Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Het nieuwe berijderstopic

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb mijn range indicator echter op energy% staan. Er wordt aangegeven ‘hoe vol’ de batterij nog is. De afname in %energy is echter altijd 10% meer dan het gebruik zoals weergegeven in de trip planner, maar klopt wel met de hoeveelheid kWh die ik moet laden om weer op 90% uit te komen. Daarmee is het daadwerkelijk verbruik veel hoger dan door de auto weergegeven. Van de zomer terug uit Italie bij 38 graden en airco vol aan kwam ik bij 103 km/uur (is berekend gemiddelde) op de snelweg met AP aan op een verbruik van 268 Wh/km. Max range is dan 377 km bij mijn 100 kWh batterij. Is dit ook de ervaring van jullie, of is mijn auto om 1 of andere reden ‘onzuinig’?
Over hoeveel kilometer is die 103 km/uur berekend? Als dat over een lang stuk is, zal je snelheid waarschijnlijk een stuk hoger hebben gelegen. Want er zijn ook stukken waarin je langzamer rijdt, door files, wegwerkzaamheden e.d. Bijvoorbeeld: als je 2 uur rijdt waarvan 1 uur met 150 km/u en 1 uur met 50km/u, rijd je gemiddeld met 100 km/uur maar is je verbruik niet hetzelfde als wanneer je 2 uur met 100 km/uur zou hebben gereden.
Die airco heeft wel een klein beetje invloed op het verbruik, maar dat is te verwaarlozen bij de invloed die je snelheid heeft.
 
Bedankt Egbert, het helpt enorm om te weten dat je typical verbruik slechts gehaald wordt bij 100 km/u en optimale omstandigheden. En heb je mooie 21” wielen dan zul je je nog meer in moeten houden wat betreft de snelheid denk ik.
Ik heb mijn range indicator echter op energy% staan. Er wordt aangegeven ‘hoe vol’ de batterij nog is. De afname in %energy is echter altijd 10% meer dan het gebruik zoals weergegeven in de trip planner, maar klopt wel met de hoeveelheid kWh die ik moet laden om weer op 90% uit te komen. Daarmee is het daadwerkelijk verbruik veel hoger dan door de auto weergegeven. Van de zomer terug uit Italie bij 38 graden en airco vol aan kwam ik bij 103 km/uur (is berekend gemiddelde) op de snelweg met AP aan op een verbruik van 268 Wh/km. Max range is dan 377 km bij mijn 100 kWh batterij. Is dit ook de ervaring van jullie, of is mijn auto om 1 of andere reden ‘onzuinig’?

Heb dat ook tijdje geprobeerd (procent-indicatie) maar ik vind dat niet praktisch.. ik dient niet "in procenten" energie beschikbaar, maar wel in range cq afstand, km's..
Een "gemiddelde" snelheid zegt niet zo veel.. want hoe is dat verdeeld? in Duitsland kan je hele stukken stau hebben, afgewisseld met stukken waar je vrij de snelheid kunt aanhouden.. dan rij je wellicht 180 en gaat het heel snel...268 vind ik wel hoog... ik zit doorgaans op omstreeks 220 (maar wel met 19 inch) Airco telt niet zo zwaar mee, wel hoogteverschil overbruggen.. ook al ga je maar weinig omhoog..
 
Heb dat ook tijdje geprobeerd (procent-indicatie) maar ik vind dat niet praktisch.. ik dient niet "in procenten" energie beschikbaar, maar wel in range cq afstand, km's..
Een "gemiddelde" snelheid zegt niet zo veel.. want hoe is dat verdeeld? in Duitsland kan je hele stukken stau hebben, afgewisseld met stukken waar je vrij de snelheid kunt aanhouden.. dan rij je wellicht 180 en gaat het heel snel...268 vind ik wel hoog... ik zit doorgaans op omstreeks 220 (maar wel met 19 inch) Airco telt niet zo zwaar mee, wel hoogteverschil overbruggen.. ook al ga je maar weinig omhoog..
Dat met die procenten vind ik juist weer fijner dan een toch niet betrouwbare typical range. Met mijn 75kWh batterij ga ik uit van minimaal 300km bereik in de zomer en 250km bereik in de winter. Dan is 10% nog goed voor 30 km (zomer) of 25km (winter) en heb ik een goede indicatie om te zien of ik toch nog even ergens moet laden. Heb nu ervaring kunnen opdoen met onder het vriespunt rijden, bij 20 graden en bij 35 graden.
Mijn conclusie: voorspelde batterij afname in navigatie is correct bij buitentemperatuur van 20 graden. Ik hou ca. 20% meer batterij over bij plus 35 graden buiten (ook met airco vol aan) en als het vriest kan ik uitgaan van zo'n 10 a 20% meer verbruik t.o.v. voorspeld. Pas na een half uur rijden benadert het geschatte batterij niveau dan de werkelijkheid.
 
Over hoeveel kilometer is die 103 km/uur berekend? Als dat over een lang stuk is, zal je snelheid waarschijnlijk een stuk hoger hebben gelegen. Want er zijn ook stukken waarin je langzamer rijdt, door files, wegwerkzaamheden e.d. Bijvoorbeeld: als je 2 uur rijdt waarvan 1 uur met 150 km/u en 1 uur met 50km/u, rijd je gemiddeld met 100 km/uur maar is je verbruik niet hetzelfde als wanneer je 2 uur met 100 km/uur zou hebben gereden.
Die airco heeft wel een klein beetje invloed op het verbruik, maar dat is te verwaarlozen bij de invloed die je snelheid heeft.

Het betrof hier een stuk van 276 km, afgelegd in 2 en 41 min. Van SuC Florence naar Melegnano. 74% batterij verbruik en 74kWh moeten laden om terug op 90% te komen. ‘Kruissnelheid’ was circa 130 km/uur. 21” wielen. Berekend verbruik is 268 Wh/km. Verbruik in trip planner is 247 Wh/km. Normaal? Hoe verklaren jullie het verschil 247 versus 268 Wh/km? Neemt verbruiksindicator niet alles mee? Ik moet altijd meer ‘terugladen’ dan dat verbruiksmeter aangeeft.
 
Bedankt Egbert, het helpt enorm om te weten dat je typical verbruik slechts gehaald wordt bij 100 km/u en optimale omstandigheden. En heb je mooie 21” wielen dan zul je je nog meer in moeten houden wat betreft de snelheid denk ik.
Ik heb mijn range indicator echter op energy% staan. Er wordt aangegeven ‘hoe vol’ de batterij nog is. De afname in %energy is echter altijd 10% meer dan het gebruik zoals weergegeven in de trip planner, maar klopt wel met de hoeveelheid kWh die ik moet laden om weer op 90% uit te komen. Daarmee is het daadwerkelijk verbruik veel hoger dan door de auto weergegeven. Van de zomer terug uit Italie bij 38 graden en airco vol aan kwam ik bij 103 km/uur (is berekend gemiddelde) op de snelweg met AP aan op een verbruik van 268 Wh/km. Max range is dan 377 km bij mijn 100 kWh batterij. Is dit ook de ervaring van jullie, of is mijn auto om 1 of andere reden ‘onzuinig’?

Ik heb deze zomer bijna 500km op een volle range gereden (ook gemiddeld rond de 110km/u). Heb je al eens naar de bandenspanning gekeken?
 
waar je naar moet kijken is de info op deze foto. "Since last charge" 39,2 kWh, met een gemiddelde van 213 Wh/km

IMG_3375.jpg
 
Ik heb de trip A meter nog nooit op nul gezet vanaf het begin, daar zie ik dus wat ik over de gehele tijd gemiddeld heb gereden tot nu toe.
14.250km bij 211Wh/km.
De sport vind ik om hem naar beneden te krijgen (soms bij het stoplicht even niet :D)
Sorry voor de bewogen foto :(

1FAE49E8-4EA3-487E-A412-874F799C2E6C.jpeg
 
Ik heb de trip A meter nog nooit op nul gezet vanaf het begin, daar zie ik dus wat ik over de gehele tijd gemiddeld heb gereden tot nu toe.
14.250km bij 211Wh/km.
De sport vind ik om hem naar beneden te krijgen (soms bij het stoplicht even niet :D)
Sorry voor de bewogen foto :(

View attachment 329178
Ik haalde de mijne op 15-2 op. Winter in volle gang. Koud weer in combinatie met de wittebroodsweken (lees: grote hoeveelheid stoplichtsprints en demo-rides) zorgde ervoor dat ik niet onder de 245 w/hr kwam:) De waarden die in het befaamde draadje 'Gemiddeld verbruik Tesla Model S' werden genoemd haalde ik bij lange na niet! Ik maakte mij een klein beetje zorgen, was er iets mis met mijn MS? Inmiddels zijn we een half jaartje verder en is de rust wedergekeerd. Ik rij per saldo rustiger (relaxter) dan ooit! Dit en een trip door Scandinavie hebben ervoor gezorgd dat ik inmiddels op de 205 w/hr zit:)

ps weet je dat je die omschrijving kunt hernoemen? Bij mij heet bv 'trip a' inmiddels 'grand total 'De Tes'
 
Last edited:
De op zich vriendelijke SeC Groningen heeft bij de 20.000 km-beurt de teller ‘vanaf Start DO NOT RESET’ op nul gezet. Zo triest.

Was ook bezig het verbruik van 245 naar beneden te krijgen. De zomer, de gewenning en een roadtrip door Zweden hebben gemaakt dat de verbruiksmeter vanaf die reset nu op 191 staat.
 
  • Like
Reactions: Exiteer
Ik haalde de mijne op 15-2 op. Winter in volle gang. Koud weer in combinatie met de wittebroodsweken (lees: grote hoeveelheid stoplichtsprints en demo-rides) zorgde ervoor dat ik niet onder de 245 w/hr kwam:) De waarden die in het befaamde draadje 'Gemiddeld verbruik Tesla Model S' werden genoemd haalde ik bij lange na niet! Ik maakte mij een klein beetje zorgen, was er iets mis met mijn MS? Inmiddels zijn we een half jaartje verder en is de rust wedergekeerd. Ik rij per saldo rustiger (relaxter) dan ooit! Dit en een trip door Scandinavie hebben ervoor gezorgd dat ik inmiddels op de 205 w/hr zit:)

ps weet je dat je die omschrijving kunt hernoemen? Bij mij heet bv 'trip a' inmiddels 'grand total 'De Tes'

Ja wist ik, wel leuk om nog even te veranderen. Thanks.
Die mijne is van 27-02-2018.
 
Mooie verhalen hier over aflevering en de wisselende verhalen. Ik heb mijn X100D op 13 augustus mogen afhalen in Tilburg. Direct vielen allerlei dingen op die niet klopten. Vrouw en kids waren mee en omdat ik op de hoogte was van een soms matige QC had ik gevraagd om ook op te letten voor onvolkomenheden.

Helaas waren de bevindingen direct al talrijk... krassen, putten, rare plekken in de lak, niet uitgelijnde portieren en achterklep en daar bovenop nog verfrommelde rubbers, scheve sierstrips en niet passende ventilatieroosters in het dashboard.

De eerste meters uit de factory waren leuk, maar vanaf zo'n 30 km per uur begon er wat te suizen... bij 90 km per uur kon je elkaar niet meer verstaan en kwam er een onaangename druk op de oren. Bleek dat het raam in het voorportier aan de bestuurderskant niet goed uitgelijnd was en het rubber de boel dus niet dicht kon houden...

Gelukkig kon ik de volgende dag bij Arnhem terecht waar even snel wat ingrepen zijn gedaan om het provisorisch te fixen. Helemaal opgelost is het nog niet, maar het is nu draaglijk. Over een week of 3 mag ik terug naar Arnhem waar alles (hopelijk) opgelost gaat worden.

Gaandeweg steeds meer punten gevonden, waaronder rare kreuken in de stoelbekleding en als kers op de taart hoor ik nu (inmiddels 1200 km gereden) een diepe brom uit het vooronder komen bij 90 km per uur...

Niet wat ik verwachtte, maar goed... ik hoop dat het allemaal opgelost wordt. Hoewel ik overtuigd ben van de kwaliteiten van deze auto heb ik wel het idee een maandagmorgen modelletje te pakken te hebben. Ik weet zeker dat als het een BMW was (mijn vorige auto) deze auto nooit uitgeleverd was geweest.

Teleurstellend, maar ik verwacht dat alles opgelost wordt. Heb alles besproken met het servicecenter en via de mail nog een lijst met 16 (!) punten gestuurd in de hoop dat alles aangepakt wordt.
 
391D8F8B-5E8A-48F8-854D-22EEC9D320B5.jpeg
waar je naar moet kijken is de info op deze foto. "Since last charge" 39,2 kWh, met een gemiddelde van 213 Wh/km

View attachment 329108
Dit is ook waar ik naar kijk. Since last charge is 68.2 kWh, maar batterij indicator was 74% gedaald. Verbruik volgens batterij indicator is dus groter dan ‘since last charge’ wordt aangegeven, maar batt indicator klopt dan wel weer redelijk met wat moet worden terug geladen. Heb daarom het idee dat verbruik ‘since last charge’ te laag is.
 
Mooie verhalen hier over aflevering en de wisselende verhalen. Ik heb mijn X100D op 13 augustus mogen afhalen in Tilburg. Direct vielen allerlei dingen op die niet klopten. Vrouw en kids waren mee en omdat ik op de hoogte was van een soms matige QC had ik gevraagd om ook op te letten voor onvolkomenheden.

Helaas waren de bevindingen direct al talrijk... krassen, putten, rare plekken in de lak, niet uitgelijnde portieren en achterklep en daar bovenop nog verfrommelde rubbers, scheve sierstrips en niet passende ventilatieroosters in het dashboard.

De eerste meters uit de factory waren leuk, maar vanaf zo'n 30 km per uur begon er wat te suizen... bij 90 km per uur kon je elkaar niet meer verstaan en kwam er een onaangename druk op de oren. Bleek dat het raam in het voorportier aan de bestuurderskant niet goed uitgelijnd was en het rubber de boel dus niet dicht kon houden...

Gelukkig kon ik de volgende dag bij Arnhem terecht waar even snel wat ingrepen zijn gedaan om het provisorisch te fixen. Helemaal opgelost is het nog niet, maar het is nu draaglijk. Over een week of 3 mag ik terug naar Arnhem waar alles (hopelijk) opgelost gaat worden.

Gaandeweg steeds meer punten gevonden, waaronder rare kreuken in de stoelbekleding en als kers op de taart hoor ik nu (inmiddels 1200 km gereden) een diepe brom uit het vooronder komen bij 90 km per uur...

Niet wat ik verwachtte, maar goed... ik hoop dat het allemaal opgelost wordt. Hoewel ik overtuigd ben van de kwaliteiten van deze auto heb ik wel het idee een maandagmorgen modelletje te pakken te hebben. Ik weet zeker dat als het een BMW was (mijn vorige auto) deze auto nooit uitgeleverd was geweest.

Teleurstellend, maar ik verwacht dat alles opgelost wordt. Heb alles besproken met het servicecenter en via de mail nog een lijst met 16 (!) punten gestuurd in de hoop dat alles aangepakt wordt.

Vervelend om te horen, Technative. Hopelijk wordt alles opgelost!
 
View attachment 329257
Dit is ook waar ik naar kijk. Since last charge is 68.2 kWh, maar batterij indicator was 74% gedaald. Verbruik volgens batterij indicator is dus groter dan ‘since last charge’ wordt aangegeven, maar batt indicator klopt dan wel weer redelijk met wat moet worden terug geladen. Heb daarom het idee dat verbruik ‘since last charge’ te laag is.
Krijg je het niet aan je hart met dit hoge verbruik?;)
 
Mooie verhalen hier over aflevering en de wisselende verhalen. Ik heb mijn X100D op 13 augustus mogen afhalen in Tilburg. Direct vielen allerlei dingen op die niet klopten. Vrouw en kids waren mee en omdat ik op de hoogte was van een soms matige QC had ik gevraagd om ook op te letten voor onvolkomenheden.

Helaas waren de bevindingen direct al talrijk... krassen, putten, rare plekken in de lak, niet uitgelijnde portieren en achterklep en daar bovenop nog verfrommelde rubbers, scheve sierstrips en niet passende ventilatieroosters in het dashboard.

De eerste meters uit de factory waren leuk, maar vanaf zo'n 30 km per uur begon er wat te suizen... bij 90 km per uur kon je elkaar niet meer verstaan en kwam er een onaangename druk op de oren. Bleek dat het raam in het voorportier aan de bestuurderskant niet goed uitgelijnd was en het rubber de boel dus niet dicht kon houden...

Gelukkig kon ik de volgende dag bij Arnhem terecht waar even snel wat ingrepen zijn gedaan om het provisorisch te fixen. Helemaal opgelost is het nog niet, maar het is nu draaglijk. Over een week of 3 mag ik terug naar Arnhem waar alles (hopelijk) opgelost gaat worden.

Gaandeweg steeds meer punten gevonden, waaronder rare kreuken in de stoelbekleding en als kers op de taart hoor ik nu (inmiddels 1200 km gereden) een diepe brom uit het vooronder komen bij 90 km per uur...

Niet wat ik verwachtte, maar goed... ik hoop dat het allemaal opgelost wordt. Hoewel ik overtuigd ben van de kwaliteiten van deze auto heb ik wel het idee een maandagmorgen modelletje te pakken te hebben. Ik weet zeker dat als het een BMW was (mijn vorige auto) deze auto nooit uitgeleverd was geweest.

Teleurstellend, maar ik verwacht dat alles opgelost wordt. Heb alles besproken met het servicecenter en via de mail nog een lijst met 16 (!) punten gestuurd in de hoop dat alles aangepakt wordt.

Ik kom ook uit een BMW en ik heb hetzelfde gevoel.
Sterker nog we hebben de de oude 320d met bijna 220.000km op de teller nog en het is een gevecht met mijn vrouw wie de BMW mag rijden.
Boven de 110 is de rust in de BMW zo extreem veel groter dan in de Tesla. :rolleyes:

Mijn auto is reeds een keer 3wkn bij het SeC in Rotterdam geweest en binnenkort gaat deze weer voor onbepaalde tijd logeren bij het SeC.
Zijn BMW rijders zo kritisch of zijn andere zo easy:confused:

Ik moet zeggen dat het SeC zeer meegaand is en de klachten (h)erkennen maar ik had het liever niet gehad.

Ook monteurs die aangeven dat ze zich voor het aantal en het type van de klachten wel schamen.
Dat klinkt leuk maar ik koop er niets voor.