Ik denk ook dat FSD en robotaxi technologie als een bom zal inslaan, net zoals elektrische steps en fietsen dit nu langzaam al doen.
Het OV is noch performant, noch gewild. En je kan het niet performant maken, en ook niet gewild.
Mijn kind is sinds dit schooljaar regelmatig gebruiker van het OV, en is daarmee eigenlijk net ietsje korter onderweg dan met de fiets. Maar de route loopt natuurlijk over een drukke weg, met ook weer specifieke gevaren. Maar het OV vereist natuurlijk een vaste dienstregeling, waardoor het wachten ruimschoots de gewonnen tijd tov de fiets overstijgt. De auto, ja die staat er op de helft van de tijd, maar ze mag nog niet autorijden.
Zelf werk ik net zoals jou ook bij de klant, en is het OV nooit concurrentieel gebleken. Niet qua tijd, niet qua comfort. Er komen gewoon te vaak voor- en naverplaatsingen bij en compromissen naar de dienstregeling, dat het OV nooit zal winnen voor mij.
Maar er zijn natuurlijk mensen die wél vlakbij een station wonen, en wél rechtstreeks de stad binnen kunnen sporen, en vervolgens een goeie regelmatige aansluiting in de binnenstad hebben. En ook 20 jaar bij dezelfde werkgever werken die ook in die binnenstad gevestigd is. En voor die mensen werkt het OV, en zal de auto nooit een alternatief zijn. En da's ook goed.
En het is natuurlijk ook een beetje onze eigen schuld, om niet in een stad te gaan wonen waar er op wandelafstand een supermarkt zit, maar landelijk te gaan wonen waar de meest nabijgelegen supermarkt op 10 minuten rijden is met de auto, met een parking die elk weekend natuurlijk vol staat van andere landelijke inwoners die inkopen gaan doen met hun auto.
Maar dingen veranderen... Mensen die in de rand van bijvoorbeeld Brussel wonen, krijgen meer en meer de kans om gebruik te maken van hun elektrische fiets via zogenaamde fietssnelwegen. Ik zie zelfs mensen in deze landelijke regio met een elektrische step onderweg zijn. En de dag dat ik mijn kind via een robotaxi naar school kan sturen, zal ik ook niet twijfelen, en kunnen ze zelf perfect regelen dat er altijd plaats is om te zitten, en via een eigen route hun klasgenoten kunnen ophalen.
Regelmatig kom ik op energie-twitter statistieken tegen waaruit blijkt dat treinverkeer zuiniger om springt met energie dan autoverkeer, maar dat dit omslaat wanneer mobiliteit elektrisch is. En dat treinverkeer eigenlijk zeer veel ruimte inneemt voor de mobiliteit die het bied, net omdat treinen zoveel veiligheidsafstand moeten aanhouden tussen mekaar.
Maar spoorlijnen verbinden in Vlaanderen vaak steden aan mekaar, centrum tot centrum. Waar dat een snelweg vaak nog niet een ringweg aantikt, gaat een spoorlijk vaak dwars door tot in het centrum van de stad. Ik zou van spoorlijnen dus geen extra wegen maken, maar ze gewoon als fietspad aanbieden. Alhoewel je daar ook kan vragen hoeveel gefietst er daar gaat worden, als elektrische steps en fietsen alomtegenwoordig worden.
Ik reed gisteren nog eens de lokale provinciehoofdstad binnen, en op nog geen 5 minuten kon ik al tientallen bakfietsen en andere nuttige variaties tellen. Zoals De Lijn recent al opmerkte: 10% van de busreiziger heeft een beter alternatief gevonden, en dat aantal gaat enkel hoger worden.
En wat met vrachtvervoer? Laten we eerlijk zijn, de gemiddelde vrachttrein in België en Nederland is nu niet van die orde dat er vooraan 3 locomotieven staan te trekken en je 10 minuten aan een overweg staat te wachten. Vaak vervangt zo een trein amper 20 vrachtwagens, en zit de besparing in het feit dat je maar 1 treinmachinist nodig hebt in plaats van 20 Roemenen. Maar die vracht komt niet magisch op die trein, en die vracht gaat ook niet magisch bij de verschillende klanten, dus er is altijd voor- en natransport nodig. En dan kan je qua bulkvervoer beter rekenen op waterwegen dan op treinen.
Sowieso telt België ook weer weinig lijnen voor exclusief vrachtvervoer, en hindert het vrachtvervoer vaak het personenvervoer of vice versa. De lijn Antwerpen-Aachen is zo een lijn die tot voorbij Tongeren de sporen moet delen met geregeld personenvervoer, en dat maakt dat deze lijn al te druk is om extra personenvervoer toe te voegen. Of kijk naar de lijn Leuven-Brussel, waar er 4 sporen liggen maar er vaak file staat op de sporen, omdat er zoveel passagierstreinen op zitten.