Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ionity Charging netwerk

This site may earn commission on affiliate links.
Interssant deze discussie. Maar als ik focus op beschikbaarheid (en niet zozeer prijs), dan geloof ik dat je naast het Teslanetwerk eigenlijk alleen Ionity hebt als je >100kW wilt laden, right? En snap ik het goed dat er dan veel meer TeslaSuc mogelijkheden zijn dan die van Ionity (zowel qua aantal stations, laders per station, als meestal vrije laders?). Is dat inderdaad in de regel alle drie zo? Ook dat laatste?
Het aantal laadstations weet ik niet, ik ga er vanuit dat het aantal wat @smartdriver aangeeft wel ongeveer zal kloppen.
Wat ik tot op heden gezien heb is dat er bij een SuC altijd meer laders zijn dan bij andere leveranciers en 16 tot 24 stalls bij Tesla zijn geen uitzondering. Op dit forum kom ik zelden tot nooit iemand tegen die klaagt dat er geen vrije plaats is bij Tesla.

Overigens heb je met een Tesla altijd meer keuze aangezien de SuC’s alleen voor Tesla zijn. Je hebt dus naast de laadstations waar iedereen gebruik van kan maken ook nog eens de beschikking over het uitgebreide netwerk van de Tesla SuC’s;)
 
  • Like
Reactions: coolname
Interssant deze discussie. Maar als ik focus op beschikbaarheid (en niet zozeer prijs), dan geloof ik dat je naast het Teslanetwerk eigenlijk alleen Ionity hebt als je >100kW wilt laden, right? En snap ik het goed dat er dan veel meer TeslaSuc mogelijkheden zijn dan die van Ionity (zowel qua aantal stations, laders per station, als meestal vrije laders?). Is dat inderdaad in de regel alle drie zo? Ook dat laatste?

Tesla heeft inderdaad meer lokaties en meer laders per lokatie dan Ionity
Naar mijn ervaring is het nog niet zo druk bij Ionity, ik heb het zelf nog niet meegemaakt en ook nog nooit een bericht gezien dat alle ionity laders in gebruik waren.
 
  • Like
Reactions: coolname
Tesla heeft inderdaad meer lokaties en meer laders per lokatie dan Ionity
Naar mijn ervaring is het nog niet zo druk bij Ionity, ik heb het zelf nog niet meegemaakt en ook nog nooit een bericht gezien dat alle ionity laders in gebruik waren.

Logisch toch.

Niet veel mensen durven het volledig aan om met een EV op reis te gaan.
Behalve Tesla rijders natuurlijk.
 
Interssant deze discussie. Maar als ik focus op beschikbaarheid (en niet zozeer prijs), dan geloof ik dat je naast het Teslanetwerk eigenlijk alleen Ionity hebt als je >100kW wilt laden, right? En snap ik het goed dat er dan veel meer TeslaSuc mogelijkheden zijn dan die van Ionity (zowel qua aantal stations, laders per station, als meestal vrije laders?). Is dat inderdaad in de regel alle drie zo? Ook dat laatste?
Het Tesla netwerk telt Europees dubbel zoveel locaties dan IONITY, en per locatie kan je makkelijk rekenen op een viervoud tot achtvoud van aantal laadstations tegenover IONITY.

Nu zijn er ook landelijke verschillen qua laadnetwerken. Net zoals we in Nederland FastNed kennen, is IONITY vooral goed vertegenwoordigd in Duitsland. In Duitsland kan je ook andere netwerken zoals eon terugvinden, heb je ook nog Allego en in Groot-Brittanië zijn er ook aparte netwerken.

Daarbuiten zijn de meeste netwerken beperkt tot tragere AC-laadpalen, of 50kW DC laadpalen. Zo is het in België momenteel buiten 5 IONITY locaties (grofweg 2 in het oosten, 3 in het westen) onmogelijk om aan meer dan 50kW te laden, behalve als je een Tesla hebt en je bij één van de 15 supercharger locaties gaat laden. Wil je met je e-tron naar Parijs, zal je ergens halverwege een 50kW paal moeten opzoeken want er is niks.
 
  • Like
Reactions: coolname
Om een overzicht te krijgen van de hyperchargers kan je Chargemap of goingelectric.de gebruiken. Je zet de selectie op 100kW. Zo zie je dat de alternatieve netwerken ongeveer evenveel locaties hebben als dat er SUC- locaties zijn. Je hebt ionity, Fastned, ENWB en Shell hyperchargers. Het klopt dat de alternatieve netwerken minder laadpunten hebben per locatie. Ze worden ook minder intensief gebruikt zodat er zelden een overbelasting is. Integendeel tijdens piekmomenten wijken Teslarijders uit naar de alternatieven vanwege een betere beschikbaarheid.
Frankrijk blijft het grote probleem voor niet-Tesla rijders. De situatie daar is echt problematisch. Zelfs de 50kW laders zijn vaak niet operationeel.
 
  • Like
Reactions: coolname
Integendeel tijdens piekmomenten wijken Teslarijders uit naar de alternatieven vanwege een betere beschikbaarheid.
.

Niet vanwege betere beschikbaarheid. De 5% Tesla rijder die goed voorbereid is, zal misschien wel doorrijden als hij bij een SuC ziet dat alles vol staat. Maar al de rest zal gewoon rustig wachten, want je hebt nog altijd meer kans om sneller aan de beurt te zijn bij een SuC dan bij een fastned waar 3 andere auto's staan ofzo.

