Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

FSD kopen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik blijf het zeggen, ik heb FSD, wat een software pakket is, gekocht en wil dit naar mijn volgende Tesla meenemen.
De software, 1 licentie, is van mij.... is betaald..... Als ik een nieuwe iphone koop moet ik toch ook niet al mijn apps opnieuw aankopen, die zitten toch ook aan mijn account gelinked? Die FSD moet aan mijn account gelinkt zijn, niet aan een specifieke auto/stuk hardware.
Dat geven ze nu zelf ook toe, met die abonnementsvorm.

Sterker nog, ik vind zelfs dat als ik in de auto van mijn vriendin stap (of welke tesla waar ik 'access op heb' dan ook), zouden eigenlijk mijn instellingen (stoelposities, radiofavorieten, bookmarks etc) maar ook FSD vanuit 'de cloud' gewoon gesynced moeten worden en dus mijn telefoon(lees teslaaccount) mee moeten verhuizen, onafhankelijk in welke hardware ik instap.
 
Last edited:
Ik heb het wetboek op dit hoofdstuk niet bestudeerd, maar Tesla leest in de regel alleen "het randje".
Het woord "licentie" lijkt mij essentieel. Staat dat in je koopovereenkomst of factuur?
Juridisch zou je ook naar voorwaarden moeten kijken als "1 actieve installatie" of "1 activatie".
In de standaard koopovereenkomst staat bijna niks dus het product is as-is.

De vraag is misschien meer: heb je zin in een rechtszaak? Met een email zal je niet krijgen wat je wilt hebben denk ik.
 
Ik blijf het zeggen, ik heb FSD, wat een software pakket is, gekocht en wil dit naar mijn volgende Tesla meenemen.
De software, 1 licentie, is van mij.... is betaald..... Als ik een nieuwe iphone koop moet ik toch ook niet al mijn apps opnieuw aankopen, die zitten toch ook aan mijn account gelinked? Die FSD moet aan mijn account gelinkt zijn, niet aan een specifieke auto/stuk hardware.
Dat geven ze nu zelf ook toe, met die abonnementsvorm.

Sterker nog, ik vind zelfs dat als ik in de auto van mijn vriendin stap (of welke tesla waar ik 'access op heb' dan ook), zouden eigenlijk mijn instellingen (stoelposities, radiofavorieten, bookmarks etc) maar ook FSD vanuit 'de cloud' gewoon gesynced moeten worden en dus mijn telefoon(lees teslaaccount) mee moeten verhuizen, onafhankelijk in welke hardware ik instap.
Dat is fijn dat je dat wil, maar
  1. je hebt geen licentie op een softwarepakket gekocht. Je hebt een optie gekocht.
  2. je instellingen zijn niet opgeslagen in de cloud maar staan gewoon in de instellingen van je auto. Er valt dus niks te syncen, te verhuizen.
Nu weet ik ook wel dat dat technische beperkingen zijn, maw met genoeg programmeurs en planning kan Tesla FSD en het OS van je auto zo ombouwen dat 1) FSD als een overdraagbare optie beschikbaar zou worden, en 2) je instellingen in de cloud worden opgeslagen en even overdraagbaar worden, maar dan moet je natuurlijk ook begrijpen dat daar een andere value proposition tegenover staat, maw dat dat financieel voor Tesla niet zo interessant is tegen de huidige kostprijs.

Op je telefoon en computer kan je namelijk inderdaad nu lekker al je settings ophalen vanuit de cloud, maar de tijd dat je eenmalig een softwarepakket kocht en er dan jaren lekker mee verder kon - inclusief updates - is al even voorbij. Apple geeft dan nog gratis hun iWorks-suite en het OS weg met aankoop van één van hun producten, maar de meeste andere software komt tegenwoordig met een maandelijkse huurkost, vaak tegen een steviger tarief dan dat je het eenmalig kocht en op 5 jaar afschreef.
 
FSD is vermoedelijk een bitje (of int32) ergens in de Tesla cloud die aangeeft of op een auto wel of geen FSD aangeschaft is. Je koopt het per auto en niet als licentie, dus niet overdraagbaar, maar: het zou me niks verbazen dat Tesla de eerste generatie aan FSD-kopers de mogelijkheid gaat geven om de licentie over te zetten op een nieuwe auto.

