Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Firmware 7.0 - Belgium / Netherlands

This site may earn commission on affiliate links.
Als je je armen over elkaar hebt tijdens het rijden, maakt het volgens mij weinig uit of je autosteer hebt of niet. Je moet er altijd voor zorgen dat de auto goed wordt bestuurd. Of je hulpmiddelen gebruikt staat daar los van. Als jij met je handen over elkaar de auto perfect kunt besturen, zelfs zonder autosteer, zal er vermoedelijk geen agent moeilijk doen. Ga je daarentegen al slingerend de snelweg over, of breng je het overige verkeer zelfs in gevaar, dan kun je wel op een staandehouding rekenen. In Nederland hebben we daar 'artikel 5' voor binnen de wegenverkeerswet.

Ook met autosteer zul je altijd moeten blijven opletten, niet anders dan dat je de auto op een normale manier bestuurt. Dus de krant gaan lezen achter het stuur is nog steeds niet de bedoeling. Dat zul je overigens ook niet willen, de sensoren en camera zijn namelijk niet dubbel uitgevoerd, dus je kunt er ook niet op vertrouwen dat het ten alle tijde 100% perfect functioneert. Ik weet vrij zeker dat je autosteer niet als verklaring kunt gebruiken om onder een boete voor niet hands-free bellen uit te komen :)
 
Zover waren we al gekomen. Dick?
Echter is het verstandig te weten (op voorhand) wat de wet hierover dicteert want ik verzeker je dat het "armen over elkaar" snel verveeld en je dus geneigd bent "andere" dingen te gaan doen, zeker in de file! Het valt gewoon op als iedereen om je heen (in de file) nix anders te doen heeft dan elkaar aan te zitten gapen, behalve jijzelf... Ook oom agent dus en wat kan/gaat hij daarmee doen?

Je punt over sensoren is er een om rekening mee te houden...
 
Ik rijd bijna al mijn kilometers met de adaptive cruisecontrol en dat werkt eigenlijk perfect. Er is alleen één ding dat ze volgens mij maar lastig op kunnen lossen: Het niet kunnen anticiperen. Op dit moment zal mijn auto niet afremmen als een auto rechts voor me aanstalten maakt om zijn auto voor de mijne te gooien. Ik zie dat wel, want hij heeft zijn richtingaanwijzer aan of rijd op een langzamer vrachtauto af en kan het verwachten.

Dit soort dingen zijn denk ik toch essentieel om comfortabel (semi-) autonoom te kunnen rijden. Wat nu zou gebeuren is dat hij flink zal remmen, terwijl ik zonder cruisecontrol al wat meer afstand had genomen.
 
Is ook mijn ervaring (in de twee dagen dat ik een D mee mocht nemen -;)..) Als je de auto gewoon laat reageren wordt het bijna een soort noodstop (collison avoidance is als ik het goed herinner de melding). Zelf anticipeer je dan toch sneller..

Ik rijd bijna al mijn kilometers met de adaptive cruisecontrol en dat werkt eigenlijk perfect. Er is alleen één ding dat ze volgens mij maar lastig op kunnen lossen: Het niet kunnen anticiperen. Op dit moment zal mijn auto niet afremmen als een auto rechts voor me aanstalten maakt om zijn auto voor de mijne te gooien. Ik zie dat wel, want hij heeft zijn richtingaanwijzer aan of rijd op een langzamer vrachtauto af en kan het verwachten.

Dit soort dingen zijn denk ik toch essentieel om comfortabel (semi-) autonoom te kunnen rijden. Wat nu zou gebeuren is dat hij flink zal remmen, terwijl ik zonder cruisecontrol al wat meer afstand had genomen.
 
Andersom ook: jij ziet al dat de auto voor je opzij zal gaan, maar de TACC niet en die gaat inhouden terwijl je door wilt. Ik moest er erg aan wennen en dat lukte me niet in de vier dagen met de P85D loaner. Je moet het dus vooral allemaal zelf blijven doen (en af en toe de TACC tegenwerken) en van de 'extra's' profiteer je als je zelf niet oplet. (Ik rij met mijn classic CC bijna altijd aan, ook vaak in de stad).
 
Er zijn wel andere dingen in software updates beter geworden. Zo cruise ik dagelijks over een 80 weg met CC naar huis. Als de auto voor mij op de rotonde afslaat, dan ging mijn auto vol in de acceleratie (hij had immers geen voorganger). Nu gaat dat veel beter omdat hij (denk ik) rekening houd met mijn stuurbeweging.

