Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Firmware 7.0 - Belgium / Netherlands

This site may earn commission on affiliate links.
Ik dacht bij Jan te lezen dat hij dat nu juist niet doet bij stand 7.

De afstand is wel degelijk variabel in functie van je snelheid maar als je bvb voor een verkeerslicht tot stilstand komt, is de afstand tov de voorganger te groot wanneer je stand 7 gebruikt. Je kan dan wel nog een beetje naar voor "kruipen" door aan de knop te draaien maar het is toch te gek als je continu met dat pookje moet zitten spelen?
 
Stoplichten... als je op provinciale wegen rijdt op de TACC stop je normaal gesproken achter een andere auto bij een stoplicht..
Daar raak je snel aan gewend.. totdat je je een volgende keer ineens realiseert dat de auto gewoon door blijft rijden terwijl het licht op rood staat... simpelweg omdat er geen andere auto voor je staat. Moest daar wel erg aan wennen..

En het afstand houden...ik merk altijd groot verschil tussen diverse landen... Noord Italie, Frankrijk, Nederland...in de VS wordt doorgaans veel relaxter gereden met meer afstand dan het dicht op elkaar zitten wat wij hier gewend zijn. Denk dat daar de auto op afgesteld is
 
Maar irritant is het wel dat andere mensen er soms geen begrip voor hebben.

Bij het inschakelen van de autopilot schakelt vanzelf een rondlopend lichtpatroon aan, zoiets als bij KITT. Handig om AP-ers op ruime afstand te herkennen.

Met andere woorden. Zolang dit soort automatisch rijgedrag een uitzondering is, zul je daar als chauffeur zelf rekening mee moeten houden. Het lot van early adopters :)
 
Is dat zo - of hoop je dat - of zou je dat leuk vinden - even toetsen of ik je snap

Nah.. Sarcastische opmerking. Mijn punt is dat andere bestuurders niet altijd op de hoogte zijn van Tesla's met autopilots, je kunt niet weten dat de AP aanstaat. Iedere aanpassing van gedrag of begrip gaat jaren kosten.

Daar komt dan nog eens bij dat ik vermoed dat het erg op een Amerikaanse rijstijl gebaseerd zal zijn. Heel rustig, grote afstanden, overal stoppen, altijd aan de snelheid houden, en blijven rijden op dezelfde rijstrook :)

Maar ik zou het wel leuk vinden. Zag zo iets recent wel rondrijden in Las Vegas
 
Press kit online gezet. Interface vind ik mooi, maar...

...huh - "Tesla requires drivers to remain engaged and aware when Autosteer is enabled. Drivers must keep their hands on the steering wheel."

press01_autopilot_dash.jpg


Edit - weer verwijderd door Tesla. Cache
 
Last edited:
De TACC stel je in in seconden, tussen 1 en 7. Stand 7 die jpet gebruikt is dus de maximum stand. Ik gebruik zelf 3 tot 4 en dat werkt prima naar mijn idee. Bij lage snelheden is er niet overdreven veel ruimte, maar bij hogere snelheden dus wat meer afstand. Precies zoals het zou moeten naar mijn idee - er zouden een stuk minder kop-staart botsingen plaatsvinden als meer mensen wat afstand zouden houden in druk verkeer. In fileverkeer, als de auto's tot stilstand komen, sluit de Tesla netjes aan op de voorganger.

Overigens is de TACC niet alleen op de snelweg, maar juist ook op 2 baans provinciale wegen ideaal, met stoplichten. Je hebt dan niet het probleem van het inhalen - anderen zijn dan wel gedwongen om achter je te blijven, dus geen probleem als je wat meer afstand houdt dan degene achter jou wenselijk vindt. En omdat je zelf ook niet kunt inhalen en dus gedwongen bent om anderen te volgen, kun je de TACC gebruiken om moeiteloos met het verkeer mee te rijden. Bijvoorbeeld de provinciale weg vanaf de A7 naar Enkhuizen, met diverse stoplichten, heb ik zo al vaak gereden zonder één keer het gas of de rem te gebruiken. En ook heb ik een keer ruim een uur door Zwitserland gereden (nog in mijn vorige auto) zonder de pedalen aan te raken. Veilig en comfortabel!
 
Een Seat Leon bij ons op de zaak heeft alle features (auto steering, ACC) al heel lang dus ik ben blij dat ik het ook eindelijk op mijn hippe Tesla kan verwachten ;) Auto steering is grappig, maar in de Leon gebruik ik het nooit meer (al werkt het op zich perfect).

Het punt is; Je wilt er een beetje op vertrouwen. Je mág er alleen niet op vertrouwen, want soms is een lijn opeens weg en moet je het overnemen. Het is dus leuk dat je in je handpalm je stuur voelt draaien, maar je moet je er altijd van bewust zijn dat je klaar moet zijn om in te grijpen. Het is niet zoals bij ACC dat je er wel zeker van kunt zijn dat hij afstand houd (al heb je daar ook dat rode licht verhaal ;-)).

Ik reed toen we die Leon net hadden op een 80 weg met 'lane keeping'. Hij stuurde vanzelf en ik keek toe. Iets in de verte zag ik een flauwe bocht naar rechts buigen en ook dat insturen ging goed: Tot hij opeens de lijnen niet meer goed zag op het moment dat ik - in die bocht - in tegenovergestelde richting een auto naderde.

Lang verhaal kort; Je kunt er niet 100% van op aan dus heb je er eigenlijk niets aan. :tongue: Wel leuke spielerei voor tijdens proefritjes enzo.
 
De TACC stel je in in seconden, tussen 1 en 7. Stand 7 die jpet gebruikt is dus de maximum stand. Ik gebruik zelf 3 tot 4 en dat werkt prima naar mijn idee.

Bijvoorbeeld de provinciale weg vanaf de A7 naar Enkhuizen, met diverse stoplichten, heb ik zo al vaak gereden zonder één keer het gas of de rem te gebruiken. En ook heb ik een keer ruim een uur door Zwitserland gereden (nog in mijn vorige auto) zonder de pedalen aan te raken. Veilig en comfortabel!

Ik heb de TACC op de snelweg meestal op stand 1. Nu ik zelf het vertrouwen heb, vind ik dat prima. Als je dan met een aantal auto's achter elkaar rijdt, kan er moeilijk nog een auto tussen. Nou rij ik vaak de weg van Lelystad naar Groningen en die is vrij rustig. Het lukt mij regelmatig de hele weg op TACC te rijden en mijn pedalen helemaal niet te gebruiken. Bij Emmeloord is een scherpe bocht waar je rond de 90 wilt rijden. Meestal hang ik dan achter een andere auto die die snelheid aanhoudt. Ook bij de turbo rotonde van Joure lukt het me vaak om achter een auto te hangen en zonder pedaal te gebruiken de rotonde te nemen.