Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

FSD kopen

This site may earn commission on affiliate links.
Heel grappig, maar bizar hoe FSD hiermee omgaat. Dat zou toch makkelijk af te vangen zijn met een algoritme. Rijdende verkeerslichten bestaan volgens mij niet :)
Dat is het lastige aan AI - het is nog steeds erg doelgericht (moet specifiek getraind worden) en bevat maar weinig algemene logica. En ik weet niet of de nieuwe FSD al getraind is op het negeren van symbolen op alles wat rijdt.

Hoeveel mensen zouden gaan remmen als een lamp rood zou gaan branden? En wat zou onze auto doen?
 
Ik geniet van wat Tesla nu al biedt. Dat gezegd hebbende … Musk is niet iets te optimistisch maar heel veel te optimistisch. Hij ondermijnt de betrouwbaarheid van Tesla. Dat kan niet blijven voortduren. Ooit was Tesla slachtoffer van fake news. Nu wordt Tesla slachtoffer van foute beloftes van Musk. Back on topic, ik raad niemand aan om FSD te kopen want het gaat niet werken met de huidige hardware. Dat bewijst Musk al jaren.

Kan me hier alleen maar bij aansluiten. Mensen die deze thread lezen en twijfelen: Trap er niet in, het is echt dood en doodzonde van het geld.
Alleen maar valse hoop. en 'by the end of the year'-bullshit beloftes.

Het hele vision only gebeuren is 1 grote miscalculatie. Ik weet niet hoevaak jullie foutmeldingen krijgen van camera blocked of 'te slecht weer' omdat er 1 waterdruppel aan een camera blijft bengelen.. echt man, hou toch op, dit gaat echt nooit werken zoals beloofd. Dus, Tesla, verkoop het dan ook niet, en zet er geen datums bij en ook niet letterlijk de woorden 'echt waar' .

En zoals al eerder in de thread door iemand opgemerkt, inderdaad, volgens mij zijn de screenshots van destijds en de FSD factuur, samen met de stand van zake vandaag de dag, gewoon voldoende om aangifte te doen van oplichting.

Trouwens fun fact, viel me op, bij 'Extra informatie' ofzoiets knop, dat je IMEI nr ziet en detailinfo van de motoren etc. Daar stond tijd geleden bij autopilot hardware: Full Self Drive , maar dat is nu aangepast, nu staat er : ___ *Mogelijkheid* ____ voor Full SelfDrive .. Dus, mogelijk.... Maar mogelijk ook niet dan? Of misschien zelfs wellicht niet? Wat is het nou? Alvast de verwachting voor de HW4.0 ECHTE Full Self Drive computer aan het managen blijkbaar

Verder, zalige auto, helemaal happy mee en volgende auto word weer een Tesla zolang er geen merk hen in tussentijd voorbijstreeft, maar met dat hele FSD gedoe voel ik me gewoon opgelicht, simpel as that.... Het is ABSOLUUT de 6400 euro die ik ervoor neergeteld heb niet waard en het ziet er ook niet naar uit dat het tijdens de levensduur van de auto het nog waard gaat worden, gezien de voortgang in de laatste jaren en de verwachte wetgeving.
Ik blijf ambassadeur van het merk en Tesla is een cool bedrijf, maar ze moeten gewoon echt stoppen met liegen en geld aannemen voor sprookjes, dat irriteert me zoals je leest, ENORM!
 
Last edited:
Kan me hier alleen maar bij aansluiten. Mensen die deze thread lezen en twijfelen: Trap er niet in, het is echt dood en doodzonde van het geld.
Alleen maar valse hoop. en 'by the end of the year'-bullshit beloftes.

Het hele vision only gebeuren is 1 grote miscalculatie. Ik weet niet hoevaak jullie foutmeldingen krijgen van camera blocked of 'te slecht weer' omdat er 1 waterdruppel aan een camera blijft bengelen.. echt man, hou toch op, dit gaat echt nooit werken zoals beloofd. Dus, Tesla, verkoop het dan ook niet, en zet er geen datums bij en ook niet letterlijk de woorden 'echt waar' .

