Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Gaat Tesla de CCS standaard ondersteunen?

Gaat Tesla de CCS standaard ondersteunen?

  • Ja

    Votes: 36 78.3%
  • Ja, want ...

    Votes: 5 10.9%
  • Nee

    Votes: 5 10.9%

  • Total voters
    46
This site may earn commission on affiliate links.
Volgens Fastned zouden de Tesla’s met de nieuwe adapter tot 120kW op CCS kunnen laden.

En de adapter wordt ongeveer net zo duur als de Chademo adapter nu. En iets kleiner.
Wow, dat is pittig! Dan zou er zo'n 300A doorheen moeten gaan. Dat is ruim 2x zoveel als de huidige CHAdeMO. Die is gecapt op 125A dacht ik (in de praktijk halen 50kW DC stations ongeveer 115-120A).

Ik hoop voor de S/X eigenaren dat deze inschatting klopt, maar gezien de kabeldikte van de huidige CHAdeMO adapter, zou mij niets verbazen wanneer de CCS adapter ergens tussen de 125 en 200A zijn max bereikt (50kW - 80kW).

Of zou die 120kW gebaseerd zijn op 800V? Weet je wat meer van de onderliggende gegevens van hun inschatting?

Dat zou opzich voor IONITY een goede motivatie kunnen zijn. Zou Tesla dan ook andere merken toe gaan staan om te laden bij SuCs? Zou opzich leuk zijn qua inkomsten voor Tesla, wellicht minder fraai qua drukte

Nadat Tesla de SuCs heeft geretrofit en voorzien van een extra CCS kabel, is het technisch mogelijk dat een andere CCS auto daar komt te laden. Echter zal de fabrikant van die auto eerst met Tesla overeen moeten komen onder welke voorwaarden de auto op het SuC netwerk mag laden (tarief, betaalmogelijkheid, etc).
 
Ja, dat weet ik, maar dan moet je met alle deelnemers nog wel lobbyen om de specificaties aan te passen om adapters toe te staan. En ik kan mij voorstellen dat behalve Tesla er eigenlijk niemand is die daar behoefte aan had, omdat Tesla de enige is met een eigen aansluiting.
Ik vermoed eerder dat iedereen er belang bij heeft dat Tesla's bij ionity komen laden.
Dit is met name gunstig voor het ionity netwerk. De inkoopkosten van elektriciteit zijn rond de 7 cent, de verkoopprijs in Duitsland ligt bij een laadpunt al snel op 60 cent. Bij een beetje charge beurt wordt 40kWh geladen, lees €20 marge.
Tesla heeft in Europa een groot deel van de rijdende elektriciteit opslag capaciteit. Het gros van de huidige ev's en hybride's heeft kleine packs. Van de packs die meer dan 50kW kunnen laden is vermoedelijk meer dan 90% Tesla. Totdat het aantal EV's in Europa op een acceptabel niveau is zullen de kosten van het inonity net werk toch voornamelijk uit ladende Tesla's gedekt moeten worden.

Meerdere mensen vermoeden dit wel. Dat Tesla zo ook tegen Ionity heeft kunnen zeggen: Onze auto's komen bij jullie laden!
Dit is een gift. Als honderduizenden Tesla's enkele keren per jaar bij ionity laden is de orde van grote tientallen miljoenen.
 
Zal me dan niet verbazen als de volgende stap is dat bv Ionity de Suc’s van Tesla opkoopt, infra ligt er, ander symbool en klaar (Tesla behoud bv een deel van de marge)

Dat zie ik eigenlijk nog niet gebeuren. Het business model is compleet tegenovergesteld.

- IONITY is een aparte entiteit met als doel het exploiteren van laadpalen. Daar moet winst op gemaakt worden, het liefst veel. Keuze zal daarom vooral zijn locaties die druk worden bezocht.
- Superchargers voor Tesla is meer een middel om die auto's te verkopen dan een inkomstenbron. Dit zie je bv. aan de 20 cent van Tesla versus bv. de 60 cent van bijvoorbeeld Fastned (Definitieve IONITY tarieven zijn niet bekendgemaakt).

Ik zie daarom IONITY bijvoorbeeld nog geen laadstation plaatsen ergens in Tsjechie bijvoorbeeld, waar Tesla wel 2 SuCs heeft die waarschijnlijk alleen door West-Europese Tesla rijders wordt gebruikt. Voor Tesla is dat nodig om road-trips mogelijk te kunnen maken waar ze mee adverteren, maar voor IONITY is dat een verliesleidende locatie

Ik zie daar dus nog wel wat wrijving ontstaan.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Prijzen bij Ionity zijn momenteel per sessie...ongeacht aantak kWhs:

To demonstrate just how serious we are about the freedom to drive, for the rest of 2018 all you need to know is the number 8. Whether it's in Euro, Swiss Francs, or British Pounds, each and every EV charge will be priced at a transparent set-rate of €8, or £8, or 8CHF per session. In Scandinavia the session fee will be 80 NOK / SEK / DKK. Easy and transparent – so you can get on the road today.

Daar is met € 0.21 /kWh bij een SuC ongeveer 38kWh voor te laden. Dit is alleen voor 2018, dus even afwachten wat de tarieven gaan doen de komende tijd. Ionity is vooral handig voor de 10->70/80% sessies en voorlopig kost baar voor een "splash and dash".
 
Jongens, help mij eens even.

Wat is er gebeurd? Tesla heeft de EU uitvoering van de Model 3 voorzien van een toekomstbestendige laadconnector, CCS. Uit plausibele, technische overwegingen worden de SuC stations hierop aangepast, door ook die van een aanvullende CCS connector te voorzien.

Waarom verandert dit ook maar iets aan het business model van Tesla SuperChargers, Ionity of FastNed? Ze opereren op dezelfde markt, dat is al. De technologische barrieres staan namelijk los van de commerciele c.q. strategische.
 
Dat zie ik eigenlijk nog niet gebeuren. Het business model is compleet tegenovergesteld.

- IONITY is een aparte entiteit met als doel het exploiteren van laadpalen. Daar moet winst op gemaakt worden, het liefst veel. Keuze zal daarom vooral zijn locaties die druk worden bezocht.
- Superchargers voor Tesla is meer een middel om die auto's te verkopen dan een inkomstenbron. Dit zie je bv. aan de 20 cent van Tesla versus bv. de 60 cent van bijvoorbeeld Fastned (Definitieve IONITY tarieven zijn niet bekendgemaakt).

Ik zie daarom IONITY bijvoorbeeld nog geen laadstation plaatsen ergens in Tsjechie bijvoorbeeld, waar Tesla wel 2 SuCs heeft die waarschijnlijk alleen door West-Europese Tesla rijders wordt gebruikt. Voor Tesla is dat nodig om road-trips mogelijk te kunnen maken waar ze mee adverteren, maar voor IONITY is dat een verliesleidende locatie

Ik zie daar dus nog wel wat wrijving ontstaan.
Overigens denk ik dat op termijn (hopelijk wel Elon time) ook de prijs bij Tesla zich naar marktconforme prijzen zal bewegen.
Het was eerst gratis en nu 20 ct, de verleiding zal groot worden om ook dit in te wisselen voor een hogere opbrengst
 
Weet iemand de reden waarom Tesla een retrofit gaat doen bij de Superchargers?
Het bovenste deel van de CCS connector is toch eigenlijk al type 2? En de standaard Model S/X connector is ook hybride voor AC en DC laden.
Lengte van de pennen is geloof ik bepalend.
Ik zie nog niet waarom ze dat niet met de CCS connector zouden kunnen doen, hybride maken.
Misschien is het verboden in de CCS spec, maar zo lijkt het wel een veel duurdere oplossing en uiteindelijk voor de eindgebruiker ook weer iets verwarrend er doordat je moet nadenken welke stekker je pakt
 
Weet iemand de reden waarom Tesla een retrofit gaat doen bij de Superchargers?
Het bovenste deel van de CCS connector is toch eigenlijk al type 2? En de standaard Model S/X connector is ook hybride voor AC en DC laden.
Lengte van de pennen is geloof ik bepalend.
Ik zie nog niet waarom ze dat niet met de CCS connector zouden kunnen doen, hybride maken.
Misschien is het verboden in de CCS spec, maar zo lijkt het wel een veel duurdere oplossing en uiteindelijk voor de eindgebruiker ook weer iets verwarrend er doordat je moet nadenken welke stekker je pakt
De Model 3 heeft een CSS aansluiting. Alle bestaande modellen niet. Wil je alle Tesla's laden dan zijn er twee verschillende stekkers nodig.
 
