Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Het nieuwe berijderstopic

This site may earn commission on affiliate links.
Ok, heren en dames (zitten die ook op dit forum eigenlijk?), ik vraag jullie als newbie hierbij om hulp.
Om een idee te krijgen kan je het beste even je route invullen op A Better Routeplanner
Die stelt inderdaad voor om in Zwolle telkens wat op te laden. Ik denk eigenlijk dat je de eerste stop over zou kunnen slaan zodat je alleen de volgende dag op weg van HvS naar Doorn hoeft bij te laden (verbruik bij deze nog hoge temperature is lag). Maar voor de eerste rit met je Tesla, nog zonder ervaring met het verbruik van de auto is dat wellicht een beetje tricky.
Vergeet niet op ABRP je juiste model Tesla te kiezen.

Maar nog beter: even naar HvS bellen dat je echt hun destination lader even nodig hebt, of ze toevallig weten of er andere Tesla komen ? Wellicht willen ze een lader voor je reserveren.

upload_2018-9-20_11-48-53.png
upload_2018-9-20_11-49-46.png
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: PaulusdB
Klopt. Één keer op en neer naar Italië en je weet hoe het werkt.
Klopt, ik vertrek zaterdagochtend vroeg weer naar Noorwegen. De vorige keer had ik de route van a tot z uitgestippeld, laders, adapters en 'alles wat verder ter tafel kwam' bij me. Alles om de range anxiety te tackelen. En nu ga ik gewoon zitten en tik ik mijn reisdoel in. Het komt wel goed!
 
  • Like
Reactions: Alain13 and Edi99
Klopt, ik vertrek zaterdagochtend vroeg weer naar Noorwegen. De vorige keer had ik de route van a tot z uitgestippeld, laders, adapters en 'alles wat verder ter tafel kwam' bij me. Alles om de range anxiety te tackelen. En nu ga ik gewoon zitten en tik ik mijn reisdoel in. Het komt wel goed!
Ja. En voor noodgevallen een verlengsnoer van 25 meter. Wie doet ons wat??

Ps: fijne reis
 
Maar ik ben wat nerveus voor 1 traject, kunnen jullie mij adviseren?

Niet nerveus zijn. Gewoon bestemming invoeren in navigatie en gaan. Hou even rekening dat je misschien moet laden van HvS naar Doorn toe als je in HvS niet kunt laden. In dat geval even half uur extra tijd pakken en verder gewoon navigatie volgen.

Ik heb onze trip naar Tsjechie ook helemaal uitgepluist qua SuCs en uitgedacht. Werkte alleen maar averechts. Terugweg gewoon navigatie gevolgt en gegaan, ging perfect.
 
Chips, ik snapte laadpunt bij Landgoed Zonheuvel in Doorn niet: mijn New Motion pasje werkte niet op deze paal:

EE125981-1FB6-496C-86AB-850B185D24E4.jpeg


Ik was al laat dus eerst mijn lezing gegeven en toen nagevraagd. Bleek ik pasje aan de receptie te moeten vragen. Nu hangt hij er aan en eet ik maar friet met saté hier in het restaurant. Terwijl ik plechtig had beloofd deze combi (laden + snacken, niet friet + saté) te gaan mijden zodra ik de Tesla zou krijgen.

Ik heb hem één dag....
 
Chips, ik snapte laadpunt bij Landgoed Zonheuvel in Doorn niet: mijn New Motion pasje werkte niet op deze paal:

View attachment 336838

Ik was al laat dus eerst mijn lezing gegeven en toen nagevraagd. Bleek ik pasje aan de receptie te moeten vragen. Nu hangt hij er aan en eet ik maar friet met saté hier in het restaurant. Terwijl ik plechtig had beloofd deze combi (laden + snacken, niet friet + saté) te gaan mijden zodra ik de Tesla zou krijgen.

Ik heb hem één dag....
Al doende leert men. Mijn eerste keer aan de laadpaal was hilarisch. Op de eerste kant zat ik aan de verkeerde kant te pielen, aan de andere kant had ik de verkeerde kant van de laadkabel in handen. Krijg het er nog warm van!!
 
  • Like
Reactions: zkpq
Vraag, ik zit op Hof van Saksen. Destination Chargers zijn verdwenen (staan nog wel op meerdere sites aangegeven), en er staan in totaal nog 4 langzame laadpalen waarvan er 1 het niet doet. Alle drie zijn dus telkens bezet.

Nu zag ik nog bij een van de laadpalen het volgende:

IMG_1782.JPG
IMG_1783.jpg


Ik dacht 'hee, daar heb ik een rode Mennekes krachtstroom-aansluiting voor gekregen van Tesla', maar helaas paste het niet. Is voor dit ding ook een aansluiting te krijgen? En zo ja, hoe heet die dan weer?

Nu heb ik de Tesla gewoon naast ons huisje gezet, in het stopcontact gegooid (via een Schuko heet het geloof ik?) en over 14 uur is hij vol. Ik moet zeggen dat ik het ook wel op de spits heb gedreven door binnen 24 uur na aflevering 630 km te gaan rijden en in vreemde omgeving te verblijven maar dit is dus duidelijk het nadeel van electrisch rijden.

Range anxiety zit er inmiddels ook goed in na deze situatie: ik kreeg gisteren een melding dat ik minder dan 90km/u moest rijden anders zou ik de eerste SuC niet halen. Reed ik langzaam genoeg dan zou ik met 5% aankomen. Heel erg niet relaxed rijden was dat.

IMG_1745.jpg


Ik merk dat ik mijn ambities moet bijstellen, ik dacht er wel mee weg te komen ergens even 30 minuten te superchargen om een volle accu te krijgen. Maar ik zie telkens staan dat ik een uur of langer moet superchargen, zo snel gaat het kennelijk ook weer niet.

Maar ja, ik kan ook niet zeggen dat ik heel zuinig rij.....vaak hard optrekken en langdurig 130km/u rijden. Dat zal ik moeten afleren.
 
Is voor dit ding ook een aansluiting te krijgen? En zo ja, hoe heet die dan weer?

Je moet even een verloopstekker van blauw CEE 16A naar rood CEE 16A bestellen:
Adapter CEE 16A Blauw Male naar CEE 16A Rood Female

Over die melding dat je minder dan xx km/uur moet rijden om op je bestemming te arriveren:
De tripplanner is vrij conservatief. Hij extrapoleert als het ware het verbruik tot nu toe op je rit over de rest van de route. Stel dat je aanvankelijk 250Wh/km gebruikt, dan waarschuwt hij dat als je zo door gaat je de SuC niet gaat halen. In de praktijk is je verbruik aan het begin altijd hoger dan op de rest van de rit. Soms annuleer ik de route en kies de bestemming opnieuw. Na herberekening verdwijnt dan de waarschuwing.
En door rustiger te rijden kom je er sowieso wel. Je rechtervoet heeft een groot effect op het verbruik.

De laadsnelheid bij Superchargers....heb je gezien met hoeveel kW je aan het laden was?
Stond je toevallig naast een andere wagen ? Twee stalls (bijv 1A/1B, 2A/2B) zitten samen altijd op 1 lader, de tweede auto krijgt dan minder vermogen en dan ben je langer aan het laden. Let maar op: als er meerdere auto’s aan het laden zijn laten ze altijd een plek tussen hun in vrij.
 
Last edited:
Ok, dank. Is het de moeite waard of kom je dit bijna nooit tegen?
Jij komt hem op de eerste dag met je Tesla al tegen :)

In NL zijn er zoveel laadpalen dat ik hem nooit heb hoeven gebruiken.
Ga je naar campings in FR/IT dan is hij zeker handig, caravans en campers ed laden er ook op.
Als er ook gewone Schuko’s (inderdaad) aanwezig zijn geeft het niet veel extra voordeel; op een Schuko laad je met maximaal 13A, met een blauwe CEE stekker max 16A