Niemand zegt toch ook FSD met alleen radar??
Ik snap wel dat Vision only heel goed zou moeten werken als je inderdaad al die beelden supersnel kunt verwerken. Dat doen onze hersenen ten slotte ook en een computer zou dan bovendien nog meer informatie kunnen meenemen.
De vraag is natuurlijk of HW3 die snelheid heeft.
Daarnaast heeft radar ook zijn nuttige kanten en vraagt men zich hier af of het nu handig is om dat volledig te negeren. Hoewel ik me ook kan voorstellen dat twee systemen interpreteren nog lastiger kan zijn. Zeker als ze verschillende berichten melden; wie heeft dan gelijk?
Terecht overigens dat de uitleg dat radar zo onbetrouwbaar zou zijn van Tesla en anderen hierboven in twijfel wordt getrokken. In de vier jaar dat ik met het ACC systeem van VAG heb gereden (ook een combi van camera en radar) heb ik nog nooit een phantom break gehad. Nergens voor.
Ja de auto heeft weleens abrupt geremd omdat er een auto invoegde. Maar een brug of een vrachtwagen op de naast gelegen baan, daar ligt dat systeem niet wakker van.
En het was aanzienlijk subtieler ingesteld. Zo subtiel dat als een auto verderop 95 km/u reed je ongemerkt op zo'n afstand langzaam af remde, dat als je niet oplette je met drie auto's ruimte met 95 er achter bleef hangen.
Tegelijkertijd heb ik met de auto bij een verkeerslicht een keer opgetrokken terwijl ik van baan moest wisselen en terwijl ik over mijn schouder keek de auto's voor mij vol in de remmen gingen. Toen ging de wagen automatisch vol in de ankers, spande de gordels aan en deed de alarm lichten aan. Omdat een auto achter mij nog aan kwam rijden heb ik heel even het gaspedaal ingetrapt om iets verder voorruit te komen en de auto ging gelijk weer in de ankers. We hebben elkaar niet geraakt!
Bij de Tesla vertrouw ik niet er op dat die dit ook zo zou doen. Daarvoor is het systeem te onvoorstelbaar. Soms gooit hij het anker uit terwijl er niets aan de hand is; een andere keer heb je bijna een botsing en krijg je alleen de kerstboom op het scherm, maar wordt er niet (voldoende) geremd.
Als VAG dit goed kan in regelen zou Tesla dit toch ook moeten kunnen?
In the end zal het mij een worst zijn hoe ze het voor elkaar krijgen. Als het maar voorspelbaar reageert op situaties en comfortabel werkt als het kan en echt goed werkt als het moet.