Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Gemiddeld verbruik Tesla Model S

This site may earn commission on affiliate links.
MS90D juni 2016 80200km 19"
206 wh/km gemiddeld.
winter : ca. 230 wh/km
zomer: ca. 180 wh/km

Hoeveel km rij je enkele reis?

De MS90D van mij rijdt enkele reis 75km. Na circa 50km is de batterij warm(er) en duikt het verbruik onder de 190Wh/km Daarvoor begin ik met meer dan 270 Wh/km met 120 km/u op de snelweg. Nadeel van "maar" 75km is dat de batterij net warm is, en dan kan ik alweer parkeren. Zolang ik nog 1 fase (3.7 kW) moet laden heb ik in de ochtend nog geen warme batterij. Nog steeds aan het wachten op de Tesla Wall Connector:(.
 
Hoeveel km rij je enkele reis?

De MS90D van mij rijdt enkele reis 75km. Na circa 50km is de batterij warm(er) en duikt het verbruik onder de 190Wh/km Daarvoor begin ik met meer dan 270 Wh/km met 120 km/u op de snelweg. Nadeel van "maar" 75km is dat de batterij net warm is, en dan kan ik alweer parkeren. Zolang ik nog 1 fase (3.7 kW) moet laden heb ik in de ochtend nog geen warme batterij. Nog steeds aan het wachten op de Tesla Wall Connector:(.
ik rijd in de week dagelijks 4x20 km ( work-home). Wekelijks 4x80 km (klant) Maandelijks 2x300 km (ardennen) en jaarlijks 4x1200 km (zuid-F.)
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Een vriend en ik vergelijken ons maandelijks verbruik en sinds mijn trips naar Noorwegen heb ik er lol in om het verbruik te minimaliseren (zonder in te boeten op comfort). Ik rij relatief veel korte stukjes dus ik zorg dan voor een goed voorverwarmde auto. De combi van stuur- en stoelverwarming zorgt ervoor dat ik meestal (daarna) de ruimteverwarming niet nodig heb. Dat zorgt ervoor dat ik in onze onderlinge competitie qua maandverbruik aan kop sta:) Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe het jullie vergaat? Wat is jullie gemiddeld verbruik? Misschien leuk om eens wat maanden te vergelijken? Stand overall is nu 198 w/km. Maand januari staat nu op 175 maar die zal nog wel wat oplopen. December sloot ik af op 194 w/km...
Ik denk dat wanneer je het voorverwarmen meeneemt in je berekening, je een minder rooskleurig plaatje gaat zien.
Gewoon de stand van je MID-gecertificeerde metertje aflezen en het verschil delen door de gereden kilometers...
 
Ik denk dat wanneer je het voorverwarmen meeneemt in je berekening, je een minder rooskleurig plaatje gaat zien.
Gewoon de stand van je MID-gecertificeerde metertje aflezen en het verschil delen door de gereden kilometers...
Ja, dat snap ik, het gaat natuurlijk alleen maar om de competitie:)
Maar ik merk wel dat sinds we het actief zijn gaan vergelijken dat ik veel meer anticiperend ben gaan rijden en, los van voorverwarmen, verder kom op de binnengehaalde watt's..
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Ik denk dat wanneer je het voorverwarmen meeneemt in je berekening, je een minder rooskleurig plaatje gaat zien. Gewoon de stand van je MID-gecertificeerde metertje aflezen en het verschil delen door de gereden kilometers...

Woensdag 9 januari 2019: voor wegrijden ca. 15 min. voorverwarmen naar 20 graden interieur incl. voorstoelen op stand 2. Batterij werd niet voorverwarmd, was klaarblijkelijk nog warm genoeg van het laden einde nacht. 2x 11 en 2x 15 = totaal 52 km. gereden. 50% stadsverkeer, 50% 80 km. wegen. Buitentemperatuur ca. 8 graden. Rijstijl volgens mijn lieve wederhelft op OPA-stand. Verbruik volgens display 14,3 kWh = 273 Wh/km.

