You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Die 2000 liter vertaalt zich in 20.000kWh energie. Daar in een generator met 30% efficiëntie betekent 6.000kWh aan elektriciteit.BinnensteBuiten | NPO Start
KRO-NCRV’s BinnensteBuiten trakteert je dagelijks op een flinke dosis inspiratie voor een lekker groen leven. Met aandacht voor eten, wonen en buiten zijn.www.npostart.nl
Rond 5:00
Zonnepanelen op vrachtwagentrailers. Ze hebben het over 2- tot 3000 liter diesel per jaar besparen. Nou lijkt me dat wel erg veel, maar dat het scheelt verbaast me niets. Opvallend vind ik ook dat vrachtwagens voor zover ik weet eigenlijk nauwelijks iets met hybride doen, in een trailer kan toch best een dynamo draaien wanneer er geremd wordt?
en rond 17:30 hebben ze het over zonne auto's en rond 24:25 wederom.
Toyota en andere Japanse merken vinden dat anders een prima manier. Gratis elektriciteit noemen ze het bijna.Hybride kan, maar de batterij is natuurlijk extra gewicht en een kleine batterij is onvoldoende. De trailer is vrij dom, dus die weet enkel wanneer er geremd moet worden en da's eigenlijk het enige moment dat je een 'dynamo' op de assen wil hebben draaien. Want op kruissnelheid is een dynamo op de wielen gewoon inefficiënt diesel van de brandstoftank in stroom omzetten.
Volgens mij gebruiken ze geen 400W panelen, maar van die weinig wegende rollen. Vermoedelijk van Hyetsolar, die zijn eigenlijk veel minder efficiënt, maar presteren wel vrij goed bij bewolking e.d.Die 2000 liter vertaalt zich in 20.000kWh energie. Daar in een generator met 30% efficiëntie betekent 6.000kWh aan elektriciteit.
Een gemiddelde oplegger is 13,4m lang en 2,55m breed. Daar kan je ~21 panelen op kwijt van 400Wp, of dus 8400Wp. Nu, dan moet je nog wat aannames doen qua zonnetijd, maar mijn conservatieve tellingen geven aan dat je dan wel aan die 6000kWh kan geraken per jaar.
Hybride kan, maar de batterij is natuurlijk extra gewicht en een kleine batterij is onvoldoende. De trailer is vrij dom, dus die weet enkel wanneer er geremd moet worden en da's eigenlijk het enige moment dat je een 'dynamo' op de assen wil hebben draaien. Want op kruissnelheid is een dynamo op de wielen gewoon inefficiënt diesel van de brandstoftank in stroom omzetten.
Het zal er ook wel mee te maken hebben dat een aanhanger met regelmaat geparkeerd wordt op een verlaten parkeerplaats. Dan zijn panelen op het dak best een aantrekkelijk object om er af te schroeven.Er komen steeds meer elektrische vrachtwagens die dus al een accu hebben. Het enige wat je nodig hebt is een stroomverbinding naar de vrachtwagen toe, 8,4 kW is niet bepaald een uitdaging. Die kun je zonder problemen bij de andere (lucht) aansluitingen realiseren.
Een elektrische vrachtwagen verbruikt 1,5 kWh per km, Op piekvermogen voeg je elk uur 5,5 km extra range toe.
Gemist! Nu zijn we wel heel nieuwsgierig natuurlijkNiet echt een interessant nieuwtje en ook geen dikke nek maar: kijk straks even naar EditieNL, daar komt iets heel bijzonders in beeld in een item over geheimen…..
Boh, normaal gezien wel maar de wachttijden lopen bij sommige leveranciers al op tot September 2023 ….Denk het wel want gedurende de winter worden er weinig panelen geïnstalleerd bij particulieren. De meeste wachten tot april-mei en komen er dan achter dat het even duurt voordat ze aan de beurt zijn.
Een beetje heel ergAutonome bus, hadden we dat in Eindhoven niet ook al? Phileas was niet erg succesvol.
Maar die was zijn tijd misschien een beetje te ver vooruit.