Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

FSD kopen

This site may earn commission on affiliate links.
Allemaal punten die inderdaad waar kunnen zijn. Maar vergeet niet dat bijvoorbeeld hotels, vakantieparken en zelfs parkeergarages hun vastgoed herverkopen om de bouw ervan te financieren. Er zullen er zijn die bij de bank 5 of 10 Tesla's gaan financieren, maar er zijn er ook zoals Battmobiel die werken met individuen die een auto individueel leasen en dat compenseren met inkomsten van zo een ride sharing service. En in het geval van een Tesla met FSD filter je er de moeilijkheid van het parkeren van zo een deelauto in nabijheid van een gebruiker uit.

Overigens werkt Uber ook zo, waarbij zelfstandige chauffeurs een auto via Uber kunnen leasen om er dan mee te rijden, en de lease met ritjes met Uber te bekostigen. Er zijn zelfs zelfstandige taxichauffeurs die zo een auto leasen via een taxibedrijf.
 
Ik blijf het ook BIZAR maar dan echt BIZAR raar vinden dat mijn FSD software licentie, software die ik heb GEKOCHT, niet mee gaat naar mijn volgende Tesla. Als ik een nieuwe iPhone koop, log ik daarop in met mijn account, en moet ik toch ook niet de apps die ik gekocht het *NOG EEN KEER KOPEN* ? Ik vind het echt belachelijk....
Ik heb wel eens zitten zoeken naar de (licentie)voorwaarden van de FSD aankoop, maar die nog niet kunnen vinden. Pointers welkom.
Voor software die aangeschaft (itt abonnement) is heb je dacht ik het recht om het door te verkopen, ongeacht wat de leverancier vindt. Mogelijk ligt dat anders in combinatie met hardware als een auto. Maar als ik mijn 3 straks tegen een muur aan total loss rijdt, is de FSD software volgens mij nog steeds zo goed als nieuw (beter zelfs inmiddels :)).
 
Zat erin....... eindelijk gewoon huur (vraag wordt de termijn die je moet afnemen, gewoon maandelijks opzegbaar aub).

Meenemen gaat ook wel komen en wellicht komt er een ouderhoudsfee (once completed). Zodat je recht hebt op nieuwe major releases (waardevaster).

Nu nog hw3.0 kopen voor de 2.5 klanten: zodat je gewoon kunt huren of gewoon je auto kunt upgraden (waardevaster, nieuwe eigenaar kan het dan ook doen).

Hij begint in te zien dat wat hij een investering noemt, alleen aan de Tesla kant een investering is maar niet voor de klant.......geniaal persoon, maar heeft soms gekke kronkels in zijn mening/visie.......
 
Last edited:
  • Like
Reactions: JanG007
Eigenaars met een auto met hardware versie 2.5 kunnen probleemloos en kosteloos een upgrade krijgen naar hardware 3.0. Ze moeten daarvoor wel eerst FSD kopen.

Bekend, maar zie dat veel liever los. Ik wil FSD niet kopen (en velen met mij, daarom komt er nu huur). Wil de hardware zelf kopen en zelf beslissen of ik dan huur of niet. FSD kopen overweeg ik pas als ik het mag meenemen.

En eigenlijk zie ik meer in on demand, betalen per gereden km op FSD (denk zelfs dat dat meer oplevert voor Tesla, drempel is namelijk heel laag).
 
  • Like
  • Funny
Reactions: Dvlek and JanG007
Bekend, maar zie dat veel liever los. Ik wil FSD niet kopen (en velen met mij, daarom komt er nu huur). Wil de hardware zelf kopen en zelf beslissen of ik dan huur of niet. FSD kopen overweeg ik pas als ik het mag meenemen.
Als je wel HW3.0 wilt maar niet de functionaliteiten, heb je er dus niks aan. Je moet beseffen dat je bij McDonalds uit het menu kan kiezen, en niet alles kan bestellen. Hetzelfde bij Tesla. Probeer maar eens te calculeren wat ze dan moeten berekenen voor mensen die wel HW3.0 willen kopen, en later pas FSD. Moeten ze dan het bedrag van FSD terugstorten? In mindering brengen? Wat als er dan een FSD-abonnement is?

En eigenlijk zie ik meer in on demand, betalen per gereden km op FSD (denk zelfs dat dat meer oplevert voor Tesla, drempel is namelijk heel laag).
Ik begrijp dat je als klant meer ziet in on-demand betalen voor gebruik. Maar Tesla kan niet on-demand programmeren voor gebruik, of on-demand bouwen en on-demand ontwikkelen voor gebruik. De investering moet gemaakt worden, en met on-demand maakt men, net zoals bij abonnementen - een veilige inschatting dat men toch altijd een marge heeft. On-demand en abonnementen zijn nooit een kost-effectieve oplossing, want omgereden per kilometer betaal je meer dan degene die de gehele kost op voorhand heeft afgetikt. On-demand is voor jou als consument een manier om de kost uit te stellen, net zoals renting, leasing en andere vormen van financiering dat zijn.
 