Meeste auto's zitten 4-5 jaar in de lease. De kans is dus groot dat je in europa 0 dagen FSD gaat meemaken als early adopter. Dus zal Tesla liever het bitje overzetten op je nieuwe auto dan je FSD gelden terug betalen.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Hans_TM3
Je koopt het per auto en niet als licentie, dus niet overdraagbaar, maar: het zou me niks verbazen dat Tesla de eerste generatie aan FSD-kopers de mogelijkheid gaat geven om de licentie over te zetten op een nieuwe auto.

Sterker nog, ik denk dat dat de enige manier gaat zijn. HW3 gaat niet voldoende zijn om een auto zonder bestuurder van coast-to-coast te laten rijden om normale weersomstandigheden (dus incl. wat regen) met wegwerkzaamheden en andere bijzonderheden.

Al blijft het een apart iets dat ik een optie heb gekocht met dergelijke uitspraken dat ik de auto overal naar mij toe kan summonen. Dat houd in dat Tesla mij ter zijner tijd een update moeten leveren welke dit TECHNISCH mogelijk moet maken. Dat dit dan in NL nog niet zou mogen is een tweede maar mijn S raakt op gegeven moment met HW3 E.O.L. en ik denk niet dat ik nog een additionele AP computer / camera upgrade ga krijgen.

Met HW3 zal het altijd level 2 blijven waarbij in 98% van de rit de auto level 5 aan kan. In vele gevallen vaak zelfs 100%, dus zonder interventie maar ik denk echt dat de cameras + AP onvoldoende zijn. Neem de achteruitrijcamera welke met een paar druppels al onbruikbaar is. Een robotaxi dan wel een auto die volledig autonoom ergens vanuit het land moet zijn te summonen heeft simpelweg een camerasysteem nodig dat zich kan schoonmaken. Anders is het bij de eerste de beste 80 weg met modder een feest en moet de auto zich ergens parkeren omdat het zicht te beperkt is.
 
Ik kreeg het idee dat je een FSD abonnementsoptie meer als 'eigendom' ziet dan FSD koop. Je antwoord geeft daar voor mij niet echt helderheid over.

Zelf heb ik FSD gekocht voor € 6.400. Op basis van 60 maanden schrijf ik als het ware € 106,67 per maand af als ik op de tweedehands markt er niets voor terug krijg (ben overigens van plan de auto af te rijden). En ik heb er gratis een HW upgrade er bij gekregen. Ben benieuwd wat die HW upgrade gaat kosten bij een abonnement.

Wat te zijner tijd koop FSD gaat kosten lijkt mij voor nu (de periode dat ik deze auto bezit) minder van belang omdat je bij de aanschaf van een nieuwe auto opnieuw de afweging kunt maken om voor een FSD abonnementsoptie te gaan of voor koop. Als koop FSD tegen die tijd heel erg duur is en een abonnement vorm relatief goedkoop, dan stap ik misschien wel over op de abonnementsvorm en raakt mij die door je genoemde € 10.000 niet. Voor mij zijn het gescheiden perioden per auto.

(behalve dat bij een zeer hoge prijs van bijvoorbeeld € 20.000 de tweedehands koop FSD waarde ook iets hoger zal zijn)

Klopt, dat komt omdat Musk het een investment blijft noemen. Gewoon principeel van mij en onjuist wat Musk roept. Niks investment, gewoon dure optie die je mag afschrijven. Dus zolang die dat blijft doen blijf ik roepen dat het eigendom moet worden (en hij heeft al aangegeven dat ze er over gaan nadenken). Ben overigens niet de enige die dit standpunt inneemt.

Het gaat nooit veel geld waard worden als het geen eigendom wordt wat je kunt verhandelen. Zijn 100K voorspelling is in de huidge constructie compleet larriekoek.
 
FSD bestaat op dit moment uit een stukje hardware waar een stukje software bij nodig is.

Met maar 1 setje van een dergelijke software + hardware combi is het makkelijk allemaal.
Maar wat als straks HW4 of HW5 gaan komen?

Als je dit vergelijkt met bv een iPhone lijkt dit hetzelfde, maar ik verwacht dat een HW4 straks mogelijk een hele andere FSD software nodig gaat hebben om gebruik te kunnen maken van alle features.

