Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

FSD kopen

This site may earn commission on affiliate links.
M3LR met EAP. Sinds de laatste update is het een stuk comfortabeler is dan voorheen, maar 80k heb ik er nog niet op zitten.

Gisteren nog op een compleet lege snelweg remt de auto plots af van 100 km/u naar 70 km/u. Geen afrit, geen brug, geen auto's, geen borden boven de weg. Vertel het me maar.
 
Ik weet niet welk model Tesla je rijdt en of dat er veel verschil tussen de modellen zit maar ik heb niet echt te klagen op het moment over het comfort van de AP en ik rij denk ik 95% van afgelopen 80.000km op AP.

AP als lane assist + adaptive cruise control werkt super goed. Probleem is dat valt niet onder FSD.

Lane change assist werkt zeer vaak niet. Tenzij je in een gehucht woont of midden in de nacht rijdt. Maar hier op de ring van Rotterdam kan ik echt niet een rondje rijden zonder dat ik diverse malen bij AP moet ingrijpen. Verder natuurlijk drama met verkeersborden en matrixborden, spitsstroken, vrachtwagens

Dus ja, dan heb je voor FSD betaald maar juist de features waar jevoor hebt betaald laten sterk te wensen over.

AP op N wegen is ook gewoon een redelijk drama door het niet herkennen van verkeersborden en het niet kunnen gebruiken van de lane change assist.

Ik rij praktisch altijd met AP als ik alleen in de auto zit. Met personen doe ik het niet meer want het is gewoon wachten op een vreemde actie van AP. Enkel op de snelweg tussen knooppunten in wil ik met passagiers AP wel eens inschakelen.
 
M3LR met EAP. Sinds de laatste update is het een stuk comfortabeler is dan voorheen, maar 80k heb ik er nog niet op zitten.

Gisteren nog op een compleet lege snelweg remt de auto plots af van 100 km/u naar 70 km/u. Geen afrit, geen brug, geen auto's, geen borden boven de weg. Vertel het me maar.

Ik weet niet hoe en waar je dit hebt. Wat ik wel een keer heb gehad is dat hij op de meest rechter baan naast een tankstation waarschijnlijk ineens dacht dat ik over het tankstation reed en de V-max naar 50km verlaagde. 1-2 updates later was dit weer weg. Wellicht een bug in de data.

Steeds de laatste update heb ik last van een andere bug. Er is ergens een plek waar de wegbeheerder na het bord 50 bij een kruising het bord einde 50 is vergeten te plaatsen. Hierdoor weigert de auto weer 80 te gaan rijden... Je kunt je afvragen of dat het fout is van Tesla, lastig is het wel.. Waarschijnlijk de volgende update weer opgelost.

Als je het weet is het niet zo'n issue, de eerste keer denk idd WTF.
Wanneer je langs een vrachtwagen rijdt en de rijdt bijna zijn baan uit dat remt hij daarvoor idd ook maar dat lijkt mij niet meer dan normaal.
 
Ik weet niet hoe en waar je dit hebt. Wat ik wel een keer heb gehad is dat hij op de meest rechter baan naast een tankstation waarschijnlijk ineens dacht dat ik over het tankstation reed en de V-max naar 50km verlaagde. 1-2 updates later was dit weer weg. Wellicht een bug in de data.

Steeds de laatste update heb ik last van een andere bug. Er is ergens een plek waar de wegbeheerder na het bord 50 bij een kruising het bord einde 50 is vergeten te plaatsen. Hierdoor weigert de auto weer 80 te gaan rijden... Je kunt je afvragen of dat het fout is van Tesla, lastig is het wel.. Waarschijnlijk de volgende update weer opgelost.

Als je het weet is het niet zo'n issue, de eerste keer denk idd WTF.
Wanneer je langs een vrachtwagen rijdt en de rijdt bijna zijn baan uit dat remt hij daarvoor idd ook maar dat lijkt mij niet meer dan normaal.
het blijft allemaal level 2 bij Tesla. Als je het als een hulpmiddel gebruikt is er goed mee te rijden als je de beperkingen kent en daar mee overweg kan. Als je de beperkingen niet kent of niet goed kan inschatten wordt het een hulpmiddel dat voortdurend zelf moet worden geholpen.
 
  • Like
Reactions: RobsEV
AP als lane assist + adaptive cruise control werkt super goed. Probleem is dat valt niet onder FSD.

Lane change assist werkt zeer vaak niet. Tenzij je in een gehucht woont of midden in de nacht rijdt. Maar hier op de ring van Rotterdam kan ik echt niet een rondje rijden zonder dat ik diverse malen bij AP moet ingrijpen. Verder natuurlijk drama met verkeersborden en matrixborden, spitsstroken, vrachtwagens

Dus ja, dan heb je voor FSD betaald maar juist de features waar jevoor hebt betaald laten sterk te wensen over.

AP op N wegen is ook gewoon een redelijk drama door het niet herkennen van verkeersborden en het niet kunnen gebruiken van de lane change assist.

