Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ervaringen Jedlix - slim laden app

This site may earn commission on affiliate links.
Ja maar zou niet mogen aan de SuC —> idle fees. En je krijgt geen notificatie van de Tesla app omdat je zogezegd zelf het laden gestopt hebt.

True, Jedlix zou op de status API moeten uitvragen en in de charge info kunnen zien dat de auto aan de SuC hangt. Indien dat het geval is niet het smart chargen stoppen. Ik ben niet van Jedlix, misschien zit dit er al in maar het stoppen zou in ieder geval niet mogen als je "Smart charging" in de app hebt uitgezet.

Ik kom zelden bij de SuC dus ik kan niet testen wat het huidige gedrag is.
 
Na het positieve bericht van @Jedlix_Erik had ik mijn S100D weer gelinkt en er vanuit gegaan dat als Smart Charging op OFF staat de Tesla API niet meer gepolled zou worden. Enkele dagen verstreken maar m'n S100D slaapt zelden. Besloten in de Jedlix app de koppeling weer te verwijderen en het resultaat is dat m'n S100D inmiddels alweer 17 uur slaapt.

Er klopt dus kennelijk nog steeds iets niet.

Dank voor je melding @ramonneke, we zijn er even ingedoken omdat we namenlijk met meerdere testen al wel hadden vastgesteld dat we geen gegevens meer ophalen in een “smart charging uit” situatie. Na jouw melding en verder onderzoek zagen we dat er toch een uitzondering was die te maken heeft met specifieke laad-instellingen voordat een auto (opnieuw) werd toegevoegd in de Jedlix app.

Inmiddels hebben we deze uitzondering gecorrigeerd voor de gebruikers waar dit van toepassing was, en is er een fix in de maak die ervoor zorgt dat dit ook in de toekomst niet kan gebeuren.

Excuses voor het ongemak en wederom bedankt voor het meedenken!

Groet, Erik
 
Laden stopt steeds is wel een bekend fenomeen wanneer je in Jedlix smart charging aan hebt staan. Helaas weet je niet wat Jedlix doet omdat het geen notificaties verstuurd. Het is in die zin echt een blackbox.

Wij starten een slimme laadsessie alleen als jij op de door jou ingevoerde slimme laadlocatie bent (normaal gezien jouw thuis adres). Het kan dus niet zo zijn dat wij een laadsessie bij een Supercharger onderbreken, en ook niet op een andere laadplek dan jouw huis. Overigens stuurt onze app een notificatie naar je telefoon zodra een slimme laadsessie start, en kan je in (de nieuwste versie van) de Jedlix app zien of je auto bezig is met een slimme laadsessie.

Mocht je er toch van overtuigd zijn dat we jouw laadsessie onterecht hebben beïnvloedt, stuur dan zeker even een berichtje aan [email protected] met de tijden en de locatie, dan gaan we het helemaal uitzoeken.

Groet, Erik
 
  • Like
Reactions: job-lek
@Jedlix_Erik hoe zit het met mijn probleem waarbij het laden om de tien minuten stopt? Dit zowel aan de SuC als thuis?
Dit terwijl de app verwijderd was. Aan de SuC kom je er nog met 3-4 keer manueel herstarten. Thuis kan je dat geen ganse nacht doen.
Ik had maar na een paar dagen gevonden dat ik het kon oplossen door mijn Tesla pw te wijzigen.
Zie ook de meldingen van anderen in andere draadjes:

Tesla Supercharger netwerk
Laden stopt steeds
 
@Jedlix_Erik hoe zit het met mijn probleem waarbij het laden om de tien minuten stopt? Dit zowel aan de SuC als thuis?
Dit terwijl de app verwijderd was. Aan de SuC kom je er nog met 3-4 keer manueel herstarten. Thuis kan je dat geen ganse nacht doen.
Ik had maar na een paar dagen gevonden dat ik het kon oplossen door mijn Tesla pw te wijzigen.
Zie ook de meldingen van anderen in andere draadjes:

Tesla Supercharger netwerk
Laden stopt steeds

Ik onderschrijf het door @Phil V geconstateerde probleem.
De afgelopen dagen is zowel bij het Superchargen als bij het op laag tempo lokaal chargen het laden constant tot vervelens toe onderbroken.
Tesla heeft niets qua foutcodes kunnen vinden, hetgeen mijn vermoedens toch naar de enige die mijn password had, Jedlix, liet gaan.
Had in de app het smart chargen uitgeschakeld, dus er ZOU geen probleem met laden moeten zijn.
Nu heb ik mijn password van de Tesla maar gewijzigd en het laden wordt niet meer onderbroken.
Een programmeur bij Jedlix moet toch eens serieus zijn huiswerk gaan doen! :mad::confused:
 
