Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

FSD kopen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik geloof ook heilig in dat vision only afdoende is. Ik twijfel enkel bij de posities van de cameras die Tesla gebruikt. Voor rijden is dit prima maar voor parkeren in Europesche parkeerplekken toch aardig problematisch.

Ik denk altijd, als Tesla het lukt auto's zichzelf in 99.99% te laten parkeren (smart park/reverse summon) op een drukke parkeerplaats of de auto te summonen de auto zeker in staat gaat zijn van coast-to-coast een ritje te kunnen maken.
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Mooie quote voor @wooter van Dirty Tesla: "It seems it needs a parking lot to be mapped" - Blasphemy !
Meeste parkings zijn al gemapped. Het gaat hier niet over HD mapping die elk parkeervak en elke rijstrook moeten mappen, maar een globaal overzicht van rijrichtingen.

Waarom? Om het navigatiesysteem te helpen om van de parking naar de doorgaande wegen te leiden.

In onderstaand prentje zie je overigens ook dat sommige kruispunten ook metadata hebben naar verkeerslichten. De kans is dus groot dat je Tesla niet eens een verkeerslicht hoeft te zien op +500 meter om te weten dat er een verkeerslicht is.

1625497846125.png


Als je gaat spieken op OpenStreetMap, zie je dat er ook nog andere metadata beschikbaar is:

1625498474199.png
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: job-lek
Je gebruikt religieuze argumenten en dat is en blijft een overtuiging zonder bewijs.
Er is tot in detail uitgelegd waarom je met alleen camera's hetzelfde kunt als met radar en meer.
Ik heb net als Elon Musk geen bewijs. Elon belooft dat bewijs al 4 jaar. Onbemand, niet geholpen van oost naar west in USA. De uitleg van Andrej heb ik ook gehoord. Ik heb ook zijn colleges gevolgd. Heerlijk enthousiast. Echter hij begrijpt de beperkingen van AI of de complexiteit van de wereld niet. Ik beloof je geen bewijs. Het bewijs van Elon zal het bewijs van mijn ongelijk zijn. Mag ik dan tot dat moment misschien gelijk hebben. 😊
 
Ik heb net als Elon Musk geen bewijs. Elon belooft dat bewijs al 4 jaar. Onbemand, niet geholpen van oost naar west in USA. De uitleg van Andrej heb ik ook gehoord. Ik heb ook zijn colleges gevolgd. Heerlijk enthousiast. Echter hij begrijpt de beperkingen van AI of de complexiteit van de wereld niet. Ik beloof je geen bewijs. Het bewijs van Elon zal het bewijs van mijn ongelijk zijn. Mag ik dan tot dat moment misschien gelijk hebben. 😊
Tot dat moment zit je op zijn best in een onwetendheid of ontkenningsfase. ;)
 
zoals jij het opschrijft leest het of FSD alleen radar had zonder vision
Nope. Maar zoals uitgelegd heeft een melding van de radar geen zin als je geen benul hebt wat de radar ziet.
Interpretatie van radarbeelden is totaal ongeschikt om te kunnen bepalen of je ergens kunt rijden.

Wanneer jij net zo goed zou kunnen zien als een radar, dan zou de oogarts je functioneel blind verklaren.
 
Last edited:
Niemand zegt toch ook FSD met alleen radar??
Ik snap wel dat Vision only heel goed zou moeten werken als je inderdaad al die beelden supersnel kunt verwerken. Dat doen onze hersenen ten slotte ook en een computer zou dan bovendien nog meer informatie kunnen meenemen.

De vraag is natuurlijk of HW3 die snelheid heeft.

Daarnaast heeft radar ook zijn nuttige kanten en vraagt men zich hier af of het nu handig is om dat volledig te negeren. Hoewel ik me ook kan voorstellen dat twee systemen interpreteren nog lastiger kan zijn. Zeker als ze verschillende berichten melden; wie heeft dan gelijk?

Terecht overigens dat de uitleg dat radar zo onbetrouwbaar zou zijn van Tesla en anderen hierboven in twijfel wordt getrokken. In de vier jaar dat ik met het ACC systeem van VAG heb gereden (ook een combi van camera en radar) heb ik nog nooit een phantom break gehad. Nergens voor.

Ja de auto heeft weleens abrupt geremd omdat er een auto invoegde. Maar een brug of een vrachtwagen op de naast gelegen baan, daar ligt dat systeem niet wakker van.

