Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Gemiddeld verbruik Tesla Model S

This site may earn commission on affiliate links.
In de winter is mijn verbruik ook ongeveer 20% hoger (mede door de winterbanden). Dus 230-240 zou in de winter normaal moeten zijn. De verwarming is echt een killer voor het verbruik. Ik merk dat ook bij mijn model s dat korte stukjes erg veel energie kosten. Als ik 55 km woon-werk rij dan gaat het gemiddeld verbruik naar beneden. Dus die korte stukjes van jouw zijn denk ik ook niet erg energie voordelig.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Eens even nieuw leven in blazen dit topic.

Heb Tesla S LR.
Nu 1200 km gereden, 290 kWh en gem. 241 wh/km.
Woon werkverkeer is 10 km: 1 km van en naar "N-weg", paar stoplichten. die 10 km kost mij 20-22 km range.
Daarnaast een stuk of zes wat langere trajecten van zo'n 90 km gereden

Ik weet het is beetje koud en vochtig. En nee, ik scheur absoluut het teer niet van het plaveisel.
Maar vind range c.q. verbruik toch tegenvallen.
Is dit terecht of zijn bovenstaande getallen cfr. verwacht mag worden?

Als het koud is, zeg maar onder de 10 graden :confused:, dan is het verbruik van een Tesla significant hoger. Dat merk je zeker op de korte stukjes waar je batterij niet warm wordt. Ik maak dagelijks trips van meer dan 80 km (enkele reis). En merk dat zeker de eerste 40 tot 50 km het verbruik hoog is. Beginnende met de door jou al genoemde 290 Wh/km. Deze daalt gaandeweg, naar richting 150 Wh/km (Dan mag ik nog maar 100 km/h rijden :rolleyes:).
Zoals jouw auto rijdt is dus heel normaal. Wil je het gedrag van de auto veranderen dan moet je de auto in een verwarmde garage plaatsen.
 
Last edited:
Ik heb inmiddels een makkelijk rekensommetje. Daarbij in aanmerking nemende dat ik irritant zacht rij, krijg regelmatig boze blikken van mensen die vinden dat ik te langzaam optrek of te zacht rijd.
Ik rij verspreid over de dag meerdere korte stukjes van 6 tot 8 km. Dus steeds het interieur verwarmen en accu verwarmen.

Met temperaturen onder een graad of acht kon ik vorige winter ongeveer 2km per procent acculading rijden, deze winter is dat doordat Tesla bij dit weer de regeneratie heeft uitgezet ongeveer 1km per procent acculading.
Op lange ritten bij max 100 km per uur haal ik nog bijna 2 km per procent

Bij lange langzame ritten in de zomer 2,8 km per procent.

Met de Kona van mijn vrouw rij ik nu in de winter 4,5 km per procent, korte of lange stukken maakt eigenlijk geen verschil, zomer nog geen ervaring mee.
 
Eens even nieuw leven in blazen dit topic.

Heb Tesla S LR.
Nu 1200 km gereden, 290 kWh en gem. 241 wh/km.
Woon werkverkeer is 10 km: 1 km van en naar "N-weg", paar stoplichten. die 10 km kost mij 20-22 km range.
Daarnaast een stuk of zes wat langere trajecten van zo'n 90 km gereden

Ik weet het is beetje koud en vochtig. En nee, ik scheur absoluut het teer niet van het plaveisel.
Maar vind range c.q. verbruik toch tegenvallen.
Is dit terecht of zijn bovenstaande getallen cfr. verwacht mag worden?
Op 10 km is de wagen niet opgewarmd en verbruik is dan boven de 250. In de zomer ga je onder de 200.
Vergeet niet dat een ICE altijd te veel verbruikt (35-40% rendement), zodat dit niet opvalt en men denkt dat hij nooit energie morst. Wij alleen in de winter.
 
  • Like
Reactions: job-lek
ja, als ik probeer tussen de 10 en 90% te blijven heb ik dus 80% beschikbaar. Dus 80km als de stukjes onder de 6 km per stuk blijven. Vandaag een paar iets langere ritten gereden van 20km per stuk en daalt het gemiddelde verbruik naar 300wh per km. Dus dan kan ik al verder. Dan begin ik ook al een héél klein beetje regeneratie te krijgen.

Ja, de Kona is wel echt een goedkoop aanvoelende auto, maar hoe hij met zijn stroom om gaat is echt knap. Nu rij ik met de Kona wel net zo zacht als met de Tesla, op een Kona forum lees ik ook wel mensen die gewoon met het verkeer mee rijden met minder gunstige cijfers.



Die zou ik graag willen en zou ook wel willen bijbetalen, maar er schijnt niets aan de hand te zijn met mijn accu. Er is nog een 52kWh over van mijn accu, en dat schijnt beter dan gemiddeld te zijn. Maar door de kleine stukjes, dus maximaal verwarmen van alles en nul regeneratie kom ik uit op een verbruik van 500wh per km, dus dan klopt 100km op een lading precies. Die regeneratie scheelt een paar honderd wh per kilometer, en ik denk dat ze ook nog iets hebben veranderd in de batterijverwarming of zo in één van de laatste software updates. Want vorig jaar reed ik met dezelfde stukjes en dezelfde rijstijl tussen de 200 en 250 wh per km. Verbruik is dus minstens verdubbeld (op de kleine stukjes). Misschien hebben ze het alleen bij 60's gedaan om te zorgen dat ze geen accu's meer hoeven te vervangen in de laatste twee garantie jaren.
 
  • Informative
Reactions: Maurice1
ja, als ik probeer tussen de 10 en 90% te blijven heb ik dus 80% beschikbaar. Dus 80km als de stukjes onder de 6 km per stuk blijven. Vandaag een paar iets langere ritten gereden van 20km per stuk en daalt het gemiddelde verbruik naar 300wh per km. Dus dan kan ik al verder. Dan begin ik ook al een héél klein beetje regeneratie te krijgen.

Ja, de Kona is wel echt een goedkoop aanvoelende auto, maar hoe hij met zijn stroom om gaat is echt knap. Nu rij ik met de Kona wel net zo zacht als met de Tesla, op een Kona forum lees ik ook wel mensen die gewoon met het verkeer mee rijden met minder gunstige cijfers.




Die zou ik graag willen en zou ook wel willen bijbetalen, maar er schijnt niets aan de hand te zijn met mijn accu. Er is nog een 52kWh over van mijn accu, en dat schijnt beter dan gemiddeld te zijn. Maar door de kleine stukjes, dus maximaal verwarmen van alles en nul regeneratie kom ik uit op een verbruik van 500wh per km, dus dan klopt 100km op een lading precies. Die regeneratie scheelt een paar honderd wh per kilometer, en ik denk dat ze ook nog iets hebben veranderd in de batterijverwarming of zo in één van de laatste software updates. Want vorig jaar reed ik met dezelfde stukjes en dezelfde rijstijl tussen de 200 en 250 wh per km. Verbruik is dus minstens verdubbeld (op de kleine stukjes). Misschien hebben ze het alleen bij 60's gedaan om te zorgen dat ze geen accu's meer hoeven te vervangen in de laatste twee garantie jaren.

je zal het al wel weten, maar toch een tip:
Bij echt korte ritjes, tot 10km, koude auto:
  • Geen save mode (dat verspilt maar energie aan verwarmen batterij);
  • Stoelverwarming aan;
  • Als het kan gehele verwarming uit.
  • In ieder geval airco uit. Hairco bij beslaan.
  • Jas aanhouden (muts mag)
ook bij niet voorverwarmde auto en geen /weinig regen kom ik dan op max 230wh/km.
(85D 2015).
 
Dat probeer ik regelmatig, en dat scheelt inderdaad.. Maar ik vind dat ik van een relatief dure auto toch wel enige luxe zou mogen verwachten. Dan heb ik in een Citroen C1 waarschijnlijk meer comfort. Voor het milieu hoef je het ook al minder te doen als de auto een halve kw per kilometer verbruikt. ivm het milieu doe ik ook niet aan voorverwarmen. Maar rij in de ochtend naar de zaak, en daar prik ik hem weer aan de lader. Dus ook met die extreem kleine actieradius lukt het mij prima. Alleen zonder regeneratie is wel mijn belangrijkste aandeel van het rijplezier weg.. Hopelijk van de zomer alles weer beter
 
Trip B = vanaf nieuwe drive-unit .
 

Attachments

  • 9374F71F-F371-49CC-9985-8EC855F4F152.jpeg
    9374F71F-F371-49CC-9985-8EC855F4F152.jpeg
    291.8 KB · Views: 124
Oei.. dan vebruik ik veel.. 270wh in de winter en gemiddeld 245wh

nu moet je wel weten dat bij stilstand het vebruik niet wordt gerekend ( bv aan verkeerslicht, file )

Ook preheating telt niet mee.. dus is werkelijkheid ligt vebruikt nog een stuk hoger.

volgens mij zijn er nog andere zaken die eveneens niet meetellen. In de winter met een 100D va 100% naar 0% rijden geeft meestal maar een 70-75kwh vebruik aan terwijl ik 88kwh laad van 0-100%

iemand daar verklaring voor ?
 
Let op. Bij de nieuwere Model S wordt het verbruik weergegeven t.o.v. de rated range. 'vroeger' kon je dat aanpassen naar typical, maar dat kan niet meer. Dus, het verbruik wat je ziet in nieuwere model S uitvoering is zo'n 30-40% hoger.

Zelf vond ik de stats van TeslaFi wel interessant, die laat ook zie hoe lang je accu verwarming heeft aangestaan. Dat is pas een echte killer.
 
Let op. Bij de nieuwere Model S wordt het verbruik weergegeven t.o.v. de rated range. 'vroeger' kon je dat aanpassen naar typical, maar dat kan niet meer. Dus, het verbruik wat je ziet in nieuwere model S uitvoering is zo'n 30-40% hoger.

Zelf vond ik de stats van TeslaFi wel interessant, die laat ook zie hoe lang je accu verwarming heeft aangestaan. Dat is pas een echte killer.
Wat is het vermogen van de batterij verwarming?
 
Ik vraag me toch af hoe ze dat in Noorwegen doen als het hier al een drama is voor met name de S60 en S75.
Vergeet niet dat je daar vaak maximaal 80km/h mag. Dat maakt echt een groot verschil in verbruik.

Gisteren reed ik vanaf Amsterdam naar Venlo. Rustig aan gereden met 110km/h op de CC en kwam met 191Wh/km aan na een lange rit. Het was ook al wat warmer en zonniger. Dat merk je direct in je verbruik.

In het voorjaar en van de zomer gaan we weer naar de 160Wh/km!

Deze verhalen komen nu sinds 2013 elk jaar al terug op dit forum :)