Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Firmware 7.0 - Belgium / Netherlands

This site may earn commission on affiliate links.
Iemand suggesties voor vragen aan Elon?
image.png
 
Ik ben vooral benieuwd of een Model S op Autopilot door andere bestuurders niet zal worden gezien als "irritant" of "langzaam".

Computers zullen zich veel meer aan de regels houden waar mensen daar toch iets soepeler mee om gaan. Ik zeg dus niet dat mensen beter rijden, maar ik ben vooral benieuwd hoe zij het zullen ervaren.
 
Ik ben vooral benieuwd of een Model S op Autopilot door andere bestuurders niet zal worden gezien als "irritant" of "langzaam".

Die ervaring heb ik nu al. Als ik in redelijk druk verkeer op de TACC rij, is de afstand tussen mij en de voorganger voor velen veel te groot (ook op stand 1...). En dus schieten ze ineens naar rechts, halen me rechts in en zetten hun auto tussen mijn voorganger en mij in, druk gebarend naar me. Uiteraard zakt de auto nu weer meer naar achteren zodat de volgende hetzelfde kan doen.

Nu kan ik dus twee dingen doen: of ik sluit het gat zelf zodat dit niet gebeurt, of (en dat doe ik nu eigenlijk steeds in de spits) ik ga lekker relaxed op de TACC op de meest rechterbaan rijden, alleen af en toe een vrachtwagen in halen en voor de rest genietend van een relaxte rit naar huis of naar het werk..
 
Die ervaring heb ik nu al. Als ik in redelijk druk verkeer op de TACC rij, is de afstand tussen mij en de voorganger voor velen veel te groot (ook op stand 1...). En dus schieten ze ineens naar rechts, halen me rechts in en zetten hun auto tussen mijn voorganger en mij in, druk gebarend naar me. Uiteraard zakt de auto nu weer meer naar achteren zodat de volgende hetzelfde kan doen.

Ja die ervaring hebben ik en anderen ook.
En helaas is volgens mij de huidige hardware suite onvoldoende om een extra stand '0' in te bouwen zodat in ieder geval Tesla's achter elkaar in een treintje zouden kunnen gaan rijden.
 
Die ervaring heb ik nu al. Als ik in redelijk druk verkeer op de TACC rij, is de afstand tussen mij en de voorganger voor velen veel te groot (ook op stand 1...). En dus schieten ze ineens naar rechts, halen me rechts in en zetten hun auto tussen mijn voorganger en mij in, druk gebarend naar me. Uiteraard zakt de auto nu weer meer naar achteren zodat de volgende hetzelfde kan doen.

Nu kan ik dus twee dingen doen: of ik sluit het gat zelf zodat dit niet gebeurt, of (en dat doe ik nu eigenlijk steeds in de spits) ik ga lekker relaxed op de TACC op de meest rechterbaan rijden, alleen af en toe een vrachtwagen in halen en voor de rest genietend van een relaxte rit naar huis of naar het werk..
Dat merkte ik al met de TACC van een E-klasse waar ik ongeveer 3 jaar geleden in reed. Ik vond dat hij ook te langzaam weer begon met versnellen zodra er ruimte ontstond.

Ookal is dit slechts 2 a 3 seconde, toch wordt dit ervaren door andere weggebruikers als langzaam en truttig. Ik irriteerde mij er zelfs ook aan als ik achter het stuur zat.
 
Maar ergens is het toch raar dat wij dan maar dicht op onze voorliggers moeten gaan rijden, omdat anderen gevaarlijk gedrag gaan vertonen terwijl wij ons juist aan de regels houden (voldoende afstand houden)? Het is vrij gevaarlijk om weinig afstand te houden, zeker in rare situaties (zoals remmend verkeer op de snelweg). Ik probeer eigenlijk wel zoveel mogelijk 2 seconden afstand te houden en ben op dat punt ook wel tevreden met de TACC, want anders heb ik de neiging om, net als veel anderen, te dicht op mijn voorligger te gaan rijden bij drukte.

