Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

FSD kopen

This site may earn commission on affiliate links.
Mbt de MS of de M3?
De MS/X hebben deze ( Auto lane-change en Autopark) functies buiten FSD. De M3 alleen als FSD geactiveerd is. FSD is voor de M3 een uitbreiding voor de MS/X nog helemaal niks.

Volgens mij (aanvulling, geen verbetering):
- EAP was als optie verkrijgbaar voor MS/MX. FSD heeft idd nu nog geen toegevoegde waarde, anders dat ooit de HW3 upgrade 'gratis' wordt uitgevoerd. FSD zou functies voor in de stad rijden (stoplichten ed) moeten gaan bevatten;
- M3 kent geen EAP, maar heeft AP. Daarin zit geen zoals @Bas. aangeeft oa géén automatische lane change, dus bij iedere baanwissel AP opnieuw activeren.
 
Ik volg met veel belangstelling het FSD gebeuren. Ik heb nu geen FSD maar af en toe neig ik tot aanschaf. Wat me vooral weerhoudt is dat er HIER voorlopig niet echt autonoom gereden kan worden. @Hbrink lijkt me wat optimistisch want de auto haalt toch niet echt zelf in ? Wat ik begrijp is dat nog altijd de bestuurder het initiatief moet nemen (wettelijke verplichting ?) en dat is dan geen FSD in mijn ogen. Op YT staan leuke filmpjes waar je de "chauffeur" niks ziet doen terwijl de auto links en rechts afslaat in-en uitvoegt, verkeerlichten in de peiling heeft etc.. Nou dat is kennelijk hier in NL/B wel anders.

Filmpjes zijn ook allemaal overdag met veel licht en ruime wegen (nacht en regen gaat die het gewoon niet doen).

Roep het al bijna 1 jaar: opsplitsen....... Snelweg FSD, City FSD, PARK en ShowOff (summon :)). En dan koop ik Snelweg als die zelf kan inhalen (anders heb je er nog niks aan).
 
Elke keer als ik haaks inparkeer staat het parkeervak perfect afgebeeld. Als ik het systeem het laat doen gaat dit meer dan 90% van de tijd goed. Waarom bij mij wel en bij anderen niet? Lane-change gaat goed als mijn medeweggebruikers hun fatsoen gebruiken.

omdat het alleen werkt als er 1 vak vrij is, meerdere vakken niet. Plus parkeer ik de auto zelf 10 x sneller. Leuke gimmick maar compleet useless
 
  • Like
Reactions: Tezlaowner
Volgens mij (aanvulling, geen verbetering):
- EAP was als optie verkrijgbaar voor MS/MX. FSD heeft idd nu nog geen toegevoegde waarde, anders dat ooit de HW3 upgrade 'gratis' wordt uitgevoerd. FSD zou functies voor in de stad rijden (stoplichten ed) moeten gaan bevatten;
- M3 kent geen EAP, maar heeft AP. Daarin zit geen zoals @Bas. aangeeft oa géén automatische lane change, dus bij iedere baanwissel AP opnieuw activeren.

De allereerste serie M3 heeft wel EAP, mits je daar als koper serieus geld voor hebt betaald (was een optie bij leveringen tot medio maart 2019) Daarna was EAP niet meer te koop en werd het FSD. Van EAP naar FSD kon men in die periode vaak tegen gereduceerd tarief aanschaffen (Euro 3.200,--). Er kwamen in dat geval nog géén nieuwe functies bij maar wel een soort van vage belofte voor HW3 en eventuele toekomstige zelf rijdende functies bij aanschaf/toeslag voor FSD ;))
 
  • Informative
Reactions: Hbrink
Filmpjes zijn ook allemaal overdag met veel licht en ruime wegen (nacht en regen gaat die het gewoon niet doen).