Weet iemand de reden waarom Tesla een retrofit gaat doen bij de Superchargers?
Het bovenste deel van de CCS connector is toch eigenlijk al type 2? En de standaard Model S/X connector is ook hybride voor AC en DC laden.
Lengte van de pennen is geloof ik bepalend.
Ik zie nog niet waarom ze dat niet met de CCS connector zouden kunnen doen, hybride maken.
Misschien is het verboden in de CCS spec, maar zo lijkt het wel een veel duurdere oplossing en uiteindelijk voor de eindgebruiker ook weer iets verwarrend er doordat je moet nadenken welke stekker je pakt
Er worden veel meer Model 3 auto’s gemaakt dan SuC stalls. Daarom is het simpeler om de stalls aan te passen dan de Type 2 aansluiting op elke Model 3.
Sowieso gaan S en X binnenkort ook over op CCS.
 
  • Like
Reactions: pvandamcom
Ik ging er een beetje vanuit dat ze misschien wel de extra mile zouden gaan om van de standaard CSS connector op de Model 3 ook een hybride te maken zodat de gewone type 2 SuC connector er ook in kan voor DC laden.
Maar dat is blijkbaar toch ingewikkelder dan een "paar" (inderdaad in vergelijking met een groter aantal Model 3's) extra kabels ophangen.

De Model 3 heeft een CSS aansluiting. Alle bestaande modellen niet. Wil je alle Tesla's laden dan zijn er twee verschillende stekkers nodig.
 
Ik ging er een beetje vanuit dat ze misschien wel de extra mile zouden gaan om van de standaard CSS connector op de Model 3 ook een hybride te maken zodat de gewone type 2 SuC connector er ook in kan voor DC laden.
Maar dat is blijkbaar toch ingewikkelder dan een "paar" (inderdaad in vergelijking met een groter aantal Model 3's) extra kabels ophangen.
Ik denk dat het CSS protocol geen gebruik toestaat van een deel van de aansluiting. In principe past de stekker van de Supercharger in de bovenste pennen van de CSS aansluiting van de Model 3.
 
Precies, dat was ook mijn speculatie in mijn eerdere post, kan ik me wel voorstellen, maar wordt nergens bevestigd of besproken.
Het bovenste deel is inderdaad volledig compatible vwb pen layout. Ik heb altijd begrepen dat de Tesla proprietary implementatie iets deed met de lengte van de pennen.
Anyway, maakt allemaal niet uit, met CCS krijgen we enorm veel meer oplaadmogelijkheden en dat is heel gaaf.
Een Chademo adapter heb ik eigenlijk nooit overwogen, ook omdat ze toch wel regelmatig worden voorzien, maar de CCS adapter ga ik zeker aanschaffen.
Ik denk dat het CSS protocol geen gebruik toestaat van een deel van de aansluiting. In principe past de stekker van de Supercharger in de bovenste pennen van de CSS aansluiting van de Model 3.
 
  • Like
Reactions: Wim S.
Misschien is het verboden in de CCS spec, maar zo lijkt het wel een veel duurdere oplossing en uiteindelijk voor de eindgebruiker ook weer iets verwarrend er doordat je moet nadenken welke stekker je pakt

Volgens Fastned kan je aan de huidige SuCs niet laden met de model 3, dat lijkt me sterk, je kan toch een type 2 stekker ook in een CSS poort steken?

Zijn mijn uitleg in het Model 3 draadje. Het is juist goedkoper voor Tesla om dit nu te doen.
 
Ziet er echt super mooi uit zo:rolleyes:. Schijnbaar op het ElaadNL / CCS evenement.

u28fvgfjlky11.jpg
 
  • Informative
Reactions: widodh