Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Het interessante nieuwtjes topic

This site may earn commission on affiliate links.
Het is natuurlijk makkelijk oordelen als je zelf niet weet wat er allemaal op de achtergrond gebeurt.
Ik denk dat VDL één van de betere ondernemers/bedrijven is in Nederland. Ik neem aan dat ze al veel opties onderzocht hebben om de de fabriek draaiende te houden. Het is niet alleen wat je zelf wilt, maar ook de partij waar je mee wilt samenwerken moet meewerken en het willen. Daarbij komt dat Nederland niet echt een goedkoop land is om te poduceren.
 
  • Like
Reactions: job-lek

Het uiterlijk van auto's gaat langzamerhand op de schop. Tesla als trendsetter met de cybertruck.
 
17 nieuwe drijvende offshore wind projecten bij Schotland goed voor 25 GigaWatt aan piekvermogen. Productie per 2030.


Als referentie: Het totale geïnstalleerde nominale elektrisch vermogen van Nederlandse elektriciteitscentrales is ruim 20 GigaWatt. Bron:

 
De prognose van "Bloomberg" voor Elektrische auto's voor 2022 is uit.
Verwacht wordt dat er 10,5 miljoen "stekker-auto's" verkocht zullen worden, waarvan 2,8 miljoen plug-in-hybrides (PHEV) en 7,8 miljoen op batterij (BEV).
Hier hun verwachting in een grafiek met de groei van de aantallen sinds 2015:
1643139579588.png

Bijna 1 miljoen van de in 2021 verkochte BEV's waren Tesla's, een groei van 87% t.o.v. 2020.
Bloomberg verwacht dat in 2022 de Tesla Model Y het meest verkochte elektrisch model zal zijn met 800.000 stuks. :cool:

Verder verwacht Bloomberg dat naast personenauto's ook veel elektrische bestelbusjes verkocht gaan worden, zo'n 260.000 stuks.

Meer lezen:
 
Last edited:
Franse auto-advertenties moeten vanaf maart 2022 een waarschuwing hebben, zoals bij de vroegere sigarettenreclames (toen dat nog mocht).
Ze kunnen kiezen uit een van de volgende drie teksten
  • Pour les trajets courts, privilégiez la marche ou le vélo
  • Pensez à covoiturer
  • Au quotidien, prenez les transports en commun
De waarschuwings tekst moet minstens 7% van het oppervlak beslaan.
Advertenties moeten ook de hashtag #SeDéplacerMoinsPolluer bevatten (kies een minder vervuilende manier van transport).
Bij TV of video advertenties moet de tekst zolang getoond worden dat die gelezen kan worden, of de tekst moet uitgesproken worden.

De verplichte waarschuwing is pas de start van een campagne tegen vervuilende auto's. Er komen emissieklassen, net zoals bij sigaretten de nicotine gehaltes. Vanaf 2028 wordt adverteren verboden voor de hoogste emissieklassen.

1643400445771.png


Goed dat Tesla nooit reclame maakt ;)
(ik denk dat dit bij de andere merken niet hoeft voor hun elektrische auto's)

Meer lezen:
www.ad.nl/auto/autorijden-is-het-nieuwe-roken-in-frankrijk-ga-toch-fietsen
 
Last edited:
Au quotidien, prenez les transports en commun
Ik werk meer 20 jaar in consulting tot Corona altijd op locatie bij de klant. Voor elke opdracht bekijk ik hoe ik er met het OV kan geraken. Dit is een drama. Ov is niet van deze tijd. Zeker in België niet. Vooral door een slapend beheer. Als je 2 uur doet over 70 km en dat 2 keer per dag…
  • Treinstations liggen in het centrum, bedrijven leestal ver er van
  • Meestal passeren de spoorlijnen de bedrijvencentra voor ze het centrum
  • Binnen rijden. Wat kost het om daar een halte te maken
  • Bussen rijden steevast elk gehuchtje binnen omdat er in België een regel is dat elke inwoner binnen de X meter een halte miet vinden. Zeker tijdens de spits zouden er meer directe lijnen op de hoofdwegen moeten zijn. Als ik kan gaan werken, kan ik ook 1 kl stappen en als ik dat niet kan, dan beschik ik over een bijstandsbudget om vervoer te regelen.
Voor 1 opdracht is dit wel gelukt. Bij NMBS zelf. Kantoor in Brussel paalt aan het station. Dan nog was ik ondanks de Brusselse files maar even snel ter plaatse als met de wagen door de file. Er was dus nog steeds wat idealisme en 7km fietstocht naar het station nodig om het te doen. Er was een bus ook, maar ik was door de het ‘sightseeing’ traject er van sneller met de fiets. Mocht ik in Brussel ook nog een traject naar kantoor moeten doen hebben, dan zou de balans weer richting wagen overgeheld zijn.

