Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ervaringen met/van niet-Tesla laders bij een Supercharger

This site may earn commission on affiliate links.
Een gesloten systeem bouwen is natuurlijk eenvoudiger dan een open universele oplossing. Dat geldt voor de kabelconfiguratie en voor de plug and charge oplossing.
De universele aanbieders moeten noodgedwongen de opstelling zo maken dat elke laadpoort kan bereikt worden. Mocht overduidelijk zijn welke positie van de laadpoort de beste is, dan zou ieder merk voor hetzelfde kiezen. Zelf vind ik de laadpoort in de neus wel handig.
Voor het herkennen van de auto bestaat blijkbaar een oplossing
Bij Fastned kan men de auto in de app de status 'autocharge' meegeven en dan hoef je vanaf de tweede laadbeurt geen rfid meer te presenteren. Niet dat het swipen van zo'n pasje onoverkomelijk is.
 
  • Like
Reactions: horta
Dus even terugkomend: het is een gebrek aan standardizering van de industrie.
Een OEM (die nog steeds het meeste geld haalt uit ICE) zal het een zorg zijn, want laadpalen dat is een ander zijn verantwoordelijkheid. En laadpaalfabrikanten doen hun best een probleem op te lossen gecreerd door de OEMs, dus eigenlijk ook niet hun verantwoordelijkheid vinden ze. Hoe doorbreken we dit probleem?:(

Overigens denk ik ook dat Tesla meer naar het positioneren van laders in een doorrij opstelling zou moeten gaan zoals bij de meeste Fastned en Ionity lokaties. Dat stimuleert rijders om sneller te vertrekken, met steeds snellere laders wordt dat ook belangrijker want zonde als dure 350kW laders minutenlang niet gebruikt kunnen worden.
 
Wordt lachen als de aannemers straks met hun elektrische bus met aanhanger komen laden.......zo 6 plekken kwijt. Zelf een keer met de aanhanger bij de SUC geweest en bewust opgelet waar ik de aanhanger makkelijk kon afkoppelen (eindhoven is niet echt handig, den bosch weer wel).
 
Overigens denk ik ook dat Tesla meer naar het positioneren van laders in een doorrij opstelling zou moeten gaan zoals bij de meeste Fastned en Ionity lokaties. Dat stimuleert rijders om sneller te vertrekken, met steeds snellere laders wordt dat ook belangrijker want zonde als dure 350kW laders minutenlang niet gebruikt kunnen worden.
Puur op ruimtegebruik bekeken is een Tesla supercharger veel efficiënter ingericht dan de tankstation-constructie van een Fastned. Op een terrein waar Fastned 4 snelladers kan plaatsen, krijgt Tesla er makkelijk 12. Als de ruimte duur verkocht wordt, dan is dat wel belangrijk.

Maar inderdaad, op een 12 stall supercharger je elektrische bus met aanhanger laden gaat niet zo prettig.
 
Puur op ruimtegebruik bekeken is een Tesla supercharger veel efficiënter ingericht dan de tankstation-constructie van een Fastned. Op een terrein waar Fastned 4 snelladers kan plaatsen, krijgt Tesla er makkelijk 12. Als de ruimte duur verkocht wordt, dan is dat wel belangrijk.

Maar inderdaad, op een 12 stall supercharger je elektrische bus met aanhanger laden gaat niet zo prettig.
Dan kies je dan toch om ergens anders te laden. Je moet niet bij Tesla laden, je kan ook bij Tesla laden.
 
Wordt lachen als de aannemers straks met hun elektrische bus met aanhanger komen laden.......zo 6 plekken kwijt. Zelf een keer met de aanhanger bij de SUC geweest en bewust opgelet waar ik de aanhanger makkelijk kon afkoppelen (eindhoven is niet echt handig, den bosch weer wel).
Wanneer komt tesla dan met een busje :p dan zit de laadklep iig aan de juiste kant.
 
Ik hoop vooral dat het Tesla lukt deze ontwikkeling te gebruiken als breekijzer voor een standaard in de industrie.

Gaat nooit gebeuren. Benzineklep zit ook links of rechts en net als de uitlaat links of rechts.

En als ik wel aan een stoep zou staan, zou ik nog altijd aan de linkerkant moeten in- en uitstappen. Ik denk dat we allebei akkoord zijn dat het veiliger zou zijn om gewoon rechts in- en uit te stappen, maar toch vertikken we het om het stuur rechts te zetten. ;)

In veel landen is het nog steeds verboden om aan de linkerzijde van de weg te parkeren ivm de veiligheid bij het wegrijden.
 
Een langere CCS kabel zou de simpelste oplossing zijn voor Tesla denk ik als het noodzakelijk wordt.

Eventuele software suggestie:
Zou mooi zijn als de Tesla app niet-Tesla bestuurders informeert welke laadpaal het best geschikt is voor hun auto. Afhankelijk van laadklep en parkeerplaats zou je bij een even aantal niet-Tesla auto's geen onnodige plekken bezet houden. Dit zou ook handig zijn als in de toekomst Tesla genoodzaakt is meer toegankelijke parkeerplaatsen in te richten om niet-Tesla's te ondersteunen. Een standaard laadklep zie ik inderdaad ook niet gebeuren.
 
