Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ervaringen Jedlix - slim laden app

This site may earn commission on affiliate links.
Zie zijn niet eens in staat om de door hun proces veroorzaakte vampire drain te beperken.
Vandaar net mijn voorstel in een poging om het constructief te houden. Ik lees hier dat dit via de huidige API’s van Tesla niet zou kunnen (ik ben geen specialist terzake, maar geloof graag wat de specialisten hier schrijven).
Met mijn voorstel kan je de ‘bereidheid tot laden’ bepalen zonder communicatie (via API’s) met Tesla.
Eenmaal de smartphone ‘thuis’ is, kan je het pollen starten. Zoniet, dan heeft het geen zin. Maar ook thuis zijn er nog mogelijkheden om drain te beperken:
  • Als er nog tijd is om te ‘wachten’ en er is geen dalperiode, hoeft men de auto niet te pollen. Zelfs als de wagen zou ‘bereid’ zijn, dan nog zal men toch nog niet laden.
  • Als de wagen thuis zijn gewenste ‘SoC’ bereikt heeft, hoeft hij niet meer gepold te worden, tot hij eens weg geweest is en weer opnieuw thuis komt
Ik ben ervan overtuigd dat ze er wel komen. Zoiets vraagt wel tijd. Laten we ze dat gunnen.
 
  • Like
Reactions: Maarten
Wat zijn jullie ervaringen qua uitbetalen? Ik laad alleen maar thuis en heb in de maand juli met 2 keer uitbetalen een totaalbedrag van €11 laten uitbetalen. Begin augustus een credit nota ontvangen van Eneco voor een bedrag van €8.
Ik heb via de app een mail gestuurd naar Jedlix met de vraag waarom dit afwijkt. Buiten de ontvangst bevestiging geen reactie mogen ontvangen.
 
Is dat hele gedoe via een app en het pollen van de auto niet een beetje omslachtig? Zou goedkoop laden door directe aansturing van het laadpunt (bijvoorbeeld via de Maxem die ik thuis heb) niet veel praktischer zijn?
 
Is dat hele gedoe via een app en het pollen van de auto niet een beetje omslachtig? Zou goedkoop laden door directe aansturing van het laadpunt (bijvoorbeeld via de Maxem die ik thuis heb) niet veel praktischer zijn?
Als je sowieso tijd genoeg hebt om ondertussen voldoende overschotperiodes te krijgen wel. Als je er in de overschotperiodes niet komt om vol genoeg te geraken, moet Jedlix door connectie met de wagen weten wanneer er ten laatste moet gestart worden met laden om ook zonder overschotperiodes vol te geraken.
Als ik om 4:00u nog 100km extra nodig heb en ik wil tegen 7:00u vertrekken en ik laad aan 34km/u (2fasen 32A in mijn geval), dan moet hij sowieso laden. Overschottarief of niet.
Enkele van de parameters die ik hier boven vermeld kunnen alleen verkregen worden door te pollen. Maar dat hoeft dus niet continu.
Als ik aankoppel om 19:00 ‘s avonds dan hoeft hij niet meer te pollen tot 4:00. Om 4:00 kijkt hij hoe vol hij is en kan dan opnieuw een nieuwe uiterste starttijd bepalen. Vòòr die uiterste starttijd is pollen niet nodig. Hij laadt dan sowieso enkel in alle dalperiodes, onafhankelijk van de SoC. Tenzij vol genoeg natuurlijk, maar dat regelt de wagen zelf.
 
  • Helpful
  • Like
Reactions: Maarten and Ipe
Zoals al eerder te lezen was in dit draadje, is GreenChoice gestopt met Jedlix.
Daarna heb ik Jedlix een mail gezonden met de vraag of zij dan zelf de uitbetaling op zich zouden nemen.
Daar verwachtte ik eigenlijk niets van, maar tot mijn verbazing kreeg ik het volgende antwoord:

Hi Maarten,

Heel leuk dat je de Jedlix app gebruikt en helpt bij het balanceren en vergroenen van het Nederlandse energienet!