Laten we alle spoorlijnen asfalteren en open zetten voor FSD wagens met de voorwaarde dat ze aan elk station stoppen om mensen op te pikken als ze nog plaats hebben. Door het private karakter is geen EU toestemming nodig en de sporenbundels in de stations bieden voldoende parkeerplaats.
 
  • Funny
Reactions: DuurzameHenk
Ik denk ook dat FSD en robotaxi technologie als een bom zal inslaan, net zoals elektrische steps en fietsen dit nu langzaam al doen.

Het OV is noch performant, noch gewild. En je kan het niet performant maken, en ook niet gewild.

Mijn kind is sinds dit schooljaar regelmatig gebruiker van het OV, en is daarmee eigenlijk net ietsje korter onderweg dan met de fiets. Maar de route loopt natuurlijk over een drukke weg, met ook weer specifieke gevaren. Maar het OV vereist natuurlijk een vaste dienstregeling, waardoor het wachten ruimschoots de gewonnen tijd tov de fiets overstijgt. De auto, ja die staat er op de helft van de tijd, maar ze mag nog niet autorijden.

Zelf werk ik net zoals jou ook bij de klant, en is het OV nooit concurrentieel gebleken. Niet qua tijd, niet qua comfort. Er komen gewoon te vaak voor- en naverplaatsingen bij en compromissen naar de dienstregeling, dat het OV nooit zal winnen voor mij.

Maar er zijn natuurlijk mensen die wél vlakbij een station wonen, en wél rechtstreeks de stad binnen kunnen sporen, en vervolgens een goeie regelmatige aansluiting in de binnenstad hebben. En ook 20 jaar bij dezelfde werkgever werken die ook in die binnenstad gevestigd is. En voor die mensen werkt het OV, en zal de auto nooit een alternatief zijn. En da's ook goed.

En het is natuurlijk ook een beetje onze eigen schuld, om niet in een stad te gaan wonen waar er op wandelafstand een supermarkt zit, maar landelijk te gaan wonen waar de meest nabijgelegen supermarkt op 10 minuten rijden is met de auto, met een parking die elk weekend natuurlijk vol staat van andere landelijke inwoners die inkopen gaan doen met hun auto.

Maar dingen veranderen... Mensen die in de rand van bijvoorbeeld Brussel wonen, krijgen meer en meer de kans om gebruik te maken van hun elektrische fiets via zogenaamde fietssnelwegen. Ik zie zelfs mensen in deze landelijke regio met een elektrische step onderweg zijn. En de dag dat ik mijn kind via een robotaxi naar school kan sturen, zal ik ook niet twijfelen, en kunnen ze zelf perfect regelen dat er altijd plaats is om te zitten, en via een eigen route hun klasgenoten kunnen ophalen.

Regelmatig kom ik op energie-twitter statistieken tegen waaruit blijkt dat treinverkeer zuiniger om springt met energie dan autoverkeer, maar dat dit omslaat wanneer mobiliteit elektrisch is. En dat treinverkeer eigenlijk zeer veel ruimte inneemt voor de mobiliteit die het bied, net omdat treinen zoveel veiligheidsafstand moeten aanhouden tussen mekaar.

Maar spoorlijnen verbinden in Vlaanderen vaak steden aan mekaar, centrum tot centrum. Waar dat een snelweg vaak nog niet een ringweg aantikt, gaat een spoorlijk vaak dwars door tot in het centrum van de stad. Ik zou van spoorlijnen dus geen extra wegen maken, maar ze gewoon als fietspad aanbieden. Alhoewel je daar ook kan vragen hoeveel gefietst er daar gaat worden, als elektrische steps en fietsen alomtegenwoordig worden.

Ik reed gisteren nog eens de lokale provinciehoofdstad binnen, en op nog geen 5 minuten kon ik al tientallen bakfietsen en andere nuttige variaties tellen. Zoals De Lijn recent al opmerkte: 10% van de busreiziger heeft een beter alternatief gevonden, en dat aantal gaat enkel hoger worden.

