Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Grondwettelijk hof vernietigt regeling rond terugdraaiende teller: batterij(en) een oplossing?

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb dit jaar een grote PV-installatie gelegd (9360 Wp)
Deze maatregel heeft ook een impact op mijn situatie, maar omdat we hier wat inspanningen doen om zo veel mogelijk energie overdag te gebruiken, blijft het nog altijd een redelijk rendabele investering.
En eerlijk gezegd is dat niet de enige reden waarom ik die zonnepanelen heb gezet.
 
dit is absolute woordbreuk van de vlaamse regering.
Veel mensen hebben zich daarop gebaseerd , en zijn over de streep getrokken om nog in 2020 de investering te doen.
Te vergelijken met de Arcopar debacle .

Er is wel een drukkingsmiddel : als iedereen met zonnepanelen deze gelijktijdig afzet , op een zonnige dag ... ligt het hele netwerk plat.
 
  • Like
  • Disagree
Reactions: nervus and Phil V
Wij hebben twee EV en daarvan staat er bijna altijd een thuis.
Maar dat is inderdaad een probleem. Vito riep al op om voor de groep met EV en/of warmtepomp iets te regelen.
Thuisbatterij verhoogt uiteraard de zelfconsumptir maar lost icm EV ook alleen maar in de zomer iets op en dan nog. Hoeveel vermogen kan een thuisbatterij van 10 kWh leveren? OK niet zo belangrijk maar snel de 10 kWh in de auto dumpen is er niet bij.
Wat ben je met 10 kWh per dag als je een EV intensief gebruikt? In de winter geraakt die 10 kWh niet eens vol en in de zomer is ze om 11u 's morgens al vol.
Zoals ik al aangaf moet de capaciteit van de thuisbatterij minstens naar 20a30kW of meer. Waarom? Wel, ik kan mij voorstellen dat je die 's nachts bijvoorbeeld zal opvullen met goedkope electriciteit als de zonnepanelen u niks of niet genoeg leveren overdag (winter). Dit stelt je in staat om ten alle tijde ofwel goedkope elek ofwel gratis (zonne) elek te gebruiken.
 
Ik ben het oneens met @fivari en @wooter. Het merendeel van de particulieren die in zonnepanelen kan investeren, is overdag niet thuis. Een vaatwasser kan men nog uitstellen, maar een wasmachine/droogkast is minder vanzelfsprekend. Het ene draait na het andere en je kan de kledij niet versteken indien je niet thuis bent.

De grote verbruikers, EV (‘s nachts), fornuis (‘s avonds) en warmtepomp (winter) worden vooral gebruikt wanneer de zonnepanelen geen of weinig opbrengst creëren. Indien men echt van fossiele brandstof af wil, dan moet men het net aanpassen.

In mijn woning hevig nog een (terugdraaiende) analoge meter, en die zal dus nog enkele jaren blijven hangen. Mijn zonnepanelen liggen reeds 15 jaar op mijn dak, en die gaan dan hun rendement zeker opgeleverd hebben.

op het dak van mijn kantoor heb ik vorig jaar panelen gelegd voor ons strijkatelier, en daar hebben we een digitale meter. Op werk-/weekdagen wordt de opbrengst dus grotendeels door ons verbruikt. Maar indien de extra opbrengst van het weekend niet meer verrekend wordt, dan worden de panelen op vrijdagavond uitgeschakeld.

Ik heb trouwens ernstige vragen bij de functie van de VREG. Een instituut waarbij de RvB trouwens politiek benoemd wordt...
 