De pilot met Greenchoice is inderdaad nog niet verlengd. Echter blijven we wel gewoon uitbetalingen verrichten aan alle Greenchoice users, middels een project met Tennet. Voor meer informatie over het Tennet project lees: Balans op het hoogspanningsnet met zonne- en windenergie, elektrische boilers en warmtenetten

In september wordt er ook een nieuwe feature gereleased met een nieuwe hele goede normaal/dal tarief functionaliteit. De Jedlix app biedt tov van je Tesla app meer inzichten in wanneer je geld bespaart in de daluren t.o.v. normaaltarief momenten.



Ik ben het met @Phil V eens, laten we ze de tijd gunnen om het proces te verbeteren.
 
Vandaar net mijn voorstel in een poging om het constructief te houden. Ik lees hier dat dit via de huidige API’s van Tesla niet zou kunnen (ik ben geen specialist terzake, maar geloof graag wat de specialisten hier schrijven).
Met mijn voorstel kan je de ‘bereidheid tot laden’ bepalen zonder communicatie (via API’s) met Tesla.
Eenmaal de smartphone ‘thuis’ is, kan je het pollen starten. Zoniet, dan heeft het geen zin. Maar ook thuis zijn er nog mogelijkheden om drain te beperken:
  • Als er nog tijd is om te ‘wachten’ en er is geen dalperiode, hoeft men de auto niet te pollen. Zelfs als de wagen zou ‘bereid’ zijn, dan nog zal men toch nog niet laden.
  • Als de wagen thuis zijn gewenste ‘SoC’ bereikt heeft, hoeft hij niet meer gepold te worden, tot hij eens weg geweest is en weer opnieuw thuis komt
Ik ben ervan overtuigd dat ze er wel komen. Zoiets vraagt wel tijd. Laten we ze dat gunnen.

Jedlix heeft zo ver ik weet geen API maar Jedlix zou gewoon een slaap algoritme moeten programmeren.

Daarnaast moeten ze de Tesla API niet pollen als je Smart Charging expliciet uitschakeld want er is dan helemaal geen reden om dit te doen. Dit is ook al eerder aan hen gecommuniceerd en dat is toch helemaal eenvoudig te implementeren!
 
  • Like
Reactions: Phil V
Hallo allemaal,

Ten eerste wil ik jullie bedanken voor het melden van jullie zorg over phantom drain en het meedenken over de mogelijke oplossingen. Wij hebben natuurlijk in het verleden zelf ook onderzoek gedaan naar de mogelijke drain door het ophalen van informatie bij de Tesla, en op die momenten was die drain marginaal, zeker vergeleken met de drain die Tesla zelf had.

Aan onze kant is er niet veel veranderd in de minimale drain die we veroorzaken, al kan het zijn dat die verschilt per Tesla en per software versie, en we begrijpen dat dit tot frustratie kan leiden. We zijn daarom blij met de feedback en ik ben het er mee eens dat het logisch is om geen informatie op te halen uit de auto als de smart charging optie uit staat. Door dit uit te zetten geeft het meteen ook een oplossing om elke drain te voorkomen als je auto lang stilstaat (op het vliegveld bijvoorbeeld).

Het team is er nu mee aan de slag en volgende week moet dit geimplementeerd zijn. Ik zal hier ook een update plaatsen wanneer dit is gebeurd.

Nogmaals wil ik jullie bedanken voor jullie actieve feedback en steun in de verdere ontwikkeling van Jedlix.

Groet, Erik
 
op die momenten was die drain marginaal, zeker vergeleken met de drain die Tesla zelf had.

Aan onze kant is er niet veel veranderd in de minimale drain die we veroorzaken,

Ik waardeer je actieve deelname aan dit draadje, maar dit zijn toch wel een beetje ongepaste "het ligt niet aan ons" - argumenten.