Bij Apple is dit totaal anders. iOS versies blijven lang compatible met oudere toestellen.
Gaat dit bij FSD ook zo zijn?

Dat is van belang als je de FSD in licentievorm zou willen aanbieden met overdraagbaarheid naar een andere Tesla.
Ik denk dat dit totaal niet handig gaat zijn.
Een FSD versie is een setje van stuk hardware en software die bij elkaar horen. En wellicht ook bij een bepaalde Tesla auto van een bepaald bouwjaar.

De keuze om alles lekker bij de auto te laten is niet alleen makkelijker en levert meer geld op, je moet immers een nieuwe FSD kopen bij je nieuwe Tesla, maar op termijn is overdraagbaarheid technisch ook niet meer mogelijk.

Er zullen na enkele jaren meer (technisch verschillende) FSD varianten in de Tesla’s zitten. Met functioneel steeds meer mogelijkheden. En steeds duurder wellicht.
 
Klopt, dat komt omdat Musk het een investment blijft noemen. Gewoon principeel van mij en onjuist wat Musk roept. Niks investment, gewoon dure optie die je mag afschrijven.
Ja en nee. Een optie zoals Navi Pro in een BMW is ook een dure optie, die je maar beperkt terug ziet in je inruilwaarde. Maar je ziet die wel terug (een BMW zonder navi pro ging heel wat moeilijker van de hand).

Zo ook met FSD. Als ik vandaag mijn X zou verkopen, zou daar FSD bijzitten, dus kan ik proberen om daar een premium voor te vragen tov mensen die hun X te koop zetten zonder FSD.

Op het einde van de rit is wat de gek ervoor geeft natuurijk. Momenteel geeft FSD je Navigation on Autopilot en auto lane changes op snelwegen, en herkennen van verkeersborden, stopstrepen en verkeerslichten. Voor de helft van dat geld geeft de concurrentie je een matig werkende lane keeping assist, iets wat standaard bij een Tesla zit.
 
Dat is fijn dat je dat wil, maar
  1. je hebt geen licentie op een softwarepakket gekocht. Je hebt een optie gekocht.
  2. je instellingen zijn niet opgeslagen in de cloud maar staan gewoon in de instellingen van je auto. Er valt dus niks te syncen, te verhuizen.

1 : Je hebt het fout, ik heb een stukje software gekocht. De optie waar jij het over hebt, zit qua hardware al in ALLE autos. Ze gaan het nu toch ook als subscription aanbieden? Onderstreept des te meer mijn gelijk, het is een licentie om de functie te unlocken. Software. Een APP zogezegd. Is gekocht door mij, dus mijn eigendom.Als ik een IKEA bank heb gekocht, is die ook van mij, die kan ik toch ook gewoon meenemen naar mijn nieuwe huis.

2: Ik weet dat het zo werkt, maar ik gaf alleen maar aan dat dat een hele mooie optie zou zijn. Je logt in met jouw account dus waarom niet jouw settings/playlists vanuit cloud gepushed/sync etc. Zo werken bijna alle diensten tegenwoordig.
 
1 : Je hebt het fout, ik heb een stukje software gekocht. De optie waar jij het over hebt, zit qua hardware al in ALLE autos. Ze gaan het nu toch ook als subscription aanbieden? Onderstreept des te meer mijn gelijk, het is een licentie om de functie te unlocken. Software. Een APP zogezegd. Is gekocht door mij, dus mijn eigendom.Als ik een IKEA bank heb gekocht, is die ook van mij, die kan ik toch ook gewoon meenemen naar mijn nieuwe huis.
Je vorige auto kwam toch ook met navigatie en stoelen? Waarom heb je die niet gewoon in je Tesla overgenomen? Het is toch te gek om dubbel te betalen voor navigatie?

Zo werken bijna alle diensten tegenwoordig.
Als die diensten beperkt zijn tot internet-diensten en je smartphone. Je koelkast, microgolfoven, je koffiemachine, je Tesla en zelfs je vorige auto werken zo niet.

Het ik log in en al mijn apps en instellingen worden overgenomen van de cloud is momenteel enkel beperkt tot smartphones, tablets en in sommige gevallen computers. En alleen als het toestellen van hetzelfde platform zijn, want op een Android kan je niet met je iOS-logingegevens inloggen en vice versa.