En het was aanzienlijk subtieler ingesteld. Zo subtiel dat als een auto verderop 95 km/u reed je ongemerkt op zo'n afstand langzaam af remde, dat als je niet oplette je met drie auto's ruimte met 95 er achter bleef hangen.

Tegelijkertijd heb ik met de auto bij een verkeerslicht een keer opgetrokken terwijl ik van baan moest wisselen en terwijl ik over mijn schouder keek de auto's voor mij vol in de remmen gingen. Toen ging de wagen automatisch vol in de ankers, spande de gordels aan en deed de alarm lichten aan. Omdat een auto achter mij nog aan kwam rijden heb ik heel even het gaspedaal ingetrapt om iets verder voorruit te komen en de auto ging gelijk weer in de ankers. We hebben elkaar niet geraakt!

Bij de Tesla vertrouw ik niet er op dat die dit ook zo zou doen. Daarvoor is het systeem te onvoorstelbaar. Soms gooit hij het anker uit terwijl er niets aan de hand is; een andere keer heb je bijna een botsing en krijg je alleen de kerstboom op het scherm, maar wordt er niet (voldoende) geremd.

Als VAG dit goed kan in regelen zou Tesla dit toch ook moeten kunnen?

In the end zal het mij een worst zijn hoe ze het voor elkaar krijgen. Als het maar voorspelbaar reageert op situaties en comfortabel werkt als het kan en echt goed werkt als het moet.
 
  • Like
Reactions: fivari
Ze zijn nu met vision bezig om ook zwaailichten er in op te nemen en handsignalen van personen.
Dat zal met radar nooit gaan lukken. Denken dat je met radar FSD gaat bereiken is dan ook een illusie.
Je interpreteerd @TheoSchijf verkeerd. Hij zegt niet dat je niet met vision af kunt. Hij geeft aan E.M. zijn tijdsplanning riant onderschat.

Niemand zegt ook dat je geen FSD zonder radar kunt hebben. Dat heeft MobilEye al met een Level 5 demo aangetoond.

Niemand zegt ook dat radar de primaire sensor moet zijn. Ik denk dat iedereen het erover eens is dat de camera de primaire sensor moet worden. Echter, radar kan in slecht weer situaties nog steeds meerwaarde hebben.

Tesla roep ook al jaren dat ze bezig zijn met zwaailichten en handgebaren. Wat dacht je van sirenes of claxon? Echter, Tesla AP heeft geen microfoon als sensor. Wellicht zou met een omweg de carkit microfoon gebruikt kunnen worden maar die zit op de MCU en niet direct op de AP computer.

Net als dat de AP computer niet een simpele g-force sensor niet heeft. Enkel sinds de S/X ravens modellen hebben deze sensoren op het onderstel maar zo ver ik weet hier ook geen koppeling met de AP computer.
 
Je interpreteerd @TheoSchijf verkeerd. Hij zegt niet dat je niet met vision af kunt.
Eh, dat was vanaf het begin de hele discussie en geen andere discussie heb ik gevoerd.
Hij reageert daarbij op mijn stelling dat vision de betere optie is.

Dus klopt jouw stelling dat ik het verkeerd interpreteer klopt van geen kanten.
Hij geeft aan E.M. zijn tijdsplanning riant onderschat.

Niemand zegt ook dat je geen FSD zonder radar kunt hebben. Dat heeft MobilEye al met een Level 5 demo aangetoond.

Niemand zegt ook dat radar de primaire sensor moet zijn. Ik denk dat iedereen het erover eens is dat de camera de primaire sensor moet worden. Echter, radar kan in slecht weer situaties nog steeds meerwaarde hebben.

Tesla roep ook al jaren dat ze bezig zijn met zwaailichten en handgebaren. Wat dacht je van sirenes of claxon? Echter, Tesla AP heeft geen microfoon als sensor. Wellicht zou met een omweg de carkit microfoon gebruikt kunnen worden maar die zit op de MCU en niet direct op de AP computer.

Net als dat de AP computer niet een simpele g-force sensor niet heeft. Enkel sinds de S/X ravens modellen hebben deze sensoren op het onderstel maar zo ver ik weet hier ook geen koppeling met de AP computer.
Dat is een Elon time discussie en die is denk ik wel terecht.
Elon is een ras optimist en geregeld te optimistisch. Dat is alleen een volledig andere discussie.
 
