Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Het nieuwe berijderstopic

This site may earn commission on affiliate links.
Dit betekent dus eigenlijk vaker laden, maar de accu minder vol laden en de acculading altijd tussen de 30% en 70% houden. Is laden dan niet schadelijk voor de accu?

Het is een fabel dat een batterij een aantal laadcycli heeft op basis van hoe vaak je 'm oplaad. Zo zwart wit is het niet. Wat slecht is voor een batterij is helemaal leeg of helemaal vol. Met een laadcyclus wordt daarom niet bedoelt hoe vaak je 'm een keer aan de paal hangt (of je AA batterij oplaad), maar hoe vaak de cel van 0 tot 100% wordt ge- en ontladen.

De batterij is het meest comfortabel op 50%, in een ideale situatie hangt de batterij altijd rond de 50%. Idealiter zou je je SoC zo moeten instellen dat op de helft van je dagelijkse afstand je SoC op 50% zit, zodat je daarna weer kan laden.

Als jij elke dag laad van bv. 45% naar 55% om 'm daarna weer tot 45% leeg te rijden dan geldt dat niet als "1 cyclus" alsin dat het aantal laadcycli beperkt is tot een X aantal. Je zult dan ook amper tot niet last hebben van degradatie

Een normale oplaadbare batterij zoals een AA-penlite wordt vaak pas vervangen zodra deze leeg is. Daarna laad je 'm weer helemaal tot 100% om 'm weer te gebruiken om tot bijna 0% te ontladen. Dat is eigenlijk precies wat je met je Tesla zou moeten voorkomen, en dat is ook waarom een oplaadbare penlite een relatief kort leven heeft. Proberen zo dicht mogelijk bij de 50% SoC te houden is het beste.
 
ik herinner mij wel eerder beargumenteerd gezien te hebben dat AC-slow-charging beter is dan DC-supercharging. Kan onderbouwing niet 123 vinden....

Volgens mij is het probleem lithium plating. Dat ontstaat als een cel te warm wordt tijdens het op- en ontladen, en dat worden ze tijdens het Superchargen. Het BMS probeert dat zo veel mogelijk te mitigeren door het pack te koelen, maar waarschijnlijk kan de auto het pack niet dusdanig afkoelen dat het probleem volledig wordt geëlimineerd.

Een ander mogelijk probleem is een te hoge C-waarde met SuC'en. C-waarde betekent eigenlijk hoeveel energie je in de cel kunt proppen in een bepaalde tijd. Als je een 1 Ah cell met 1A laad heb je een C-waarde van 1. Laad je die zelfde cel met 2A dan heb je een C-waarde van 2 (en is hij in een half uur vol ipv een uur).

Een Li-Ion cel kan een bepaalde C-rating hebben (hoe snel kun je 'm maximaal laden). Ik weet alleen de C-rating van de Tesla cellen niet.

Een hogere C-waarde gebruiken bij het laden dan dat de cel aan kan zorgt ook weer voor degradatie, volgens mij ook door lithium plating.

Mooi plaatje:

lithium_window.gif
 
  • Informative
Reactions: BobbyKings
Het is een fabel dat een batterij een aantal laadcycli heeft op basis van hoe vaak je 'm oplaad. Zo zwart wit is het niet. Wat slecht is voor een batterij is helemaal leeg of helemaal vol. Met een laadcyclus wordt daarom niet bedoelt hoe vaak je 'm een keer aan de paal hangt (of je AA batterij oplaad), maar hoe vaak de cel van 0 tot 100% wordt ge- en ontladen.

De batterij is het meest comfortabel op 50%, in een ideale situatie hangt de batterij altijd rond de 50%. Idealiter zou je je SoC zo moeten instellen dat op de helft van je dagelijkse afstand je SoC op 50% zit, zodat je daarna weer kan laden.

Als jij elke dag laad van bv. 45% naar 55% om 'm daarna weer tot 45% leeg te rijden dan geldt dat niet als "1 cyclus" alsin dat het aantal laadcycli beperkt is tot een X aantal. Je zult dan ook amper tot niet last hebben van degradatie

Een normale oplaadbare batterij zoals een AA-penlite wordt vaak pas vervangen zodra deze leeg is. Daarna laad je 'm weer helemaal tot 100% om 'm weer te gebruiken om tot bijna 0% te ontladen. Dat is eigenlijk precies wat je met je Tesla zou moeten voorkomen, en dat is ook waarom een oplaadbare penlite een relatief kort leven heeft. Proberen zo dicht mogelijk bij de 50% SoC te houden is het beste.

Je moet de laadbeurten bij elkaar optellen. Heb je een keer opgeladen van 10 tot 80% en daarna nog een keer van 50 tot 80% dan heb je één volledig laadcyclus geladen. Eén keer 70% en één keer 30%, samen 1 x 100%.

Dat oplaadbare penlites een kort leven hebben hangt van het type penlight af. Ik gebruik Eneloops van Sanyo en Maha Powerex.
Deze oplaadbare batterijen gaan moeiteloos 10 jaar mee. Wel onder voorwaarde dat ze één keer per jaar een refresh behandeling krijgen in een daarvoor geschikte lader. Mijn oplaadbare batterijen zijn na 9 jaar nog steeds tot 1.48 tot 1.51 Volt te laden.
Deze oplaadbare batterijen overleven zelfs het volledig leegtrekken tot 0 volt. Je moet ze dan wel eerst tot leven werken in een domme lader om ze vervolgens over te zetten in lader die met minus-delta-V (kortweg: -ΔV) de batterijen weer precies tot hun maximale lading opladen.
 
Dat oplaadbare penlites een kort leven hebben hangt van het type penlight af. Ik gebruik Eneloops van Sanyo en Maha Powerex.
Deze oplaadbare batterijen gaan moeiteloos 10 jaar mee.

Ik heb hier uitsluitend Eneloops. Ook de Eneloops zijn er in 2 smaken, de witte en de zwarte. De witte doen volgens mij 2000 cycli en de zwarte 500. Die zwarte hebben echter meer capaciteit (500 mAh meer ofzo).

Die zwarte gaan merkbaar harder achteruit. Die halen hier zeker de 10 jaar niet en zijn inmiddels eerder leeg dan de witte (capaciteit is niet meer wat het was blijkbaar). De witte merk ik geen verschil tot op heden.
 
Ik heb hier uitsluitend Eneloops. Ook de Eneloops zijn er in 2 smaken, de witte en de zwarte. De witte doen volgens mij 2000 cycli en de zwarte 500. Die zwarte hebben echter meer capaciteit (500 mAh meer ofzo).

Die zwarte gaan merkbaar harder achteruit. Die halen hier zeker de 10 jaar niet en zijn inmiddels eerder leeg dan de witte (capaciteit is niet meer wat het was blijkbaar). De witte merk ik geen verschil tot op heden.
Zeker, de zwarte 2500 zijn duidelijk minder.
Maar refresh en recharge houdt zowel de witte als de Powerex echt in nieuwstaat.
 
Vannacht geladen. Op de app 341. Ik ontkoppeld de kabel en doe de deur open: 342. Ik pak het laadpasje, beëindig de sessie en leg het laadpasje terug: 338.
Ik zou dan eerst je laadpasje pakken en de sessie beëindigen, en pas daarna de laadkabel ontkoppelen en de deur openen.
Scheelt je drie kilometer ;)
 
Ik ben in blijde verwachting van een laadsleutelhanger. Dan zit ik zo weer op 348!!
Ik heb mijn laadpas in een Secrid wallet. Als je hem aan de buitenkant doet werkt hij gewoon door het leer heen.
Even die wallet voor de laadpaal en klaar.
En een extra pasje in de auto voor het geval ik hem ooit vergeet of mijn vriendin met de auto weggaat en onverhoopt een publieke laadpaal nodig heeft.
 
Ik heb mijn laadpas in een Secrid wallet. Als je hem aan de buitenkant doet werkt hij gewoon door het leer heen.
Even die wallet voor de laadpaal en klaar.
En een extra pasje in de auto voor het geval ik hem ooit vergeet of mijn vriendin met de auto weggaat en onverhoopt een publieke laadpaal nodig heeft.
Dat is ook handig. Ik heb ook zo'n secrid beursje. Dacht dat daarin alles "veilig" was.
 
Bij het achteruit inparkeren viel het me in de reflectie van een raam op dat voor op de auto die twee kleine lampjes onder de koplampen aangaan. Het nut van dat deze lichten aangaan als je achteruit rijdt zie ik nog niet helemaal.
Maar het viel me nu ook op dat in de Drive er een van de twee aangaat afhankelijk van welke kant je je stuur op draait - als parkeerlichten.
Hoe zorg je ervoor dat die aanblijven als je je auto parkeert langs de kant van de weg ?
Deze lichtjes bedoel ik: resp. Reverse en Drive met stuur iets naar rechts en Drive met stuur iets naar links.
Nooit eerder opgevallen.
 
Ok, heren en dames (zitten die ook op dit forum eigenlijk?), ik vraag jullie als newbie hierbij om hulp.

Zojuist gebeld door Delivery dat mijn MS75D auto niet woensdag maar VANAVOND op te halen valt. Hiep hiep hoera natuurlijk en alles uit mijn handen laten vallen om dit bod te accepteren. Want.....ik ga dit weekend 800km rijden dus is het de ideale omstandigheid om de auto te testen.

Maar ik ben wat nerveus voor 1 traject, kunnen jullie mij adviseren?

ik haal hem vanavond op, waarschijnlijk vol. Zo niet, dan hang ik hem aan mijn TWC thuis die het hopelijk doet. Ik ga er van uit dat de auto 90% vol is morgenochtend. We vertrekken dan vanuit Oosterhout (Noord-Brabant) naar Nooitgedacht (Hof van Saksen). Dit is 232 km. Daar aangekomen weet ik niet of ik hem kan opladen, hangt van beschikbaarheid laadpalen af. Laten we er van uitgaan dat ik hem niet kan opladen. Diezelfde dag nog moet ik even voor mijn werk terugrijden van Hof van Saksen naar Doorn, dit is 164km. Daar geef ik een lezing van 1.5 uur (te weinig om serieus echt op te laden daar ter plekke, en ik weet niet eens of er beschikbaarheid is van een paal). Vervolgens ga ik weer terug naar Hof van Saksen (164 km).

Mijn vraag is: kan ik het beste iedere keer wanneer ik morgen Zwolle passeer even langs de SuC gaan of is dat een typisch geval van newbie range anxiety? Of is enkel langsgaan tussen Doorn en Hof van Saksen voldoende om het te redden?

Vervolgens kijk ik het weekend wel hoe ik hem oplaad, al hang ik hem aan een simpel stopcontact van het huisje zelf.

Alvast dank en super excited!!!
 
Ok, heren en dames (zitten die ook op dit forum eigenlijk?), ik vraag jullie als newbie hierbij om hulp.

Zojuist gebeld door Delivery dat mijn MS75D auto niet woensdag maar VANAVOND op te halen valt. Hiep hiep hoera natuurlijk en alles uit mijn handen laten vallen om dit bod te accepteren. Want.....ik ga dit weekend 800km rijden dus is het de ideale omstandigheid om de auto te testen.

Maar ik ben wat nerveus voor 1 traject, kunnen jullie mij adviseren?

ik haal hem vanavond op, waarschijnlijk vol. Zo niet, dan hang ik hem aan mijn TWC thuis die het hopelijk doet. Ik ga er van uit dat de auto 90% vol is morgenochtend. We vertrekken dan vanuit Oosterhout (Noord-Brabant) naar Nooitgedacht (Hof van Saksen). Dit is 232 km. Daar aangekomen weet ik niet of ik hem kan opladen, hangt van beschikbaarheid laadpalen af. Laten we er van uitgaan dat ik hem niet kan opladen. Diezelfde dag nog moet ik even voor mijn werk terugrijden van Hof van Saksen naar Doorn, dit is 164km. Daar geef ik een lezing van 1.5 uur (te weinig om serieus echt op te laden daar ter plekke, en ik weet niet eens of er beschikbaarheid is van een paal). Vervolgens ga ik weer terug naar Hof van Saksen (164 km).

Mijn vraag is: kan ik het beste iedere keer wanneer ik morgen Zwolle passeer even langs de SuC gaan of is dat een typisch geval van newbie range anxiety? Of is enkel langsgaan tussen Doorn en Hof van Saksen voldoende om het te redden?

Vervolgens kijk ik het weekend wel hoe ik hem oplaad, al hang ik hem aan een simpel stopcontact van het huisje zelf.

Alvast dank en super excited!!!
Geweldig!
Als je niet weet of je ter plekke kunt laden gebruik dan je routeplanner. Je ziet dan in het scherm steeds wat de accu nog over heeft als je dezelfde route weer terug neemt, op het startpunt dus.