Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ergerlijke reclame van Toyota en Lexus

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb een reactie gekregen op mijn klacht over de reclame. Ik heb hem even anoniem gemaakt en bijgevoegd. De praktijk cijfers zijn wat lastiger te lezen, dus die heb ik hieronder opgesomd:

56% e-tijd en 41% e-km en 4,1 l/100km (Yaris, met verbruik vanaf 3,3 l/100km)
55% e-tijd en 40% e-km en 4 l/100km (Auris, met verbruik vanaf 3,6 l/100km)
55% e-tijd en 41% e-km en 4,1 l/100km (onbekend model)
53% e-tijd en 42% e-km en 4,7 l/100km (onbekend model)
De Toyota C-HR (waar het in de reclame omging) heeft een verbruik vanaf 3,8 l/100km

Ik heb geprobeerd op te zoeken hoe groot de batterij is, maar ik heb enkel gevonden dat deze 6,5 Ah bevat. Het voltage kan ik niet vinden. Bij 400V komt het neer op 2,6 kWh. Dan wordt de bewering tot 50% elektrisch iets minder extreem als je veel korte ritten in stad maakt.
 

Attachments

  • Dossier 2017 00869 A klacht dhr Willemsen anoniem.pdf
    197.6 KB · Views: 61
  • Informative
Reactions: shoot72 and Carl
Op de website www.werkelijkverbruik.nl komt de gemiddelde Leaseplan klant op 5,8 l/100km oftewel een dikke 50% meer. Ik verdenk Louwman en Parkiet er van data met kersen geplukt te hebben.

Het misleidende is dat een ICE, want hij haalt al zijn energie uit fossiele brandstof, wordt misbruikt om het publiek op het verkeerde been te zetten. Al rijdt hij 100 km op een liter, het blijft een ICE. Als je daar eerlijk in bent mag je er ook best trots op zijn dat hij zuiniger is, of dat nu met een vliegwiel of het 20 jaar oude Prius principe is maakt niet uit. Maar beduvel de boel niet, men rijdt niet elektrisch.
 
Ik heb nog deze toelichting gezonden aan de RCC.

Elektrisch rijden is geen doel op zich en zeker niet HET doel. Het doel is volledig onafhankelijk te worden van fossiele brandstoffen om diverse redenen die wel genoegzaam bekend zijn. Het overstappen op elektrisch rijden is een goed middel daartoe. Daar wordt veel in geïnvesteerd en er worden grote vorderingen gemaakt. Ook merken we dat het publiek dit oppakt en de houding ten opzichte van elektrisch rijden, gezien in het kader van het uiteindelijk doel, verbetert zienderogen. Dan komt Toyota met een campagne die het uiteindelijke doel volledig verloochent want de besproken auto's zijn 100% afhankelijk van fossiele brandstof en rijden geen meter zonder. Tegelijkertijd wordt het publiek verlekkerd, of verlakkerd, door mee te liften op de groeiende belangstelling voor elektrisch rijden. Deze reclame is hierdoor onaanvaardbaar.
 
Ik heb nog deze toelichting gezonden aan de RCC.

Elektrisch rijden is geen doel op zich en zeker niet HET doel. Het doel is volledig onafhankelijk te worden van fossiele brandstoffen om diverse redenen die wel genoegzaam bekend zijn. Het overstappen op elektrisch rijden is een goed middel daartoe. Daar wordt veel in geïnvesteerd en er worden grote vorderingen gemaakt. Ook merken we dat het publiek dit oppakt en de houding ten opzichte van elektrisch rijden, gezien in het kader van het uiteindelijk doel, verbetert zienderogen. Dan komt Toyota met een campagne die het uiteindelijke doel volledig verloochent want de besproken auto's zijn 100% afhankelijk van fossiele brandstof en rijden geen meter zonder. Tegelijkertijd wordt het publiek verlekkerd, of verlakkerd, door mee te liften op de groeiende belangstelling voor elektrisch rijden. Deze reclame is hierdoor onaanvaardbaar.

Amen!
 
  • Like
Reactions: Hans-L
Ik heb nog deze toelichting gezonden aan de RCC.

Elektrisch rijden is geen doel op zich en zeker niet HET doel. Het doel is volledig onafhankelijk te worden van fossiele brandstoffen om diverse redenen die wel genoegzaam bekend zijn. Het overstappen op elektrisch rijden is een goed middel daartoe. Daar wordt veel in geïnvesteerd en er worden grote vorderingen gemaakt. Ook merken we dat het publiek dit oppakt en de houding ten opzichte van elektrisch rijden, gezien in het kader van het uiteindelijk doel, verbetert zienderogen. Dan komt Toyota met een campagne die het uiteindelijke doel volledig verloochent want de besproken auto's zijn 100% afhankelijk van fossiele brandstof en rijden geen meter zonder. Tegelijkertijd wordt het publiek verlekkerd, of verlakkerd, door mee te liften op de groeiende belangstelling voor elektrisch rijden. Deze reclame is hierdoor onaanvaardbaar.
P E R F E C T!!!
 