  • Helpful
  • Like
Reactions: Cely and Klaas
Bekend, maar zie dat veel liever los. Ik wil FSD niet kopen (en velen met mij, daarom komt er nu huur). Wil de hardware zelf kopen en zelf beslissen of ik dan huur of niet. FSD kopen overweeg ik pas als ik het mag meenemen.

En eigenlijk zie ik meer in on demand, betalen per gereden km op FSD (denk zelfs dat dat meer oplevert voor Tesla, drempel is namelijk heel laag).
Ik snap wat je zegt maar de situatie is anders. Als je iets wilt, moet je er voor betalen. Bij Tesla moet je betalen voor FSD. Hier krijg je hw3 er gratis bij. Speculeren over km rijden heeft m.i. Niet veel zin. Ik zou zeggen, als je graag FSD wil, koop het nu voor de prijsstijging.
 
HW 3.0 kopen en niks mee doen is klant keuze (hij is wel up to date, nieuwe software zal beter werken en bij verkoop is het een HW3 auto).
Ze weten wat het kost, dus zal niet zo moeilijk zijn. Huidige FSD eigenaren, die hebben de pc met de sofware gekocht ik wil alleen de PC....... niks nieuws.

On-demand........is gewoon software. Km loggen en belasten, klaar.
Niet kosten effectief, hoe kom je daar bij (zat bedrijven die dit model succesvol gebruiken ook met software).
De funding heeft die al binnen (de kopers).

Ik denk dat het er wel van gaat komen.
Eerst duur kopen, nu huur en evt. meenemen bij koop.
Eerst de groep die de droom koopt. Die is schijnbaar deels uitgemolken.
Nu gaat hij droom v2 duur verkopen (de rewrite).
En tevens huur (nieuwe groep die toch niet gaat kopen).

Als huur opdroogt komt het volgende model. Gewoon slim.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: JanG007
Ik snap wat je zegt maar de situatie is anders. Als je iets wilt, moet je er voor betalen. Bij Tesla moet je betalen voor FSD. Hier krijg je hw3 er gratis bij. Speculeren over km rijden heeft m.i. Niet veel zin. Ik zou zeggen, als je graag FSD wil, koop het nu voor de prijsstijging.

Gaat het niet om (kopen is makkelijk), zie de waarde alleen niet voor het bedrag en het model zint me niet. En dat leg ik uit. Dat doe ik al sinds het uit is en toen riep ik al........huren en koop meenemen en met mij velen, heeft geholpen.
Toen was het speculeren over huur, en dezelfde reacies: kan niet gewoon kopen (nu kunnen we huren).

Nu roep ik on demand en zelf HW kopen....... kijken of het komt.
 
HW 3.0 kopen en niks mee doen is klant keuze (hij is wel up to date, nieuwe software zal beter werken en bij verkoop is het een HW3 auto).
Ze weten wat het kost, dus zal niet zo moeilijk zijn. Huidige FSD eigenaren, die hebben de pc met de sofware gekocht ik wil alleen de PC....... niks nieuws.
Het kan allemaal wel, maar dat menu en de nodige berekeningen in het kassaregister worden niet automagisch toegepast. Iemand moet er dus voor zorgen dat het mogelijk is om HW3.0 in het menu als een apart item te bestellen, en je kan erna niet de mensen ook de volle mep vragen voor FSD want dan komen die mensen op een forum klagen dat ze moeten dubbel betalen; voor HW3.0 en daarna FSD.

On-demand........is gewoon software. Km loggen en belasten, klaar.
Niet kosten effectief, hoe kom je daar bij (zat bedrijven die dit model succesvol gebruiken ook met software).
De funding heeft die al binnen (de kopers).
Net niet. Als jij niet meer de volle mep betaalt, maar enkel per gebruikte minuut, dan valt die funding weg.

Er zit namelijk geen relatie tussen elke minuut die jij op FSD wil rijden, en corresponderend een minuut dat een ontwikkelaar er aan werkt.

Het ontwikkelen moet tevoren gedaan worden, en iemand moet dat betalen.

Pas als men kan zeggen "we moeten niet meer ontwikkelen, enkel onderhouden" kan je met zo een abonnement per minuut het misschien oplossen, maar daarmee ontwikkel je niet direct nieuwe dingen.

Vergelijk het met telecom: je betaalt een abonnement al gelukkig niet meer per minuut of per megabyte, maar een telefoon zoals een iPhone moet je vaak nog in één keer aftikken.
 
Zat voorbeelden waar het wel werkt (saas, films, online gaming, online sex, etc .....).
Klopt, maar je moet toegeven dat voor veel van die dingen er niet meer ontwikkeling voor nodig is ;)

En concurrentie schept een precedent. Als iedereen €10 per maand vraagt voor hun online filmboetiek, valt het moeilijk om als nieuwkomer €500 te vragen om eeuwig toegang tot je eigen filmboetiek te geven.

Met €10/maand voor navigatie bij Tesla, en BMW die ook abonnementen start voor hun navigatie en verwarmde zetels, is er inderdaad wel een verschuiving in die markt.
 
‘Pay per use’ kan juist een prima verdienmodel zijn en is veel meer van deze tijd.