Ik zie wel opportuniteiten in de regeling die Demir nu voorstelt. Heb sinds juli 2020 een PV installatie met berekende opbrengst van 9100 kWh en nog een analoge dag/nachtteller (en ‘domme’ TWC). Heb sindsdien zoveel mogelijk het energieverbruik afgestemd op de nachtteller om vooral de (duurdere) dagteller te later terugdraaien (uiteraard tot maximaal gelijk aan de vorig meteropnamestand). Mijn homemanager zegt me dat ik 30% van mijn productie zelf heb gebruikt (niet het net op geduwd). Het lijkt me dus vrij eenvoudig om, door mijn gedrag wat aan te passen, boven 35-50% zelfconsumptie uit te komen - waarbij een slimme meter goedkoper is dan het prosumententarief en terugdraaiende teller (volgens de simulaties die ik online heb gedaan is dit het kantelpunt). Zo kan je, zelfs als je niet thuis werkt, ook in het weekend regelmatig overdag laden en er zijn de uren in de zomer na 18u waar er nog redelijk wat productie is. Daar bovenop krijg je nu dus als ik het goed begrijp een premie op het moment dat je een slimme meter laat plaatsen, dit is dus extra! Meten is weten, en het zal moeten blijken in de volgende maanden/jaar tot waar we de zelfconsumptie effectief kunnen optrekken door ons verbruik af te stemmen op productie, maar ben blij dat ik wat extra heb betaald voor de sunny home manager.
 
Blijft dus het milieu-aspect.
Eigenlijke oplossing zal zijn dat we, als er fossiele centrales zouden moeten bijgeschakeld worden, terwijl particulieren overschot hebben (en dus massaal zouden gaan laden, wassen,...), meer krijgen door verkoop dan dat het opbrengt om zelf te gebruiken. Vb op een zonnige vooravond in de zomer.
Uiteindelijk hoop ik dat de CO2 normen de regelgevers daartoe zullen verplichten.
 
Ik vrees vooral één nadelig gevolg van deze maatregel: ze gaat leiden tot een stijging van het energieverbruik.
De meeste mensen hebben deze zonnepanelen uitsluitend uit financiële overwegingen geplaatst, en die zien dat nu dus niet zitten dat er gratis elektriciteit terugstroomt. Ik vrees dat dit gaat leiden tot de installatie van heel wat bijkomende airco's én ook heel wat mensen die hun zwembad gaan beginnen verwarmen.
 
  • Like
Reactions: Paco
dit is absolute woordbreuk van de vlaamse regering.
Veel mensen hebben zich daarop gebaseerd , en zijn over de streep getrokken om nog in 2020 de investering te doen.
Te vergelijken met de Arcopar debacle .

Er is wel een drukkingsmiddel : als iedereen met zonnepanelen deze gelijktijdig afzet , op een zonnige dag ... ligt het hele netwerk plat.
Het netwerk gaat niet plat, je omvormer schakelt zich dan uit.
 
Het netwerk gaat niet plat, je omvormer schakelt zich dan uit.
Hij wil zeggen dat daarmee een back-out van het stroomnet zou kunnen optreden. Hij vergeet wel enkele dingen
- je moet zo'n actie coördineren om effect te hebben. Dat wil zeggen dat de netbeheerder ook op de hoogte is en voldoende 'negatieve centrales' kan voorzien die op 't zelfde moment afschakelen indien dat nodig blijkt. Bovendien kunnen de piekcentrales (Coo) en enkel gasturbines standby gezet worden. Het zou me verbazen dat dit meer dan een rimpel zou vormen op het netwerk
- indien het lokaal toch voor problemen zorgt, kan de netbeheerder dat lokaal 'containen', dus dat wil zeggen dat er misschien enkele regio's zonder energie zitten. Ge kloot er dus vooral uwzelf mee want ge hebt daarna zelf ook een probleem
- indien het toch zou werken, breng je aantal kritische sectoren in gevaar, bvb mensen in de kliniek die 'aan een machine hangen'. Zo'n actie suggereren of er aan deelnemen bewijst gewoon dat je geen enkel moreel besef hebt
 
  • Informative
Reactions: Exiteer
Storm in een glas water want wat dikwijls over het hoofd wordt gezien is dat de Vlaamse regering de prioritaire uitrol van slimme meters bij zonnepaneel eigenaars nu heeft afgeschaft. Dwz dat veel eigenaars hun slimme meter niet dit jaar maar pas binnen enkele jaren gaan krijgen, ten laatste 2029 !

