Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Het interessante nieuwtjes topic

This site may earn commission on affiliate links.
Inderdaad. Apple Maps, Google en Waze maken de eerste geluidjes dat ze navigatie met laadstops gaan uitrollen, en daar kan ABRP niet tegenop (hoewel het waarschijnlijk nog lang beter zal zijn). Als je dan als startup een mooi aanbod krijgt, zou ik ook niet twijfelen.

Tegelijk zitten autobouwers natuurlijk verveeld met relatief gebrekkige navigatie (Rivian, Lucid) of trekken ze het niet aan (OEMs die je nog altijd gebrekkige brol leveren op trage hardware). Tesla heeft ook jaren gewerkt aan hun navigatie die, hoewel altijd beter dan de concurrentie, vaak nog niet de functies ondersteunde van ABRP.

Bo zal nog enkele jaren betrokken zijn, dan zijn geld tellen, wat rentenieren en dan een nieuwe startup beginnen. Kijk maar naar WhatsApp, Skype, Instagram, ...
 
Totaal off-topic maar Ik was stuurman toen de loods in het panama kanaal een foutje maakte treintje stond toen toen naast de rails total loss. De nieuwe sluizen in Panama maken hier nu geen gebruik meer van. Vandaag de dag loods ik zelf de grootste containerschepen in Rotterdam en ik kan garanderen dat dit niet gaat werken. De krachten zijn echt enorm. Daarom hanteren we ondermeer een maximale windkracht. De grootste hebben iets van 24000 m2 windoppervlak.
Rails onderwater zit je met allemaal verschillende scheepsbreedtes, diepgangen ligpaatsen etc veel te kwetsbaar allemaal, als het dan in storing is dan is de terminal onbereikbaar.
 
Totaal off-topic maar Ik was stuurman toen de loods in het panama kanaal een foutje maakte treintje stond toen toen naast de rails total loss. De nieuwe sluizen in Panama maken hier nu geen gebruik meer van. Vandaag de dag loods ik zelf de grootste containerschepen in Rotterdam en ik kan garanderen dat dit niet gaat werken. De krachten zijn echt enorm. Daarom hanteren we ondermeer een maximale windkracht. De grootste hebben iets van 24000 m2 windoppervlak.
Rails onderwater zit je met allemaal verschillende scheepsbreedtes, diepgangen ligpaatsen etc veel te kwetsbaar allemaal, als het dan in storing is dan is de terminal onbereikbaar.
Die loodsen zijn de echte helden!
Deze van origine scheepsbouwer hoopt je vaak te verwelkomen op de Maasvlakte.
En je hebt helemaal gelijk.
 
Alle autobouwers hadden ook veel meer ervaring dan Tesla, dus dat zegt me bijzonder weinig.
Het grootste probleem is het startbudget, dat vele miljarden zal moeten zijn, maar technisch zou het gewoon mogelijk moeten zijn, of het schip nou aan sleepboten of sleeplocomotieven, of speciaal ontwikkelde motoren onder water hangt maakt mijns inziens weinig uit.
Ja, daar komen grote krachten bij, maar er zijn al scheepsmotoren met 100.000+pk, er zijn al windmolens van 15MW (= 20000+ pk) en het is nou ook weer niet dat ze met hoge snelheid de haven in hoeven te komen of iets dergelijks, technisch lijkt me eigenlijk prima te doen. Een uitdaging, dat zeker, maar niet mission impossible. Het hele containerwereldje werd door velen ook ooit omschreven als onmogelijk, evenals elektrische vrachtwagens met 800km bereik.

Met een touw en een motor kun je waterskiën in een zwembad, met een speedboot niet.
Een elektrische motor met 100pk vastgeschroefd aan de grond is sterker dan een speedboot met 200pk en dus efficiënter.

Maargoed, een dergelijk plan zal er waarschijnlijk toch nooit komen want niemand is rijk genoeg om het te realiseren.

Wat misschien wel sneller en gemakkelijker zou kunnen is:


Ik hoop dat Tesla spoedig in iets dergelijks gaat investeren, ik denk dat dit mega veel diesel zou kunnen besparen, een vergelijkbaar Duits bedrijf claimt zelfs 20-55%!
 