Ik rij praktisch altijd met AP als ik alleen in de auto zit. Met personen doe ik het niet meer want het is gewoon wachten op een vreemde actie van AP. Enkel op de snelweg tussen knooppunten in wil ik met passagiers AP wel eens inschakelen.

Ik rij dat stuk dagelijks en er zijn stukken waar je knipperlicht flipperkast krijgt. Andere stukken gaat goed.
Sommige stukken werken beter op EPA en de andere op NoA.

Het zou niet nodig moeten zijn dat je moet switchen maar elke update zie je een stukje verbetering ontstaan.
Als je weet dat hij niet kijkt naar matrix borden en dat je dan zelf baan of snelheid moet aanpassen wat is daar een drama aan.
Het is pas een drama als je niet zoals bij niveau 2 hoort zelf ook actief bezig bent.
Zelfs (semi) file rijden en dan auto lane change gaat eigenlijk verbazingwekkend goed.
Ja als er soms een idioot tussen zit speelt de auto geen chicken zoals je wellicht zelf wel zou doen.

Behalve zoals aangeven dat de snelheden niet altijd kloppen vind ik N wegen juist heel goed gaan.

Eerlijk dat een drama noemen maakt je wel een drama queen. ;)
Ook met passagiers rij ik 95% op AP de 5% zijn de plekken waar je weet dat hij de fout in zal gaan.
Na 80.000km weet je wel waar hij de fout in zal gaan ook al ben je er zelf nooit geweest. Met een passagier probeer ik het dan niet en alleen kom je tot de conclusie dat da je het in 99 van 100 gevallen goed voorspeld had.

Ja ik vind het jammer dat het niet meer is dan die 95% maar het is wel inherent aan de capaciteiten van EAP en NoA.
FSD is gewoon niet beschikbaar dus kan iemand janken dat het niet beschikbaar is maar niet dat EAP geen FSD is.
Zelf de nu uitgebrachte FSD wordt in de VS nog steeds gebracht als een level 2.

Persoonlijk denk ik ook dat ieder level tussen 2 en 5 valse verwachtingen bij de berijder zal gaan geven.
 
Steeds de laatste update heb ik last van een andere bug. Er is ergens een plek waar de wegbeheerder na het bord 50 bij een kruising het bord einde 50 is vergeten te plaatsen. Hierdoor weigert de auto weer 80 te gaan rijden... Je kunt je afvragen of dat het fout is van Tesla, lastig is het wel.. Waarschijnlijk de volgende update weer opgelost.
Daarom heb ik altijd een witte & zwarte spuitbus in de auto om dit soort situaties te corrigeren. Het is zoals alle bugs, bij de bron aanpassen!
 
Nope. Maar zoals uitgelegd heeft een melding van de radar geen zin als je geen benul hebt wat de radar ziet.
Interpretatie van radarbeelden is totaal ongeschikt om te kunnen bepalen of je ergens kunt rijden.

Wanneer jij net zo goed zou kunnen zien als een radar, dan zou de oogarts je functioneel blind verklaren.
Waarom denk je dat radar is uitgevonden. Radar ‘voelt’ afstand omdat hij zelf weet wanneer het signaal werd uitgezonden, terwijl vision kleurverschillen ‘ziet’, geen afstanden. Stoere move van Tesla die ook fout kan blijken te zijn. Tesla is pragmatisch dus dan draaien ze het weer terug. En dan roept iedereen weer oh ja logisch.
 
  • Like
Reactions: OttoR
Ik weet niet welk model Tesla je rijdt en of dat er veel verschil tussen de modellen zit maar ik heb niet echt te klagen op het moment over het comfort van de AP en ik rij denk ik 95% van afgelopen 80.000km op AP.
Ik reed ook 95% op AP, tot 1 jaar geleden borden herkenning kwam. Nu wordt ik iedere dag teruggedrongen naar 60 waar ik 80 mag of soms naar 30 of 50 waar ik 80 mag. Elon werkt ondertussen aan FSD voor USA en niet aan borden voor NL. De prioriteiten zijn duidelijk. Ooit moet die knop om, anders wordt mijn volgende auto geen Tesla. Ik betaal al 3 jaar voor een non existing FSD waarvan de eerste delen niet goed functioneren.
 
  • Like
Reactions: ramonneke and Niek
Gelukkig hoeft niemand meer ooit FSD (die blijkbaar level 2 is en zal blijven) te kopen. Gewoon een maandje huren en zien of het voor jouw routes 2400 euro per jaar waard is.
 

Attachments

  • 8682C334-4D17-4A31-977D-6EAB0438EDEE.jpeg
    8682C334-4D17-4A31-977D-6EAB0438EDEE.jpeg
    268.9 KB · Views: 66
Dit wordt een leuke inkomstenbron voor Tesla. Alleen al al die Tesla autobezitters die het 1x per jaar een maand activeren gedurende vakantie of verre trip, waarvan ze tot heden niets ontvingen...

Voor EAP bezitters is het overigens 99 dollar.
In onderstaande video van Tesla Daily wordt aangegeven dat bezitters van een Tesla zonder HW3 eerst 1.500 dollar voor de fsd computer/ hardware dienen te voldoen.
 