Win-win situatie want ik lees dan:
1. Het is de bedoeling van de Vlaamse regering om de uitrol van de slimme meters dusdanig te vertragen dat ze zo weinig mogelijk subsidies moeten betalen.
2. Eigenaars behouden hun terugdraaiende teller en betalen (nog) geen capaciteitstarief.

Uiteindelijk krijg je de installatiedatum van je slimme meter maanden op voorhand. Op die tijd kan je dan een batterij plaatsen. Die nu plaatsen met een terugdraaiende teller is onzinnig, zeker gezien de levensduur van dergelijke batterij. Ik was al aan het bekijken welk batterij systeem ik zou installeren, echter nu wordt dat een probleem/investering voor binnen enkele jaren.

Iedereen tevreden zou ik zeggen, iedereen behalve het milieu.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Hij wil zeggen dat daarmee een back-out van het stroomnet zou kunnen optreden. Hij vergeet wel enkele dingen
- je moet zo'n actie coördineren om effect te hebben. Dat wil zeggen dat de netbeheerder ook op de hoogte is en voldoende 'negatieve centrales' kan voorzien die op 't zelfde moment afschakelen indien dat nodig blijkt. Bovendien kunnen de piekcentrales (Coo) en enkel gasturbines standby gezet worden. Het zou me verbazen dat dit meer dan een rimpel zou vormen op het netwerk
- indien het lokaal toch voor problemen zorgt, kan de netbeheerder dat lokaal 'containen', dus dat wil zeggen dat er misschien enkele regio's zonder energie zitten. Ge kloot er dus vooral uwzelf mee want ge hebt daarna zelf ook een probleem
- indien het toch zou werken, breng je aantal kritische sectoren in gevaar, bvb mensen in de kliniek die 'aan een machine hangen'. Zo'n actie suggereren of er aan deelnemen bewijst gewoon dat je geen enkel moreel besef hebt
Klopt, vermoedelijk is het aandeel zonnepanelen momenteel te klein om land plat te leggen.
Het klopt echter niet van de kritische sectoren: die zijn voorzien van noodvoeding en lopen dus geen gevaar.
 
Storm in een glas water want wat dikwijls over het hoofd wordt gezien is dat de Vlaamse regering de prioritaire uitrol van slimme meters bij zonnepaneel eigenaars nu heeft afgeschaft. Dwz dat veel eigenaars hun slimme meter niet dit jaar maar pas binnen enkele jaren gaan krijgen, ten laatste 2029 !

Win-win situatie want ik lees dan:
1. Het is de bedoeling van de Vlaamse regering om de uitrol van de slimme meters dusdanig te vertragen dat ze zo weinig mogelijk subsidies moeten betalen.
2. Eigenaars behouden hun terugdraaiende teller en betalen (nog) geen capaciteitstarief.

Uiteindelijk krijg je de installatiedatum van je slimme meter maanden op voorhand. Op die tijd kan je dan een batterij plaatsen. Die nu plaatsen met een terugdraaiende teller is onzinnig, zeker gezien de levensduur van dergelijke batterij. Ik was al aan het bekijken welk batterij systeem ik zou installeren, echter nu wordt dat een probleem/investering voor binnen enkele jaren.

Iedereen tevreden zou ik zeggen, iedereen behalve het milieu.
Dat is ook hetgeen ik zou verwachten dat ze gaan doen. Laat ons hopen dat batterijen betaalbaar zijn binnen 5 jaar (wat ik wel verwacht) en ondertussen ook in capaciteit+densiteit beter zijn.
 