En zoals al eerder in de thread door iemand opgemerkt, inderdaad, volgens mij zijn de screenshots van destijds en de FSD factuur, samen met de stand van zake vandaag de dag, gewoon voldoende om aangifte te doen van oplichting.

Trouwens fun fact, viel me op, bij 'Extra informatie' ofzoiets knop, dat je IMEI nr ziet en detailinfo van de motoren etc. Daar stond tijd geleden bij autopilot hardware: Full Self Drive , maar dat is nu aangepast, nu staat er : ___ *Mogelijkheid* ____ voor Full SelfDrive .. Dus, mogelijk.... Maar mogelijk ook niet dan? Of misschien zelfs wellicht niet? Wat is het nou? Alvast de verwachting voor de HW4.0 ECHTE Full Self Drive computer aan het managen blijkbaar

Verder, zalige auto, helemaal happy mee en volgende auto word weer een Tesla zolang er geen merk hen in tussentijd voorbijstreeft, maar met dat hele FSD gedoe voel ik me gewoon opgelicht, simpel as that.... Het is ABSOLUUT de 6400 euro die ik ervoor neergeteld heb niet waard en het ziet er ook niet naar uit dat het tijdens de levensduur van de auto het nog waard gaat worden, gezien de voortgang in de laatste jaren en de verwachte wetgeving.
Ik blijf ambassadeur van het merk en Tesla is een cool bedrijf, maar ze moeten gewoon echt stoppen met liegen en geld aannemen voor sprookjes, dat irriteert me zoals je leest, ENORM!
Goede uiteenzetting en in die optiek vind ik dat ze de prijs van FSD moeten verdubbelen maar dat deze dan voor het leven bij de eigenaar blijft. Zolang je onafgebroken Tesla's koopt blijf je FSD behouden, schakel je eens over naar ander merk dan verlies je het. Zo doe je aan klantenbinding me dunkt. Ik vind het ook nog steeds een zalige auto om mee te rijden en grote fan van het minimalistische interieur. Maar bijlange niet zeker dat mijn volgende terug een Tesla wordt. Had 7k of meer betaald voor FSD en deze overdraagbaar zou zijn naar de volgende Tesla dan zou de stap al veel kleiner zijn om bij het merk te blijven.
 
Dat Tesla zich heeft verkeken op de complexiteit van FSD, lijkt me duidelijk. Wat ik uiteindelijk wel goed vind is dat ze het aangedurfd hebben om in principe opnieuw te beginnen met het ontwikkelen van de software als ze zagen dat ze op een doodlopende weg zaten. Zoals ze er ook achter zijn gekomen dat een radar-gebaseerd systeem zijn beperkingen heeft en uiteindelijk niet in combinatie met FSD gaat werken.
Ben wel geamuseerd door de mensen die zo stellig kunnen beweren dat Tesla een grote fout maakt door geen radar te willen gebruiken, zoals er zat mensen waren die eerst beweerden dat Tesla nooit zou slagen en winstgevend zou kunnen worden, of dat SpaceX een raket de lucht in zou krijgen.
 
Ben wel geamuseerd door de mensen die zo stellig kunnen beweren dat Tesla een grote fout maakt door geen radar te willen gebruiken, zoals er zat mensen waren die eerst beweerden dat Tesla nooit zou slagen en winstgevend zou kunnen worden, of dat SpaceX een raket de lucht in zou krijgen.

Nou ik ben impressed door de techniek van Tesla en Space-X maar ik *ZIE* en ervaar toch wat er nog TE regelmatig gebeurd?
Als laagstaande zon vol op een camera staat, het heel erg mistig is, veel opspattende spray in regenbui etc, kortom heel veel voorkomende situaties waarin nu het camera-systeem er mee kapt en zegt 'ok doe het zelf nu maar even' , precies op dat front wat nu opgevangen word door de radar (die door de mist / regen / zon etc heen kijkt zonder enige moeite, en ook met reflecties onder de auto voor je kan kijken etc etc)....
Het is een oplossing voor een tekortkoming die nog niet is opgelost Tesla, laat mijn radar gewoon aanstaan, want ik vertrouw niet op je visual's omdat ik daar 100x per dag op moet ingrijpen. (Wooter: bij jou doet hij het wel goed, no need to reply).
 
