Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

FSD kopen

This site may earn commission on affiliate links.
Volgens Elon stijgt de prijs boven de $100k als FSD compleet is

Tesla to increase 'Full Self-Driving' price as Elon Musk sees value rise to >$100k - Electrek

“Musk also added that he believes the value of Tesla’s “Full Self-Driving” package will exceed $100,000 once the automaker achieves actual self-driving capability”

100K voor wie ?
Voor Tesla zelf niet (want voor hun is het nul waard bij inkoop, ze halen het eraf en verkopen het weer opnieuw).

Een toekomstige koper van je auto (want meenemen kun je het niet) ?
Of het nu 3-5 of 20 jaar duurt, wie gaat 100K extra aftikken voor FSD op een gebruikte auto van 20-60K ?

Of een koper van een nieuwe Tesla van 60K, gaat die 100K betalen voor FSD ?

Dan kun je ook 120-160K uitgeven aan een andere EV (die dan vast een soort FSD heeft).

Vraag me echt af voor wie FSD 100K waard zal zijn?
Hooguit voor bedrijven, rijden zonder chauffeur (bv. taxi's en vervoerders)
 
100K slaat natuurlijk op het feit dat als je zo een auto voor 60K zou kopen, je het ding 20 uren per dag zou kunnen laten rijden in een rideshare zonder dat je een bestuurder moet betalen.

Nu, net zoals met hotelkamers, vakantiehuisjes, appartementen aan zee en andere timeshares heb je nooit een 100% bezetting. Maar zeg dat je nabij Amsterdam woont, en een oprit hebt waar je een Model Y kwijt kan, die je zelf nodig hebt om 's morgens naar kantoor te rijden en 's avonds terug naar huis. Dus tussen pakweg 9u30 en 17u doet het ding maar wat, en na 19u tot 7u 's ochtends kijk je er ook niet naar om. Zeg dat ie dan continu Uber-achtige ritjes doet, met 6 ritten overdag en 8 ritten 's nachts. Niet te gek. Elke rit een half uurtje.

Stel dat je 1/2e van de huidige Uber prijs hanteert. We gaan namelijk Uber beconcurreren. Dan zit je op pakweg €15 per rit aan opbrengsten of €210 per dag.

Doe dat 360 dagen per jaar (een paar dagen onderhoud inrekenen) en je zit aan 75K aan inkomsten.

Nu kan Tesla kiezen om inderdaad je die Model Y aan 60K te verkopen, maar daarmee zou je dus elke 10 maanden een nieuwe Model Y kunnen kopen, en je inkomsten verdubbelen.

Het argument van Tesla: "als jij met onze auto 75K per jaar kan verdienen, waarom zouden we dan nog maar 60K vragen? Dan gaan we 100K vragen, want dan is je terugverdientijd niet 10 maanden maar 16 maanden. Of we gaan 150K vragen en dan is je terugverdientijd 2 jaren".

Maar niets is zeker. Het kan ook zijn dat bij FSD er een taxi-partij 50 Tesla's koopt (of al heeft rijden) en hun auto's laat rijden. Dan kan het zijn dat de prijs per rit zakt, en je Model Y misschien nauwelijks van z'n oprit komt. Dat is niet zo erg als je 60K had betaald, maar wel als je 100K had betaald en met de bank had beloofd dat je zeker 6K per maand de financiering kon aflossen.
 
  • Like
Reactions: watt
...dan kan het zijn dat de prijs per rit zakt,

Als het Robotaxi netwerk daadwerkelijk tot stand komt, en zeker als er meerdere concurerende netwerken operationeel worden, dan zal de prijs van een robotaxirit inderdaad scherp dalen. Mijn verwachting is dat die prijs maar net boven kostprijs komt te liggen, dus net voldoende dekkend voor electriciteitsverbruik, onderhoud, belasting, verzekering, rente, afschrijving, network-fee en schoonmaak.
Een waarde van 100K, of zelfs meer, kan op z'n best in de beginperiode een beperkte tijd, zolang het 1e robotaxinetwerk de prijs dicteert, waarheid worden.
Elon Musk weet dit natuurlijk, maar vertelt dit er nooit bij.
 