  • Like
Reactions: Phil V
Een programmeur bij Jedlix moet toch eens serieus zijn huiswerk gaan doen! :mad::confused:
Lijkt mij eerder fout van functionele analyse dan van programmeur. Maar we gaan hun rekening niet maken.
Wie zich geroepen voelt, kan gaan helpen:
Senior Quality Engineer - Jedlix
Spijtig dat ze in Nederland gevestigd zijn. Ik zou het anders wel eens kunnen overwegen.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Vanavond vriendelijk telefoontje gekregen van Jedlix.
Probleem met ‘laden gestopt’ is opgelost. Was uitzondering op uitzondering op uitzondering.
Voor wie het interesseert hier wat uitleg (@Jedlix_Erik verbeter mij indien fout)
Begon met het feit dat ik ‘slim laden’ uitgezet had tijdens een laadsessie. Op vraag van het forum hier, stoppen ze met pollen als ‘slim laden’ uit staat. Daardoor is de status van de wagen in hen systeem nooit meer aangepast. Voor hen bleef de wagen voor altijd in de status ‘aan de laadpaal thuis’. Blijkbaar beantwoordde deze status ook nog eens aan de voorwaarden om het laden te stoppen (de details zijn mij ontsnapt, wellicht starttijd niet bereikt of target bereikt). Om de 10 minuten werd dus een ‘stop laden’ gestuurd. Heel grote samenloop van omstandigheden dus, maar toch waren er hier al meerdere mensen met dat probleem.

Topservice om mij te contacteren en nog maar eens een bewijs dat IoT, digital transformation of hoe je het noemen wil, niet zo eenvoudig is als vaak gedacht wordt.
The future is not now, yet, en de beste stuurlui...
 
  • Like
Reactions: job-lek
Tsja, altijd de rand cases zoeken en daar op programmeren in plaats van aannemen dat het standaard pad altijd klopt. Altijd initialiseren. Unit testing, regressie testen etc... ;) Maar dat hoeven we Gaston niet uit te leggen. ;)
 
  • Like
Reactions: Gaston
Tsja, altijd de rand cases zoeken en daar op programmeren in plaats van aannemen dat het standaard pad altijd klopt. Altijd initialiseren. Unit testing, regressie testen etc... ;) Maar dat hoeven we Gaston niet uit te leggen. ;)
Tja, ik geloof dat @PaulusdB of @basvk het een tijdje geleden hier al schreef: Jedlix lijkt de pech te hebben een zeer matige programmeur te hebben aangenomen.

Ik weet niet wat de "Quality engineer" bij Jedlix moet gaan doen, maar pak het probleem eerst eens bij de bron aan, is mijn advies.
 
Tja, ik geloof dat @PaulusdB of @basvk het een tijdje geleden hier al schreef: Jedlix lijkt de pech te hebben een zeer matige programmeur te hebben aangenomen.

Ik weet niet wat de "Quality engineer" bij Jedlix moet gaan doen, maar pak het probleem eerst eens bij de bron aan, is mijn advies.

Ik vrees dat dat niet alleen bij Jedlix speelt maar dat dat de norm is in de markt. Helaas. En dan helpt Agile/Scrum/CICD en ander prematuur speelgoed niet voor de stabiliteit maar worden zaken veel te snel, ongetest en vol met bugs uitgebracht.
 
Totdat die collateral damage tot veel schade of erger leidt... Spullen zoals AP wil je niet in beta, net zo min als een bank appje waardoor je rekening ongevraagd door anderen geleegd wordt. Bij Jedlix is het dubieus of het handig is (je komt buiten en je auto blijkt niet opgeladen te zijn terwijl je met spoed naar het ziekenhuis moet bijvoorbeeld). Er zijn altijd negatieve use cases te bedenken, de ene wat negatiever dan de ander.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Klopt, er zijn cruciale processen die altijd moeten test wirden.
Zoals bij die bloedanalyserobot in de VS.
Aids positief? Uitgefilterd
Hepatitis positief? Er uit
Aids én hepatitis: geen issue.
Daar zijn doden gevallen.
Geldt nog steeds als schoolvoorbeeld bij trainingen voor pharmavalidatie van software.
 
Ik denk dat het een stuk complexer is dan hier is voorgesteld. Deze dagen heb je niet één systeem waar alles is opgeslagen. Het voorbeeld dat @Gaston aandraagt is een goed voorbeeld van een niet reactive systeem. Tegenwoordig is de kans groter dat dit events zijn die verstuurd worden tussen autonome componenten.

Maar dat is duidelijk OT voor dit draadje.