En wat met vrachtvervoer? Laten we eerlijk zijn, de gemiddelde vrachttrein in België en Nederland is nu niet van die orde dat er vooraan 3 locomotieven staan te trekken en je 10 minuten aan een overweg staat te wachten. Vaak vervangt zo een trein amper 20 vrachtwagens, en zit de besparing in het feit dat je maar 1 treinmachinist nodig hebt in plaats van 20 Roemenen. Maar die vracht komt niet magisch op die trein, en die vracht gaat ook niet magisch bij de verschillende klanten, dus er is altijd voor- en natransport nodig. En dan kan je qua bulkvervoer beter rekenen op waterwegen dan op treinen.

Sowieso telt België ook weer weinig lijnen voor exclusief vrachtvervoer, en hindert het vrachtvervoer vaak het personenvervoer of vice versa. De lijn Antwerpen-Aachen is zo een lijn die tot voorbij Tongeren de sporen moet delen met geregeld personenvervoer, en dat maakt dat deze lijn al te druk is om extra personenvervoer toe te voegen. Of kijk naar de lijn Leuven-Brussel, waar er 4 sporen liggen maar er vaak file staat op de sporen, omdat er zoveel passagierstreinen op zitten.
 
Maar spoorlijnen verbinden in Vlaanderen vaak steden aan mekaar, centrum tot centrum. Waar dat een snelweg vaak nog niet een ringweg aantikt, gaat een spoorlijk vaak dwars door tot in het centrum van de stad. Ik zou van spoorlijnen dus geen extra wegen maken, maar ze gewoon als fietspad aanbieden.
We gaan een beetje off-topic, maar in dit ‘meta’-draadje kan dit wel denk ik.
Ik zie vooral gemiste kansen, door ‘slapend’ management van ons logge spoorbedrijf.
  • Jouw gequote idee is interessant en kan zelfs nog veel eenvoudiger. Toen ik naar Brussel spoorde waren ze van Denderleeuw naar Brussel een 3e en 4e spoor aan het bijleggen voor de RER (of GEN op zijn vlaams). Gedurende de jaren dat die werken bezig waren, lag er over de ganse lengte van het traject een werfweg naast te sporen, versterkt met kiezel. Hadden ze die geasfalteerd, dan hadden we nu een schitterende fiets-o-strade. Overigens is er naast zo goed als alle spoorlijnen ruimte die voorbehouden wordt voor depanages bij ontsporingen.
  • Ik heb mijn kinderen vaak naar Charleroi gevoerd om een Ryanair vlucht te nemen. 1 uur enkele rit. Er ligt een spoor op 1 km van de vertrekhal. Mochten de spoorwegen in privé handen zijn, dan was daar al lang een halte. In eerste instantie met shuttle dienst, maar er zou zeker gekeken worden om een zijspoor aan te leggen tot aan de terminal.
  • Vanuit Gent beginnen de files naar Brussel van in Aalst. Vlakbij Afrit Aalst, passeren 2 spoorlijnen op 100m van elkaar. De grond er tussen was braakliggende industriegrond, ideaal voor een pendelparking. Stel dat je van daar voor een paar euro naar Brussel kunt (goedkoper dan parkeren in Brussel) dan zouden er veel kandidaat zijn denk ik om daar op de trein over te stappen.
Los van het openbaar vervoer heb ik al naar een paar instanties en ook Google volgend ‘social economy’ idee gestuurd. Maar is te groot (en te veel wettelijke bezwaren) denk ik om zich er in te wagen. Net zoals je in Waze zou doen, geef je ‘s morgens je bestemming in. De app berekent je route en brengt meteen ook een carpoolvoorstel terug in de zin van: “Iemand heeft ongeveer dezelfde route gevraagd. Jullie kunnen afspreken op de hoek van straat x en y”. Ik ben er zeker van dat het in de spits naar Brussel met een marge van een kwartier altijd prijs zou zijn.
 
Los van het openbaar vervoer heb ik al naar een paar instanties en ook Google volgend ‘social economy’ idee gestuurd. Maar is te groot (en te veel wettelijke bezwaren) denk ik om zich er in te wagen. Net zoals je in Waze zou doen, geef je ‘s morgens je bestemming in. De app berekent je route en brengt meteen ook een carpoolvoorstel terug in de zin van: “Iemand heeft ongeveer dezelfde route gevraagd. Jullie kunnen afspreken op de hoek van straat x en y”. Ik ben er zeker van dat het in de spits naar Brussel met een marge van een kwartier altijd prijs zou zijn.
Rondom Washington DC werkt zo een economie: er zijn spitsstroken waar je met 3+ in een auto moet zitten om gebruik van te maken. En er zijn carpoolparkings waar er mensen naast de bushalte wachten op pendelaars die alleen in de auto zitten, en een omweg maken om 2+ passagiers mee te nemen naar de binnenstad.

