Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Het interessante nieuwtjes topic

This site may earn commission on affiliate links.
Ik ben het er mee eens dat het niet in het rijtje thuis hoort, maar tevens ben ik het ermee eens dat het oplossingen kan bieden.

Ik schat dat 80+% van de aardbewoners binnen 150km van de kust af wonen en 95+% binnen 150km van de kust en/of binnen 150km van rivieren.
Met andere woorden, wanneer je een hoog voltage netwerk in het water kunt maken langs de kusten kun je eigenlijk bijna de hele wereld al bereiken en met name de grote stroomverbruikers. Daarnaast zal het de elektrificatie van de scheepvaart kunnen helpen.
Een idee als een berg zonnepanelen in de Sahara plaatsen wordt dan ook meteen een stuk realistischer, tevens varen veel schepen eigenlijk van nature al rond de evenaar, precies waar er veel zon is. Wanneer er nu te veel wind/zonne energie wordt opgewekt wordt de energie vaak weg gegooid en/of zijn er batterijen vereist. Met een hoog voltage netwerk zal dit minder voorkomen, je zult je energie vaker goedkoop kunnen inkopen en vaker duurder kunnen verkopen.

Vergeet niet dat Engeland en Marokko al een verbinding in de planning hebben, waarom niet veel meer uitbreiden?
Tevens bestaat er al een HVDC kabel van meer dan 3000km lang in China.

Persoonlijk ben ik voorstander van een wereldwijd hoog voltage netwerk, ik denk dat het zijn geld vaak relatief snel terug kan verdienen.
 

Rond 5:00

Zonnepanelen op vrachtwagentrailers. Ze hebben het over 2- tot 3000 liter diesel per jaar besparen. Nou lijkt me dat wel erg veel, maar dat het scheelt verbaast me niets. Opvallend vind ik ook dat vrachtwagens voor zover ik weet eigenlijk nauwelijks iets met hybride doen, in een trailer kan toch best een dynamo draaien wanneer er geremd wordt?

en rond 17:30 hebben ze het over zonne auto's en rond 24:25 wederom.
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: TM3LR

Rond 5:00

Zonnepanelen op vrachtwagentrailers. Ze hebben het over 2- tot 3000 liter diesel per jaar besparen. Nou lijkt me dat wel erg veel, maar dat het scheelt verbaast me niets. Opvallend vind ik ook dat vrachtwagens voor zover ik weet eigenlijk nauwelijks iets met hybride doen, in een trailer kan toch best een dynamo draaien wanneer er geremd wordt?

en rond 17:30 hebben ze het over zonne auto's en rond 24:25 wederom.
Die 2000 liter vertaalt zich in 20.000kWh energie. Daar in een generator met 30% efficiëntie betekent 6.000kWh aan elektriciteit.

Een gemiddelde oplegger is 13,4m lang en 2,55m breed. Daar kan je ~21 panelen op kwijt van 400Wp, of dus 8400Wp. Nu, dan moet je nog wat aannames doen qua zonnetijd, maar mijn conservatieve tellingen geven aan dat je dan wel aan die 6000kWh kan geraken per jaar.

Hybride kan, maar de batterij is natuurlijk extra gewicht en een kleine batterij is onvoldoende. De trailer is vrij dom, dus die weet enkel wanneer er geremd moet worden en da's eigenlijk het enige moment dat je een 'dynamo' op de assen wil hebben draaien. Want op kruissnelheid is een dynamo op de wielen gewoon inefficiënt diesel van de brandstoftank in stroom omzetten.
 
  • Like
Reactions: ERvee and balblas
Hybride kan, maar de batterij is natuurlijk extra gewicht en een kleine batterij is onvoldoende. De trailer is vrij dom, dus die weet enkel wanneer er geremd moet worden en da's eigenlijk het enige moment dat je een 'dynamo' op de assen wil hebben draaien. Want op kruissnelheid is een dynamo op de wielen gewoon inefficiënt diesel van de brandstoftank in stroom omzetten.
Toyota en andere Japanse merken vinden dat anders een prima manier. ;) Gratis elektriciteit noemen ze het bijna.
 
Die 2000 liter vertaalt zich in 20.000kWh energie. Daar in een generator met 30% efficiëntie betekent 6.000kWh aan elektriciteit.

