Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Gekleurde (gele) rand om scherm

This site may earn commission on affiliate links.
DB4AB0E6-B114-443E-B57B-EEE572676B5B.jpeg
6D1F24EB-FD12-4E84-A9A0-4DEF879C16B8.jpeg
Sinds kort heb ik een gekleurde rand op het scherm (touchscreen). Foto is bijgevoegd. Iemand die weet wat het is? Hoort het of is het een defect? Ik merk ook dat het touch screen minder gevoelig is. Als ik de app aanraak het internet, dan reageert hij niet direct, moet een paar keer aanraken voordat het reageert. Bellen, agenda en muziek reageren direct. Maar web niet. Heeft het een met het ander te maken? Of moet er een nieuw touch screen erin?
Bedankt alvast voor jullie feedback.
 
Niet om heel vervelend te doen, maar @pvh maakt m.i. wel een terecht punt. Dit issue is al talloze keren besproken en kon gemakkelijk via de search functie gevonden worden. Typ maar eens "gele randen" in, en je zult zien dat je niet de enige bent met het probleem.
 
Ik heb de gele rand ook op het scherm en ik kreeg van tesla onderstaande reactie. Wat ik mij afvraag: is het feit dat een euvel primair een cosmetische consequentie heeft een reden om niet er garantie op te geven? Immers bij toegepast hebben van lak dat zou afbladderen, zou je toch ook verwachten dat ze het helemaal herstellen.
Wie heeft een juridische blik hierop?

Reactie tesla;
Beste klant,

Wij contacteren u met betrekking tot de gele gloed om de randen van uw scherm. Er is gebleken dat dit fenomeen geen invloed heeft op de functionele prestaties van het scherm; het betreft enkel een cosmetisch defect. De permanente oplossing van dit probleem, het vervangen van het scherm door een nieuw model, wordt derhalve niet vergoed onder de garantie en kan worden uitgevoerd tegen een betaling van €1360.35.

Hoewel Tesla zich op het standpunt stelt dat de verkleuring een cosmetisch issue is, het de bediening en werking van uw touchscreen niet negatief beinvloed, en daarmee niet onder de garantieverplichting valt, kunnen we de gele gloed in het scherm wel verwijderen of minimaal sterk verminderen door middel van een behandeling met UV licht. Hiervoor krijgen wij binnen afzienbare tijd een speciaal gereedschap geleverd. Dergelijke behandeling willen we, met uw akkoord, als one-time-courtesy kosteloos voor u uitvoeren. We vernemen graag u reactie. Mvg. Tesla team
 
Kijk, @pvh, aan zo'n antwoord heb ik nou iets!
Ik heb de link erbij geplaatst waar het uitvoerig besproken is en de discussie nog steeds loopt, lijkt mij dat je daar wat aan hebt toch.

Niet zozeer naar jouw als persoon maar er loopt ook een discussie naar het openen van een nieuw topic terwijl deze al bestaat of al in een soort van algemeen topic aangaande soortgelijke onderwerpen aan bod komt. Minus de discussie vaak over het zoeken hiernaar middels de zoekfunctie, gaat het echter in jouw geval ook nog eens over een topic welke in een van de meest gebruikte draadjes iedere dag aan bod komt en dus ook opende frontpage van het Nederlandstalige deel staat. Ik kan mij dan niet aan het idee onttrekken dat je geheel geen moeite hebt genomen om dit forum te lezen alvorens je dit nieuwe draadje startte. Je zult zien dat er zeer veel behulpzame mensen zijn hier waar ik mij ook toe reken en ik hoop oprecht dat jouw probleem met je scherm opgelost zal worden maar bespreek dit aub on het draadje waar het al vol mee staat dan blijft het overzichtelijk en heeft iedereen er wat aan i.p.v. een draadje wat op zichzelf naar de achtergrond zal verdwijnen en mogelijk hiermee ook relevante info.
 
Nog steeds discussie over nieuwe draadjes starten? Dit draadje toont toch aan dat er 0% moeite wordt genomen... die gele randen is zowat de laatste tijd het hotste topic hier en iemand presteert het gewoon om te vragen of iemand er ook problemen mee heeft?
Janken over tekortkomingen

Denk je nou echt dat iemand die hier (relatief) nieuw is echt 250 pagina's aan gejank gaat doorlezen? En de zoektfunctie is ook niet altijd een uitkomst. Dus als je dan alles weet, geef dan gewoon even antwoord.
 
Last edited:
View attachment 437620 View attachment 437621 Sinds kort heb ik een gekleurde rand op het scherm (touchscreen). Foto is bijgevoegd. Iemand die weet wat het is? Hoort het of is het een defect? Ik merk ook dat het touch screen minder gevoelig is. Als ik de app aanraak het internet, dan reageert hij niet direct, moet een paar keer aanraken voordat het reageert. Bellen, agenda en muziek reageren direct. Maar web niet. Heeft het een met het ander te maken? Of moet er een nieuw touch screen erin?
Bedankt alvast voor jullie feedback.
Kijk eens goed naar het cockpit scherm. Wedden dat je daar ook de gele rand hebt? Is goed zichtbaar met invallend zonlicht aan de bovenzijde. Heeft dus niets te maken met touchscreen.
 
Okay. Het klopt wel dat de zoekterm gele rand treffers oproept. Maar mij lijkt de rand eerder oranje, en de zoekterm oranje rand op scherm geeft geen treffers. Ook relatief neutrale omschrijving “gekleurde rand” leverde niks op.

Dat even terzijde... Ik heb wat reacties doorgelezen over de gele rand en ik begrijp dat velen het ook hebben. Zal zelf bij Tesla naar die UV behandeling vragen.

Misschien rare maar niettemin interessante vraag..... : zijn er Tesla rijders die GEEN gele rand op hun scherm hebben. Ben benieuwd of worldwide Tesla rijders getroffen zijn hierdoor ? Zijn het alleen Nederlandse Tesla of Europese ? Zijn specifieke modellen hiermee behept ; alleen de X of ook S en 3 ? Zijn modellen vanaf een bepaald jaar die daar last van hebben ; bijv vanaf 2018 of oudere modellen ?

Nu we weten dat het probleem vaker voorkomt zouden we deze thread misschien moeten hernoemen in “wie heeft er last van en welke Tesla rijdt men”. Zo heb ik een X uit 2018. Of moet ik hiervoor een poll aanmaken?
 
Goeie vraag. Naar het schijnt hebben de eerdere bouwjaren, ik meen tot (/en met) 2016, geen last van gele randen op het grote scherm.

Op Amerikaanse fora heb ik ook gelezen dat ze in de VS dit probleem met een UV-verdwijntruc verhelpen. Het schijnt wel te helpen. Weet alleen niet of het een permanente fix is als ik lees dat het bij de eerste keer kosteloos zal worden uitgevoerd.
 
Mijn eind 2014 MS heeft nergens last van.
Het is onzin dat Tesla maar met droge ogen kan beweren dat het "puur cosmetisch" en dat je daarom maar zelf €1360,- moet betalen om het probleem op te lossen.
Er staat nergens in de garantievoorwaarden dat cosmetisch zaken niet onder de garantie vallen. Zeker op een beeldscherm is het cosmetische aspect enorme belangrijk!
Ik hoop dat er mensen zijn die eens wat vaker Tesla naar de rechtbank durven te slepen.
Mijn oproep; heb je een gele rand om het scherm, verenig je, neem een advocaat (wellicht hier aanwezig) in de arm, gooi allemaal een paar tientjes in een pot en maak er een proefproces van.
 
Niemand gaat de algemene draadjes allemaal volgen...

Ik ben hier al enige tijd met genoeg kennis maar heb geen zin in de chit chat in een of ander algemeen zeur draadje volgen., het openen van een nieuw draadje is juist goed om het onderwerp 'gele rand op het scherm' te discussiëren.

Beetje erg kort dor de bocht weer, en "geen zin" is waar het in feite om gaat. Het gaat hier om een prominent draadje waar dit onderwerp uitvoerig aan bod komt. Als er dan mensen om hulp vragen, waar dit forum met name voor bedoeld is, dan zou het ook fijn zijn dat op zijn minst het lijkt of iemand de moeite heeft genomen om alvorens een vraag te posten 1 minuut de tijd zou nemen om de relevante draadjes op de frontpage kort te bekijken.

Waar ik het geheel mee eens ben is dat dit onderwerp best een eigen draadje verdient, maar zorg dan dat je een samenvatting plaatst over het onderwerp wat er al besproken is en maak dat de eerste posting.
 
Mijn eind 2014 MS heeft nergens last van.
Het is onzin dat Tesla maar met droge ogen kan beweren dat het "puur cosmetisch" en dat je daarom maar zelf €1360,- moet betalen om het probleem op te lossen.
Er staat nergens in de garantievoorwaarden dat cosmetisch zaken niet onder de garantie vallen. Zeker op een beeldscherm is het cosmetische aspect enorme belangrijk!
Ik hoop dat er mensen zijn die eens wat vaker Tesla naar de rechtbank durven te slepen.
Mijn oproep; heb je een gele rand om het scherm, verenig je, neem een advocaat (wellicht hier aanwezig) in de arm, gooi allemaal een paar tientjes in een pot en maak er een proefproces van.
Hoewel Tesla het wat onhandig verwoord zeggen ze het toch op te lossen
 
Hoewel Tesla het wat onhandig verwoord zeggen ze het toch op te lossen

Precies, en dat is dus gelijk waarom ze in hun recht staan. Ze beloven het dus op te lossen met een UV-apparaat, dat is geheel volgens de regelgeving, want nergens wordt expliciet gesteld dat je recht hebt op een vervangend scherm. Je hebt recht op een goed product, en hoe ze dat repareren staat niet ter discussie.

