Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ervaringen met/van niet-Tesla laders bij een Supercharger

This site may earn commission on affiliate links.
Misschien realiseert niet iedereen zich dat door de openstelling voor alle EV's met CCS aansluiting er een aantrekkelijk aanbod kan worden gedaan voor partijen die op zoek zijn naar generieke laadfaciliteiten. Gemeentes, provincies, winkels, luchthavens, etc. De laadfaciliteiten i.s.m. Casino in Frankrijk zijn hier een voorbeeld van. Voor alleen-Tesla laadfaciliteiten was deze samenwerking naar verluidt niet tot stand gekomen.
Inderdaad. Dit is een schot voor de boeg van Allego, IONITY en zelfs Fastned, want hun laadinfra moeten ze aankopen, terwijl Tesla ze zelf maakt. En Tesla schud er in 1 beweging 20 laadpalen uit de mouw, terwijl de concurrentie zich trots op de borst klopt met 4 aansluitingen per locatie.
 
De dekking in het noorden van het land mag nog wel wat beter van mij. Dus een extra SuC bij van der Valk Spier is een goede zaak wat mij betreft.
Bergrijp me niet verkeerd, ik ben niet tegen maar tussen Assen en Zwolle zit wel 72 km. De west kant van Assen is iets minder logisch dan de zuid kant van Assen. Ik zou een SuC bij de afsluitdijk logischer vinden, maar die komt er ook. :cool:
 
Ik denk ook dat het abonnement een grote groep tegen houdt. Ik denk dat er een grote groep EV rijders is die niet vaak een snellader nodig heeft en ziet het nut van een abbo niet in.
Ik weet ook niet of de systemen bij de leasemaatschappijen hier al op zijn ingericht. Als de lm het niet toestaat zal het aantal andere merken aan de suc wel mee gaan vallen.
 
  • Helpful
Reactions: robertvg
Jawel hoor, dat is een foutje in de online kaart. In de app staat hij er gewoon tussen als laadplek voor niet-Tesla's.

CDE277FC-8DB2-4037-BBCC-935E11683F40.jpeg
 
  • Like
Reactions: robertvg
Dat is niet een OF vraag maar gewoon EN.


Meer SuC's en meer stalls per SuC.

Zolang nog niet elke plaats snelladers heeft genoeg expansie ruimte!

Ik moet het nog zien. Denk eerder dat de expansie in andere landen gaat plaatsvinden (opkomende EV landen). Verkopen in NL lijken ingestort. Het beste zou zijn dat alle V2’s deels omgebouwd worden naar V3. Daarbij moet Tesla toch wel iets gaan doen aan de kabels. Dat item moet haast toch wel uit de pilot naar voren zijn gekomen.
 
Klopt! Ik las op forum van volgens mij autoweek reacties van klagers: ‘ze’ bieden niet ineens de mogelijkheid om te laden met een pasje. Ik heb niet de moeite genomen om uit te leggen dat dat juist een kracht van het systeem is, geen weigerende paal ivm laadpas issues. Laat ze maar lekker wegblijven, die zeikerds. Rupsjes nooitgenoeg, en knopjes op het dashboard willen hebben, en toegang tot SUC netwerk, en met de laadpas van de baas….😅

Wij declareren overigens nooit onze SUC kosten. Maak er alleen tijdens vakantie gebruik van, en ben uiteindelijk stukken goedkoper op bestemming dan wie dan ook.
 
Ik weet ook niet of de systemen bij de leasemaatschappijen hier al op zijn ingericht. Als de lm het niet toestaat zal het aantal andere merken aan de suc wel mee gaan vallen.
Er is ook een desinteresse of een "who gives a F***" mentaliteit bij sommige leaserijders/werknemers. Bijvoorbeeld bij Bataviastad heb je een hele rij Dec's duidelijk aangegeven met Tesla en pijlen. En toch zie je diverse 3's bij de pasjes palen staan. Volgens mij zijn die niet gratis.
Doordat de superchargers iets verder van de snelweg afliggen zullen leaserijders eerder geneigd zijn om bij een duurdere Fastnet of Ionity te gaan laden.
 
Er is ook een desinteresse of een "who gives a F***" mentaliteit bij sommige leaserijders/werknemers. Bijvoorbeeld bij Bataviastad heb je een hele rij Dec's duidelijk aangegeven met Tesla en pijlen. En toch zie je diverse 3's bij de pasjes palen staan. Volgens mij zijn die niet gratis.
Doordat de superchargers iets verder van de snelweg afliggen zullen leaserijders eerder geneigd zijn om bij een duurdere Fastnet of Ionity te gaan laden.
Heel veel maakt uit wie het betaalt. Als superchargern niet door de baas betaald worden, zou ik ook eerder bij een publieke paal staan. En idem voor de superchargers van de snelweg af vs de snelladers van andere merken op snelwegparkings. En da's ons voordeel als Tesla rijder, ook nadat superchargers voor andere merken worden open gezet.
 
Daarbij moet Tesla toch wel iets gaan doen aan de kabels.
Is de bedoeling:
“Hoeveel kost het opladen van Niet-Tesla's?
In de prijs van het opladen die Niet-Tesla-eigenaren in rekening wordt gebracht, zijn de meerkosten verwerkt die het opladen van een groot aantal verschillende auto's met zich meebrengt en die gemaakt zijn om de locaties geschikt te maken voor auto's van andere merken.”
Bron: Niet-Tesla's Supercharger Pilot
 
Is de bedoeling:
“Hoeveel kost het opladen van Niet-Tesla's?
In de prijs van het opladen die Niet-Tesla-eigenaren in rekening wordt gebracht, zijn de meerkosten verwerkt die het opladen van een groot aantal verschillende auto's met zich meebrengt en die gemaakt zijn om de locaties geschikt te maken voor auto's van andere merken.”
Bron: Niet-Tesla's Supercharger Pilot
Er zijn aan de cabinets (V2) charging gateways toegevoegd voor de noodzakelijke communicatie. Dat zijn kosten die gemaakt zijn.
Over kosten die nog gemaakt moeten worden zeggen ze niets.
 
Er zijn aan de cabinets (V2) charging gateways toegevoegd voor de noodzakelijke communicatie. Dat zijn kosten die gemaakt zijn.
Over kosten die nog gemaakt moeten worden zeggen ze niets.
toch wel:
“de meerkosten die het opladen van een groot aantal verschillende auto's met zich meebrengt.”
Communicatie zorgt er immers niet voor dat “een groot aantal verschillende auto’s kunnen laden”. Daar zijn kabelaanpassingen voor nodig.
Als de kabels langer zijn, zullen ze ook het paalnummer nog eens op de vloer moeten schilderen. Anders riskeer je dat paal 1 in een wagen van vak 1 ingeplugd wordt en paal 3 in vak 2 bij een wagen die zijn laadpoort rechts heeft of in het midden vooraan. Zo wordt paal 2 onbereikbaar en verlies je capaciteit.

Ik vraag mij eigenlijk af waarom er een pilot nodig is. Je kan die problemen perfect zien aankomen zonder pilot. Lijkt mij puur change management te zijn tav de Tesla eigenaars en als excuus voor de incompatibiliteit van de infrastructuur met sommige wagens.