Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Flitsmeister two

This site may earn commission on affiliate links.
Correctie: dan is er 37 km/u gemeten. Met een meetonnauwkeurigheid van 6 km/u kan dat best betekenen dat je daadwerkelijk 31 km/u reed.

Je stelling "dan reed je op zijn minst 37 km/u" is dus sowieso onjuist. De werkelijke snelheid lag ergens tussen de 37-X en 37+X, waarbij X de onnauwkeurigheid is. Is die werkelijk door een installatiefout meer dan 6 km/u, dan kan je zelfs deze bekeuring krijgen als je braaf 30,0 km/u hebt gereden.
De huidige toestellen hebben een meetnauwkeurigheid van minder dan een kilometer, dus als je gepakt wordt met 37 gemeten snelheid, zal je werkelijke snelheid minimum 36 geweest zijn, en da's meer dan 30.
 
De huidige toestellen hebben een meetnauwkeurigheid van minder dan een kilometer, dus als je gepakt wordt met 37 gemeten snelheid, zal je werkelijke snelheid minimum 36 geweest zijn, en da's meer dan 30.

Ongetwijfeld. Ik reageerde vooral op de stellige uitspraak "dan reed je minstens 37 km/u". Die klopt niet. Met afwijking X<1 zit je nog steeds tussen de 36 en 38 km/u.

Daarnaast kan er - zeker bij mobiele opstellingen - ook nog van alles fout gaan bij de installatie. Daarom is de marge wettelijk groter dan de theoretische marge bij een perfect uitgevoerde installatie. Dat is geen kadootje, maar een juridische zekerheid dat iemand die voor 31 km/u bekeurd wordt, ook vrijwel zeker 31 km/u (of sneller) heeft gereden.
 
Ongetwijfeld. Ik reageerde vooral op de stellige uitspraak "dan reed je minstens 37 km/u". Die klopt niet. Met afwijking X<1 zit je nog steeds tussen de 36 en 38 km/u.

Doe daar nog de afwijking van je eigen teller bij (die een snelheid aangeeft die nooit minder mag zijn dan de werkelijke snelheid indien het om een standaardwagen gaat (oppassen wat ik schrijf)), dan zit je aan een afwijking van (X<1)+1 en zit je tussen de 37 en 38km/u. Of zoals eerder stellig geschreven meer dan 37km/u.
Als we hier al gaan over struikelen,... dan leg ik mijn antwoorden volgende keer eerst wel voor aan een team van experten!
 
  • Like
Reactions: Mars2020
Doe daar nog de afwijking van je eigen teller bij
Nee, want dat is niet relevant voor de gereden snelheid. Mag iemand met een teller die veel afwijkt een andere snelheid rijden dan iemand met een nauwkeurige teller? Nee toch?

Maar ik zal nu ophouden. Mijn lessen meet&regeltechniek zijn erg lang geleden al afgelopen. ;)

Overigens vind ik het wel erg prettig (maar ook even wennen) dat de Tesla teller echt heel nauwkeurig is. Voor de zekerheid 1 km/u omhoog afgerond, maar niet expres nog een paar kilometer er bovenop gelegd. Mijn Prius bijvoorbeeld wist destijds ook vrij nauwkeurig hoe hard het ging (af te lezen via de OBD2 aansluiting) maar telde daar op het display nog een paar kilometer bij op. Gevolg: mensen gaan strak 100 km/u op de nauwkeurig af te lezen digitale teller rijden, maar rijden dan 93 echte kilometers per uur. Omdat ze het verschil niet kennen tussen afleesnauwkeurigheid en meetnauwkeurigheid, denken ze dan dat iedereen die ze inhaalt te hard rijdt. Maar is dat ook zo? Volgens mij mag je met een Prius gewoon 107 op de teller rijden als de echte snelheid maar niet hoger is dan 100 km/u. Daarom is de afwijking van de teller niet relevant.

Oh, ik zou ophouden. Sorry! (Maar schrijf dan ook niet "Overtuig me van mijn ongelijk", 😇)
 
  • Like
Reactions: bartdv
Mijn lessen meet&regeltechniek zijn erg lang geleden al afgelopen. ;)

Laten we er op zijn minst van uitgaan dat iedereen zijn eigen gereden snelheid afleest op een teller die in de wagen standaard gemonteerd werd en niet rondrijdt met een labo om te zien hoe snel hij "werkelijk" rijdt.

Wat me opvalt, zonder mijn studies erbij te betrekken, is dat jij vooral struikelde over het woord "stellig" en de rest maar bijzaak is/was.
Tomato, tomato (tomayto, tomahto), 35, 36 of 37... het was alleszins te hard.

En nu verder over Flitsmeister two?

 
Die van mij kwam vandaag binnen. Ik deel mijn ervaringen na een ritje of 5. Gezien het fietsweer is en (nog) geen trips staan gepland, kan dat even duren. :) Er komt wel een trip naar België aan, maar die zal ik apart beschrijven.

Tot nu toe:
  • veeeeel kleiner dan verwacht (3,6 cm hoog, 6 cm breed)
  • links van mijn stuur geplaatst.
  • #@%^@ 3M sticker die niet los wil.
  • eerplicht Flitsmeister Pro. Ik heb gelijk maar 2 jaar afgenomen.
  • de app moet altijd aan staan om de TWO te kunnen detecteren. Ik hoop dat het niet zoveel batterijen kost.

