nog één fossiel voertuig thuis staan, een motorfiets, en ermee gaan tanken omdat het ding weer leeg is is het meest ergerlijke. Beeld je eens in als ik gewoon thuis 'm in een stopcontact zou kunnen steken en ie elke ochtend terug vol is... Jammer genoeg is er nog geen Touring elektrische motorfiets...
Wouter, het lijstje kwam als een reactie op een opmerking dat er geen voordelen aan een brandstof motor zitten. Nu kun jij natuurlijk de voor jou zo belangrijke nadelen nog een keer herhalen, maar dat doet niets af aan het feit dat er wel degelijk voordelen te benoemen zijn.

Waarom zou er nog geen Touring elektrische motorfiets zijn? Zou dat wellicht iets te maken met bepaalde voordelen van een brandstofmotor?
 
Ik kan er wel een paar voor je opnoemen:
- de keuze is reuze
- lage aanschafprijs
- super snel (brandstof) laden
- range
- range
- range
Indien BEV al 100 jaar zou bestaan en Tesla nu wagens met ICE zou willen beginnen verkopen, dan zouden we reacties krijgen in de zin van :
  • waarom zijn die wagens zo traag?
  • waarom reageren die ICE voertuigen zo traag wanneer ik het stroompedaal indruk
  • waarom hebben die voertuigen een versnellingsbak nodig?
  • waarom maakt dat voertuig zoveel lawaai?
  • waarom komen er giftige gassen bij vrij?
  • wat is onderhoud?
  • waarom kan ik niet thuis opladen?
  • waarom moet ik altijd remmen, en kan ik niet regeneren?
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Waarom zou er nog geen Touring elektrische motorfiets zijn? Zou dat wellicht iets te maken met bepaalde voordelen van een brandstofmotor?
Nee, dat ligt eerder aan het feit dat die markt op z'n gat ligt. Nakeds en sportbikes gaan goed, maar dure sporttourers met koffers slaan niet zo aan. Enkel BMW verkoopt er een aanvaardbaar aantal, de rest van de merken hebben geprobeerd maar zijn allemaal terug vertrokken. Ook zitten er vieze emissiegrenzen aan te komen waar motorfiets-motoren niet makkelijk aan kunnen voldoen.

BMW is dan ook de enige die een concept elektrische touring motorfiets klaar heeft (De Vision DC Roadster). Occasioneel zou je denken dat het hier om een zoveelste naked gaat, maar dat lapte BMW ook in 2010 met de Concept 6 en 2 jaar later was dat de basis voor de K1600GT. De Vision DC Roadster lijkt daarbij erg op de boxer-motor in hun huidige reeks R1x00 motorfietsen dus hopelijk/vermoedelijk hebben ze binnen enkele jaren een elektrische versie van hun R-reeks klaar.

Kortste wat er momenteel op lijkt is de Zero DSR Black Forest maar de SR/F met wat meer bodywork en comfortopties zoals Cruise Control zou ook al heel mooi zijn. En een CCS2-aansluiting. Energica heeft CCS2-aansluitingen maar gebruikt ketting ipv riem of cardanas als aandrijving, en dat moet je elke 300km smeren...
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: DutchTM3
Ja, duh,
bij de verbranding in de nederlandse gas- en steenkolencentrales komt ook CO2 en stikstof vrij als ik mijn Tesla oplaadt. En bij het rijden komt van de banden van mijn Tesla dezelfde fijnstof vrij als van de banden van een brandstofauto

Bij het rijden op benzine komt verschillende keren CO2 vrij, 7 (of 6?) kWh (400 gram CO2 per kWh?) is nodig om de liter benzine in de tank te krijgen en bij het verbranden komt nog eens 2,5 kg CO2 vrij.
Stel dat op 1 liter benzine 15 km gereden kan worden (de meeste auto's halen dat niet lijkt mij) dan heb je in 15km 7 x 400 gram CO2 plus 2,5 kg CO2 = 5,3 kg.
Een EV heeft voor 15 km ongeveer 3 kWh nodig (4 met laadverliezen etc?) dat is aanzienlijk beter namelijk 4 x 400 gram CO2 = 1,6kg CO2.
De banden van een EV zullen net zo veel of marginaal meer fijnstof produceren de remmen aanzienlijk minder dan een ICE.
Bovenstaande is een open deur maar ik krijg vaak het gevoel dat mensen bij een ICE alleen de CO2 tellen die uit de uitlaat komt terwijl bij een EV vaak well to wheel gerekend wordt.
Ben ik iets vergeten?
 
Wouter, het lijstje kwam als een reactie op een opmerking dat er geen voordelen aan een brandstof motor zitten. Nu kun jij natuurlijk de voor jou zo belangrijke nadelen nog een keer herhalen, maar dat doet niets af aan het feit dat er wel degelijk voordelen te benoemen zijn.

