Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ervaringen met/van niet-Tesla laders bij een Supercharger

This site may earn commission on affiliate links.
Nu op een 10-tal plaatsen in Nederland de Tesla Superchargers al een tijdje ook beschikbaar zijn voor niet-Tesla laders zou het leuk zijn om wat ervaringen te delen, zowel door Tesla- als door niet-Tesla-rijders.
Ik ben alleszins benieuwd naar de feedback :)
 
Alweer een 2 weken gelden nog bij een supercharger een niet-tesla zien laden, maar wat ik zag was wel minder.
De beste man hield 1 laadpaal bezet en daarbij een parkeerplaats van een andere laadpaal. Maar aangzien de aansluiting in de neus van de auto zit, had hij gewoon kunnen laden met de lader van de parkeerplaats. Althans dat is mijn indruk en overtuiging. Het zou kunnen dat hij geprobeerd had. Maar dan nog had hij de auto er wat beter kunnen positioneren om het mogelijk te maken.

Gelukkig was het heel rustig nog 2 andere Tesla-rijders
 
Alweer een 2 weken gelden nog bij een supercharger een niet-tesla zien laden, maar wat ik zag was wel minder.
De beste man hield 1 laadpaal bezet en daarbij een parkeerplaats van een andere laadpaal. Maar aangzien de aansluiting in de neus van de auto zit, had hij gewoon kunnen laden met de lader van de parkeerplaats. Althans dat is mijn indruk en overtuiging. Het zou kunnen dat hij geprobeerd had. Maar dan nog had hij de auto er wat beter kunnen positioneren om het mogelijk te maken.

Gelukkig was het heel rustig nog 2 andere Tesla-rijders
Heb je hem niet aangesproken? Misschien had hij dit helemaal niet door.
 
Ik denk dat het pas een 'succes' wordt als alle Europese SUC's vrij geschakeld worden. Nu met het beperkte aantal overtuig je niet veel EV rijders om een abonnement te nemen.
Zolang die dingen ook niet in de navigatie van de e-tron en andere modellen komt, hebben we niks te vrezen.

Meer nog, zelfs in zo een luxe bak als een EQS rijdt men nog met Waze, en wordt de batterij niet voorverwarmd. Maar gelukkig komen ook die mensen niet bij een Supercharger terecht.
 
Heb je hem niet aangesproken? Misschien had hij dit helemaal niet door.
1,5 week geleden stond ik met mijn zoon in Gouda bij de SuC.
Dus alleen Tesla's daar.

Meerdere berijders die met geweld de type 2 lader in hun CCS socket trachten te persen en één die dit bij 3 verschillende stalls probeerde voordat hij op het idee kwam om de CCS te proberen. Lampje van de telefoon erbij om te kijken wat nu het probleem was.

Als je een auto van zo'n prijs kunt kopen of mag leasen dan ben je niet dom. Hoe komt het dan dat men niet de geringste interesse heeft in hoe je je auto weer vol krijgt.

Ik heb nooit begrepen hoe mensen diesel in een benzine kregen of omgekeerd maar na dit schouwspel was het duidelijk.

Er waren er overigens ook die de inrij route niet op de weg zagen en dus verkeerdom stonden en dan al vloekend tot de conclusie kwamen dat de kabel te kort was... Eigenlijk was het vermakelijker dan de Netflix film die we hadden opgezet.
 
:oops:Als je een auto van zo'n prijs kunt kopen of mag leasen dan ben je niet dom. Hoe komt het dan dat men niet de geringste interesse heeft in hoe je je auto weer vol krijgt.
Medio oktober stond ik bij SuC Urmond, naast een M3-rijder die echt niet wist hoe het werkte. Hij had de auto van z'n vriendin meegekregen en een pasje, verder niets. De stekker ging er uiteraard fysiek in, maar hij vond geen cardreader. Blijkbaar was de auto niet gekoppeld aan een account met creditcard en hij moest er nog mee naar Amsterdam, bijna de volledige A2 dus voor de bumper. Getipt dat z'n vriendin snel een account met CC zou aanmaken, maar dat was te lastig: Hij ging op zoek naar een laadpunt waar dat pasje wel zou werken.
 