Wat in ieder geval goed is is dat Jedlix nu actief hier momenteel iets mee doet waar het voorheen niet zo was. Misschien zitten er wel competente mensen maar krijgen ze geen tijd toegewezen om deze problemen grondig aan te pakken.

Anyway, voor het weekend ging mijn S100D niet in slaap. @Jedlix_Erik heeft mij een DM gestuurd dat er een bug zat in de Jedlix backend. Ik moest eerst een keer Smart Charging AAN en dan weer UIT zetten. Hierdoor zou de API niet meer aangeroepen moeten worden. Sinds ik dit vrijdag heb gedaan valt nu de auto wel in slaap.

Naar ik heb begrepen zou deze workaround voor deze bug spoedig niet meer nodig zijn.


Dus, na het koppelen van je Tesla Smart Charging AAN en UIT-zetten zou er voor moeten zorgen dat als Smart Charging UIT staat je Tesla in slaap valt.
 
Vanaf Jedlix zijde een korte wrap up: Zoals werd aangegeven door @Phil V en @Maarten zijn de problemen die hierboven beschreven staan en door een aantal gebruikers ervaren werden zijn inmiddels opgelost, en ook de workaround die door @ramonneke wordt beschreven is inmiddels niet meer nodig. Wij willen jullie nogmaals bedanken voor deze input.

Korte wrap up van de punten waar we mede door jullie input actie op hebben ondernomen:
  • ‘Slim Laden knop’ uit: We hebben nu doorgevoerd dat als de Slim Laden knop uit staat, er helemaal geen telemetrie meer wordt gevraagd. Als je dus bijv. op het vliegveld staat en je auto staat meerdere weken stil kun je dus de Slim Laden knop uit zetten. Er komt binnenkort nog een uitbreiding hierop waarmee je Slim Laden voor een specifieke periode (bijvoorbeeld een dag of een week) kan uitzetten in de app.
  • We hebben meerdere features doorgevoerd waardoor we de auto minder pollen op telemetrie. Bijvoorbeeld door minder vaak je auto pollen naargelang je verder van je thuis locatie bent. We evalueren hiervan de resultaten, en op basis daarvan kunnen we verdere verbeteringen doorvoeren voor andere scenarios.
Wij zijn heel erg blij met jullie feedback. En willen jullie vooral uitnodigen om feedback te blijven geven zodat we ons product kunnen verbeteren en zorg kunnen dragen voor een soepele integratie van elektrische auto’s in het Nederlandse energienet. We hebben de nieuwe oplossingen getest op onze eigen elektrische auto’s en zijn benieuwd naar jullie ervaringen!

Groet, Erik
 
Ik ben Jedlix aan het proberen, maar het wil nog niet echt lukken. Ik heb een Model 3, Eneco is mijn energieleverancier en ik heb een laadpas van Eneco waar ik thuis mee laadt.

In de Jedlix app heb ik mijn Tesla gekoppeld en mijn laadpas toegevoegd. Volgens mij staat alles goed, maar slim laden werkt niet. "Direct laden tot" heb ik helemaal uitstaan, en slim laden dus aan, en "Start Laden" vanaf 16:00 uur, maar als ik dan om 13:00 uur al mijn stekker in de tesla stop begint het laden meteen...

Zie ik iets simpels over het hoofd?
 
Ik ben Jedlix aan het proberen, maar het wil nog niet echt lukken. Ik heb een Model 3, Eneco is mijn energieleverancier en ik heb een laadpas van Eneco waar ik thuis mee laadt.

In de Jedlix app heb ik mijn Tesla gekoppeld en mijn laadpas toegevoegd. Volgens mij staat alles goed, maar slim laden werkt niet. "Direct laden tot" heb ik helemaal uitstaan, en slim laden dus aan, en "Start Laden" vanaf 16:00 uur, maar als ik dan om 13:00 uur al mijn stekker in de tesla stop begint het laden meteen...

Zie ik iets simpels over het hoofd?
De auto zal ook gelijk gaan laden totdat Jedlix dit in de gaten krijgt. Je krijgt dan een berichtje dat slim laden is gestart en hij zal het laden door laten gaan of stoppen als het niet het ideale moment is. Is dus wel de gebruikelijke manier waarop het werkt. Jedlix ziet niet ieder moment de auto en zal dus niet direct het laden sturen.
 
Dat wist ik niet, bedankt Bas. Maar ook na een tijdje blijft de Jedlix app aangeven dat ie normaal aan het laden is, zie screenprint. Dat zou dan toch slim-laden moeten worden??
Screenshot_20191011-135336_Jedlix.jpg
 

Attachments

  • Screenshot_20191011-135336_Jedlix.jpg
    Screenshot_20191011-135336_Jedlix.jpg
    107.7 KB · Views: 53