Als het Robotaxi netwerk daadwerkelijk tot stand komt, en zeker als er meerdere concurerende netwerken operationeel worden, dan zal de prijs van een robotaxirit inderdaad scherp dalen. Mijn verwachting is dat die prijs maar net boven kostprijs komt te liggen, dus net voldoende dekkend voor electriciteitsverbruik, onderhoud, belasting, verzekering, rente, afschrijving, network-fee en schoonmaak.
Een waarde van 100K, of zelfs meer, kan op z'n best in de beginperiode een beperkte tijd, zolang het 1e robotaxinetwerk de prijs dicteert, waarheid worden.
Elon Musk weet dit natuurlijk, maar vertelt dit er nooit bij.

Ik denk zelfs dat niet. Want dan koopt niemand het meer, behalve die taxibedrijven en dat kost uiteindelijk meer omzet.

Maar goed, eerst maar eens kijken wanneer het werkt en wanneer het mag (denk dat ik dan al paar tesla's verder ben).
 
Nu mogelijk EAP te kopen via de app:

88FD512B-332D-4C59-BD0C-5EBAC8FEF76B.png
 
Denk dat ze inzien dat FSD te duur is.

Gevalletje in je eigen voet schieten, belofte niet nakomen en nu eieren voor je geld kiezen. Ze moeten nu opboksen tegen "FSD werkt nog lang niet". Dus dan maar verkopen wat wel werkt.

Alleen wat je met autopark en summon moet op de snelweg :( (Elon logic !?)
 
Ik wacht nog wel even op de subscription based varianten. Waarschijnlijk voor mij aantrekkelijker. Lekker activeren voor de vakantie. En voor de meeste leaserijders (zoals ik) is het aantrekkelijker omdat je over de reeds gereden maanden geen aflossing meer hoeft te doen. FSD is gewoon volgens de leasetoko een optie zonder restwaarde dus volledige afschrijving binnen contractduur.
 
Bird's eye view, FSD

Waarschijnlijk heb ik dit in het verkeerde FSD draadje gezet, maar ik kon zo gauw geen goede over FSD vinden (kan moderator het anders verplaatsen?)

upload_2020-10-3_18-35-27.png

Een vogelperspectief is een bovenaanzicht van een object van bovenaf, met een perspectief alsof de toeschouwer een vogel is, vaak gebruikt bij het maken van blauwdrukken, plattegronden en kaarten.

Het is me niet echt duidelijk of dit op de camera's slaat of op de routekaart. Ik vermoed de camera's.
 
  • Informative
Reactions: watt
Het is exact wat in je bericht staat: Een vogelperspectief is een bovenaanzicht van een object van bovenaf, met een perspectief alsof de toeschouwer een vogel is, vaak gebruikt bij het maken van blauwdrukken, plattegronden en kaarten.

Het ziet niet op de routekaart, eerder op de camera's. Het is een projectie op je scherm van wat de camera's zien. Die projectie - het perspectief - op je scherm is alsof je (als een vogel) boven je auto hangt. Het is dus een kunstmatig beeld. Het kan je helpen bij bijvoorbeeld inparkeren. Modernere Volvo's (en vast ook andere merken) bieden dit al enige jaren (als optie) aan. Ik vind het zelf niet heel veel toevoegen of waardevol. Ik weet even niet wat deze optie bij Volvo (of eventuele andere merken) kost. Het is mooi dat dit als OTA aan Tesla's wordt aangeboden, zoals (bijna) elke update mooi is, maar verwacht er niet te veel van. Voor mij heeft de fart app (druk ik dit goed uit?) meer waarde.
 
Bird's eye view, FSD

Waarschijnlijk heb ik dit in het verkeerde FSD draadje gezet, maar ik kon zo gauw geen goede over FSD vinden (kan moderator het anders verplaatsen?)

View attachment 594962

Een vogelperspectief is een bovenaanzicht van een object van bovenaf, met een perspectief alsof de toeschouwer een vogel is, vaak gebruikt bij het maken van blauwdrukken, plattegronden en kaarten.

Het is me niet echt duidelijk of dit op de camera's slaat of op de routekaart. Ik vermoed de camera's.

Tsja… enkel nuttig als je ook daadwerkelijk deze 360 birdseye zou kunnen gebruiken met een live feed met camera op de voorbumper voor de krappe plekjes waar je een aantal maal moet steken of juist bij het wegrijden als ze je praktisch klem hebben gezet. Deze birds eye view toevoegen is enkel eye candy zonder *enig* nut als je nu al op je sonar vertrouwd.