Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Het interessante nieuwtjes topic

This site may earn commission on affiliate links.
Last edited:
  • Like
Reactions: BobbyKings
Roberts, het is nog beter: een dollar is maar €0,85 waard. Het is dus slechts €0,0125 Per kWh. Mijn voorspelling dat de kosten van stroomverbruik straks verwaarloosbaar zullen zijn, komt steeds dichterbij.
En jij denkt dat de zakken van deze en gene niet gevuld hoeven te worden? Wishful thinking helaas. Stroom was niet gratis, is niet gratis en wordt niet gratis (er is immers altijd een tekort)
 
En jij denkt dat de zakken van deze en gene niet gevuld hoeven te worden? Wishful thinking helaas. Stroom was niet gratis, is niet gratis en wordt niet gratis (er is immers altijd een tekort)

Er is inderdaad nu nog een tekort. Straks zijn vele huizen zelfvoorzienend en dat groene overschot is nog een decennia weg. Daarna is electriciteit dus zeer goedkoop. Een nieuwe revolutie was ontstaan om bizarre zaken te doen met die 'gratis' energie waar dit nu nog heel duur is. Misschien wel kernfusie, wat grappig genoeg nog meer energie zal opleveren :-D
 
De stroom kan dan wel bijna gratis zijn/worden maar wees er maar zeker van dat de belastingen of andere taxen zullen stijgen. De elektriciteitsfactuur bestaat in Belgie dan ook voor 50% (of meer) uit taksen. Je kan dan wel een warmtepomp met diepteboring of zonnepanelen plaatsen maar ik ben er 100% van overtuigd dat er een nieuwe belasting zal ontstaan wanneer de melkkoe (auto) minder en minder inkomsten zal genereren.

In de nabije toekomst vermoed ik dat men via de nieuwe digitale meters exact kan zien welke bron stroom vraagt en hiervoor een ander tarrief kan aanrekenen.

Om helemaal off net te gaan, lijkt mij voor de meesten, voorlopig dan toch, nog een brug te ver wegens te duur vs break even punt van de investering. (Zeker toch bij renovatie)

Ik kan er naast zitten maar zo voel ik het aan voorlopig.
 
Er is inderdaad nu nog een tekort. Straks zijn vele huizen zelfvoorzienend en dat groene overschot is nog een decennia weg. Daarna is electriciteit dus zeer goedkoop. Een nieuwe revolutie was ontstaan om bizarre zaken te doen met die 'gratis' energie waar dit nu nog heel duur is. Misschien wel kernfusie, wat grappig genoeg nog meer energie zal opleveren :-D


Ook dat is wishful thinking, zelfvoorzienende huizen. In de zomer wel, maar in de winter is dat volstrekt kansloos. Nul op de meter, wat nu wordt gepropageerd als de grote oplossing is alleen maar gemiddeld over het hele jaar nul, en dan mag je als gezin niet boven het gemiddelde gebruiken. Passief huizen hebben nog steeds energieverbruik, en met de komst van de elektrische auto's is het verbruik meer dan zonnepanelen in theorie kunnen opwekken. Kansloos dus zoals ik al schreef.
 
Ook dat is wishful thinking, zelfvoorzienende huizen. In de zomer wel, maar in de winter is dat volstrekt kansloos. Nul op de meter, wat nu wordt gepropageerd als de grote oplossing is alleen maar gemiddeld over het hele jaar nul, en dan mag je als gezin niet boven het gemiddelde gebruiken. Passief huizen hebben nog steeds energieverbruik, en met de komst van de elektrische auto's is het verbruik meer dan zonnepanelen in theorie kunnen opwekken. Kansloos dus zoals ik al schreef.

Kansloos NU, niet over over 20 jaar. Batterijen worden goedkoper, meer windmolens worden gebouwd. Solar mega fields in Noord Afrika met een link naar EU. Mogelijk straks getijde turbines. Dat gaat gewoon goed komen.
 
Kansloos NU, niet over over 20 jaar. Batterijen worden goedkoper, meer windmolens worden gebouwd. Solar mega fields in Noord Afrika met een link naar EU. Mogelijk straks getijde turbines. Dat gaat gewoon goed komen.

Ja dat gaat inderdaad gebeuren. En die 20 jaar is een redelijk time frame. Het mooie is dat het niet in één keer hoeft gebouwd te worden, maar kan groeien op basis van partiële positieve business cases. Met proven technology.

Eindplaatje hier geschetst:
SuperSmart Grid - Wikipedia
 
Ik was 10 jaren geleden in Hamburg bij een handelaar, die startups ondersteunde.
Hij vertelde mij dat één startup heel succesvol was.
Die knaap had een programma gemaakt, dat op de energiemarkt de prijzen van elektra volgde.
Hij bood dit programma aan grootverbruikers, die konden met dit programma stroom inkopen wat aangeboden werd met bijbetaling of de goedkoopste aanbieder..
Deze grootverbruikers kregen dus vaak geld toe.
De oorzaak was zon & wind veroorzaakten een overschot aan elektra, die moest verkocht worden, al was het met geld toe.
Zoals nu met de negatieve rente bij de ECB.
 
Ik denk zelfs dat de kosten voor transport omhoog gaan. Door de veroudering van de bestaande infra maar ook door de toenemende vraag zal het huidige net ongetwijfeld aangepast moeten worden in de toekomst.
Verlaging van de kale energieprijs wordt hierdoor volledig teniet gedaan.
 
EfVJAaqWsAEmGxc


Interessant plaatje.