Ik geloof best dat dat stukje data ophalen door Jedlix nauwelijks energie kost. Maar dat is het punt natuurlijk niet. Als je de Tesla daarmee uit zijn slaap houdt, dan veroorzaak je dat alle overige processen die dan indirect ook door Jedlix wakker zijn gemaakt energie blijven verbruiken.

De verbetering die je beschrijft lijkt me slechts een kleine verbetering. Zodra je Smart Charging aan zet blijft de drain hoog.
 
Zodra je Smart Charging aan zet blijft de drain hoog.

Ja maar dan hangt hij aan de stekker en is dat minder erg.

De drain is zelfs hoger dan het voordeel dat (eventueel) Smart Charing ooit op gaat leveren. De app is in zijn huidige vorm gewoon niet economisch levensvatbaar.

Ik gebruik Jedlix vooral voor het ecologische aspect. Ook daar moet alle onnodig verbruik vermeden worden. Het baart mij ook zorgen dat de batterij dan voortdurend ingezet wordt en de eventuele extra degradatie als gevolg er van, belasting 12V ook. Ik heb al eens een 12V farce meegemaakt en ben wantrouwig geworden.

Nogmaals wil ik jullie bedanken voor jullie actieve feedback en steun in de verdere ontwikkeling van Jedlix.

Niet meer pollen bij ‘slim laden’ uit, is al een goeie zaak. Kunnen jullie iet met de overige tips? Mooie smart digitalisatie case:
  • Door koppelen aan smartphone locatie een soort van hoofdchakelaar inbouwen
  • Hoofdschakelaar ook uit zetten als er geen overschot is op het net en zolang de deadline nog haalbaar is
  • Door predictive te werken, tijdstip van de volgende ‘poll’ voorspellen wanneer er wel geladen wordt. Als er nog 4 uur moet geladen worden en de wagen is aan het laden, hoef je niet om de 10 minuten te pollen.
Ben geen techneut hmaar jullie wellicht wel), maar als ik functioneel kan helpen stuur je maar een PM.
 
Jedlix zou ontzettend geholpen zijn als Tesla een event driven api zou hebben dus zodra de stekker er in of uit gaat dat ze een semi realtime notificatie krijgen. Helaas is de api van Tesla query only. Ik weet niet of de B2B API anders is. Er is een stream API maar die werkt niet met meerdere clients dus die is ook niet bruikbaar.

Mooi dat de Smart charging Optie uit dan straks de api niet meer polt. Dat ontneemt het grootste issue.

Als jullie daar nou een eenvoudige http API voor aanbieden dan kunnen velen al automatisch via IFTTT of vele andere alternatieven iets met Geo en hun mobiel kunnen doen.

Geen idee of die veel gebruikt zal worden... Maar veel werk kan het niet zijn en mensen kunnen heel creatief zijn met public apis.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Mail van jedlix voor greenchoice

Enige tijd geleden heb je een bericht gehad van Greenchoice inzake de Jedlix pilot. Ondanks Greenchoice's enthousiasme over het Slim laden en de positieve reacties van de deelnemers is de pilot nog niet verlengd.

Wij verwelkomen je uiteraard graag als actieve Jedlix gebruiker. Jedlix zal je zoals eerder aangekondigd gewoon blijven uitbetalen onder dezelfde condities: € 0,02 per kWh die je Slim Laadt!

Deze uitbetaling voor jou als Greenchoice klant is mogelijk middels een project van Jedlix met Tennet.
Meer informatie Tennet Project
 
Ik ben op vakantie en mijn auto staat alleen met sentrymode aan, dit verbruikt per dag ongeveer 4 a 5 procent SoC!

Op dit moment geen enkele andere app of API toegang, alleen sentrymode. Bewust de cam feature gebruiken bij het huis ten tijde van onze afwezigheid.