Ik weet ook niet in hoeverre mate het nuttig is dat je instellingen tussen auto's mee gaan. Stoelinstellingen in mijn Model X zijn anders dan die wanneer ik in onze Model 3 rij. Ik weet ook niet hoe vaak je van plan bent te wisselen tussen auto's van hetzelfde type, en wilt ingelogd zijn in beide auto's. Ik kan bv voorstellen dat je vrouw het niet op prijs stelt dat je telkens bij elke rit met jouw account wil inloggen, en zij terug met haar account moet inloggen alvorens te vertrekken om haar settings terug op te vragen. Eens Tesla's als zelfrijdende Ubers worden aangeboden zijn stoelinstellingen dan weer niet meer zo relevant want je moet niet meer die ideale rijpositie hebben om goed te kunnen sturen.
 
  • Like
Reactions: Mars2020 and Eriksc
1 : Je hebt het fout, ik heb een stukje software gekocht....
Software koop je (vrijwel) nooit. De maker van de software blijft altijd eigenaar anders kunnen ze het namelijk maar één keer verkopen. Je koopt altijd een licentie of het gebruik van de software en daar gelden bepaalde voorwaarden bij.
Software is ook lang niet altijd ovrdraagbaar naar nieuwe hardware. Windows 3.1 werkt ook niet meer op de huidige hardware, ondanks het feit dat ik ooit voor een licentie heb betaald.
 
Ik weet ook niet in hoeverre mate het nuttig is dat je instellingen tussen auto's mee gaan. Stoelinstellingen in mijn Model X zijn anders dan die wanneer ik in onze Model 3 rij. Ik weet ook niet hoe vaak je van plan bent te wisselen tussen auto's van hetzelfde type, en wilt ingelogd zijn in beide auto's. Ik kan bv voorstellen dat je vrouw het niet op prijs stelt dat je telkens bij elke rit met jouw account wil inloggen, en zij terug met haar account moet inloggen alvorens te vertrekken om haar settings terug op te vragen. Eens Tesla's als zelfrijdende Ubers worden aangeboden zijn stoelinstellingen dan weer niet meer zo relevant want je moet niet meer die ideale rijpositie hebben om goed te kunnen sturen.

Voor ons zou dat handig zijn, beide een model 3 en pakken gewoon degene die vooraan staat. Maar het idee om je licenties aan je account te hangen vindt ik best goed. Tesla is deels een IT bedrijf en ze snappen best wel hoe dit werkt, gewoon commercie. Ze kunnen het licentie model maken zoals ze willen.

Dat is ook weer een voordeel tov de rest, die "bakken" het old-school in de auto. Tesla kan diverse modellen gebruiken en daardoor meer omzet halen uit hun software/diensten. En ze kunnen eenvoudig nieuwe diensten aan bieden.
 
  • Like
Reactions: joverdijk
Zo ook met FSD. Als ik vandaag mijn X zou verkopen, zou daar FSD bijzitten, dus kan ik proberen om daar een premium voor te vragen tov mensen die hun X te koop zetten zonder FSD.

Op het einde van de rit is wat de gek ervoor geeft natuurlijk.

Ik denk dan de abonnementsvorm prijsverhogend gaat werken voor FSD op de tweedehands markt.
Wanneer er binnenkort een FSD abonnenments-vorm wordt aangeboden met een maandbedrag van bijvoorbeeld € 150. Dan geeft dat voor de tweedehands autokoper ook een extra vergelijkingsmogelijkheid. Hij kan die extra uitgave beter verantwoorden door te wijzen op de besparingen van een maandabonnement.

Het feit dat binnenkort de kopers van alle tweedehands Tesla auto's met HW3 dat FSD abonnement zouden kunnen activeren maakt het hele FSD verhaal ook voor die groep realistischer om er toch over na te denken.
Wanneer straks het maandbedrag bekend is (wat de komende jaren nog kan toenemen) zullen deze tweedehands kopers wellicht 12 maal dat maand abonnement wel kunnen verantwoorden als extra FSD uitgave voor de tweedehands auto. Sommigen zullen het maandabonnement (in het geval geen koop FSD) ook wel even willen uitproberen ( tijdens bijv. vakantie).