Ik heb nog deze toelichting gezonden aan de RCC.

Elektrisch rijden is geen doel op zich en zeker niet HET doel. Het doel is volledig onafhankelijk te worden van fossiele brandstoffen om diverse redenen die wel genoegzaam bekend zijn. Het overstappen op elektrisch rijden is een goed middel daartoe. Daar wordt veel in geïnvesteerd en er worden grote vorderingen gemaakt. Ook merken we dat het publiek dit oppakt en de houding ten opzichte van elektrisch rijden, gezien in het kader van het uiteindelijk doel, verbetert zienderogen. Dan komt Toyota met een campagne die het uiteindelijke doel volledig verloochent want de besproken auto's zijn 100% afhankelijk van fossiele brandstof en rijden geen meter zonder. Tegelijkertijd wordt het publiek verlekkerd, of verlakkerd, door mee te liften op de groeiende belangstelling voor elektrisch rijden. Deze reclame is hierdoor onaanvaardbaar.

Goede omschrijving. Volgens de definitie van Toyota is de BMW i3 met range extender, de eerste Opel Ampera en misschien zelfs de Outlander 100% elektrisch (elke auto waarin de brandstofmotor niet direct aan de aandrijflijn gekoppeld is maar gebruikt wordt om accu op peil te houden).
 
Reactie van Toyota vanochtend ontvangen (had hen uiteraard ook gestuurd).

Schermafbeelding 2017-12-27 om 09.38.45.png
 
  • Like
Reactions: FVO
Ik zie hier een parallel:

Katje (snoepfabrikant) heeft een tijd "0 % Vet" op de verpakkingen van de yoghurtsnoepjes gemeld.
Technisch wellicht juist maar het suggereerde dus iets van verantwoorde keuze....

Het gevolg was dat er mensen op fora dit soort meldingen deden:
"Als je wil snoepen kun je ook van die yoghurtsnoepjes nemen (variant van apekoppen/dropkoppen/biggetjes enz...), want daar zit 0% vet in." ....
(gegoogled op: "apekoppen en biggetjes 0% vet", dus ik neem aan dat anderen deze en vergelijkbare teksten ook terug te vinden zijn... vreemd genoeg geen afbeelding meer vd oude verpakking meer kunnen vinden.....)

De hoeveelheid suiker... tja...
Ik herinner me dat hier destijds wat over te doen was, en meen dat de rcc deze destijds als misleidend heeft geclassificeerd .... maar het kan ook zijn dat de fabrikant vanwege de ophef of onder dreiging van een uitspraak de verpakking heeft aangepast...

Wel bijzonder dat Toyota in dit geval zo veel vertrouwen in hun campagne dat ze er mee doorgaan en dat een evt. technisch gelijk bij de rcc halen, ook voldoende zal zijn om de onderliggende "verwarring" niet als misleidend te laten kwalificeren EN dat de consument dit op de lange termijn zo zal blijven vinden...

Destijds waren er bij Katja namelijk ook al tegengeluiden (de volgende reactie in hetzelfde draadje:

Citaat:
..... schreef op ..-..-2004 @ 10:46:
Als je wil snoepen kun je ook van die yoghurtsnoepjes nemen (variant van apekoppen/dropkoppen/biggetjes enz...), want daar zit 0% vet in.
Maar wel (veel) suiker?

Het profiel van degene die de reactie schreef is overigens verwijderd maar dat zal eerder te maken hebben met 14 jaar later dan een complot in geval iemand daar aan dacht ;-)

Dat ik me dit nu herinner geeft overigens wel aan dat na 14 jaar Katja dus nog steeds schade heeft van deze technisch correcte maar m.i. niet correcte gezondheidsclaim die het subtiel opriep.....
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: CO2CLEAN
Ik heb trouwens nog een dec 2015 Auris Hybride (laatste 14%!!!) in de aanbieding voor degene die Toyota het voordeel vd twijfel wil geven. Na 7 Toyota's waarvan 5 hybride (nogmaals, hulde voor wat ze met die techniek bereikt hebben!) nu tijd om nu echt op elektrisch over te gaan... snel verkopen voordat...! :D... ik zal er wel eerlijk bijvertellen dat het nog steeds een dinosap auto is....
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Ik heb een reactie gekregen op mijn klacht over de reclame. Ik heb hem even anoniem gemaakt en bijgevoegd. De praktijk cijfers zijn wat lastiger te lezen, dus die heb ik hieronder opgesomd:

56% e-tijd en 41% e-km en 4,1 l/100km (Yaris, met verbruik vanaf 3,3 l/100km)

Ik heb eens naar het eerste voorbeeld in de pdf gekeken maar ik vind de getallen toch wel opmerkelijk... Het is lastig te lezen maar volgens mij staat er 41% elektrisch gereden tijdens 3416 ritten over een totaal van 45588 km.


