Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
In de IT zijn er veel grappen over die laatste 10%...
Inderdaad. De pareto van 80-20 geldt niet voor IT. Daar is het 95-5 geworden en zelfs dat is nog dlink onderschat.
Probleem met FSD is dat je zelfs met 99% niet voldoende hebt. In klassieke administratieve IT kan dat wel. Voor die 1% kan wel een manueel vangnet voorzien worden.
Voor FSD heb je 99,9999999% nodig.
Ik denk dat de tijd en effort om van 90 naar (heel close bij) 100% te gaan met elke procent logaritmisch stijgt.
 
Als bij elk ICT traject de laatste 10% a 20% van de functionaliteit kost 80% van de effort.
Pareto (20-80) is voor fysische projecten ( een huis bouwen, een weg aanleggen.
Voor IT oplossingen zal het eerder 10-90 of zelfs 5-95 zijn.
Bij de meeste projecten wordt de laatste 5-10% uit scope gehaald of gewoon stilzwijgend niet opgeleverd (elk project moet immers een successtory worden). Vandaar dat het niet zo gepercipieerd wordt in de rapportering. Alleen zitten de gebruikers er mee, maar die leren wel leven met niet-kritische tekortkomingen.
Bij FSD is zo goed als alles kritisch en moet je heel dicht bij 100% opleveren.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Pareto (20-80) is voor fysische projecten ( een huis bouwen, een weg aanleggen.
Voor IT oplossingen zal het eerder 10-90 of zelfs 5-95 zijn.
Bij de meeste projecten wordt de laatste 5-10% uit scope gehaald of gewoon stilzwijgend niet opgeleverd (elk project moet immers een successtory worden). Vandaar dat het niet zo gepercipieerd wordt in de rapportering. Alleen zitten de gebruikers er mee, maar die leren wel leven met niet-kritische tekortkomingen.
Bij FSD is zo goed als alles kritisch en moet je heel dicht bij 100% opleveren.
De meeste (jonge) softwareontwikkelaars snappen niet dat een project pas gereed is als het bruikbaar is door de gebruiker. Het is een beetje alsof je een Ferrari krijgt opgeleverd, dikke 12 cilinder onder de motorkap, prachtige bekleding, maar als je instapt blijkt het dat het contactslot ontbreekt.

Pas als de ontwikkelaar achter de gebruiker staat snappen ze dat ineens dat het project nog niet klaar.
 
Pareto (20-80) is voor fysische projecten ( een huis bouwen, een weg aanleggen.
Voor IT oplossingen zal het eerder 10-90 of zelfs 5-95 zijn.
Bij de meeste projecten wordt de laatste 5-10% uit scope gehaald of gewoon stilzwijgend niet opgeleverd (elk project moet immers een successtory worden). Vandaar dat het niet zo gepercipieerd wordt in de rapportering. Alleen zitten de gebruikers er mee, maar die leren wel leven met niet-kritische tekortkomingen.
Bij FSD is zo goed als alles kritisch en moet je heel dicht bij 100% opleveren.
En dan ook nog op SIL 4
 
  • Like
Reactions: Phil V

Dat is precies wat ik al die tijd al dacht. Wij blijven hier the EAP "single stack" houden want we hebben hier niemand met FSD behalve wellicht een maar EU Tesla medewerkers.

Wel jammer, want snelwegritten kunnen behoorlijk wat liefde krijgen. Gisteren ook weer totaal drama met NOA en een beetje drukte en passerende auto's waarbij AP gewoon te defensief is en niet wil wisselen van rijbaan. Dat is niet zo erg maar wel de hele AP ceremonie er omheen met alle dingeltjes en tegensturen en daarna reactivatie.

Als je ziet hoe smooth FSD beta in Amerika lijnen instuurt dan zou ik dat zo graag hier ook willen. AP is heel slecht in het om een normale manier door een lichte bochten reeks te sturen. Voorheen maakte Steeven Peters ( https://www.youtube.com/c/stevenpeeters ) nog z'n AP updates bij nieuwe releases maar ik denk dat hij er ook maar mee gestopt is omdat er totaal geen ontwikkeling meer in de stack zit die wij hier in EU hebben en enkel maar verder beperkte wordt

Trouwens is het onlogisch te denken dat er per land een stack komt. Natuurlijk zijn er lichte verschillen qua rijgedrag in de EU maar het gaat niet zo zijn dat zodra je de grens met België passeert even de AP computer een reload moet doen om de BE stack te laden. Niet handig als je met AP de grens over knalt :cool:
Maar het is logisch dat Tesla eerst traint met maar 1 locatie. Pas als dat goed werkt dan pas andere locaties gaan toevoegen. Je weet anders heel moeilijk waarom de auto zich opeens anders gedraagt.