Maar irritant is het wel dat andere mensen er soms geen begrip voor hebben.
 
Helemaal mee eens, ik geef ook de voorkeur om veel afstand te houden en rij meestal met de TACC op stand 7. Maar wat ik graag aangepast zou willen zien is de afstand bij stilstand. Die hoeft niet zo ver te zijn. De achterliggende wagen denkt nu soms dat je nog een stukje verder gaat aanschuiven en indien dat niet zo is, levert dat soms gevaarlijke situaties op.
 
Maar wat ik graag aangepast zou willen zien is de afstand bij stilstand. Die hoeft niet zo ver te zijn. De achterliggende wagen denkt nu soms dat je nog een stukje verder gaat aanschuiven en indien dat niet zo is, levert dat soms gevaarlijke situaties op.

Niets zo irritant als een voorligger die het gaatje niet dichtremt bij lage snelheden. Ik heb geen AP hardware, maar ik zou het alleen gebruiken als hij dat net zo goed kan als ik, dus afstand houden afhankelijk van snelheid.
 
dus afstand houden afhankelijk van snelheid.

Dat doet hij nu juist wel. In de file zet ik hem, als ik rechts rij, op stand 7. De afstand is dan meer dan ruim genoeg voor invoegend verkeer om er tussen te komen, maar hij kruipt wel netjes naar de voorganger toe als die stilstaat. Uiteindelijk sta ik er dan ook stil achter, met een meter tussen de auto's in. Net zoals ik het zelf zou doen...
 
Dat doet hij nu juist wel. In de file zet ik hem, als ik rechts rij, op stand 7. De afstand is dan meer dan ruim genoeg voor invoegend verkeer om er tussen te komen, maar hij kruipt wel netjes naar de voorganger toe als die stilstaat. Uiteindelijk sta ik er dan ook stil achter, met een meter tussen de auto's in. Net zoals ik het zelf zou doen...

Ik dacht bij Jan te lezen dat hij dat nu juist niet doet bij stand 7.
 
Maar ergens is het toch raar dat wij dan maar dicht op onze voorliggers moeten gaan rijden, omdat anderen gevaarlijk gedrag gaan vertonen terwijl wij ons juist aan de regels houden (voldoende afstand houden)? Het is vrij gevaarlijk om weinig afstand te houden, zeker in rare situaties (zoals remmend verkeer op de snelweg). Ik probeer eigenlijk wel zoveel mogelijk 2 seconden afstand te houden en ben op dat punt ook wel tevreden met de TACC, want anders heb ik de neiging om, net als veel anderen, te dicht op mijn voorligger te gaan rijden bij drukte.

Maar irritant is het wel dat andere mensen er soms geen begrip voor hebben.

Volledig met je eens, mensen rijden ook té kort op anderen, echter, als jij als TACC-rijder (nieuw woord?) ALTIJD maar dat grote gat houdt, dan wordt jij als langzaam en vervelend ervaren wat uiteindelijk tot gevaarlijk rijgedrag kan zorgen.
 
Volledig met je eens, mensen rijden ook té kort op anderen, echter, als jij als TACC-rijder (nieuw woord?) ALTIJD maar dat grote gat houdt, dan wordt jij als langzaam en vervelend ervaren wat uiteindelijk tot gevaarlijk rijgedrag kan zorgen.

IK heb geen TACC maar rij met name op de linkerbaan altijd met een flinke afstand van mijn voorligger. Tenslotte rij ik een groot gat met mijn Tesla in een mum van tijd dicht.
De meeste ongelukken gebeuren volgens mij op de linkerbaan, dus afstand houden is helemaal niet zo'n gek idee.
Als iemand het nodig vindt mij rechts in te halen en ik heb die dag een slecht humeur dan rij ik deze klem op zijn voorligger, blijf dan ernaast hangen totdat de volgende achteropkomende auto mij heeft genaderd en rij dan verder. Dat zal ze leren !