Roep het al bijna 1 jaar: opsplitsen....... Snelweg FSD, City FSD, PARK en ShowOff (summon :)). En dan koop ik Snelweg als die zelf kan inhalen (anders heb je er nog niks aan).

ik ook, de rest hoef ik niet. Wordt gek nu van het belletje AP uit, nadat ik mijn richtingaanwijzer doordruk en zachtjes instuur om in te halen, en vervolgens mij rechter rustige arm weer de AP hendel twee tikken moet geven.. en AP aan dingeltje weer hoor..

omdat het alleen werkt als er 1 vak vrij is, meerdere vakken niet. Plus parkeer ik de auto zelf 10 x sneller. Leuke gimmick maar compleet useless

me too!
 
Aankopen van FSD is echt dood en doodzonde van mijn geld geweest. 6,5e K voor een niet goed werkende lane-change waarbij je eigenlijk nog steeds alles zelf moet doen, en that's all your getting. Autopark werkt nooit, en summon is totally useless.

Wat een waste of money was dat. Raad het niemand aan.

Geheel mee eens. Heb er ook spijt van. De HW is nu versie 3, maar so what? Ik ben benieuwd of de komende jaren het toch nog iets waard zal blijken. Voorlopig is het een vorm van Tesla sponsoring.
 
Ik ben altijd wat verbaasd over de teleurstelling die geuit wordt over FSD. Van te voren uitgebreid ingelezen wat uitbreiding naar FSD biedt, nu en hopelijk in de toekomst. Alhier op TMC genoeg informatie gevonden over wat ik wel en niet mocht verwachten.

Ik rijd 90% op AP, ik zou lane change niet meer willen missen.

Sinds ik mijn 3 heb, hebben de OTA updates mijn 3 nog leuker gemaakt. Hoewel al verschrikkelijk goed, is de auto nog niet af als je hem koopt. 1 van de dingen die Tesla echt anders maakt dan andere autobedrijven.

Ben blij dat alle negatieve berichten me niet van de aankoop hebben afgehouden.
 
  • Like
Reactions: MaH and Hbrink
Ben blij dat alle negatieve berichten me niet van de aankoop hebben afgehouden.

Nou, negatief. Het is meer gezonde kritiek. Het is voor een eerste koper niet eenvoudig om een goed overzicht te krijgen van wat er wel en niet mogelijk is.

Als je op het forum van Tesla.com wat vraagt dat maar riekt naar kritiek, dan krijg je de fanboys over je heen, dus dat is al lastig.

Op Google staan tegenstrijdige verhalen en vaak gebaseerd op de US. Daar werkt die FSD toch echt heel anders.

Verder probeer je je dan te richten op wat je kan lezen op het bestelscherm van Tesla en daar staat met grote letters wat het allemaal kan; maar ergens ver onderaan in een mini-lettertje dat het wel afhangt van de regio.

Niet allemaal even transparant, moet ik zeggen.

Maar dat geeft niet - niemand wordt gedwongen om die optie te kiezen.

Maar we mogen best kritisch blijven.
 
  • Like
Reactions: DR Danny
Ik heb in mei een Model 3 gekocht met AP HW2.5 en overweeg om nu de FSD upgrade te kopen (6400).
Weet iemand of het nog steeds zo is dat je bij aanschaf van FSD de HW3.0/FSD computer upgrade krijgt "zodra dit nuttig is voor de software". Ik vind hier over niks terug op de webpagina waar ik de aanschaf kan doen (sowieso de meest summiere pagina ooit voor zo'n bedrag :p ). Is hier communicatie over terug te vinden of ander 'bewijs'?
 
Volgens mij (aanvulling, geen verbetering):
- EAP was als optie verkrijgbaar voor MS/MX. FSD heeft idd nu nog geen toegevoegde waarde, anders dat ooit de HW3 upgrade 'gratis' wordt uitgevoerd. FSD zou functies voor in de stad rijden (stoplichten ed) moeten gaan bevatten;
- M3 kent geen EAP, maar heeft AP. Daarin zit geen zoals @Bas. aangeeft oa géén automatische lane change, dus bij iedere baanwissel AP opnieuw activeren.

M3 is uitgeleverd geweest met EAP in het prille begin.
 
