Veel energie op dit forum op het moment vanwege V9. Maakt veel emoties los, ben benieuwd naar hoe het straks echt is als je er zelf in rijdt. Voorlopig laat ik hier mijn kritiek of lofzangen maar achterwege...
Dus maar even een “Tesla-Newby-verhaaltje” vermelden.
Ruim een maand de Tesla S. Nog steeds die smile, nog steeds genieten. Prima aflevering, soms wat rare interacties tijdens het rijden (uitwijken, afremmen). Maar ach, elke nieuwe relatie kent zijn eigen schok- en/of genietmomentjes.
Inmiddels 5.998 km op de teller. Geen andere auto gereden in die maand, tot gisteren. Aangekomen bij ons huis in de Duitse Eiffel, waar een dieselslurpende Landrover altijd geduldig op me wacht om samen door het jachtveld te rijden in vrij ruig terrein. Gezien de hoogteverschillen in een algemeen traag tempo. Banden met een extreem profiel, die op de asfaltwegen een enorm kabaal maken maar op de hellingen, in sneeuw en modder net die extra grip geven die je hier soms nodig hebt. Automaat. Vrijwel nooit gewassen, dat heeft hier door het terrein ook niet zoveel zin. De gordel nooit, maar dan ook echt nooit gebruikt. Ook nooit nodig gehad bij dat tempo en bovendien lastig omdat het vaak korte ritjes zijn waarbij je snel weer wilt uitstappen. Maar ik dwaal af...
Sinds die maand “hersenspoeling” door Tesla heb ik ruzie met de Landrover. Ik schakel, tot vermaak van passagiers, steeds de ruitenwisser in als ik in D of R wil schakelen. Als ik de auto wil uitschakelen zet ik de ruitensproeier aan in plaats van op de start/stopknop te drukken.
Het rijden lijkt ineens oorverdovend!
Bij het “gas loslaten” schrik ik omdat het Regenerative Breaking effect in een diesel terreinauto net wat anders uitpakt. Snel bijremmen dus.
Heb inmiddels al meerdere keren de gordel omgedaan (Tesla blijft die niet uit te schakelen zeurpiep houden, in alle andere auto’s die ik had kon ik die laten uitschakelen), terwijl ik daar bij het uitstappen dan weer geen erg in had. Het lullige weer in je stoel teruggeworpen worden leverde dan ook weer hilariteit op bij de gasten. Mijn gefrustreerde gemopper op die k..auto verhoogt alleen de feestvreugde bij de anderen.
In het donker over de Bundesstrasse terugrijden leverde ongetwijfeld vreemde blikken op bij tegenliggers toen ik AP wilde inschakelen en daardoor twee keer kort een grootlicht signaal afgaf. Het terugsignaleren van een auto heb ik dan maar ook met een licht schaamrood op de kaken geincasseerd.
Zat bij terugkomst tevergeefs aan de deurhendel te trekken bij de afgesloten auto om vervolgens in broekzakken weer naar de sleutel te moeten zoeken. Liep ook weg bij een restaurant zonder de auto af te sluiten; dat gaat immers automatisch?
Vooralsnog ben ik er nog niet over uit of dit nu aan het vermeende “toenemende-dementie-boven-de-50-syndroom” ligt of dat ik Tesla zelf de schuld in de schoenen moet schuiven omdat zij de auto die zij in Europa verkopen niet voldoende aan de Europese maatstaven aanpassen.
Voorzichtigsheidshalve zal ik Tesla toch maar de schuld moeten geven...