Dat betekend dus dat er 18691 km elektrisch is gereden. Volgens Toyota (zie onderaan) kan je tot 2 km elektrisch rijden dus ik neem aan dat dat de maximum capaciteit van de accu is. Dus deze accu heeft al 18691/2 = 9346 cycles achter de rug!? Ik ben benieuwd wat de accu garantie van Toyota is bij dit gebruik :)

Ook kan Toyota dus 9346 maal de accu laden over 45588 km wat neer komt op gemiddeld 4.9 km om de accu volledige te laden. En dat bij een gemiddelde rit van 45588/3416 = 13.3 km per rit. Iemand die weet hoeveel kWh je in je Tesla stopt als je van 80 tot stilstand remt?

Ik zou graag van en expert horen hoe ze tot deze cijfers zijn gekomen :rolleyes:


Copy/Paste van een Toyota dealer website "Veel mensen ervaren hybride rijden als ontspannen en rustgevend. Vooral het geruisloze wegrijden en het ontbreken van motorgeluid bij stilstand worden daarbij als redenen genoemd. Een hybride Toyota kan tot 2 kilometer volledig elektrisch rijden met een snelheid tot 50 kilometer per uur. Een hybride Toyota hoeft niet met een stekker te worden opgeladen. De auto laadt zichzelf tijdens het rijden op, door energie te gebruiken die vrijkomt wanneer u moet remmen en wanneer de auto uitrolt."
 
Ik heb eens naar het eerste voorbeeld in de pdf gekeken maar ik vind de getallen toch wel opmerkelijk... Het is lastig te lezen maar volgens mij staat er 41% elektrisch gereden tijdens 3416 ritten over een totaal van 45588 km.


Dat betekend dus dat er 18691 km elektrisch is gereden. Volgens Toyota (zie onderaan) kan je tot 2 km elektrisch rijden dus ik neem aan dat dat de maximum capaciteit van de accu is. Dus deze accu heeft al 18691/2 = 9346 cycles achter de rug!? Ik ben benieuwd wat de accu garantie van Toyota is bij dit gebruik :)

Ook kan Toyota dus 9346 maal de accu laden over 45588 km wat neer komt op gemiddeld 4.9 km om de accu volledige te laden. En dat bij een gemiddelde rit van 45588/3416 = 13.3 km per rit. Iemand die weet hoeveel kWh je in je Tesla stopt als je van 80 tot stilstand remt?

Ik zou graag van en expert horen hoe ze tot deze cijfers zijn gekomen :rolleyes:


Copy/Paste van een Toyota dealer website "Veel mensen ervaren hybride rijden als ontspannen en rustgevend. Vooral het geruisloze wegrijden en het ontbreken van motorgeluid bij stilstand worden daarbij als redenen genoemd. Een hybride Toyota kan tot 2 kilometer volledig elektrisch rijden met een snelheid tot 50 kilometer per uur. Een hybride Toyota hoeft niet met een stekker te worden opgeladen. De auto laadt zichzelf tijdens het rijden op, door energie te gebruiken die vrijkomt wanneer u moet remmen en wanneer de auto uitrolt."

De batterij in de C-HR heeft 6,5 Ah, maar het voltage ken ik niet. Bij 300 volt geeft dat 1,95 kWh. Daar kun je meer dan 10 km mee rijden. Daarom is het nog niet zo makkelijk.

80-0 levert volgens dit filmpje ruim 0,1 kWh op (wel nagenoeg volledig opgeladen. Dat kan uitmaken.
 
Volgens Spiegel online heeft de Yaris 0.94 kWh hoewel ik ergens op het Duitse Toyota forum ook 1.2 kWh heb gezien.

Toyota Yaris Hybrid: Das kleine e - SPIEGEL ONLINE - Auto

Al haalt hij honderd kilometer op een liter brandstof, hij is 100% afhankelijk van fossiele brandstof en rijdt niet elektrisch. Zou dat zo zijn dan is een diesellocomotief, waar de diesel stroom opwekt voor de elektromotoren, volledig elektrisch want alle aandrijving komt uit elektriciteit. En, zoals eerder gezegd, is de Volt ook een volledig elektrische auto. Rijdt ik een berg op en af dan rijdt ik zelfs 50% van de tijd op helemaal niets.

Waar ik vandaan kom zegt men dan: "Aan mijn hoela!"
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN