Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

FSD kopen

This site may earn commission on affiliate links.
Het gaat bij Tesla erg vaak mis met naamgeving op factuur. Bij ons ook opeens de meest vreemde tenaamstelling* factuur (FSD) terwijl de auto wel gewoon correct was gefactureerd. Hoe ze het voor elkaar krijgen om gegevens uit account te negeren en zomaar wat op een factuur te melden is voor mij nog een raadsel. Er zijn collega forum leden waarbij factuur 4 tot 5 maal verkeerd was en men weken bezig was om dat te corrigeren. Vooral met extra's zoals FSD buiten account om bestellen is nog wel eens lastig. Ik praat over periode maart 2019. Wellicht dat het nu wat beter gaat?

*=in ons geval overigens met 1 mailtje binnen een uur een correcte factuur ontvangen.
Ook probleem met foutieve factuur gehad bij online aankopen van FSD. Na 11 weken eindelijk opgelost en dus correcte factuur ontvangen, Met dank aan SEC Gent.
 
FSD wordt binnekort dus duurder...
 

Attachments

  • 9B5310A5-1302-415F-8FF7-7DF8273D7797.jpeg
    9B5310A5-1302-415F-8FF7-7DF8273D7797.jpeg
    86.7 KB · Views: 91
Last edited:
FSD wordt binnekort dus duurder...

Ik denk dat het dan minder verkocht wordt. Blijf erbij opsplitsen die handel. Wat moet je nu met FSD in de stad/korte afstanden (zeker in NL en veel EU landen), handig voor de snelweg (maar zelf van rijstrook wisselen gaat nog prima hoor en op- en afritten hang ik nog steeds niet in de vangrail). Parkeren kan ik ook al jaren, summon WTF moet je daar nou mee.

Maar goed wellicht ben ik van een te oude "stempel", gaan het zien. Ik ga het nooit aanschaffen voor dat bedrag. Vindt het compleet over-rated (sta wel volledig achter wat die wil bereiken).
 
  • Like
Reactions: horta and Namervio
Ja maar ze snappen schijnbaar niet dat een paar van zijn grootste markten wat anders in elkaar zitten (EU/Asia). FSD gaat hier gewoon niet werken in steden, zal 5+ jaar duren en dan kopen we de volgende EV. En mocht het wel zo zijn dan geloof ik niet dat het vrij gegeven wordt de eerste 5 jaar (door de stomme richtlijnen).

Dus wat koop je dan, op- en afrit snelweg en inhalen. Parkeren en summon .... hiephiep hoera (ga dat eens testen in Parijs, dan kom je in de buitensteden terecht voordat de auto denkt dat die een plek gevonden heeft).

Maar wellicht zit ik er naast en gaan mensen straks massaal FSD kopen omdat het duurder is geworden :confused:
 
  • Like
Reactions: JanG007
@prettig schreef:
Maar goed wellicht ben ik van een te oude "stempel", gaan het zien. Ik ga het nooit aanschaffen voor dat bedrag. Vindt het compleet over-rated (sta wel volledig achter wat die wil bereiken)

Nou, je bent niet de enige. Ik vind de TACC al meer dan genoeg. Wat mij betreft hoeft-ie de snelheidslimieten (en borden) niet in de gaten te houden. Dat doe ik zelf wel. Liever zie ik een ‘hou de huidige snelheid vast’ modus zoals ouderwetse CC’s die hebben. Nu heb ik als compromis de marge maar op de maximale -10 km/h gezet.
 
@prettig schreef:

Nou, je bent niet de enige. Ik vind de TACC al meer dan genoeg. Wat mij betreft hoeft-ie de snelheidslimieten (en borden) niet in de gaten te houden. Dat doe ik zelf wel. Liever zie ik een ‘hou de huidige snelheid vast’ modus zoals ouderwetse CC’s die hebben. Nu heb ik als compromis de marge maar op de maximale -10 km/h gezet.

Had altijd snelheidsborden herkenning is mijn MB350E. Was iedergeval beter dan die brakke Google navigatie. Manmanman, vandaag even mee naar Belgie gereden maar snel weer mijn TomTom aangezet. Slecht bruikbaar en totaal GEEN overzicht. hoop dat dit snel veranderd, wij zijn in de EU echt wat beters gewend
 
  • Like
Reactions: CL600 and MaSansky
Veel waarschijnlijker optie is dat de Amerikanen AP nog verder gaan uitkleden, net zoals je nu al niet meer van rijstrook kunt wisselen met de stuurautomaat zonder alle irritante pingels en stuurbewegingen. Dan moet je FSD wel kopen om normaal te kunnen blijven rijden.

Verder helemaal eens dat de onderliggende navigatie nogal ondermaats is en je daar in Europa echt geen FSD op kunt baseren. Er zit ook geen greintje intelligentie in. Als die auto echt zo slim is, waarom weet ‘ie dan na drie weken rijden bij wegwerkzaamheden nog steeds niet dat daar wegwerkzaamheden zijn? En we praten hier niet over een boerenerf hé. Maar over de A1. Die wegwerkzaamheden gaan nog jaren duren. Iedere dag een kortere en snellere route naar je werk? Al drie weken lang blijft hij stug volharden in de langere en tragere route van de ingebouwde engine.

Als alle logica van buiten moet komen, blijf je volledig afhankelijk van de updatefrequentie van derden. Daar laat ik mijn eigen veiligheid vooralsnog niet vanaf hangen.
 