Waarom zou er nog geen Touring elektrische motorfiets zijn? Zou dat wellicht iets te maken met bepaalde voordelen van een brandstofmotor?
Dit heeft helemaal niets met de voordelen van brandstofmotoren te maken. Dit heeft enkel met de nadelen van het gewicht van batterijen te maken. En hoe lang heeft het geduurd voordat de automerken serieus naar elektrisch rijden kijken en hiermee zelf ook aan de slag zijn gegaan.
 
Wordt in de vergelijking ICE vs EV eigenlijk rekening gehouden dat ICE’s om de x km nog eens 5 liter olie nodig hebben, remmen eerder versleten zijn, een hoop meer slijtonderdelen heeft...
En in vergelijking met Tesla specifiek: 100-500 keer meer toonzalen, onderhoudswerkplaatsen... moeten allemaal energie krijgen.
 
Nee, dat ligt eerder aan het feit dat die markt op z'n gat ligt. Nakeds en sportbikes gaan goed, maar dure sporttourers met koffers slaan niet zo aan. Enkel BMW verkoopt er een aanvaardbaar aantal, de rest van de merken hebben geprobeerd maar zijn allemaal terug vertrokken. Ook zitten er vieze emissiegrenzen aan te komen waar motorfiets-motoren niet makkelijk aan kunnen voldoen.

BMW is dan ook de enige die een concept elektrische touring motorfiets klaar heeft (De Vision DC Roadster). Occasioneel zou je denken dat het hier om een zoveelste naked gaat, maar dat lapte BMW ook in 2010 met de Concept 6 en 2 jaar later was dat de basis voor de K1600GT. De Vision DC Roadster lijkt daarbij erg op de boxer-motor in hun huidige reeks R1x00 motorfietsen dus hopelijk/vermoedelijk hebben ze binnen enkele jaren een elektrische versie van hun R-reeks klaar.

Kortste wat er momenteel op lijkt is de Zero DSR Black Forest maar de SR/F met wat meer bodywork en comfortopties zoals Cruise Control zou ook al heel mooi zijn. En een CCS2-aansluiting. Energica heeft CCS2-aansluitingen maar gebruikt ketting ipv riem of cardanas als aandrijving, en dat moet je elke 300km smeren...
Naast deze argumentatie, ook het type motor:
Tesla's rijden met een AC motor die efficiënter is bij hogere snelheden. Motoren rijden met DC motor die efficiënter is bij lage snelheden. Op de snelweg moet je dan veel inleveren. Zo begreep ik het althans :)
 
Indien BEV al 100 jaar zou bestaan en Tesla nu wagens met ICE zou willen beginnen verkopen, dan zouden we reacties krijgen in de zin van :
  • waarom zijn die wagens zo traag?
  • waarom reageren die ICE voertuigen zo traag wanneer ik het stroompedaal indruk
  • waarom hebben die voertuigen een versnellingsbak nodig?
  • waarom maakt dat voertuig zoveel lawaai?
  • waarom komen er giftige gassen bij vrij?
  • wat is onderhoud?
  • waarom kan ik niet thuis opladen?
  • waarom moet ik altijd remmen, en kan ik niet regeneren?

Als ik het goed voorheb wàs er 100 jaar geleden wel een serieuze concurrentie tussen BEV en benzinemotor (en zelfs stoom-automobiel - de technologie van die laatste was trouwens in de eerste jaren het verst gevorderd, maar vereiste zowél een bestuurder àls een "chauffeur", namelijk degene die de oven regelmatig van kolen voorzag). Over een aantal jaren zal het begrip chauffeur dus eindelijk opnieuw zijn oorspronkelijke definitie hebben - niet diegene die rijdt, want dat zullen onze Tesla's dan vanzelf wel doen, maar diegene die de wagen regelmatig van stroom voorziet :) (en die de voorverwarming aanzet via de App).

Deze auto (kan mij het merk niet meer herinneren) staat op Autoworld Brussels en is een BEV van meer dan 100 jaar geleden:

IMG_0413.jpg


Weet eigenlijk niet waarom de BEV indertijd dat pleit heeft verloren tegen de benzine-auto. Ik kan me voorstellen dat het mogelijk te maken had met gebrek aan snelladers onderweg, gebrek aan laders thuis, en iets met range :). Aan snelheid zal het niet gelegen hebben : de snelste wagen in 1900 (en de eerste die boven de 100km/u ging) was een BEV (en nog van Belgische makelij ook) : de Jamais Contente:

k2_items_src_4852317b1ca94a539fd961e212efff57.jpg
 
  • Informative
Reactions: DutchTM3
Weet eigenlijk niet waarom de BEV indertijd dat pleit heeft verloren tegen de benzine-auto. Ik kan me voorstellen dat het mogelijk te maken had met gebrek aan snelladers onderweg, gebrek aan laders thuis, en iets met range :). Aan snelheid zal het niet gelegen hebben : de snelste wagen in 1900 (en de eerste die boven de 100km/u ging) was een BEV (en nog van Belgische makelij ook) : de Jamais Contente:

k2_items_src_4852317b1ca94a539fd961e212efff57.jpg

Om met zo'n 'wagen' tegen 100 km/h te rijden over grindwegen moest je toch echt wel 'cohones' hebben.