Kan ook voorzet zijn voor afrekening deelauto’s met/zonder FSD features.
Zelfs AP aan/uit kan dan achteraf als add-on per gereden km worden afgerekend.

Verdienmodel wordt zelfs interessanter als betalen voor gebruik de ‘standaard’ is eerst/na aanschaf auto, en er daarna pas besloten kan worden tot bv aanschaf als dit op termijn voordeliger blijkt te zijn.

Weinig-rijders kunnen dan blijven bij het betalen voor gebruik.

edit: de massa zorgt wel voor een kostendekking voor ontwikkeling.
En mocht niemand ‘het gebruiken’. Mijn advies: stop ook met de verdere ontwikkeling...
 
Gaat het niet om (kopen is makkelijk), zie de waarde alleen niet voor het bedrag en het model zint me niet.

De prijs van FSD gaat behoorlijk omhoog, ergens nog niet zo lang geleden van aanschaf FSD 3200,- euro, vandaag kost het je 7500,- euro... en dan komt er ook nog de 2000,- euro (+/-) prijsverhoging zoals recent is aangekondigd.

In het huidige model is duidelijk dat FSD aan de auto gekoppeld is, voor tweedehanse koop/verkoop absoluut de killer feature qua meerwaarde van de auto.
 
‘Pay per use’ kan juist een prima verdienmodel zijn en is veel meer van deze tijd.

Kan ook voorzet zijn voor afrekening deelauto’s met/zonder FSD features.
Zelfs AP aan/uit kan dan achteraf als add-on per gereden km worden afgerekend.

Verdienmodel wordt zelfs interessanter als betalen voor gebruik de ‘standaard’ is eerst/na aanschaf auto, en er daarna pas besloten kan worden tot bv aanschaf als dit op termijn voordeliger blijkt te zijn.

Weinig-rijders kunnen dan blijven bij het betalen voor gebruik.

edit: de massa zorgt wel voor een kostendekking voor ontwikkeling.
En mocht niemand ‘het gebruiken’. Mijn advies: stop ook met de verdere ontwikkeling...

Pay per use in Saas ...... aardige revolutie. Softwarebedrijven die erg hard groeien, veel verdienen en puur per gebruik afrekenen. Als klant krijg je relatief veel voor weinig en door de massa maakt dat niet uit voor de bedrijven. Vaak een veel stabielere inkomstenstroom, omdat ze veel meer klanten hebben (lage drempel) die allemaal makkelijk in kunnen stappen en door kunnen groeien. Zit hem inderdaad in de massa.

En je hebt gelijk, als je eenmaal iets goeds gebruikt, blijf je het gebruiken en ga je het automatisch vaker gebruiken en wellicht besluit je dan inderdaad om het toch maar te kopen (FSD).
 
De prijs van FSD gaat behoorlijk omhoog, ergens nog niet zo lang geleden van aanschaf FSD 3200,- euro, vandaag kost het je 7500,- euro... en dan komt er ook nog de 2000,- euro (+/-) prijsverhoging zoals recent is aangekondigd.
Dat is natuurlijk omdat als je toen FSD kocht, je enkel kon afgaan op wat Elon beloofde.

Tot voor enkele weken waren er nog mensen die zeiden dat als je toen FSD kocht, je gek was. En in sé, rekening houdend met de Europese wetgeving, is dat niet zo gek.

Nu zijn we nog niet eens een week na de eerste filmpjes van de FSD beta en klagen er mensen dat er een prijsverhoging komt ;)
 
  • Like
Reactions: nico180
De prijs van FSD gaat behoorlijk omhoog, ergens nog niet zo lang geleden van aanschaf FSD 3200,- euro, vandaag kost het je 7500,- euro... en dan komt er ook nog de 2000,- euro (+/-) prijsverhoging zoals recent is aangekondigd.

In het huidige model is duidelijk dat FSD aan de auto gekoppeld is, voor tweedehanse koop/verkoop absoluut de killer feature qua meerwaarde van de auto.

Heeft iemand als eens gekeken wat gemiddeld de meerprijs is die je voor je tweedehands Tesla krijgt als FSD aanwezig is? Ik vermoed dat het een heel eind van 7.500 euro verwijderd is, zou me zelfs verbazen als het 3.500 euro is. Maar ik wist graag op mijn ongelijk gewezen.
 
Heeft iemand als eens gekeken wat gemiddeld de meerprijs is die je voor je tweedehands Tesla krijgt als FSD aanwezig is? Ik vermoed dat het een heel eind van 7.500 euro verwijderd is, zou me zelfs verbazen als het 3.500 euro is. Maar ik wist graag op mijn ongelijk gewezen.

Opties leveren nooit de prijs op die je ervoor betaald hebt en de duurste uitvoeringen van een model zakken het hardst (bij mainsteam auto's ).

FSD is gewoon een dure optie die je mag afschrijven en geen investering zoals Musk het noemt (die redenatie snap ik echt niet).

Als je het mag meenemen wordt het een ander verhaal (en daar gaan ze nu over nadenken.....).