Verwacht van de thuisbatterij geen wonderen. Ik heb ooit gesimuleerd op basis van reële kwartierdata van productie en verbruik: in de zomer, eigenlijk vanaf April zitten ze vol en kan er niets bij, in de winter zijn ze leeg en is er niet genoeg zon om ze te laden. Alleen een kleine batterij van enkele kWh die je in de zomer de nacht door helpt bleek echt zinvol om het zelfverbruik te verhogen maar financieel niet echt.
Als de prijzen echt 1/10 gaan dan kan je iets groter installeren maar je lost er het seizoensprobleem niet mee op. Alles overdimensioneren vraagt dan weer een flinke investering.
 
  • Informative
Reactions: simonsmidt
Verwacht van de thuisbatterij geen wonderen. Ik heb ooit gesimuleerd op basis van reële kwartierdata van productie en verbruik: in de zomer, eigenlijk vanaf April zitten ze vol en kan er niets bij, in de winter zijn ze leeg en is er niet genoeg zon om ze te laden. Alleen een kleine batterij van enkele kWh die je in de zomer de nacht door helpt bleek echt zinvol om het zelfverbruik te verhogen maar financieel niet echt.
Als de prijzen echt 1/10 gaan dan kan je iets groter installeren maar je lost er het seizoensprobleem niet mee op. Alles overdimensioneren vraagt dan weer een flinke investering.

Ik heb hier ongeveer hetzelfde gedaan. Ik heb een log van ons stroomverbruik en zonnepaneel productie per minuut over de laatste 5 jaar. Zelfs met die log blijft het nog altijd giswerk. In de 3-4 wintermaanden brengt het niets op. Dus die 30% van je verbruik moet je altijd van het net halen (stel dat je geen warmtepomp hebt natuurlijk). De rest van het jaar kan de batterij de stroompieken afvlakken (anti-capaciteits tarief) en je avondverbruik leveren. Dit laatste mits je voldoende stroom kan leveren, dus hoog genoeg capaciteit van je omvormer. Bij 3 Fase wordt het nog ingewikkelder. En met al dat gedoe zal je nog altijd wat stroom van het net moeten halen. Ik gis dat ik tot 50% kan zelfverbruiken met mijn zonnepanelen EN een batterij. Mogelijk kan die 50% hoger als ik een intelligente lader voor mijn auto ontwerp.
Verwacht dus geen wonderen van een dure batterij.

Voor mijn auto hoort daar immers een intelligente lader bij die de reststroom niet op het net stuurt maar naar de auto. Dat is ook iets ingewikkeld om goed te krijgen. Je auto-laad-electronica moet kunnen communiceren met de batterij-electronica. Zoals fivari al zei, minimum 6Amp in de auto. Wat doe je dan met 0 tot 6Amp? In het net injecteren? Je kan mits correcte software op dat moment ook het laden van de huisbatterij moduleren en zorgen dat er altijd 6Amp is voor de auto. Maar idd dan moet de auto thuis zijn en altijd in het stopcontact. En wat als je dan toch eens snel een volle batterij moet hebben? Met het capaciteitstarief betaal je het maximum als je 1 keer in de maand gaat snelladen via het net ...

Ter info: de meest configureerbare batterij-combo die ik heb gevonden is en Victron Multiplus II GX in combinatie met enkele Pylontech batterij modules. Werkt intelligent op 1 fase met een 3 fase systeem en kan een enkele batterij stack verdelen over meerdere Multiplus II's indien je die (later) wil installeren.
 
Ikzelf heb ook vorig jaar zonnepanelen geplaatst. Het financiële aspect van de terugdraaiende teller was niet de hoofdreden dat ik het plaatste, maar het was wel mooi meegenomen. Ik ga er dus niet van kunnen genieten, maar het ecologische aspect speelt bij mij wel een belangrijke rol dus zal ze niet afzetten zoals sommigen dat willen doen uit protest. Ikzelf zal mijn gedrag hierop aanpassen om de zelfopgewekte stroom zoveel als mogelijk te laden in de Tesla in de zomer. Nu laadde in hem vooral snachts op uit gemakzucht.
 