  • Like
Reactions: Stream
Het hele vision only gebeuren is 1 grote miscalculatie. Ik weet niet hoevaak jullie foutmeldingen krijgen van camera blocked of 'te slecht weer' omdat er 1 waterdruppel aan een camera blijft bengelen.. echt man, hou toch op, dit gaat echt nooit werken zoals beloofd. Dus, Tesla, verkoop het dan ook niet, en zet er geen datums bij en ook niet letterlijk de woorden 'echt waar' .
Je krijgt die meldingen nu toch ook met de radar? Als camera uitvalt en enkel radar beschikbaar blijft, worden TACC en autopilot nu toch ook onbeschikbaar? Vision Only zal dus niets veranderen. Het maakt het er voor de programmeurs enkel eenvoudiger op, want ze moeten niet meer de vage radar vlekken zien te matchen met vision en de false positives er uit proberen te filteren.

Als mijn auto vertraagt omdat ie een fietser ziet, is dat omdat ie een fietser ziet. Niet omdat de radar een vlek ziet waarvan de auto denkt dat het een fietser is.

Verder kost FSD maar 3700 bovenop de Enhanced Autopilot. En in die Enhanced Autopilot zit NoA, Auto Lane Change, autopark en summon. FSD kost dus 3,7K bovenop EAP, en bied bovenop EAP nog verkeerslicht- en stopbordherkenning.

Wat FSD belooft is dat je binnenkort ook de auto kan laten rijden door straten binnen de bebouwde kom, terwijl je achter het stuur zit en het systeem monitort.

Lijkt me perfect voor wat ik wil.

Achter het stuur slapen en robotaxi zal nog wel enkele jaren duren, maar dat hoeft momenteel voor mij nog niet.
 
Als laagstaande zon vol op een camera staat, het heel erg mistig is, veel opspattende spray in regenbui etc, kortom heel veel voorkomende situaties waarin nu het camera-systeem er mee kapt en zegt 'ok doe het zelf nu maar even' , precies op dat front wat nu opgevangen word door de radar (die door de mist / regen / zon etc heen kijkt zonder enige moeite, en ook met reflecties onder de auto voor je kan kijken etc etc)....
Het is een oplossing voor een tekortkoming die nog niet is opgelost Tesla, laat mijn radar gewoon aanstaan, want ik vertrouw niet op je visual's omdat ik daar 100x per dag op moet ingrijpen. (Wooter: bij jou doet hij het wel goed, no need to reply).
In al die gevallen kapt je Tesla EAP er nu ook mee omdat Vision te onduidelijke beelden geeft, en radar eveneens onduidelijk is.

Radar geeft geen enkele meerwaarde in een Tesla. Er is momenteel geen enkel scenario waarbij Vision onvoldoende is, maar radar je nog altijd TACC geeft.

Meer nog, bij sneeuw zal EAP zich deactiveren omdat de radar geblokkeerd raakt terwijl de camera's vrij worden gemaakt door je ruitenwissers. Radar detecteert dan nl. continu een object vlak aan je voorbumper.
 
Ik herken veel van de kritiek op ‘FSD’ maar heb de 6k die ik ervoor heb betaald al afgeschreven en zie met belangstelling wat updates nog gaan brengen.

Als er een abonnementsvorm komt zou dit try-before-you-buy kunnen bieden. Dat zou het risico op een kat-in-de-zak ervaring moeten verlagen. Ben benieuwd of dat nog invloed heeft op de aankoopprijs.
 
Verder kost FSD maar 3700 bovenop de Enhanced Autopilot. En in die Enhanced Autopilot zit NoA, Auto Lane Change, autopark en summon. FSD kost dus 3,7K bovenop EAP, en bied bovenop EAP nog verkeerslicht- en stopbordherkenning.