Afgelopen nacht volgens MID-meter 17,2 kWh geladen : 52 km. = 331 Wh/km. RemoteS-app gaf aan 15,7 kWh geladen. Die ca. 9% verschil is het laadverlies, toch?

Donderdag 10 januari 2019: voor wegrijden ca. 15 min. voorverwarmen naar max. heat = 28 graden interieur incl. voorstoelen op stand 2. Batterij werd niet voorverwarmd, was klaarblijkelijk nog warm genoeg van het laden einde nacht. Enkele reis naar bestemming ca. 12 km. met verwarming uitgeschakeld. Dit ging prima. Verbruik volgens display 201 Wh/km. Goed voorverwarmen, korte afstand en zonder verwarming scheelt dus echt een slok op een borrel!

PS: ik rij nog op mijn zomerset: 20 inch staggered 245 voor / 285 achter. Dit weekend over naar winterset en het weekend daarop naar de sneeuw. Precies op tijd ...
 
Woensdag 9 januari 2019: voor wegrijden ca. 15 min. voorverwarmen naar 20 graden interieur incl. voorstoelen op stand 2. Batterij werd niet voorverwarmd, was klaarblijkelijk nog warm genoeg van het laden einde nacht. 2x 11 en 2x 15 = totaal 52 km. gereden. 50% stadsverkeer, 50% 80 km. wegen. Buitentemperatuur ca. 8 graden. Rijstijl volgens mijn lieve wederhelft op OPA-stand. Verbruik volgens display 14,3 kWh = 273 Wh/km.

Afgelopen nacht volgens MID-meter 17,2 kWh geladen : 52 km. = 331 Wh/km. RemoteS-app gaf aan 15,7 kWh geladen. Die ca. 9% verschil is het laadverlies, toch?

Donderdag 10 januari 2019: voor wegrijden ca. 15 min. voorverwarmen naar max. heat = 28 graden interieur incl. voorstoelen op stand 2. Batterij werd niet voorverwarmd, was klaarblijkelijk nog warm genoeg van het laden einde nacht. Enkele reis naar bestemming ca. 12 km. met verwarming uitgeschakeld. Dit ging prima. Verbruik volgens display 201 Wh/km. Goed voorverwarmen, korte afstand en zonder verwarming scheelt dus echt een slok op een borrel!
Ja, die 9% is inderdaad het laadverlies. 10% moet je ongeveer mee rekenen. Ligt er nog wel aan hoe snel je laad. Hoe dichter je tegen de max van de interne lader aan zit, hoe hoger het rendement.

Verwarming is op dit moment inderdaad de grootste slurper. Die is niet gekoppeld aan afstand, maar aan tijd.

Het is inderdaad wel het beste om te kijken naar de kWh's uit de muur. Zo zie je dus, je rijd nu 3 km op 1kWh.
 
  • Informative
Reactions: Jkr85
Batterij werd niet voorverwarmd, was klaarblijkelijk nog warm genoeg van het laden einde nacht.

Volgens je footnote heb je een S90D. Hoe zie je dat de batterij wordt voorverwarmd? De temperatuur van het pack is enkel op performance models inzichtelijk nadien je ludicrous heb geactiveerd.

Op die korte ritjes trouwens moet je met Range Mode : On rijden.

Ik heb sinds een week m'n wintersloffen met 19" eronder en dat scheelt wel in het verbruik vergeleken met mijn 21" zomerbanden. Met 19" is echt heel veel zuiniger.
 
Ja, die 9% is inderdaad het laadverlies. 10% moet je ongeveer mee rekenen. Ligt er nog wel aan hoe snel je laad. Hoe dichter je tegen de max van de interne lader aan zit, hoe hoger het rendement.
... .
Interessant! Hoe werkt dat? Dus een 22kW lader die mij 11kW geeft is minder effectief dan een 11 kW lader?

Edit: ik moet beter lezen..;). je bedoelt dat als ik met mijn interne 22kW lader (is de duolader fus in feite 2x 11kW) maar 11kW laad, ik percentueel meer verlies afreken dan als ik 22kW binnenhaal?
 
