Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ervaringen met/van niet-Tesla laders bij een Supercharger

This site may earn commission on affiliate links.
Ik hoop vooral dat het Tesla lukt deze ontwikkeling te gebruiken als breekijzer voor een standaard in de industrie.
Samen met allerlei voorbeelden van andere laadfabrikanten; kijk in welke bochten die zich moeten wringen: kabelmanagementsystemen om de lange zware kabels enigzins bruikbaar te maken, dure displays die vaak in direct zonlicht nog niet leesbaar zijn. Gebrek aan standaard maakt het allemaal niet goedkoper.
 
  • Like
Reactions: Mars2020
Netto gezien is het gebruik van de CCS2/Type2 stekker al een toegift. We waren netto beter af geweest met de beter handelbare Tesla stekker die Tesla in de VS gebruikt, maar de rest van de wereld vind het vies om AC en DC over dezelfde polen te sturen.

En ja, de Tesla stekker in de VS ondersteunt geen 3 fasen. Maar een Europese variatie met 2 extra AC contactpunten was niet onmogelijk.
 
Ik hoop vooral dat het Tesla lukt deze ontwikkeling te gebruiken als breekijzer voor een standaard in de industrie.
Samen met allerlei voorbeelden van andere laadfabrikanten; kijk in welke bochten die zich moeten wringen: kabelmanagementsystemen om de lange zware kabels enigzins bruikbaar te maken, dure displays die vaak in direct zonlicht nog niet leesbaar zijn. Gebrek aan standaard maakt het allemaal niet goedkoper.
Maar wel verplicht in Nederland (displays), tenzij het tarief eenduidig bekend is (zoals bij Tesla momenteel).
 
Langere kabels of via CCS voertuig herkennen. Laadpoort op verkeerde plek (en dus niet geschikt voor een SUC): gewoon niet kunnen laden (dat is goedkoopste en snelste manier).

SUC's zijn nu eenmaal ingericht op Tesla's. Openstellen, prima.... pas ze dan aan of zorg dat alleen SUC geschikte voertuigen kunnen laden zodat de Tesla rijders die een SUC vaker nodig hebben (ik niet overigens) niet met al dat gezeur opgescheept zitten.

Ik zou overigens een CCS verlengkabel laten maken als ik een Taycan had (je gaat toch niet zo je auto neerzetten ....).
 
Ik zou overigens een CCS verlengkabel laten maken als ik een Taycan had (je gaat toch niet zo je auto neerzetten ....).
CCS verlengkabels zijn niet voorzien in de CCS specificaties, en zou nogal moeilijk zijn want het deel dat aan de lader vast zit, heeft vaak vloeistofkoeling, die je niet in je verlengstuk zal vinden.

Ik vind dat andere merken niet moeten huilen. Tesla superchargers zijn er voor Tesla, en als je er correct je niet-Tesla EV kan ingeplugd krijgen, heb je geluk. Zoniet, is een Tesla supercharger niet voor jou.

Qua standaardisatie hoop ik dat iedereen de stekker linksachter gaat bevestigen, want het zou nogal een rompslomp zijn als ik elke ochtend rechtsachter of rechtsvoor de kabel moet gaan uit trekken alvorens weer helemaal rondom de auto te lopen om links in te stappen.

Of bedenk je struikelende passagiers terwijl de kabel rechts in het midden nog in steekt...
 
CCS verlengkabels zijn niet voorzien in de CCS specificaties, en zou nogal moeilijk zijn want het deel dat aan de lader vast zit, heeft vaak vloeistofkoeling, die je niet in je verlengstuk zal vinden.

Ik vind dat andere merken niet moeten huilen. Tesla superchargers zijn er voor Tesla, en als je er correct je niet-Tesla EV kan ingeplugd krijgen, heb je geluk. Zoniet, is een Tesla supercharger niet voor jou.

Precies, zo staat het ook in de voorwaarden van Tesla.
Dat andere fabrikanten er bewust voor kiezen om de laadpoorten op de meest onmogelijke plekken te doen is niet de schuld van Tesla.

Waar je laadpoort zit is iets waar je zowel als fabrikant rekening mee moet houden.
 
Ik hoop vooral dat het Tesla lukt deze ontwikkeling te gebruiken als breekijzer voor een standaard in de industrie.
Samen met allerlei voorbeelden van andere laadfabrikanten; kijk in welke bochten die zich moeten wringen: kabelmanagementsystemen om de lange zware kabels enigzins bruikbaar te maken, dure displays die vaak in direct zonlicht nog niet leesbaar zijn. Gebrek aan standaard maakt het allemaal niet goedkoper.
Tja, stekker rechts, aan de stoepzijde is jammer genoeg de logischere/veiligere keuze.
 
Tja, stekker rechts, aan de stoepzijde is jammer genoeg de logischere/veiligere keuze.
Ik sta zelden tot nooit aan een stoep.

En als ik wel aan een stoep zou staan, zou ik nog altijd aan de linkerkant moeten in- en uitstappen. Ik denk dat we allebei akkoord zijn dat het veiliger zou zijn om gewoon rechts in- en uit te stappen, maar toch vertikken we het om het stuur rechts te zetten. ;)

Met de 7 meter lange kabel heb ik overigens nog nooit moeten worstelen om vanaf rechtsachter een laadpaal te bereiken. Ofwel sta je voorbij de laadpaal, en heb je nog geen 3 meter nodig. Ofwel sta je voor de laadpaal, en lus je de kabel achter de achterkant en langs rechts naar de laadpaal.