Wat FSD belooft is dat je binnenkort ook de auto kan laten rijden door straten binnen de bebouwde kom, terwijl je achter het stuur zit en het systeem monitort.
Vorig jaar juni FSD gekocht voor €6.400. Op dit moment kost EAP in de configurator €3.800 (neem aan dat dat nu ook de prijs is voor achteraf kopen?). Het FSD gedeelte kost mij ten opzichte van de huidige EAP prijs dan € 2.600. Voor die prijs heb ik ook gratis een HW3 retrofit gekregen. Ik ben nog steeds content met die aanschaf en voornemens de auto als particulier af te rijden.

Voor een goed beeld van de prijsstelling is het goed om de prijs te splitsen in een EAP deel en het extra daar boven op voor FSD. Sommige forumleden overwegen beslist geen FSD maar zijn wel van plan EAP te kopen en zien voor dat prijsdeel van € 3.800 geen (onoverkomelijk) bezwaar. De discussie gaat dan dus over het resterende bedrag...(wat in de toekomst bij verdere prijsverhogingen voor velen wellicht te hoog zal zijn)
 
Weet iemand of de nieuwe Model S/X andere sensoren/camera's heeft tbv FSD??

Als de FSD hardware hetzelfde zijn als de oude modellen, dan zal Tesla alsnog geloven in dit systeem en aantal sensoren.
De nieuwe Model S en X heeft net hetzelfde aantal camera's en sensoren als de vorige. Ik heb ook niks horen waaien over een nieuwe HW4. Het enige dat een stevige upgrade heeft gekregen is de MCU en een uit de kluiten gewassen warmtepomp met radiator. Ik lees geruchten dat er nog altijd 18650 cellen in zitten, maar dat de samenstelling nu vergelijkbaar met die van de 2170 zou zijn.
 
Weet iemand of de nieuwe Model S/X andere sensoren/camera's heeft tbv FSD??

Als de FSD hardware hetzelfde zijn als de oude modellen, dan zal Tesla alsnog geloven in dit systeem en aantal sensoren.
Musk heeft zelf gehint op de 1Q meeting hoe moeilijk het is om echte FSD te laten werken op de huidige hw 3.0. Klonk bijna als een noodkreet. Hw 3.0 gebruikt niet de nieuwste chip technologie en kan zeker een factor 4 beter en of sneller en of meer capaciteit.
Verder lijkt de semi al hw 3.2 te krijgen.
 

Attachments

  • 63FA6B6A-89B5-4540-B09D-C85BBAC550BB.jpeg
    63FA6B6A-89B5-4540-B09D-C85BBAC550BB.jpeg
    371.7 KB · Views: 41
Musk heeft zelf gehint op de 1Q meeting hoe moeilijk het is om echte FSD te laten werken op de huidige hw 3.0. Klonk bijna als een noodkreet. Hw 3.0 gebruikt niet de nieuwste chip technologie en kan zeker een factor 4 beter en of sneller en of meer capaciteit.
Verder lijkt de semi al hw 3.2 te krijgen.
Bij gebrek aan duidelijke eerlijke status updates van Tesla … raad ik ook maar wat gebaseerd op wat ik lees.
 

Scroll naar "WHAT DOES TESLA LOSE BY GIVING UP RADAR?" (op twee-derde). Daar zie je dingen als:
"It makes no sense whatsoever technologically - only a way of reducing cost of components," he said.

Het zou me niet verbazen dat vision-only ook te maken heeft met de maximale capaciteiten van de processor. Het combineren van radar en vision schijnt erg lastig te zijn, wat ik vertaal naar dat het erg veel resources kost om goed te doen. Die spookrem-acties zouden komen door "mixed signals" en het lukt ze dus blijkbaar niet om die "false positives" uit te filteren. Als techneut snap ik dit dus echt niet, omdat een radar bij slecht weer zo ontzettend veel oplevert.

Wat me vooral verbaast is dat Musk altijd anti-Lidar was, maar ik heb hem niet echt anti-radar gehoord.