- - - Updated - - -

Andersom ook: jij ziet al dat de auto voor je opzij zal gaan, maar de TACC niet en die gaat inhouden terwijl je door wilt. Ik moest er erg aan wennen en dat lukte me niet in de vier dagen met de P85D loaner. Je moet het dus vooral allemaal zelf blijven doen (en af en toe de TACC tegenwerken) en van de 'extra's' profiteer je als je zelf niet oplet. (Ik rij met mijn classic CC bijna altijd aan, ook vaak in de stad).
Da's ook een vervelende ja. Auto's achter je houden er geen rekening mee dat je vol in de rem gaat terwijl de auto voor jou duidelijk bijna naar rechts is. Pas kort nadat die helemaal voor je weg is gaat je auto weer op volle kracht vooruit. Het zijn zaken die ik het systeem haast niet kwalijk kan nemen, maar het zijn wel van die dingen waardoor ik me afvraag hoe dat over enkele jaren gaat werken als ze zeggen autonoom te kunnen rijden.
 
Zoals dat de TACC vandaag werkt in de MS, zo werkte die ook al in mijn Volvo XC60 van 5 jaar geleden. Oftewel was volvo erg voor, oftewel moet Tesla nu een inhalen ;)

Mooie implementatie van Volvo. Jammer dat er in het filmpje niets wordt gezegd over de hardware die ze hierbij gebruiken. Het zal ook wel een Mobileye implementatie zijn waarschijnlijk. Wordt nog leuk de komende jaren met al die "smart cars".
 
Ik ben ook wel heel benieuwd naar de hardware van Volvo, vooral als het zo goed en betrouwbaar zou werken dat je echt niet op zou hoeven letten, zoals ze demonstreren in het filmpje. Vooral het inhalen lijkt me wel een lastig punt, want dat betekent dat de auto een heel eind naar achteren moet kijken om te voorkomen dat het bij het wisselen van rijstrook ineens een andere auto in de weg zit. Bij Tesla is dat met de huidige hardware eigenlijk niet mogelijk.
 
Die mevrouw in dat filmpje zit wat scheef in haar stoel met papieren te hannesen zodra de autopilot is ingeschakeld. Dat is echt vragen om nekklachten.

Ik heb het idee dat dit ook niet de meest gelukkige manier is om het te publiceren. Dat is vragen om problemen.
Als ze het nu brengen als een handige hulp waardoor de auto oplet in die momenten dat wij dat wat minder doen (radio bedienen, slokje koffie nemen, passagier aankijken etc.) en niet als een mogelijkheid om iets anders te gaan doen waardoor de aandacht voor de weg helemaal weg is, dan zal de acceptatie wel gemakkelijk worden.
 
Vooral het inhalen lijkt me wel een lastig punt, want dat betekent dat de auto een heel eind naar achteren moet kijken om te voorkomen dat het bij het wisselen van rijstrook ineens een andere auto in de weg zit. Bij Tesla is dat met de huidige hardware eigenlijk niet mogelijk.

Waar baseert u dit op? Enige verschil is dat er opdracht moet worden gegeven om in te halen. De hardware kan het wel degelijk...
 
Waar baseert u dit op? Enige verschil is dat er opdracht moet worden gegeven om in te halen. De hardware kan het wel degelijk...
Er is geen camera naar achteren toe, dus er is sowieso al geen onderscheid te maken in soort objecten door de software. Er zit ook geen radar naar achteren, dus de auto is volledig afhankelijk van de 'parkeersensoren' (om ze even oneerbiedig te noemen) die niet ver komen, ondanks dat die van een Tesla al wel verder komen dan de gemiddelde ultrasonische sensoren. Volgens mij is het iets van 5-10 meter, maar kan geen exacte getallen vinden van een heel goede bron.

Dus de Tesla kan volgens mij met de huidige sensoren niet de beslissing nemen om naar een andere rijstrook te gaan. Dat kan inderdaad alleen in opdracht van een bestuurder die zelf goed oplet. Alleen de Tesla zal je dan niet tegenhouden, hooguit als er echt een auto in je dode hoek zit.
 
Ik betwijfel ook dat de sensoren ver genoeg naar achter kunnen kijken. Een camera linksachter (naar achter gericht) zou kunnen helpen, maar die zit er niet in.

De 12 ultrasone sensoren hebben een bereik van een 5-tal meter dus ruim onvoldoende om autonoom in te halen. Vandaar dat de verantwoordelijkheid hiervoor bij de bestuurder blijft liggen die, na controle via de zijspiegels, via de richtingaanwijzer het initiatief kan nemen om in te halen. Hetzelfde dus als wat je zou doen als je zonder auto pilot van rijstrook wijzigt.

We moeten beseffen dat auto pilot en autonomous driving 2 heel verschillende dingen zijn. Tesla biedt eigenlijk een gevorderde versie van cruise control aan die het rijden op de autosnelweg een stuk aangenamer maakt. Automatisch parkeren zou ook nog moeten lukken. Vele toepassingen van de radar / camera / sensoren hebben te maken met active safety en dat soort van hulpmiddelen kunnen we enkel toejuichen.

De volgende generatie van MobilEye hardware zal in staat zijn veel verder te gaan in de richting van autonomous driving maar ik geloof dat we die wagens pas rond 2018 gaan beginnen zien.

Hier kan je nog wat interessante info vinden: The Model S will be able to Auto-Steer, but will require more sensors for Semi-Autonomous driving | Forums | Tesla Motors