Maar ook in België is er carpool.be en BlaBlaCar, maar buiten een occasionele passagier heb ik daar nog nooit een vaste pendelaar mee gevonden.

Maar bovenal zijn carpoolstroken eigenlijk een capaciteitsvermindering, want de verdwenen rijstrook veroorzaakt lagere capaciteit op de andere rijstroken, en als er filevorming op de normale rijstroken is, is er ook vertraging op de carpoolstroken want niemand blijft daar 120 rijden naast stilstand verkeer: Carpool Cheats May Be Helping Traffic; How HOV Lanes Can Fail
 
  • Like
Reactions: Phil V
Maar ook in België is er carpool.be en BlaBlaCar, maar buiten een occasionele passagier heb ik daar nog nooit een vaste pendelaar mee gevonden.
Blablacar en carpool zijn niet realtime genoeg volgens mij. Moet beter kunnen.
Ik heb een paar keer blablacar gebruikt toen ik voor t werk richting Zwitserland reed. Altijd de wagen vol tot Mulhouse. Vooral in Frankrijk heel populair.
Ik ben gestopt toen bleek dat ik heel onwettig bezig was. Je mag met een firmawagen geen betalende passagiers mee nemen zonder taxivergunning. Voor mij mocht het gratis, maar dat liet blablacar dan weer niet toe.
Je rijdt ook meer om dan je eigenlijk zou willen. Het station van Nancy lijkt dicht bij de autoweg, maar als je dan in de file terecht komt en wegens eenrichtingsverkeer moet omrijden, ben je snel een half uur kwijt. En dan moet je nog naar Zwitserland.
 
Last edited:
Blablacar en carpool zijn niet realtime genoeg volgens mij. Moet beter kunnen.
Die mensen willen ook zekerheid. Met realtime kan je geen zekerheid geven. Ik hoorde nu al dat het vaak frustrerend was dat rijders hun ritten de avond tevoren annuleerden en de lifters dan een alternatief moesten zoeken. In mijn gesprekken bleek dat ze meestal de trein ofzo namen, maar blablacar als een leuker alternatief namen dat vaak maar 1/3e van hun eigenlijke ritten vertegenwoordigde. Een beetje avontuur op hun normale trein-gependeld.

Je rijdt ook meer om dan je eigenlijk zou willen. Het station van Nancy lijkt dicht bij de autoweg, maar als je dan in de file terecht komt en wegens eenrichtingsverkeer moet omrijden, ben je snel een half uur kwijt. En dan moet je nog naar Zwitserland.
Ik heb afgelopen zomer wat blablacar lifters van en naar Oostenrijk meegenomen, en vond de omwegen nog wel meevallen. In Keulen heb ik zo een grote file gemist, in Frankfurt zorgde ik zelf voor een goed bereikbare plek en ben in München ook dwars door het centrum gereden, op plekken die ik nooit had gezien of niet meer herinnerde. Zelfde route doorheen Nurenberg viel mee, maar in totaal reken je jezelf wel makkelijk een uur extra reistijd aan, en een eerste laadstop is misschien voor hen een avontuur, maar verveelt ook snel.
 
Die mensen willen ook zekerheid.
Ben je vertrouwd met airbnb verhuur? Daar kan je zien hoe zekerheid ingebouwd wordt. Een annullatie als verhuurder bijt keihard terug. Verder zorgen de recensies voor grote betrouwbaarheid. Al verschillende keer bij een host verbleven die al eens erg had geleden onder een slechte recensie. Die zorgen dan meteen ook voor een (soms overdreven) correctie.
 
"The plant will now close in 2025 and be replaced by a large-scale battery.

It adds to a long list of coal plants forced shut by the growth of cheap wind and solar energy in the country."

 
  • Informative
Reactions: DuurzameHenk
Volgens teslarati komt pirelli met een nieuwe EV all season band. Het lijkt wel mooi als de band 50k miles mee gaat. Onder de S zijn de banden toch al gouw kaal naar meer dan 30k kilometer