Ik heb in mei een Model 3 gekocht met AP HW2.5 en overweeg om nu de FSD upgrade te kopen (6400).
Weet iemand of het nog steeds zo is dat je bij aanschaf van FSD de HW3.0/FSD computer upgrade krijgt "zodra dit nuttig is voor de software". Ik vind hier over niks terug op de webpagina waar ik de aanschaf kan doen (sowieso de meest summiere pagina ooit voor zo'n bedrag :p ). Is hier communicatie over terug te vinden of ander 'bewijs'?

Ik heb geen “bewijs”, maar wel mijn ervaringen met de “FSD” die absoluut niet te vergelijken is met wat je in de VS krijgt.

De wetgeving in Europa is blijkbaar dusdanig, dat er niet veel functionaliteit over blijft. De EU computer is behoorlijk afgeknepen.

Ik kan met mijn M3P met FSD het volgende:

a. Auto steer - de auto volgt de curves van de weg. De hoek om kan je vergeten, alsmede fatsoenlijk afslagen nemen. De auto remt dusdanig af, dat je een gevaar voor de achterliggers bent.
b. Adaptive Cruise Control - werkt uitstekend. Versnellen en afremmen, afhankelijk van je voorligger. Heeft een gevaarlijk euvel: ghost braking en versnelling (google it).
c. Automatisch parkeren - werkt soms wel, soms niet. 50:50
d. Summon - werkt niet op de openbare weg. Alleen handig als je een smallle carport of een garage hebt op je eigen terrein.
e. Lane change - wekt niet automatisch. Je dient je richting aanwijzer handmatig aan te zetten en je moet het stuur vast houden. Zit een gevaar in: de actie moet binnen een gegeven aantal seconden uitgevoerd worden, anders gaat de auto met een ruk terug naar de oorspronkelijke weghelft. Levens gevaarlijk, want dat verwacht de bestuurder op die weghelft niet.
f. Herkent stoplichten niet, of je nu HW2.5 of 3 hebt. In de VS wel. Je gaat dus dwars door rood, als je die autopilot aan hebt staan.

Aan jou of je die ruim 6k er voor over hebt.

Ik heb het als totaalpakket bij de aanschaf van mijn Tesla genomen en zie het als een bijdrage aan de ontwikkelkosten.

Het is anders eigenlijk veel te duur voor wat je ervoor krijgt.
 
Er is nooit een garantie geweest, buiten wat tweets van Elon, dat HW2.5 autos ooit HW3.0 gaan krijgen *in europa* .
Zoiets als 'dat we de hardware krijgen als het "sense" maakt' ... maar in Europa mag en kan niks, dus, zie ik Tesla voorlopig echt geen geld steken om europese autos naar HW3.0 te upgraden, je hebt er toch geen zak aan met de EU regelgeving...
 
Er is nooit een garantie geweest, buiten wat tweets van Elon, dat HW2.5 autos ooit HW3.0 gaan krijgen *in europa* .
Zoiets als 'dat we de hardware krijgen als het "sense" maakt' ... maar in Europa mag en kan niks, dus, zie ik Tesla voorlopig echt geen geld steken om europese autos naar HW3.0 te upgraden, je hebt er toch geen zak aan met de EU regelgeving...

Inderdaad jammer dat die regelzucht van de EU het heeft verziekt. En dat zal ook zo blijven, vermoed ik.

Dus negeer die mooie YouTube clips uit de VS maar, want dat gaan wij niet krijgen.
 
Kan je wel een boom over opzetten hoor. 1/ FSD is wel verkocht als zijnde "ooit" (eerst einde 2018, daarna einde 2019, etc., soit, Elon time) beter dan EAP; 2/ tweets van Elon Musk zijn geen vrijblijvende opinies van een interessante persoon, maar wel degelijk uitspraken die hij doet als CEO van Tesla om mensen FSD te doen kopen, en 3/ als FSD ooit beter wordt dan EAP (niet écht zelfrijdend, maar gewoon beter dan EAP, dus Europese regelgeving is geen excuus) maar daarvoor wél HW3 nodig heeft, tja dan moet Tesla toch wel HW3 gaan retrofitten bij FSD-koper die nog geen HW3 hebben. Tesla kan een paar maanden dralen met 'productieachterstand'/'serviceachterstand' etc. maar gaat het uiteindelijk moeten waarmaken.