Last edited:
Niemand zegt toch ook FSD met alleen radar??
Ik snap wel dat Vision only heel goed zou moeten werken als je inderdaad al die beelden supersnel kunt verwerken. Dat doen onze hersenen ten slotte ook en een computer zou dan bovendien nog meer informatie kunnen meenemen.

De vraag is natuurlijk of HW3 die snelheid heeft.

Daarnaast heeft radar ook zijn nuttige kanten en vraagt men zich hier af of het nu handig is om dat volledig te negeren. Hoewel ik me ook kan voorstellen dat twee systemen interpreteren nog lastiger kan zijn. Zeker als ze verschillende berichten melden; wie heeft dan gelijk?

Terecht overigens dat de uitleg dat radar zo onbetrouwbaar zou zijn van Tesla en anderen hierboven in twijfel wordt getrokken. In de vier jaar dat ik met het ACC systeem van VAG heb gereden (ook een combi van camera en radar) heb ik nog nooit een phantom break gehad. Nergens voor.

Ja de auto heeft weleens abrupt geremd omdat er een auto invoegde. Maar een brug of een vrachtwagen op de naast gelegen baan, daar ligt dat systeem niet wakker van.

En het was aanzienlijk subtieler ingesteld. Zo subtiel dat als een auto verderop 95 km/u reed je ongemerkt op zo'n afstand langzaam af remde, dat als je niet oplette je met drie auto's ruimte met 95 er achter bleef hangen.

Tegelijkertijd heb ik met de auto bij een verkeerslicht een keer opgetrokken terwijl ik van baan moest wisselen en terwijl ik over mijn schouder keek de auto's voor mij vol in de remmen gingen. Toen ging de wagen automatisch vol in de ankers, spande de gordels aan en deed de alarm lichten aan. Omdat een auto achter mij nog aan kwam rijden heb ik heel even het gaspedaal ingetrapt om iets verder voorruit te komen en de auto ging gelijk weer in de ankers. We hebben elkaar niet geraakt!

Bij de Tesla vertrouw ik niet er op dat die dit ook zo zou doen. Daarvoor is het systeem te onvoorstelbaar. Soms gooit hij het anker uit terwijl er niets aan de hand is; een andere keer heb je bijna een botsing en krijg je alleen de kerstboom op het scherm, maar wordt er niet (voldoende) geremd.

Als VAG dit goed kan in regelen zou Tesla dit toch ook moeten kunnen?

In the end zal het mij een worst zijn hoe ze het voor elkaar krijgen. Als het maar voorspelbaar reageert op situaties en comfortabel werkt als het kan en echt goed werkt als het moet.

Dan heb je waarschijnlijk geluk gehad. Want ik ken ze die het allemaal (illegaal) hebben laten wegschijven in de software van een Seat Tarraco (ook VAG).
In de tests komt Tesla er meestal beter vanaf dan welk merk ook dus vind je het erg dat ik die meer geloof dan wat jij beweerd.
 
Het is natuurlijk anekdotisch en Tesla FSD/EAP kan meer dan ACC van VAG maar in mijn Superb deed het voorspelbaar wat het moest doen. Het enige wat mij daar irriteerde was het abrupt remmen als iemand in het gat voor je dook.

Bij Tesla is het grootste wat mij op het moment irriteert de onvoorspelbaarheid van remmen en versnellen. En de weinig subtiele correcties. Wel makkelijk dat ze de functie Beta noemen; dan hoeft het ook niet goed te werken, toch?

Het is zonde dat ze afwachtende een alpha versie - het huidige systeem niet comfortabeler krijgen.
 
  • Like
Reactions: TheoSchijf
Het is natuurlijk anekdotisch en Tesla FSD/EAP kan meer dan ACC van VAG maar in mijn Superb deed het voorspelbaar wat het moest doen. Het enige wat mij daar irriteerde was het abrupt remmen als iemand in het gat voor je dook.

Bij Tesla is het grootste wat mij op het moment irriteert de onvoorspelbaarheid van remmen en versnellen. En de weinig subtiele correcties. Wel makkelijk dat ze de functie Beta noemen; dan hoeft het ook niet goed te werken, toch?

Het is zonde dat ze afwachtende een alpha versie - het huidige systeem niet comfortabeler krijgen.
Ik weet niet welk model Tesla je rijdt en of dat er veel verschil tussen de modellen zit maar ik heb niet echt te klagen op het moment over het comfort van de AP en ik rij denk ik 95% van afgelopen 80.000km op AP.