Deze kopergroep kunnen het (extra betalen voor FSD op tweedehands auto) eigenlijk alleen goed vergelijken met de abonnementsvorm omdat bij de aanschaf van een tweedehands auto zonder FSD het daarna nieuw aanschaffen van FSD voor 10K relatief duur is /vaak niet realistisch.

(en hij heeft al aangegeven dat ze er over gaan nadenken).
Elon heeft dat als reactie een keer getwitterd. Die tweet kan ik zo niet vinden. Dacht dat het ging om behouden FSD bij inruil, ofwel flinke korting op nieuwe FSD op de nieuwe auto. Als op dat vlak iets gaat verschuiven is dat ook goed nieuws voor de FSD prijs op de tweedehands markt.
 
Last edited:
Ik denk dan de abonnementsvorm prijsverhogend gaat werken voor FSD op de tweedehands markt.
Wanneer er binnenkort een FSD abonnenments-vorm wordt aangeboden met een maandbedrag van bijvoorbeeld € 150. Dan geeft dat voor de tweedehands autokoper ook een extra vergelijkingsmogelijkheid. Hij kan die extra uitgave beter verantwoorden door te wijzen op de besparingen van een maandabonnement.

Het feit dat binnenkort de kopers van alle tweedehands Tesla auto's met HW3 dat FSD abonnement zouden kunnen activeren maakt het hele FSD verhaal ook voor die groep realistischer om er toch over na te denken.
Wanneer straks het maandbedrag bekend is (wat de komende jaren nog kan toenemen) zullen deze tweedehands kopers wellicht 12 maal dat maand abonnement wel kunnen verantwoorden als extra FSD uitgave voor de tweedehands auto. Sommigen zullen het maandabonnement (in het geval geen koop FSD) ook wel even willen uitproberen ( tijdens bijv. vakantie).

Deze kopergroep kunnen het (extra betalen voor FSD op tweedehands auto) eigenlijk alleen goed vergelijken met de abonnementsvorm omdat bij de aanschaf van een tweedehands auto zonder FSD het daarna nieuw aanschaffen van FSD voor 10K relatief duur is /vaak niet realistisch.


Elon heeft dat als reactie een keer getwitterd. Die tweet kan ik zo niet vinden. Dacht dat het ging om behouden FSD bij inruil, ofwel flinke korting op nieuwe FSD op de nieuwe auto. Als op dat vlak iets gaat verschuiven is dat ook goed nieuws voor de FSD prijs op de tweedehands markt.

Interessant betoog, je gaat er blijkbaar zomaar van uit dat de koper van dat 2e hands Teslaatje, denkt dat FSD zijn geld waard is... Dus dat het in de Europeese / Nederlandse wegensituatie echt werkt ! Laten we hopen dat die koper dit forum dan maar niet leest.. Fijne kerstdagen! :rolleyes:
 
  • Funny
Reactions: JanG007
FSD, heren en dames, zal straks niet voor gewone mensen zijn. Gewone mensen (ik ook) zijn het nu aan het testen, dankjewel allemaal, maar uiteindelijk zal FSD alleen voor bedrijven zijn die geld verdienen met driverless auto’s. De prijs zal dan door gewone mensen niet meer betaald worden. Om een driverless auto te laten rijden zul je een vergunning nodig hebben die alleen aan bedrijven verstrekt zal worden. Je zult ook een juridische afdeling moeten hebben want jij als bedrijf bent verantwoordelijk voor al wat mis gaat.

Wij gewone mensen zullen natuurlijk wel een deelverzameling van functies krijgen die iets minder zal kosten en die ons als bestuurders goed zal ontlasten. Echter wij gaan straks niet een boek kunnen/mogen lezen onderweg. Gaat niet gebeuren. Volgens mij dan.

Ik weet dat Musk er anders over denkt. Maar hij maakt slechts auto’s en heeft helemaal niets te vertellen over wetgeving en vergunningen. DAT hebben we in Europa de afgelopen jaren volop mogen merken. Niets te vertellen.
 
Ik vind dit een erg goede post Theo, ik denk er precies zo over. Dit komt door wat zeer goed ingevoerde collega’s die werken aan de wetgevingskant van autonoom rijden en hier precies hetzelfde over denken. Voor mij ook de reden om FSD niet aan te schaffen, hoe graag ik het ook wil, want ik denk dat we er zeker de komende jaren niet veel meer aan gaan hebben dan ik nu heb met EAP. Hooguit wat visualisaties.
 