Zo kwam ik een keer een Model S tegen bij de SUC in Zuidbroek, hij zag dat de CCS stekker niet paste en had geen CCS verloop stuk.
Hij had de S geruild met een Collega die zijn Diesel meehad. Hij was op de navigatie van zijn telefoon naar de SUC Zuidbroek gereden. Hij had nog 10% en moest naar ergens in Noord Holland. Gelukkig heeft v/d Valk Zuidbroek ook een paar Destination Chargers dus daar heeft ie geladen totdat hij genoeg had om Drachten te halen.
 
Ook ik hoor/zie/lees er weinig meer over. Af en toe nog iemand die het probeert, maar lang niet altijd slaagt, om te laden met een niet-Tesla.
In het begin was het natuurlijk leuk & interessant om te testen, dat is er nu wel een beetje vanaf. En zoals al opgemerkt werd: in Nederland is er geen noodzaak om naar een SuC te gaan: andere snelladers genoeg, die in veel gevallen ook nog gunstiger direct aan de snelweg liggen. De relatief lage prijs van de SuCs is in NL het voornaamste voordeel.

Zolang het een pilot met 10 locaties in NL blijft verwacht ik ook niet dat deze SuCs in de navigatiesystemen van de andere automerken gaan komen. Want voor hetzelfde geld stopt de pilot binnenkort...

Nee, echt interessant wordt het pas als in Europa (Frankrijk met name) de SuCs opengesteld gaan worden voor niet-Tesla's. Ik verwacht dat daar wel veel gebruik van gemaakt gaat worden. Persoonlijk heb ik echter nog niets concreets gelezen over een mogelijke uitbreiding van de pilot naar andere landen. Jullie wel?
 
Nee, echt interessant wordt het pas als in Europa (Frankrijk met name) de SuCs opengesteld gaan worden voor niet-Tesla's. Ik verwacht dat daar wel veel gebruik van gemaakt gaat worden. Persoonlijk heb ik echter nog niets concreets gelezen over een mogelijke uitbreiding van de pilot naar andere landen. Jullie wel?
Ook in Frankrijk zal dat beperkt zijn tot een pilot met alleen locaties met meer dan 12 stalls, en zal niet beschikbaar zijn in de navi van die andere EV's, noch in Waze ofzo.

We worden eigenlijk gered door de apathie van de klanten van de concurrentie.
 
Ook ik hoor/zie/lees er weinig meer over. Af en toe nog iemand die het probeert, maar lang niet altijd slaagt, om te laden met een niet-Tesla.
In het begin was het natuurlijk leuk & interessant om te testen, dat is er nu wel een beetje vanaf. En zoals al opgemerkt werd: in Nederland is er geen noodzaak om naar een SuC te gaan: andere snelladers genoeg, die in veel gevallen ook nog gunstiger direct aan de snelweg liggen. De relatief lage prijs van de SuCs is in NL het voornaamste voordeel.

Zolang het een pilot met 10 locaties in NL blijft verwacht ik ook niet dat deze SuCs in de navigatiesystemen van de andere automerken gaan komen. Want voor hetzelfde geld stopt de pilot binnenkort...

Nee, echt interessant wordt het pas als in Europa (Frankrijk met name) de SuCs opengesteld gaan worden voor niet-Tesla's. Ik verwacht dat daar wel veel gebruik van gemaakt gaat worden. Persoonlijk heb ik echter nog niets concreets gelezen over een mogelijke uitbreiding van de pilot naar andere landen. Jullie wel?
Ik denk dat je naar de landen moet kijken met plotse grote expansie van het netwerk, zoals Nederland de laatste twee jaar. Duitsland lijkt me een grote kanshebber en goede testcase: supercharge.info
 
Of een nieuwe model 3 eigenaar, die de auto wil opladen en 3 x van Stall wisselt. Toch even gevraagd waarom. Zijn antwoord:
In het begin ging het laden zeer snel maar vanaf 80% is de laadpaal stuk gegaan. :oops:
Dit begint al bijna te lijken op de eigenaar die iedere keer terug kwam met een kapotte versnellingsbak in zijn nieuwe Porsche. Dat gebeurde iedere keer nadat hij hem overschakelde naar de race stand 😂
 
Ook in Frankrijk zal dat beperkt zijn tot een pilot met alleen locaties met meer dan 12 stalls, en zal niet beschikbaar zijn in de navi van die andere EV's, noch in Waze ofzo.

We worden eigenlijk gered door de apathie van de klanten van de concurrentie.

Dat denk ik ook: de kans dat direct "alles" opengesteld wordt lijkt me nihil. Maar dat gezegd hebbende: elke extra snellaadplek die beschikbaar komt in Frankrijk is er eentje.