Wel is het dan uiteraard zo dat die UV-behandeling zoden aan de dijk zet en ook daadwerkelijk de permanente fix voor dit probleem moet zijn. Mocht blijken dat dit issue wederom terugkeert na een paar maanden, dan hebben ze wel degelijk een probleem en zou je eerder iets kunnen forceren in de vorm van een screen replacement, maar correct me if I'm wrong (IANAL): dit kan pas als ze verschillende pogingen hebben gedaan om het probleem op te lossen, ze moeten namelijk wel de kans krijgen om het buiten de meest rigoreuze en duurste optie om op te kunnen lossen.
 
  • Like
Reactions: gelden and pvh
Mijn eind 2014 MS heeft nergens last van.
Het is onzin dat Tesla maar met droge ogen kan beweren dat het "puur cosmetisch" en dat je daarom maar zelf €1360,- moet betalen om het probleem op te lossen.
Er staat nergens in de garantievoorwaarden dat cosmetisch zaken niet onder de garantie vallen. Zeker op een beeldscherm is het cosmetische aspect enorme belangrijk!
Ik hoop dat er mensen zijn die eens wat vaker Tesla naar de rechtbank durven te slepen.
Mijn oproep; heb je een gele rand om het scherm, verenig je, neem een advocaat (wellicht hier aanwezig) in de arm, gooi allemaal een paar tientjes in een pot en maak er een proefproces van.
Zijn ze in Amerika al mee bezig en iemand heeft het voor elkaar gekregen om Tesla het kosteloos te laten vervangen, hierna is het hek van de dam en kunnen wij Amerika als voorbeeld gebruiken.
 
  • Like
Reactions: Superendo
Ben er mee eens dat we erg makkelijk als Tesla eigenaren omgaan met dit probleem. Je hoort op dit forum geluiden, ach een geel randje.
Nu is het antwoord weel heel kort door de bocht:

"Hoewel Tesla zich op het standpunt stelt dat de verkleuring een cosmetisch issue is, het de bediening en werking van uw touchscreen niet negatief beinvloed, en daarmee niet onder de garantieverplichting valt, kunnen we de gele gloed in het scherm wel verwijderen of minimaal sterk verminderen door middel van een behandeling met UV licht. Hiervoor krijgen wij binnen afzienbare tijd een speciaal gereedschap geleverd. Dergelijke behandeling willen we, met uw akkoord, als one-time-courtesy kosteloos voor u uitvoeren."

De woord keuze cosmetisch issue, en niet onder gerantieverplichting, en one-time-courtesy is niet correct.

De mail die ik heb ontvangen was voor mij acceptabel:
"Bedankt voor uw email,
Tesla is inderdaad bekend met de gele randen en inmiddels is er speciaal gereedschap wat het scherm repareert waardoor het niet vervangen hoeft te worden.

De eerste auto’s worden op dit moment behandeld in Amerika en het ziet er naar uit dat we het gereedschap het laatste kwartaal van dit jaar mogen ontvangen in Nederland maar dit is nog niet zeker.

Uw auto is aangemeld voor de reparatie dus u hoeft zich geen zorgen te maken over kosten. Mocht u het scherm voor de fix vervangen hebben klopt het inderdaad dat dit niet onder garantie valt omdat het op dat moment een aanvraag vanuit de klant wordt in plaats van een garantie oplossing.

Hopende u zo voldoende te hebben geïnformeerd,"

In mijn e-mail hebben ze het over een FIX dus een oplossing hoe en wat maakt mij niet uit. Het vervangen van het scherm voor de fix is onder eigen kosten. En dat begrijp ik volkomen.

En wacht nu geduldig op de fix, de gele randen worden overigens wel steeds groter en beter zichtbaar.
 
Garantie kan een reparatie betekenen en hoeft niet direct vervanging te betekenen.
Je zult ze dus eerst in de gelegenheid moeten stellen om met het UV aan de gang te gaan.
Wel kan je eisen dat dit binnen een redelijke termijn moet gebeuren en dat je een loaner wil tijdens deze fix.

Wat redelijk is, is altijd open voor discussie. Maar als ze het niet binnen 2-3 maanden hebben gefixed mag je vervanging eisen.
Ook zou ik scherp zijn op restklachten na een fix met UV-licht.