Onder FSD versta ik dan vandaag wat natuurlijk wél kan volgens Europese regelgeving: een rotonde behoorlijk nemen, een stoplicht of stopbord herkennen, gaten in wegdek ontwijken etc. Is de Europese regelgeving niet tegen :) (voor zover je zelf controle houdt).
 
  • Like
Reactions: Hbrink and Klaas
Mijn onderbuik zegt dat in bepaalde gevallen de Europese regelgeving onterecht als excuses wordt gebruikt.... In 2019 is de FSD een stuk beter geworden in een half jaar tijd zonder dat er relevante zaken in de regelgeving zijn gewijzigd. We wegen & verkeersregels zijn in Europa afwijkend tov USA waardoor men m.i. wat zaken heeft beperkt om problemen te voorkomen. Kan me voorstellen dat Tesla eerst voorzichtig kijkt naar "gedrag" van auto in een bepaald land voordat de in USA gevalideerde opties zomaar vrijgegeven worden in een willekeurig land met specifieke belijning, gewoontes en regeltjes. :) Daarnaast nog wat prioriteiten en kostenafwegingen erbij en het loopt zoals het nu loopt.... Ik ben er tevreden mee als men de stappen blijft maken welke in in 2019 heb mogen meemaken. ;)
 
omdat het alleen werkt als er 1 vak vrij is, meerdere vakken niet. Plus parkeer ik de auto zelf 10 x sneller. Leuke gimmick maar compleet useless

Ik gebruik autopark puur uit interesse altijd wanneer de "p" verschijnt.

De laatste 2 weken werkt autopark beduidend sneller en herkende hij 2 keer een parkeerlijn in 2 legen vakken tussen 2 auto's, maar hij parkeerde hem wel binnen de lijn. Dus ik heb het gevoel dat er progressie achter de schermen plaatsen vindt dat gepushed wordt zonder verdere communicatie vanuit Tesla.
 
Mijn onderbuik zegt dat in bepaalde gevallen de Europese regelgeving onterecht als excuses wordt gebruikt.... In 2019 is de FSD een stuk beter geworden in een half jaar tijd zonder dat er relevante zaken in de regelgeving zijn gewijzigd. We wegen & verkeersregels zijn in Europa afwijkend tov USA waardoor men m.i. wat zaken heeft beperkt om problemen te voorkomen. Kan me voorstellen dat Tesla eerst voorzichtig kijkt naar "gedrag" van auto in een bepaald land voordat de in USA gevalideerde opties zomaar vrijgegeven worden in een willekeurig land met specifieke belijning, gewoontes en regeltjes. :) Daarnaast nog wat prioriteiten en kostenafwegingen erbij en het loopt zoals het nu loopt.... Ik ben er tevreden mee als men de stappen blijft maken welke in in 2019 heb mogen meemaken. ;)

Is natuurlijk ook wel zo. Vooral bij de laatste kleinere updates zat geen uitgebreide uitleg. De “what’s new” wijkt al een poosje niet veel af. Tien tegen één dat er hier een daar wat tweaks zitten. Elke Tesla stuurt de gegevens naar hun servers en reken maar dat er driftig geanalyseerd wordt.

Over de VS.. heb je een goed punt. De belijning is anders, de verkeerslichten zitten veelal horizontaal, op- en afritten zijn doorgaans net wat ruimer dan in NL en BE, enz.

Het speelt natuurlijk allemaal een rol in de functionaliteit.

Ik heb best lol met die “bijna-FSD”, maar comfortabel is het niet.

Behalve in de file. Ik zou niet meer zonder willen. Super relaxed.
 
  • Like
Reactions: SparkyM3LR4WD