Interessant! Hoe werkt dat? Dus een 22kW lader die mij 11kW geeft is minder effectief dan een 11 kW lader?

Edit: ik moet beter lezen..;). je bedoelt dat als ik met mijn interne 22kW lader (is de duolader fus in feite 2x 11kW) maar 11kW laad, ik percentueel meer verlies afreken dan als ik 22kW binnenhaal?
Nou, de duolader uit de oude S is wat anders. Daar schakelt de 2e lader pas bij >16A. Dus je moet die met 16A of met 32A laden.

Bij 20A is een dergelijke auto iets minder efficient met laden.

Bij de nieuwe S kan je met 16A (11kW) of 24A (17kW) laden afhankelijk van het model. Probeer daar altijd zo dicht mogelijk tegenaan te zitten.

Laden met 1-fase 10A bijvoorbeeld is een doodsteek als het gaat om efficiëntie.
 
Volgens je footnote heb je een S90D. Hoe zie je dat de batterij wordt voorverwarmd? De temperatuur van het pack is enkel op performance models inzichtelijk nadien je ludicrous heb geactiveerd.
Op die korte ritjes trouwens moet je met Range Mode : On rijden. Ik heb sinds een week m'n wintersloffen met 19" eronder en dat scheelt wel in het verbruik vergeleken met mijn 21" zomerbanden. Met 19" is echt heel veel zuiniger.
Batterij voorverwarming: Zichtbaar in de (Tesla)app middels een symbooltje in Climate. Of in de RemoteS-app via Net Power die dan richting 12kW gaat. Bij alleen interieur verwarmen is Net Power ongeveer 6kW.

Range mode: Ga ik proberen!
 
Hoe dichter je tegen de max van de interne lader aan zit, hoe hoger het rendement.

Wat is de achterliggende gedachte daarvan dan? Ik kan daar niet echt bij. Hogere vermogens ergens doorheen pompen betekent per definitie meer warmte. Ook is dit duidelijk merkbaar aan de batterij, die zal met ~3 kW niet warm worden (beperkte regen blijft, ook na laden). Wanneer je met bv. 16 kW gaat laden heb je direct volle regen beschikbaar (accu is dus warm).

De onboard lader zal ook warmer worden bij hogere vermogens.

Komt nog bij dat in de zomer het laden op hoge vermogens er voor zorgt dat de koeling aanslaat, wat ook extra energie kost.

Warmte is verlies, dus waarom zou hogere vermogens efficienter zijn?
 
244 Wh/km in mijn P100D (van juni tot half januari, dus redelijk representatief voor het hele jaar). In mijn 90D was dat 134 Wh/km en in de P85 was dat 130 Wh/km. Ze stonden/staan allemaal op 21 inch. Ik ben in de loop van de tijd wel wat meer gaan doorrijden; rijd nu op de snelweg chronisch 10 km boven de maximum snelheid. Bij elk stoplicht ben ik snel weg.
 
Wat is de achterliggende gedachte daarvan dan? Ik kan daar niet echt bij. Hogere vermogens ergens doorheen pompen betekent per definitie meer warmte. Ook is dit duidelijk merkbaar aan de batterij, die zal met ~3 kW niet warm worden (beperkte regen blijft, ook na laden). Wanneer je met bv. 16 kW gaat laden heb je direct volle regen beschikbaar (accu is dus warm).

De onboard lader zal ook warmer worden bij hogere vermogens.

Komt nog bij dat in de zomer het laden op hoge vermogens er voor zorgt dat de koeling aanslaat, wat ook extra energie kost.

Warmte is verlies, dus waarom zou hogere vermogens efficienter zijn?
Omvormers hebben een hoger rendement naar mate je dichter bij hun maximale vermogen zit. De exacte theorie moet ik je schuldig blijven, maar meerdere tests wijzen dit ook uit.

Zelfde geld ook voor bijv PV omvormers. Die wil je zo dicht mogelijk hebben zitten op het vermogen van je panelen voor het hoogste rendement.