Een langere CCS kabel zou de simpelste oplossing zijn voor Tesla denk ik als het noodzakelijk wordt.

Eventuele software suggestie:
Zou mooi zijn als de Tesla app niet-Tesla bestuurders informeert welke laadpaal het best geschikt is voor hun auto. Afhankelijk van laadklep en parkeerplaats zou je bij een even aantal niet-Tesla auto's geen onnodige plekken bezet houden. Dit zou ook handig zijn als in de toekomst Tesla genoodzaakt is meer toegankelijke parkeerplaatsen in te richten om niet-Tesla's te ondersteunen. Een standaard laadklep zie ik inderdaad ook niet gebeuren.
Ik denk eerder aan het weigeren van autos met de laadpoort aan de verkeerder kant. Geen kosten voor langere kabels en autos die de boel blokkeren worden niet toegelaten.
 
Ik denk eerder aan het weigeren van autos met de laadpoort aan de verkeerder kant. Geen kosten voor langere kabels en autos die de boel blokkeren worden niet toegelaten.
Eens.
Laat degene die het probleem hebben veroorzaakt voor hun klanten die ook oplossen.
En ik bedoel uiteraard de OEMs, niet Tesla: bv verplaatsen van hun laadpoort.
Nu kans is groot dat dit zal niet gebeuren: het zou een toegeving zijn dat ze een fout hebben gemaakt. En lost niks voor hun "early adopters". Tegelijkertijd, Tesla SuC waren niet open toen die OEM early adopters hun aankoop deed, dus ja, there is that too.
 
Het is eenvoudig: Tesla Superchargers zijn gemaakt voor Tesla's. Het openstellen van superchargers aan andere merken is een toegift, maar er gaat echt niet een herontwerp van ale superchargers komen met voldoende lange kabels om ook de Taycans van deze wereld met hun laadpoort in het midden te voorzien.
 
Het is eenvoudig: Tesla Superchargers zijn gemaakt voor Tesla's. Het openstellen van superchargers aan andere merken is een toegift, maar er gaat echt niet een herontwerp van ale superchargers komen met voldoende lange kabels om ook de Taycans van deze wereld met hun laadpoort in het midden te voorzien.
Ik denk persoonlijk dat Tesla het niet uit maakt dat soms bepaalde stalls worden geblokkeerd...
In de vakantieperiode is dat natuurlijk wel een issue maar op gewone dagen zijn ze blij als andere merken ook komen laden.
Is tenslotte ook pure winst voor hen.
Ze gaan dan heus niet zeggen --> er zijn 20/20 stalls nog vrij maar jou laadpoort staat verkeerd dus je mag hier niet laden. Ze zouden gek zijn moesten ze dit doen.

Beste lijkt me nog altijd dat Tesla variabel stalls niet gaat vrijgeven voor de "moeilijke" auto's indien het druk is. Bv vanaf 50% bezetting.
Maar wat ga je dan doen als iemand zo'n abonnement heeft. Je mag wel abonnement betalen maar je mag niet opladen want je laadpoort staat verkeerd omdat het drukker is op dit moment?

Eigenlijk verdomd moeilijke oefening... maar ze gaan hoogst waarschijnlijk kiezen wat hun het meeste gaat opbrengen.
 
Of een Tesla verlengkabel ;-) voor 500 EUR
Wat ook een feit is hoe langer de kabel hoe minder efficiënt laden te veel verlies door teveel weerstand je moet dan veel meer Kw opladen voor minder te hebben geladen en dus niet 100% efficiënt ondervind het thuis zelfs met langere kabel aan mijn laadpaal. Met Teslafi kan de goed de efficiëntie zien ook door controle hoeveelheid Kw
 
  • Like
Reactions: RobsEV and nico180
Wat ook een feit is hoe langer de kabel hoe minder efficiënt laden te veel verlies door teveel weerstand je moet dan veel meer Kw opladen voor minder te hebben geladen en dus niet 100% efficiënt ondervind het thuis zelfs met langere kabel aan mijn laadpaal. Met Teslafi kan de goed de efficiëntie zien ook door controle hoeveelheid Kw
Wordt dit niet gecompenseerd door dikkere kabels?
 
Wordt dit niet gecompenseerd door dikkere kabels?

Dat kun je idd compenseren door dikkere kabels maar de vraag is of het praktisch haalbaar is bij een SUC (kabel is nu al zwaar/dik/stug)
Voedingskabel naar laadpaal toe kan idd wel dikker (ik heb om deze reden maar een 6 mm2 toegepast van meterkast naar laadpaal / wel lange afstand van ca. 100 meter / in 2012 waren de koperprijzen gelukkig nog een stuk lager....😅)
 
  • Like
Reactions: Phil V