Last edited:
Waarom denk je dat radar is uitgevonden. Radar ‘voelt’ afstand omdat hij zelf weet wanneer het signaal werd uitgezonden, terwijl vision kleurverschillen ‘ziet’, geen afstanden. Stoere move van Tesla die ook fout kan blijken te zijn. Tesla is pragmatisch dus dan draaien ze het weer terug. En dan roept iedereen weer oh ja logisch.
Radar stamt uit begin van de vorige eeuw en de techniek is dus al meer dan 100 jaar oud. Die techniek is doorontwikkeld en wekt tot op heden goed in autos op de wijze waarop we het gewend waren.
Videoanalyse is een relatief jonge ontwikkeling en heeft dus nog heel veel potentie. Als een object zich verplaatst kun je afstanden meten, daarbij maakt het niet uit of het object beweegt of dat de auto beweegt. Videoanalyse heeft zeker de toekomst de vraag is alleen hoe snel het gaat met de ontwikkeling.
 
Radar stamt uit begin van de vorige eeuw en de techniek is dus al meer dan 100 jaar oud. Die techniek is doorontwikkeld en wekt tot op heden goed in autos op de wijze waarop we het gewend waren.
Videoanalyse is een relatief jonge ontwikkeling en heeft dus nog heel veel potentie. Als een object zich verplaatst kun je afstanden meten, daarbij maakt het niet uit of het object beweegt of dat de auto beweegt. Videoanalyse heeft zeker de toekomst de vraag is alleen hoe snel het gaat met de ontwikkeling.
Dit kan je een aantal mensen 100x onderbouwd uitleggen maar ze zullen boos en verontwaardigd blijven.
Ze hebben 3 jaar geleden bewust een gokje genomen met de aanschaf van FSD.

Dat het gokje is mislukt is nu natuurlijk niet hun schuld.
Toen ik 3 jaar geleden ook FSD erop wilde hebben zei men bij Tesla wacht daar maar mee tot op zijn vroegst 5 jaar want zelfs als we het voor elkaar krijgen dan is de kans nihil dat de EU het met de Duitse autolobby eerder gaat toestaan.
 
Of niet.. voor 0 euro blijft je auto netjes tussen de lijntjes rijden. De enige nuttige feature is lane change, maar persoonlijk zou ik (als zuinige hollander) geen probleem hebben om zelf in te halen voor een euro per actie. Wat een geld.
Misschien die zuinige Hollanders...
Maar bekijk het eens wereldwijd. Ik denk dat heel wat wereldburgers er bij de aankoop van een nieuwe Tesla van 50 a 60k zich niet laten weerhouden het aankoopfeest te bekronen met 1 maand FSD voor stel 169 euro.
 
  • Like
Reactions: Niek and BobbyKings
En vergis je niet in de hoeveelheid mensen die het gaan “aanschaffen“ voor bv een lange vakantiereis, of gewoon om is te proberen.
En we zijn van het gehuil af dat het niet mee kan naar je volgende Tesla, dat is de grootste winst.
 
  • Like
Reactions: Niek
Of niet.. voor 0 euro blijft je auto netjes tussen de lijntjes rijden. De enige nuttige feature is lane change, maar persoonlijk zou ik (als zuinige hollander) geen probleem hebben om zelf in te halen voor een euro per actie. Wat een geld.
Heb jij er geen moeite mee dat je iedere keer bij het inhalen ofwel AutoPilot bewust uit moet zetten ofwel met een stuurbeweging jezelf door de weerstand heen moet duwen?
 
Misschien die zuinige Hollanders...
Maar bekijk het eens wereldwijd. Ik denk dat heel wat wereldburgers er bij de aankoop van een nieuwe Tesla van 50 a 60k zich niet laten weerhouden het aankoopfeest te bekronen met 1 maand FSD voor stel 169 euro.
Eens. En reken maar dat Tesla zal leren hoe uptake en prijs te optimaliseren naar maximale winst.

Met lokkertjes rond Thanksgiving of de voorjaarsvakantie.

Terwijl de ontwikkeling van FSD gewoon doorgaat. Soms met horten en stoten, maar over tijd vooruit. Mede ondersteund door een toenemend aantal gebruikers. Dat weer leidt tot meer ontwikkeling en meer gebruikers.

Denk dat we pas over een jaar of twee voorzichtig kunnen oordelen over het eventuele succes en het vervolg.

Voor nu een zet die alleen Tesla kan maken en weer lekker veel stof doet opwaaien.

PS: Goed gedaan van Max, die pole op Silverstone. Morgen meer.
 
Heb jij er geen moeite mee dat je iedere keer bij het inhalen ofwel AutoPilot bewust uit moet zetten ofwel met een stuurbeweging jezelf door de weerstand heen moet duwen?
Ik heb met alle huidige en vorige implementaties van AP 'moeite'. Het is toch raar dat als ik aangeef te willen inhalen, dat ik zelf nog een ruk aan het stuur moet geven om het richting aangeven te bevestigen? Het losrukken uit AP (dus zonder EAP/FSD) is nagenoeg dezelfde handeling, toch? Voor 8000-10000 euro?
 
  • Like
Reactions: OttoR