Daags voor de aflevering van mijn model S, tijd om mijzelf even ordentelijk te introduceren: ik ben Jacques, getrouwd, 2 tieners en volg sinds november afgelopen jaar zeer geïnteresseerd dit forum – en sinds december probeer ik ook actief bij te dragen. Erg leuk te zien hoe de NL/B Tesla rijders elkaar steunen, informeren en af en toe een beetje plagen.
Ik ben projectmanager in de ICT, en daarvoor maak ik veel kilometers – ik heb ook niet altijd de locatie van mijn klanten voor het kiezen… Na de komst van ons eerste kind ga je dan ook wel nadenken over de wereld die je achterlaat – en heb ik gekozen om rond 2005/2006 een Toyota Prius te gaan rijden. Waar ik in de voorgaande ICE’s met moeite 12 km/liter haalde, reed ik met de Prius toch makkelijk 1 op 17. Toch een (iets) kleinere footprint. Daarna kwam eigenlijk de meevaller dat de bijtelling naar 14% ging. Sindsdien heb ik alleen hybride Toyota’s gereden (in de lease).
In 2015 heb ik de sprong gewaagd en heb ik samen met een partner een eigen zaak gestart. Als beginnend ondernemer moet alles natuurlijk goedkoop, dus ben ik uitgekomen bij een 2.5 jaar oude Toyota Prius Plug-in. Mooi dat daar dan nog voor 2.5 jaar 0% bijtelling voor gold. Nog nooit zo goedkoop autogereden. Ook heb ik meteen een 3-fase laadpaal (11kW) van NewMotion laten plaatsen, met het idee dat daar later wel eens een Tesla aan kon komen hangen (dromen mag altijd, toch?).
Ik ben altijd wel overtuigd geweest dat elektrisch rijden de toekomst heeft, maar elektrische auto’s waren altijd stevig aan de prijs en hadden en te kleine range. Tesla heb ik altijd met interesse gevolgd, met de overtuiging dat het 3e model wel eens zeer interessant zou kunnen zijn. Toen in 2016 model 3 werd gepresenteerd, heb ik dan ook meteen een reservering geplaatst, met de hoop dat de Model 3 de Prius Plug-in zou kunnen aflossen. Mijn Prius is nu (per 1 februari) uit zijn ‘0%’ gelopen, dus is erg duur rijden voor een 5-jaar oude auto.
Nah ja, het verhaal van Elon time kennen we inmiddels, en in oktober werd het me wel duidelijk dat ik voor eind 2018 geen Model 3 hoefde te verwachten. En wat doe je dan? Doorrijden is te duur, dus als ‘wachtoptie’ dan een tweedehands Model S? Om een lang verhaal kort te maken bleek een nieuwe Model S veel interessanter, vanwege allerlei investeringsaftrek – waarmee – hou je vast – de netto kosten voor het rijden van een gloednieuwe Model S maar €100 per maand meer zijn dan het doorrijden in mijn Prius. Ik heb nog een uur met mijn accountant samengezeten om mijn TCO-berekening te verifiëren, maar die was correct…
Na de proefrit eind oktober was de hele familie meteen overtuigd en heb ik begin november de bestelling geplaatst. En het wachten veraangenaamd met dit forum - en heel veel informatie opgehaald. Met gebruik van alle adviezen heb ik al extra laadkabels/pluggen/velgen/dashcam/vloermatten besteld, dus ik kan de auto warm onthalen. Mijn Prius is inmiddels verkocht (woensdag afzetten) en donderdag mag ik dan de Tesla ophalen.
De eerste roadtrip staat al voor zaterdag gepland naar Hellevoetsluis om nieuwe velgen + winterbanden te plaatsen – dan medio maart op wintersport en in april naar Rome. Ik kijk ernaar uit – en hoop dat ik nog veel plezier van dit forum mag beleven – en jullie van mijn bijdragen.