De regels in de EU gaan precies zover als de europese/duitse automerken zelf zijn qua ontwikkeling... Toeval? Neuh...... Dit zijn immers de precies dezelfde lobbyisten die de regelgeving in elkaar zetten....

Ze zijn al zo te kakken gezet door Tesla, dus, om Tesla nu vrij baan te geven tov Audi/BMW etc?? Naaah gaat niet gebeuren.

Dus: Wellicht WEL een goede FSD/Autopilot in Engeland nu? Hebben ze het vinkje al omgezet in de firmware?
 
  • Funny
Reactions: stolkert
De regels in de EU gaan precies zover als de europese/duitse automerken zelf zijn qua ontwikkeling... Toeval? Neuh...... Dit zijn immers de precies dezelfde lobbyisten die de regelgeving in elkaar zetten....

Ze zijn al zo te kakken gezet door Tesla, dus, om Tesla nu vrij baan te geven tov Audi/BMW etc?? Naaah gaat niet gebeuren.

Dus: Wellicht WEL een goede FSD/Autopilot in Engeland nu? Hebben ze het vinkje al omgezet in de firmware?

Volgens mij bestaat FSD software nog niet in productie. De FSD Beta versie die nu in Amerika door een aantal vloggers getest wordt is verre van veilig, lijkt me niet handig om deze al uit te rollen. (Behalve bij schoonmoeders, misschien).

Voor de rest is EAP gewoon nagenoeg gelijk aan EAP in Amerika. Om de 15 seconden irritant aan je stuur rukken.

Waar het verschil mogelijk in zit:
- Scherpe bochten beperking (was voorheen wel goed, door UN opgelegd?)
- Summon over het parkeerterrein. (zou ik nooit gebruiken)
- Zelf rijbanen wisselen. (blijft dat kreng continue links rijden)

Ik denk dat het ideaal is om vloggers te gebruiken om de FSD Beta software te testen. Gratis testers, goede reclame en meteen vastlegging van de fouten op beeldmateriaal. Met een half werkende FSD wordt het Europese wegennet niet veiliger. Als over 3 jaar de eerste 'niet beta'-versies van FSD rijden op HW4 of HW5, dan komt pas FSD Europa aan de beurt. Als we geluk hebben, want als er meer auto's in China rijden mogen deze uiteraard eerst FSD krijgen. En dan rijden we allang weer in onze Duitse bolides met Mobileye software.

Laatste demo al gezien?

 
  • Informative
Reactions: OttoR and Eriksc
Volgens mij bestaat FSD software nog niet in productie. De FSD Beta versie die nu in Amerika door een aantal vloggers getest wordt is verre van veilig, lijkt me niet handig om deze al uit te rollen. (Behalve bij schoonmoeders, misschien).

Voor de rest is EAP gewoon nagenoeg gelijk aan EAP in Amerika. Om de 15 seconden irritant aan je stuur rukken.

Waar het verschil mogelijk in zit:
- Scherpe bochten beperking (was voorheen wel goed, door UN opgelegd?)
- Summon over het parkeerterrein. (zou ik nooit gebruiken)
- Zelf rijbanen wisselen. (blijft dat kreng continue links rijden)

Ik denk dat het ideaal is om vloggers te gebruiken om de FSD Beta software te testen. Gratis testers, goede reclame en meteen vastlegging van de fouten op beeldmateriaal. Met een half werkende FSD wordt het Europese wegennet niet veiliger. Als over 3 jaar de eerste 'niet beta'-versies van FSD rijden op HW4 of HW5, dan komt pas FSD Europa aan de beurt. Als we geluk hebben, want als er meer auto's in China rijden mogen deze uiteraard eerst FSD krijgen. En dan rijden we allang weer in onze Duitse bolides met Mobileye software.

Laatste demo al gezien?


Die had ik nog niet gezien, dit is inderdaad briljant! Als zij dit komend jaar in productie gaan krijgen (in Europa), dan wordt het lastig vol te houden dat Tesla “lichtjaren voorloopt”.

Enige waarde voor Tesla is dan dat zij het in eigen huis heeft...