Ik zal dat ff testen komende dagen met Jedlix geconfigureerd, of dan Jedlix dan (nog) meer verbruikt dan dit.
 
Nogmaals bedankt voor het delen van jullie feedback. We hebben inmiddels doorgevoerd dat als je slim laden uitzet, we geen data meer ophalen van de auto!

Daarnaast hebben we naast jullie tips en trics ook zelf gekeken naar meer slimmigheden om ervoor te zorgen dat we minder vaak data opvragen als slim laden wel aanstaat. We hebben verschillende opties nu in beeld en komen spoedig met een verbetering op dit vlak. Ik zal jullie uiteraard hierover informeren als ik hier meer duidelijkheid over heb.

Met betrekking tot het niet kunnen uitbetalen als je niet bij een energiepartner van Jedlix zit, dat is inderdaad correct omdat we in zo'n geval geen contract hebben met die energiepartner (of de programma verantwoordelijke partij daarachter).

We willen natuurlijk dat iedereen los van waar hij of zij het energiecontract heeft, zijn verdiensten kan laten uitbetalen. Daarom zijn we ook met Tennet in zee gestapt om dit mogelijk te maken. Het mogelijk maken om te settelen tussen verschillende 'programma verantwoordelijke' partijen is helaas wel een flinke uitdaging maar we zijn inmiddels aangekomen bij de implementatie hiervan welke we gezamenlijk met Next Kraftwerke doen.
 
Last edited by a moderator:
Ik ben op vakantie en mijn auto staat alleen met sentrymode aan, dit verbruikt per dag ongeveer 4 a 5 procent SoC!

Op dit moment geen enkele andere app of API toegang, alleen sentrymode. Bewust de cam feature gebruiken bij het huis ten tijde van onze afwezigheid.

Ik zal dat ff testen komende dagen met Jedlix geconfigureerd, of dan Jedlix dan (nog) meer verbruikt dan dit.

Nee, Jedlix zal niet voor meer verbruik zorgen in die configuratie. Je MCU(2) en AP computer blijven aan staan bij Sentry mode. De auto zal dus nooit in standby/slapen gaan. Echter, het additionele verbruik van Jedlix boven op Sentry mode is verwaarloosbaar.
 
Na het positieve bericht van @Jedlix_Erik had ik mijn S100D weer gelinkt en er vanuit gegaan dat als Smart Charging op OFF staat de Tesla API niet meer gepolled zou worden. Enkele dagen verstreken maar m'n S100D slaapt zelden. Besloten in de Jedlix app de koppeling weer te verwijderen en het resultaat is dat m'n S100D inmiddels alweer 17 uur slaapt.

Er klopt dus kennelijk nog steeds iets niet.
 
Er klopt dus kennelijk nog steeds iets niet.
Inderdaad: zie Tesla Supercharger netwerk
En ook Laden stopt steeds
Heb je al proberen laden? Kans is groot dat het laden nu dus om de 10 minuten stopt.
Ik had eerst problemen omdat de laadtarget steeds op 100% gezet werd. Daarna zelfs app verwijderd. Ze bleven pollen en bij elke poll werd het laden gestopt, zelfs ad SuC.
Omdat dit samen viel met de upgrade van de SuCs dacht ik eerst in die richting. Tesla dus al twee keer gebeld.
Na het wijzigen van mijn Tesla paswoord geen problemen meer. Geen enkele andere third party heeft mijn pw.
Jedlix is verwittigd.
 
Laden stopt steeds is wel een bekend fenomeen wanneer je in Jedlix smart charging aan hebt staan. Helaas weet je niet wat Jedlix doet omdat het geen notificaties verstuurd. Het is in die zin echt een blackbox.
Ja maar zou niet mogen aan de SuC —> idle fees. En je krijgt geen notificatie van de Tesla app omdat je zogezegd zelf het laden gestopt hebt.