Klopt, vermoedelijk is het aandeel zonnepanelen momenteel te klein om land plat te leggen.
Het klopt echter niet van de kritische sectoren: die zijn voorzien van noodvoeding en lopen dus geen gevaar.
Of het niet opvalt , ben ik nog niet zo zeker van : gemiddeld 5 kW maal 500.000 gezinnen = 2500 MW
Op 4 augustus 1982 werd de Kerncentrale Doel 3 proefgedraaid en een noodstop gesimuleerd, waardoor er plots 700 MW wegviel. Dit veroorzaakte een verdere reactie waardoor het Vlaamse elektriciteitsnet binnen enkele minuten ineenstortte.
Uiteraard neemt niet iedereen deel , is misschien mijn 5kW overschat , en is het electr net beter dan vroeger ... maar toch.
 
Of het niet opvalt , ben ik nog niet zo zeker van : gemiddeld 5 kW maal 500.000 gezinnen = 2500 MW
Op 4 augustus 1982 werd de Kerncentrale Doel 3 proefgedraaid en een noodstop gesimuleerd, waardoor er plots 700 MW wegviel. Dit veroorzaakte een verdere reactie waardoor het Vlaamse elektriciteitsnet binnen enkele minuten ineenstortte.
Uiteraard neemt niet iedereen deel , is misschien mijn 5kW overschat , en is het electr net beter dan vroeger ... maar toch.
Dat is correct, maar je vergeet één ding: een kerncentrale staat op één punt, zonnepanelen staan verspreid over het land. Nu, een impact zal het zeker hebben, maar de vraag is eerder: zal elek ergens uitvliegen of niet, maw komt men in de problemen of niet. Anders gaan ze ons smeken om het niet meer te doen en dan is het doel bereikt ;-)
 
Een paar getallen. Ik woon in Nederland dus momenteel kunnen we nog volledig salderen.
Ik heb een 5100 Wpiek systeem dat rond de 5000 kWh per jaar levert.
We hebben minder dan 25% direkt gebruik.
We produceren zonder EV 1700kWh meer dan ons eigen gebruik. Dat levert ons 9 cent per kWh op.
Mocht ik een batterij willen die mijn winter meer gebruik (zonder EV) opvangt moet hij minimaal 800 kWh zijn.
Dus ik zal op zoek moeten naar wat schade 100D's :)
 
Storm in een glas water want wat dikwijls over het hoofd wordt gezien is dat de Vlaamse regering de prioritaire uitrol van slimme meters bij zonnepaneel eigenaars nu heeft afgeschaft. Dwz dat veel eigenaars hun slimme meter niet dit jaar maar pas binnen enkele jaren gaan krijgen, ten laatste 2029 !

Win-win situatie want ik lees dan:
1. Het is de bedoeling van de Vlaamse regering om de uitrol van de slimme meters dusdanig te vertragen dat ze zo weinig mogelijk subsidies moeten betalen.
2. Eigenaars behouden hun terugdraaiende teller en betalen (nog) geen capaciteitstarief.

Uiteindelijk krijg je de installatiedatum van je slimme meter maanden op voorhand. Op die tijd kan je dan een batterij plaatsen. Die nu plaatsen met een terugdraaiende teller is onzinnig, zeker gezien de levensduur van dergelijke batterij. Ik was al aan het bekijken welk batterij systeem ik zou installeren, echter nu wordt dat een probleem/investering voor binnen enkele jaren.

Iedereen tevreden zou ik zeggen, iedereen behalve het milieu.

Je vergeet diegene met een digitale meter, waar de situatie allesbehalve win-win is.
Bij nieuwbouw heb je namelijk geen keuze qua meter.