Gaat wat offtopic misschien, maar het bepaald wel de Wall-to-Wheel efficiency van je auto.
 
244 Wh/km in mijn P100D (van juni tot half januari, dus redelijk representatief voor het hele jaar). In mijn 90D was dat 134 Wh/km en in de P85 was dat 130 Wh/km. Ze stonden/staan allemaal op 21 inch. Ik ben in de loop van de tijd wel wat meer gaan doorrijden; rijd nu op de snelweg chronisch 10 km boven de maximum snelheid. Bij elk stoplicht ben ik snel weg.
Dus met de eerdere Tesla's kwam je bijna 2 maal zo ver per kWh? of moet het 234 en 230 Wh/km zijn?
 
Ik heb een vraag:
Vandaag weer eens tot bijna 100% geladen (85D) en kwam tot 406km. Dat is 10km minder dan vorig jaar.
Ik zette de routeplanner op een rit van 163km enkele reis en de planner gaf aan dat ik zou aankomen met 55%, maar voor de rondtrip gaf hij een aankomst op -2%....
dat leek mij overdreven pessimistisch. En maf.
Hoe dan ook: ik kwam terug met 8% (40km) in de accu en een verbruik van 196wu/km gemiddeld.
40km plus gereden 326 = 366 km bij 196wu/km. Ik had 40km meer verwacht.
Iemand een idee wat hier parten speelt?
 
Ik heb een vraag:
Vandaag weer eens tot bijna 100% geladen (85D) en kwam tot 406km. Dat is 10km minder dan vorig jaar.
Ik zette de routeplanner op een rit van 163km enkele reis en de planner gaf aan dat ik zou aankomen met 55%, maar voor de rondtrip gaf hij een aankomst op -2%....
dat leek mij overdreven pessimistisch. En maf.
Hoe dan ook: ik kwam terug met 8% (40km) in de accu en een verbruik van 196wu/km gemiddeld.
40km plus gereden 326 = 366 km bij 196wu/km. Ik had 40km meer verwacht.
Iemand een idee wat hier parten speelt?

366 km x 196 Wu/km = 71,7 kWh. De 85 heeft oorspronkelijk 77,5 kWh bruikbaar (van de ~81,5 kWh totale capaciteit). Je hebt dus zo’n 6 kWh (7%) degradatie. Wat hier ook speelt is dat de computer waarschijnlijk rekent met minder dan 196 Wu/km. Dat verklaart het verschil met opgegeven bereik bij 100%.

Het lijken mij geen gekke cijfers in ieder geval. Geen reden om je zorgen te maken. Eerste 5% degradatie gaat namelijk het snelst. Al na ~80k km (gemiddeld genomen).
 
  • Informative
  • Like
Reactions: Maurice1 and Jkr85
366 km x 196 Wu/km = 71,7 kWh. De 85 heeft oorspronkelijk 77,5 kWh bruikbaar (van de ~81,5 kWh totale capaciteit). Je hebt dus zo’n 6 kWh (7%) degradatie. Wat hier ook speelt is dat de computer waarschijnlijk rekent met minder dan 196 Wu/km. Dat verklaart het verschil met opgegeven bereik bij 100%.

Het lijken mij geen gekke cijfers in ieder geval. Geen reden om je zorgen te maken. Eerste 5% degradatie gaat namelijk het snelst. Al na ~80k km (gemiddeld genomen).

Eens, als je van zoveel degradatie uitgaat, naief als ik was vergat ik dat maar.
Maar: Als er 7% degradatie is, zou je verwachten dat de volstand dat reflecteert, vergeleken met de volstand bij aflevering, en dat was 420km meen ik. 14km minder geeft 3,3% degradatie aan (waarbij de accu nog bezig was met nadruppelen, 3,6kw) op het moment van afkoppelen.)

Dan moet ik nu dus antwoorden, op de immer gestelde vraag ‘hoe ver kan je rijden’: 366 km... klinkt lang niet zo stoer als de 400 :(