NB: Ik ben een rechtsrijder, en gebruik Flitsmeister vooral voor de additionele informatie zoals wegonderbrekingen, files en ongelukken. Dus dat zal wel niet helemaal overeenkomen met de gemiddeld FM-gebruiker. :)
Wanneer ik het "gemiddeld" gebruik is op zondagen als er mensen voor me rijden die een snelheid tussen 90 en 105 aanhouden (90 als je achter ze rijdt, en 105 als je ze in wil halen) - dus zal het zeker op een zondag ook even testen.
 
Last edited:
Bedankt iedereen voor de uiteenzetting van wet , meet techniek en rijlessen. Neemt niet weg dat ik toch iets ga nodig hebben. :). Ben geen hard rijder maar niet altijd zeker welke snelheid ik moet rijden. Zone 30 wordt te pas en vooral te onpas toegepast uit Financiele overwegingen door privé firma’s die commissies betalen aan de gemeente Ook mijn tesla is veel verkeerd. Dus daarop rijden zou denk ik mij meer boetes geven.

Samengevat is de FM blijkbaar niet zo een goede keuze. De CarPlay module vind ik leuk maar twijfel dat dit vlot gaat werken.

Stomme vraag. Dit zit eigenlijk standaard in Google maps zou voor mij handig zijn om deze daarop te zien. Iemand een work around ?
 
  • Like
Reactions: Menabe
Bedankt iedereen voor de uiteenzetting van wet , meet techniek en rijlessen. Neemt niet weg dat ik toch iets ga nodig hebben. :). Ben geen hard rijder maar niet altijd zeker welke snelheid ik moet rijden. Zone 30 wordt te pas en vooral te onpas toegepast uit Financiele overwegingen door privé firma’s die commissies betalen aan de gemeente Ook mijn tesla is veel verkeerd. Dus daarop rijden zou denk ik mij meer boetes geven.

Samengevat is de FM blijkbaar niet zo een goede keuze. De CarPlay module vind ik leuk maar twijfel dat dit vlot gaat werken.

Stomme vraag. Dit zit eigenlijk standaard in Google maps zou voor mij handig zijn om deze daarop te zien. Iemand een work around ?
Waze gebruiken?

Maar FM2 geeft toch netjes aan wanneer er n flitser oid staat? Werkt ook in de 30 zone.
 
Weet zo'n FM2 dan ook wat de max snelheid is op al de wegen. Vorige week ook na 25 jaar beboet op een Belgische weg waar nergens aangegeven stond hoe hard je mocht na uitrijden bebouwde kom. Ik dacht 80 en reed dus keurig 81, maar was blijkbaar 70. Kosten je dus € 63,15.
Gaat FM2 mij hierin helpen...?
(heb nog nooit zo'n app of zo'n ding gehad)
 
Weet zo'n FM2 dan ook wat de max snelheid is op al de wegen. Vorige week ook na 25 jaar beboet op een Belgische weg waar nergens aangegeven stond hoe hard je mocht na uitrijden bebouwde kom. Ik dacht 80 en reed dus keurig 81, maar was blijkbaar 70. Kosten je dus € 63,15.
Gaat FM2 mij hierin helpen...?
(heb nog nooit zo'n app of zo'n ding gehad)
De Tesla nav helpt je sowieso. Meestal correct, maar ik denk wel dat je voor je geflitst werd ergens wel hebt kunnen aflezen in de nav dat de Vmax op secundaire wegen 70 is in
Vlaanderen indien niet anders aangegeven (in Wallonië 90). De nav zal in elk geval nooit 80 aangegeven hebben, want die beperking bestaat in België niet.
 
Beetje mee gereden - met dit mooie weer en geen zakenreizen, is het toch vooral fietsen. Gelukkig is het daarmee ook strandweer, en dus eindelijk een iets langer ritje gehad.

Dat ding piept bij belangrijke momenten en geeft de snelheid aan. Controles nog niet gehad, alleen begin en einde trajectcontrole: 1 piepje voor start en 2 piepjes bij einde. Files ook niet gehad, dus geen idee wat voor piepje daarbij hoort.

Koppelen ging niet bij elke rit goed. De 2 had wel bluetooth herkend, maar de app werd niet goed opgestart. Het lijkt trouwens dat de 2 door het dichtklappen van de deur wordt geactiveerd - smil bedacht!
App gebruikte wel stroom - vandaag bij een uur rijden 8,9%. Bij een dag met geen gebruik, heb ik het nog niet opgezocht - vergeet ik steeds te doen.

De huidige snelheid is veel preciezer dan Tesla, en vertrouw FM nu al veel meer. Ik wil daarom dat 2-ding boven het scherm gaan plaatsen - precies boven de snelheid die Tesla gokt. Helaas is er geen 180 graden bevestiging, alleen 90 en iets van 65 graden, dus moet nog even knutselen.

Tot nu toe een aanrader! Waar ik normaal geen zin had om FM aan te zetten voor elk ritje, gebruik ik het nu 100%.
 
  • Like
Reactions: ERvee and BjörnTM
Klopt het dat in Wallonië dat buiten de bebouwde kom een 70km bord ongeveer 100 meter geldt, en als de borden stoppen, dat je dan weer 90 mag? Zo lijken de verkeersregels door de lokalen wel geïnterpreteerd te worden, als ik zo zie.

Zowel Tesla als Flitsmeister hebben daar hun eigen theorieën over - FM zit vaker op 90 km/u dan Tesla.

Gisteren voor het eerst de Two opgeladen sinds de aanschaf.