Het gaat bij Tesla erg vaak mis met naamgeving op factuur. Bij ons ook opeens de meest vreemde tenaamstelling* factuur (FSD) terwijl de auto wel gewoon correct was gefactureerd. Hoe ze het voor elkaar krijgen om gegevens uit account te negeren en zomaar wat op een factuur te melden is voor mij nog een raadsel. Er zijn collega forum leden waarbij factuur 4 tot 5 maal verkeerd was en men weken bezig was om dat te corrigeren. Vooral met extra's zoals FSD buiten account om bestellen is nog wel eens lastig. Ik praat over periode maart 2019. Wellicht dat het nu wat beter gaat?

*=in ons geval overigens met 1 mailtje binnen een uur een correcte factuur ontvangen.
FSD besteld. Bij de bestelling factuur gegevens van het bedrijf opgegeven en betaald met de CC van bedrijf. Krijg in mijn account een factuur op naam. Waarom moet ik dan factuurgegevens opgeven? Nu proberen de juiste factuur te krijgen, zo moeilijk kan dat toch niet zijn. Even naam van het bedrijf erboven plakken? Omdat het online is besteld kan het SEC er niets mee zeggen ze.
Had beter even bij een SEC binnen kunnen lopen en het daar bestellen, dat is misschien een tip voor potentiele kopers die geen gezeur met de factuur willen. Heb wel van sales Eindhoven een toezegging gekregen voor de aanschaf dat een factuur op naam bedrijf te regelen is. Maar even de juiste wegen gaan bewandelen.

Merk wel verschil in rijden met NOA of alleen TACC en autosteer. Geheel gaat een stuk soepeler over de weg.
Is dit ook een draadje waarin ik vragen over gebruik FSD kan plaatsen?
 
Iemand een idee hoe Tesla zal omgaan met de inruilwaarde van de auto met FSD? Zullen ze dat deel van de waarde ook 'afschrijven' over de levensduur van de auto? Gevoelsmatig vreemd, als je een nieuwe auto koopt waarop de FSD optie t.z.t. juist duurder is geworden en je minder terugkrijgt voor de eerder aangeschafte FSD...
 
Nu snap ik eerlijk gezegd helemaal wat het probleem is met de huidige navigatie. Persoonlijk vind ik die prima. Maar, er wordt ook geïmpliceerd dat er een link zit tussen de navigatie en FSD. Volgens mij is die onterecht, of minimaal minder sterk dan een aantal hier denken.

Zover ik e.a. begrijp werkt FSD op basis van de camera's. De beelden van de camera's worden realtime verwerkt en op basis daarvan reageert de auto. Dit is de reden waarom Elon geen noodzaak ziet voor HD-Maps. Sinds V10 is duidelijker herkenbaar omdat de auto nu realtime onderscheid maakt tussen een doorgetrokken streep en een onderbroken (en dus op basis daarvan bepaald of je mag inhalen of niet)

Natuurlijk wordt de navigatie gebruikt om de juiste afslag te nemen. Maar zaken als wegwerkzaamheden op de kaart zou voor FSD uiteindelijk (beperkt) noodzakelijk zijn. Immers, op basis van de camera input moet de auto gaan bepalen wat de situatie is en hoe daarop te reageren. Dit zelfde geld voor max snelheiden, etc.

Uiteraard is dit sterk versimpeld, want het neurologische netwerk van Tesla doet op de achtergrond ook zijn werk (denk bijv. aan Fleet Speed).
 
Heeft iemand hier die FSD gekocht heeft en zwart op wit heeft hoe die aanschaf juridisch ligt? Is het voertuig gebonden (dus rij je hem in de prak, moet je het dan opnieuw aanschaffen), heb je (wellicht vanuit EU-regels) recht op meenemen/doorverkopen/overdragen?
En hoe ziet je verzekeraar deze digitale 'accessoire'? Auto total loss, maar die licentie is nog prima in tact hoor meneer!
 
  • Like
Reactions: Dan84
Heeft iemand hier die FSD gekocht heeft en zwart op wit heeft hoe die aanschaf juridisch ligt? Is het voertuig gebonden (dus rij je hem in de prak, moet je het dan opnieuw aanschaffen), heb je (wellicht vanuit EU-regels) recht op meenemen/doorverkopen/overdragen?
En hoe ziet je verzekeraar deze digitale 'accessoire'? Auto total loss, maar die licentie is nog prima in tact hoor meneer!
Interessante vragen. Het lijkt mij op het eerste oog een licentie. Dus persoonlijk en niet overdraagbaar. Een licentie is normaal gesproken niet gebonden aan de hardware (de auto in dit geval). Maar misschien heeft Tesla die voorwaarde er wel aan gesteld? Zo even wat gedachten maar ben benieuwd naar het officiële antwoord.
 
Interessante vragen. Het lijkt mij op het eerste oog een licentie. Dus persoonlijk en niet overdraagbaar. Een licentie is normaal gesproken niet gebonden aan de hardware (de auto in dit geval). Maar misschien heeft Tesla die voorwaarde er wel aan gesteld? Zo even wat gedachten maar ben benieuwd naar het officiële antwoord.
Licenties die je aanschaft zijn AFAIK in Nederland overdraagbaar/verkoopbaar. Al geeft dat soms wel wat discussie (zie rechtzaak Tom Kabinet over doorverkoop ebooks).
 
  • Informative
Reactions: Jelger