Niet dat het allemaal veel uitmaakt; mijn blauwe laadkabel zit (nog) in de frunk dus moet sowieso rond lopen. Er is een argument om de kabel in de ruimte onder de koffer te leggen, en dat gaat goed tot er natuurlijk een hoop baggage boven op deze ruimte staat. Maar het is inmiddels al weer maanden geleden dat ik de blauwe kabel of de TMC nog eens uit de frunk heb gehaald.
 
  • Like
Reactions: RobsEV
CCS verlengkabels zijn niet voorzien in de CCS specificaties, en zou nogal moeilijk zijn want het deel dat aan de lader vast zit, heeft vaak vloeistofkoeling, die je niet in je verlengstuk zal vinden.

Ik vind dat andere merken niet moeten huilen. Tesla superchargers zijn er voor Tesla, en als je er correct je niet-Tesla EV kan ingeplugd krijgen, heb je geluk. Zoniet, is een Tesla supercharger niet voor jou.

Qua standaardisatie hoop ik dat iedereen de stekker linksachter gaat bevestigen, want het zou nogal een rompslomp zijn als ik elke ochtend rechtsachter of rechtsvoor de kabel moet gaan uit trekken alvorens weer helemaal rondom de auto te lopen om links in te stappen.

Of bedenk je struikelende passagiers terwijl de kabel rechts in het midden nog in steekt...
Goed punt, koeling was ik even vergeten. Met je eens, gewoon alleen EV's laten laden die "passen", als je graag van SUC's gebruik wil maken, koop een Tesla (hebben wij ook moeten doen) of een EV waar het mee kan.
 
Net terug van lang weekend Parkhotel Horst, bekend van de SuC :)

Van vrijdagmiddag tot en met maandagochtend geen enkelen niet-Tesla aan de SuC gezien... Denk dat ik een keer of vier tot zes per dag uitzicht op de SuC had...
 
  • Informative
Reactions: robertvg
Langere kabels of via CCS voertuig herkennen. Laadpoort op verkeerde plek (en dus niet geschikt voor een SUC): gewoon niet kunnen laden (dat is goedkoopste en snelste manier).

SUC's zijn nu eenmaal ingericht op Tesla's. Openstellen, prima.... pas ze dan aan of zorg dat alleen SUC geschikte voertuigen kunnen laden zodat de Tesla rijders die een SUC vaker nodig hebben (ik niet overigens) niet met al dat gezeur opgescheept zitten.

Ik zou overigens een CCS verlengkabel laten maken als ik een Taycan had (je gaat toch niet zo je auto neerzetten ....).
Langere kabels zijn niet voldoende. Ze moeten ook nog de laadpaal nr op de grond schilderen van de gelinkte parkeerplaats . Nu kan je met de korte kabel niet verkeerd staan. Met een langere kabel kan dat wel en wordt het anders helemaal chaos en verlies aan plaatsen.
 
  • Like
Reactions: Rqcg
Langere kabels zijn niet voldoende. Ze moeten ook nog de laadpaal nr op de grond schilderen van de gelinkte parkeerplaats . Nu kan je met de korte kabel niet verkeerd staan. Met een langere kabel kan dat wel en wordt het anders helemaal chaos en verlies aan plaatsen.
Ha, jij denkt dat je er met langere kabels wel vanaf bent? Mis!

Langere kabels die zomaar op de laadplekken liggen, worden overreden en daar zijn die dingen niet voor gemaakt. Dus moet je niet alleen een systeem voorzien met langere kabels, maar je moet ook nog een manier bedenken dat die kabel opgehangen kan worden. En je kan zo een kabel ook niet opdraaien, want dat geeft extra weerstand.

Er is een reden waarom andere laadpalenaanbieders allerlei constructies hebben bedacht met hangende kabels, of kabels die een hoge aansluiting hebben zodat de kabels niet of beperkt vlakbij de laadpaal op de grond liggen, en het risico op overreden worden beperkt is.

Het ontwerp van de Tesla laadpaal is heel knap, en goed bekeken als je kilo's koper wil besparen en je een standaard hebt waar op de auto de laadpoort bevestigd zit. Maar dus niet compatibel met auto's met laadpoorten op andere plekken.
 
Niet moeders’ mooiste oplossing, maar aan die Kempower laadpalen kan Jan en alleman aan terecht binnen de laadplek. Misschien gewoon een deel van de Tesla palen door iets gelijkaardigs vervangen en de overige Tesla palen ‘Tesla only’ laten.
1645477047160.jpeg
 
  • Like
Reactions: OttoR and wooter
Inderdaad, er zijn inmiddels goeie/betere oplossingen voorhanden, maar de Tesla supercharger heeft natuurlijk zijn typische vorm qua herkenning, en die voorziet dus niet zo een stengel.

Ik ben benieuwd hoe een zogezegde V4 er uit zou zien, en of ze ooit de moeite gaan doen om bestaande V2's en V3's om te bouwen naar een dergelijk systeem dat meer compatibel is met andere merken van EV's.