Een gemiddelde oplegger is 13,4m lang en 2,55m breed. Daar kan je ~21 panelen op kwijt van 400Wp, of dus 8400Wp. Nu, dan moet je nog wat aannames doen qua zonnetijd, maar mijn conservatieve tellingen geven aan dat je dan wel aan die 6000kWh kan geraken per jaar.

Hybride kan, maar de batterij is natuurlijk extra gewicht en een kleine batterij is onvoldoende. De trailer is vrij dom, dus die weet enkel wanneer er geremd moet worden en da's eigenlijk het enige moment dat je een 'dynamo' op de assen wil hebben draaien. Want op kruissnelheid is een dynamo op de wielen gewoon inefficiënt diesel van de brandstoftank in stroom omzetten.
Volgens mij gebruiken ze geen 400W panelen, maar van die weinig wegende rollen. Vermoedelijk van Hyetsolar, die zijn eigenlijk veel minder efficiënt, maar presteren wel vrij goed bij bewolking e.d.

Verder kan er vast wel een simpele verbinding met de vrachtwagen gemaakt worden, een caravan bijvoorbeeld reageert niet eens op het lampje van de rem, maar puur op de druk die het voelt via de kogel. Ik denk dat iets vergelijkbaars ook bij een vrachtwagen het geval is, maar zeker weten doe ik dit niet. Hoe dan ook, zelfs als je enkel de trailer hybride maakt op deze manier (berg op gas meegeven, berg af opladen) denk ik dat het best kan werken. Tevens kan het op een dynamo misschien wat aangenamer rijden dan met remmen.
 
Er komen steeds meer elektrische vrachtwagens die dus al een accu hebben. Het enige wat je nodig hebt is een stroomverbinding naar de vrachtwagen toe, 8,4 kW is niet bepaald een uitdaging. Die kun je zonder problemen bij de andere (lucht) aansluitingen realiseren.
Een elektrische vrachtwagen verbruikt 1,5 kWh per km, Op piekvermogen voeg je elk uur 5,5 km extra range toe.
 
Er komen steeds meer elektrische vrachtwagens die dus al een accu hebben. Het enige wat je nodig hebt is een stroomverbinding naar de vrachtwagen toe, 8,4 kW is niet bepaald een uitdaging. Die kun je zonder problemen bij de andere (lucht) aansluitingen realiseren.
Een elektrische vrachtwagen verbruikt 1,5 kWh per km, Op piekvermogen voeg je elk uur 5,5 km extra range toe.
Het zal er ook wel mee te maken hebben dat een aanhanger met regelmaat geparkeerd wordt op een verlaten parkeerplaats. Dan zijn panelen op het dak best een aantrekkelijk object om er af te schroeven.

En men wil het gewicht wellicht zo laag mogelijk houden zodat het laadvermogen niet omlaag gaat.

Weet niet of dat opweegt tegen het lagere energieverbruik.
 

en de briljante reactie in de comments daaronder:

CC8FA706-0092-46BF-A879-3D71D53470EF.png
 
Het aantal berichten over dat de Tesla Pi Phone komt, stijgt dramatisch.

Deze vond ik wel duidelijk. Status: rumor.

 
Solar Magazine - Daling transportkosten zonnepanelen zwakt af, containerprijs van 4.000 dollar in zicht

1666941631498.png


"Per container van 40 voet vervoeren Chinese fabrikanten zo’n 800 tot 900 zonnepanelen. Van grootformaatzonnepanelen met hogere vermogens gaan er zelfs maar zo’n 600 tot 700 zonnepanelen in een container. Daarmee zijn de transportkosten voor een zonnepaneel sinds februari 2020 in sommige gevallen nog altijd met 5 à 10 dollar per zonnepaneel gestegen. Op de piek bedroeg die stijging echter ruim 20 dollar per zonnepaneel."


Vond ik toch even een leuk nieuwtje, mogelijk komt er dan toch iets minder schaarste aan zonnepanelen binnenkort.
 
  • Informative
Reactions: robertvg and Stream
 
Autonome bus, hadden we dat in Eindhoven niet ook al? Phileas was niet erg succesvol.
Maar die was zijn tijd misschien een beetje te ver vooruit.
Een beetje heel erg ☺️
Van elektrische aandrijving en zelfsturend (nooit gewerkt) naar afbrekende aandeijfassen nadat er een diesel blok was ingebouwd. Vaak zat in mee gereden in mijn studententijd, niet de meest beste ervaringen mee ☺️