Ik hoop dat Tesla spoedig in iets dergelijks gaat investeren, ik denk dat dit mega veel diesel zou kunnen besparen, een vergelijkbaar Duits bedrijf claimt zelfs 20-55%!

De Semi gaat volgend jaar in massaproductie, ik denk dat Tesla zoiets als een lapmiddel ziet.

Een Semi bespaart namelijk 100% diesel 😁 ik heb liever dat ze als de sodemieter een Europese Semi ontwikkelen en hier ook een fabriek neerzetten.
 

Plastic hull, uitwisselbare accu pakketten. Zitten bijpassende duwbakken bij met een elektrische boegschroef.
 
Ik vraag me nog altijd af hoe dat gaat op echt lange routes. Hoe rij je met een full-electric van Nederland naar Italië?
  1. Het zijn de uitzonderingen die dit nog doen, want heel duur wegens de verplichte pauzes. De meeste transporteurs hebben hubs om de 800 km waar een andere trekker over neemt of waar de lading herverdeelt wordt ifv de bestemming.
  2. Als ze het doen, is er tijd genoeg om te laden tijdens de verplichte laadstops
  3. Een Nederlandse vrachtwagen rijdt gemiddeld 290 km/ dag. De semi kan 800 km. Als ze alle wagens die maximum 700 per dag rijden al elektrisch maken, zijn we al een hele stap vooruit. Als we ons op uitzonderingen blijven focussen, zetten we geen enkele stap.
 
Ik vraag me nog altijd af hoe dat gaat op echt lange routes. Hoe rij je met een full-electric van Nederland naar Italië?
even zoeken op dit forum:
bv op één dag een koffie gaan drinken in Tsjechië en terug naar huis ;) +1800km

of op 7 dagen van de Noordkaap naar Tariffa
Antwerpen, Noordkaap-Tariffa Antwerpen: totaal 15.224 km
 
Ik vraag me nog altijd af hoe dat gaat op echt lange routes. Hoe rij je met een full-electric van Nederland naar Italië?


Ter aanvulling en overvloede op de vorige posts ontwerpt en bouwt Tesla ook hier weer het complete ecosysteem.

De Tesla MegaCharger haalt naar verluidt een piek vermogen van 3.5 MW en wordt gecombineerd met Megapacks om de grid-aansluiting beschaafd te houden.

Bij Pepsi is zo’n laadfaciliteit reeds in gebruik en wordt ook gecombineerd met de nodige PV capaciteit, niet moeilijk om voor te stellen bij een typisch distributiecentrum met voldoende plat dak.
 
  • Informative
Reactions: DuurzameHenk
Nog wat meer achtergrond qua elektrische vrachtwagens:

D5CFDEBB-42D4-43BB-A64F-9AE24B56783D.jpeg



8D1081BC-7B28-4A44-A93B-637D2A483735.jpeg


90F148CF-B3E3-46D9-B5E6-AE2C7C2C14BF_1_105_c.jpeg
 
De Semi gaat volgend jaar in massaproductie, ik denk dat Tesla zoiets als een lapmiddel ziet.

Een Semi bespaart namelijk 100% diesel 😁 ik heb liever dat ze als de sodemieter een Europese Semi ontwikkelen en hier ook een fabriek neerzetten.
Van mij mogen ze Tata steel overnemen en het omvormen in een Tesla Semi fabriek.
Wel moet ik zeggen dat ik verwacht dat ze voorlopig een tekort aan batterijen hebben en mede om die reden ben ik fan van trailers maken.
Maak ze nu maar met 50kWh, dan zien de vrachtwagenchauffeurs zelf ook wat de kosten en baten zijn en verkoop in 2027 of iets dergelijks een 500kWh accupakket, dan hebben we de trailers alvast en hebben die al heel wat diesel bespaard.

Tevens denk ik dat een Tesla semi met een dergelijke trailer ook met LFP batterijen de 800km+ kan halen. Op dit moment remt een trailer zodra deze merkt dat hij de semi opduwt, met andere woorden, heel veel regeneraten zal de Tesla semi niet met de huidige trailers gezien de trailer dan uit zichzelf al remt, dit is onafhankelijk van het remlicht.