Wat gewoon een totale farce is is natuurlijk de overige functies zoals Autopark en de regensensor. Rainnet werkt tegenwoordig "redelijk" goed maar doet nog steeds soms op de meest rare momenten activeren. Om die reden heb ik de wissers dan ook standaard uit staan.
 
  • Like
Reactions: arri
Dat wisten we toch al lang. Dat hele FSD is een grote schijnvertoning voor Europa. Geldklopperij.

Het zou Tesla sieren als ze als een volwassen bedrijf klanten informeren dat ze een inschattingsfout hebben gemaakt te verwachten dat we in Europa in elk land dezelfde verkeersregels en borden gaan invoeren om FSD mogelijk te maken. En ze zouden helemaal professioneel overkomen als ze FSD en EAP gaan terugbetalen omdat het nog steeds onwerkbare implementaties zijn die kennelijk nooit meer zullen verbeteren door de complexe regelgeving per land. En helemaal geweldig zou het overkomen dat ze per direct stoppen met deze producten te verkopen.

Vandaag:
Screenshot 2023-02-14 at 19.06.06.png
 
  • Like
Reactions: fauquemont
Dat wisten we toch al lang. Dat hele FSD is een grote schijnvertoning voor Europa. Geldklopperij.
Ik zou zo ver niet durven gaan. Het is vast met goeie intenties verkocht. Als je in 2016 zag wat AP1 al deed met 1 camera en een radar, dan leek FSD inderdaad niet ver af.
En toen kwamen er 8 camera’s.
Maar je hebt wel gelijk dat we er nog ver af zijn. Tesla gokt zwaar met beloftes en als je zo gokt: you win some you loose some.
Maar als je ziet wat wel allemaal gelukt is, dan mogen ze blijven gokken van mij.


Terugbetalen zou kunnen in gratis SuC.
 
Dat wisten we toch al lang. Dat hele FSD is een grote schijnvertoning voor Europa. Geldklopperij.

Het zou Tesla sieren als ze als een volwassen bedrijf klanten informeren dat ze een inschattingsfout hebben gemaakt te verwachten dat we in Europa in elk land dezelfde verkeersregels en borden gaan invoeren om FSD mogelijk te maken. En ze zouden helemaal professioneel overkomen als ze FSD en EAP gaan terugbetalen omdat het nog steeds onwerkbare implementaties zijn die kennelijk nooit meer zullen verbeteren door de complexe regelgeving per land. En helemaal geweldig zou het overkomen dat ze per direct stoppen met deze producten te verkopen.

Vandaag:
View attachment 907139
Ik zou al blij zijn als ze als geste gewoon de.premium connectiviteit zouden activeren voor EU FSD buyers.
 
  • Like
Reactions: Menabe
Nou, leuk, dan heb je hw4 en dan heb je nog niks aan de hardware. Al is de kans groot dat hw4 owners weer de fijne oude niet haperige volgafstand krijgen wat owners met radar inmiddels alweer een hele tijd missen. Althans, ik mis het.... Net als nu met een beetje mist de auto opeens snelheid gaat minderen terwijl er nog zat zicht is....
 
Trouwens is het onlogisch te denken dat er per land een stack komt. Natuurlijk zijn er lichte verschillen qua rijgedrag in de EU maar het gaat niet zo zijn dat zodra je de grens met België passeert even de AP computer een reload moet doen om de BE stack te laden. Niet handig als je met AP de grens over knalt :cool:

Technisch ja, maar ik begreep dat als er géén EU goedkeuring komt het dan per land (legal) geregeld zou moeten worden. En dat wil Tesla uiteraard niet (en zouden wij ook niet moeten willen). Daarom hangt nu alles af van de EU goedkeuring. Gezien de bescherming van 'old auto' is dat inmiddels een politiek vraagstuk en die vraagstukken nemen heel veel tijd helaas.

Verder eens met je analyse. Ik heb FSD maar alles wat leuk is heb ik inmiddels uit moeten zetten. NoA werkt niet meer (althans geen meerwaarde meer) en stoppen voor verkeerslichten krijg ik steeds meer meldingen van op snelwegen en dan schrik me een ####. Dus ook afgezet.

Ik heb alleen een stille hoop dat de FSD single stack net zoals nu uit modules bestaat die aan/uit gezet kunnen worden per land. Als dat zo is hoeft *misschien* (voer voor juristen) alleen op de geactiveerde onderdelen goedkeuring te komen en zou bijvoorbeeld parkeren en beter snelweg rijden wel al geactiveerd kunnen worden.

Ik heb FSD gekocht om Tesla destijds te steunen in de ontwikkeling en verwijt niemand iets. Het is alleen jammer dat EU altijd een grote mond heeft over technologie en vooruitlopen, maar daadwerkelijk altijd zelfs nog achter het peloton aanhobbelt samen met de reservefiets :)

Maar ik blijf een optimist en na de stilstand van de laatste jaren (zeker voor legacy MS) hoop ik in 2023 toch op wat verbeteringen....
 
Last edited: