Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Homologatie trekhaak

This site may earn commission on affiliate links.
Vrees dat bij de eerste vraag hij denkt, dat is me te veel werk. De tweede vraag is een goeie. Maar goed. Laat maar zitten dan.
Je hebt het kenteken, je weet ongeveer wat hij gedaan heeft, namelijk een X trekhaak aan een S gehangen. Met een beetje mazzel komen de bout gaten overeen. Bel de RDW en vraag wat er voor nodig is. Als er alleen een RDW Lelystad test is dan wordt er met je auto en aanhanger gereden en wat optrek en rem testen gedaan. Ik verwacht alleen dat er een papier moet zijn waarbij de bevestigings punten gemeld moeten zijn. Hoe hij dat voorelkaar heeft gekregen weeet ik niet.
Als je een niet bestaande trekhaak maakt dan moet ie gestest worden en dat is duur en er wordt direkt bij gezegd dat je beter 2 gelijke kunt maken want de eerte is wel op.

De RDW wil best vragen beantwoorden is mijn ervaring.
 
Je hebt het kenteken, je weet ongeveer wat hij gedaan heeft, namelijk een X trekhaak aan een S gehangen. Met een beetje mazzel komen de bout gaten overeen. Bel de RDW en vraag wat er voor nodig is. Als er alleen een RDW Lelystad test is dan wordt er met je auto en aanhanger gereden en wat optrek en rem testen gedaan. Ik verwacht alleen dat er een papier moet zijn waarbij de bevestigings punten gemeld moeten zijn. Hoe hij dat voorelkaar heeft gekregen weeet ik niet.
Als je een niet bestaande trekhaak maakt dan moet ie gestest worden en dat is duur en er wordt direkt bij gezegd dat je beter 2 gelijke kunt maken want de eerte is wel op.

De RDW wil best vragen beantwoorden is mijn ervaring.
Goed idee! Ben nog steeds op zoek naar een goede S, dus dat kan mooi parallel lopen. Dank hiervoor!
 
  1. adverteerder: Dit type model S heeft geen trekgewicht af fabriek. Dit trekgewicht is overgenomen van de model X. Daarvan is de trekhaak, de auto is gekeurd en getest door het RDW in Lelystad. Certificaten zijn voorhanden. Groet

  2. ik: Dus op kenteken van model S staat trekgewicht? Gr Eric

  3. Yes

  4. Dank je!

vr 16 feb.​

  1. ik: Waar heb je dan die X trekhaak onder je S laten zetten? Als jou dit gelukt is, heb je een precedent gecreëerd voor al die model S rijders die ook graag trekgewicht op hun auto willen. Ben zelf op zoek naar een S. Rijd nu (nog) in een dieselende BMW…..

  2. adverteerder: Gewoon bij een lokale garage, elke S moet overigens wel afzonderlijk gekeurd worden

za 17 feb.​

  1. ik: Okay, dank

gisteren​

  1. ik: Goedemorgen! Er komen veel vragen vanuit de Tesla gemeenschap over datgene dat jij voor elkaar gekregen hebt. Ben je bereid een paar vragen te beantwoorden? Zie graag je reactie tegemoet. Dank en fijne dag, Eric

  2. adverteerder: Hi Eric, snap ik. Dat hou ik liever bij mijzelf. Groet

  3. Jammer dat je niet bereid bent te helpen

  4. Ik help graag, alleen ik wil niet oneindig vrijwilligerswerk doen;)

  5. Snap ik! Gaat om twee vragen. Daarna ben je van mij af. Dan zet ik dat door in de Tesla Motors Club en kunnen ze verder. C’est tout.

vandaag​

  1. adverteerder: Helder

  2. ik: Eén vraag heb ik eigenlijk maar; is er nog iets waardoor de auto al dan niet door de RDW keuring gaat komen? Maw; is het zo simpel als X trekhaak scoren, eronder laten zetten bij erkende garage (ws op dezelfde manier als hij er bij de X onder zit) en dan aanbieden bij RDW, Lelystad?

  3. Er moet ook nog een document zijn waarop staat dat de fabrikant het toestaat

  4. Oeps, dan heb ik nog een vraag (als dat mag….) hoe kom je aan zo’n document?
 
  • Informative
Reactions: ERvee and Gsteen
Heb weer wat verder gesnuffeld. Volgens de Europese wetgeving zou de RDW het over moeten nemen als het op kenteken in Duitsland staat zonder verdere tests. Dat is hier te lezen:

Verder heb ik een goedkeuring van Tesla gevonden in een Duits rapport van MisterDot.Com. Hoe kom je echter aan de enige echte Tesla papieren, zodat het in Nederland ook wordt goedgekeurd........
Schermafbeelding 2024-02-25 om 14.50.20.png
 
  • Like
Reactions: Gsteen and shthpnz
Ik vind dit een leuk topic. Heb behoefte aan een fietsendrager en ga eens kijken of het lukt om gelijk een trekhaak en RDW keuring te regelen.
Rijd een MS Long Range Plus van 12-2020. Laatste die de fabriek uitrolden voor de refresh.
Heb nu eerst een verzoek neergelegd bij Tesla, even afwachten.
 
Ik vind dit een leuk topic. Heb behoefte aan een fietsendrager en ga eens kijken of het lukt om gelijk een trekhaak en RDW keuring te regelen.
Rijd een MS Long Range Plus van 12-2020. Laatste die de fabriek uitrolden voor de refresh.
Heb nu eerst een verzoek neergelegd bij Tesla, even afwachten.
Voor een fietsendrager hoef je geen goedgekeurde trekhaak te plaatsen. Alleen voor het trekken van een aanhanger moet je door de hoepel van het RDW springen
 
Ik vind dit een leuk topic. Heb behoefte aan een fietsendrager en ga eens kijken of het lukt om gelijk een trekhaak en RDW keuring te regelen.
Rijd een MS Long Range Plus van 12-2020. Laatste die de fabriek uitrolden voor de refresh.
Heb nu eerst een verzoek neergelegd bij Tesla, even afwachten.
Ben heel benieuwd, wat Tesla gaat zeggen. De bewuste meneer die goedkeuring heeft gekregen via het RDW, had wel papieren....
 
Voor een fietsendrager hoef je geen goedgekeurde trekhaak te plaatsen. Alleen voor het trekken van een aanhanger moet je door de hoepel van het RDW springen
Bijna goed, je hebt geen trekgewicht nodig voor het monteren van een fietsendrager dus je mag een typegoedgekeurde trekhaak gebruiken.
  • De trekhaak moet deugdelijk gemonteerd worden en voldoen aan de APK-eisen.
  • Bij iedere apk keuring wordt de trekhaak gekeurd op bevestiging en slijtage.
  • De trekhaak moet een Europees goedkeuringsmerk hebben.
  • Het is raadzaam de inbouwhandleiding in de auto te bewaren voor als u naar het buitenland gaat. Deze dient dan als gebruiksvergunning.
  • De trekhaak moet een over een type plaatje keuring beschikken. Deze moet op de trekhaak aanwezig zijn. Deze bevind zich meestal naast de stekker aansluiting.
 
  • Informative
Reactions: Hbrink
Bijna goed, je hebt geen trekgewicht nodig voor het monteren van een fietsendrager dus je mag een typegoedgekeurde trekhaak gebruiken.
  • De trekhaak moet deugdelijk gemonteerd worden en voldoen aan de APK-eisen.
  • Bij iedere apk keuring wordt de trekhaak gekeurd op bevestiging en slijtage.
  • De trekhaak moet een Europees goedkeuringsmerk hebben.
  • Het is raadzaam de inbouwhandleiding in de auto te bewaren voor als u naar het buitenland gaat. Deze dient dan als gebruiksvergunning.
  • De trekhaak moet een over een type plaatje keuring beschikken. Deze moet op de trekhaak aanwezig zijn. Deze bevind zich meestal naast de stekker aansluiting.
Niet helemaal goed. Een APK keuring mannetje hoeft alleen te controlreen wat erop zit. Heb je een afneembare trekhaak en die laat je thuis dan is het geen apk afkeur. Zit ie eraan zou hij het misschien moeten meten. Ik heb ze het nog nooit zien doen. Ik heb ze ook nog nooit een afneembare uit de kofferbak zien halen.

Een speciale fietsendrager trekhaak heeft van de pennetje door of onder de kogel en dan is het volgens mij dus geen trekhaak en vervallen de sommige apk eisen.