Gaan er net zoveel zijn als dat de andere 5% van EV rijders doorrijd als ze zien dat een Fastned volstaat.
 
  • Like
Reactions: coolname
Doedelefloeps, ik baseerde me op de verhalen van de skivakantie. Toen bereikten sommige SUC het verzadigingspunt terwijl de ionity's in de buurt niet vol stonden. Een aantal forumbezoekers is toen bij Ionity gaan laden om tijd te winnen, meen ik me te herinneren.
Ik checkte trouwens net even voor Europa via goingelectric.de en blijkbaar evolueert de situatie:
  • CCS ≥ 100kW: 1085 locaties
  • SUC met CCS: 482 locaties
  • SUC type 2: 556 locaties die (bijna) volledig overlappen met de SUC met CCS.
Maar de dekking voor de SUC is veel beter gespreid: ook Spanje, Frankrijk en Italië zijn goed voorzien terwijl de CCS laadstations zich vooral in Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Scandinavië bevinden. Organische groei met concurrerende netwerken tegenover centrale planning.
Ik probeer hier al een tijdje de perceptie te veranderen dat het netwerk van CCS hyperchargers nagenoeg onbestaande zou zijn. Het aantal locaties overtreft blijkbaar ruim dat van de SUC.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: coolname
Ik bedoelde vooral de dekking aan hyperchargers in Frankrijk. Maar ook aan 50 kW-lader heb je geen overvloedig aanbod. Heel wat laders dateren uit de beginperiode met enkel Chademo en Type2 zoals de meeste bij Auchan en andere winkelketens. Verder is er de schande van Corridoor waar ruim de helft van de laders buiten werken gesteld zijn en niet vervangen door werkende laders. Het goede idee om een netwerk uit te bouwen langs de snelwegen met om de 80 km een snellader (nu ja is 50 kW ondertussen nog snel?) is daarmee een groot fiasco geworden.
We gaan het meemaken in september. Voor een evaluatie door de gebruikers en dus om na te gaan of locaties problemen geven, kan je voor Frankrijk best Chargemap gebruiken.
Mijn eigen ervaring in België is dat starten met de App betrouwbaarder werkt dan starten met een RFID-kaart.
 
  • Like
Reactions: coolname
Ik probeer hier al een tijdje de perceptie te veranderen dat het netwerk van CCS hyperchargers nagenoeg onbestaande zou zijn. Het aantal locaties overtreft blijkbaar ruim dat van de SUC.
Die perceptie is er niet, maar je zit wel met het feit dat die CCS-netwerken oververtegenwoordigd zijn in Duitsland en Nederland, terwijl zoals je zelf aanhaalt het in Frankrijk armoede is.

upload_2020-6-24_10-49-8.png


Zoals je ziet zie je enkel in Duitsland double digits qua niet-Tesla snelladers >100kW, terwijl het in de rest bij single digits of erger blijft.
 
  • Like
Reactions: coolname
ik baseerde me op de verhalen van de skivakantie. Toen bereikten sommige SUC het verzadigingspunt terwijl de ionity's in de buurt niet vol stonden.
Zover ik weet was dat beperkt tot een paar uren op 1 locatie op 1 dag, aan een supercharger met +12 stalls.

Als er bij FastNed al 2 auto's staan, is het al hopen dat je met je Model 3 aan +100kW kan laden en niet moet gaan aansluiten aan de 50kW paal.
 
Doedelefloeps, ik baseerde me op de verhalen van de skivakantie. Toen bereikten sommige SUC het verzadigingspunt terwijl de ionity's in de buurt niet vol stonden. Een aantal forumbezoekers is toen bij Ionity gaan laden om tijd te winnen, meen ik me te herinneren.
Ik checkte trouwens net even voor Europa via goingelectric.de en blijkbaar evolueert de situatie:
  • CCS ≥ 100kW: 1085 locaties
  • SUC met CCS: 482 locaties
  • SUC type 2: 556 locaties die (bijna) volledig overlappen met de SUC met CCS.
Maar de dekking voor de SUC is veel beter gespreid: ook Spanje, Frankrijk en Italië zijn goed voorzien terwijl de CCS laadstations zich vooral in Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Scandinavië bevinden. Organische groei met concurrerende netwerken tegenover centrale planning.
Ik probeer hier al een tijdje de perceptie te veranderen dat het netwerk van CCS hyperchargers nagenoeg onbestaande zou zijn. Het aantal locaties overtreft blijkbaar ruim dat van de SUC.
Wouw, dat tover je even snel bij elkaar. Dank voor deze info. Ik keek net zelf ook even op goingelectric.de, maar zie zelf alleen dat je per land kan filteren of alle landen (wat dan ook bijv. US erbij heeft). Uit nieuwsgierigheid, hoe kun je zo snel de stats voor heel Europa bepalen (want die optie staat er in voor zover ik kan zien niet tussen)?
 
Wouw, dat tover je even snel bij elkaar. Dank voor deze info. Ik keek net zelf ook even op goingelectric.de, maar zie zelf alleen dat je per land kan filteren of alle landen (wat dan ook bijv. US erbij heeft). Uit nieuwsgierigheid, hoe kun je zo snel de stats voor heel Europa bepalen (want die optie staat er in voor zover ik kan zien niet tussen)?
Je moet al gemotiveerd zijn om het te vinden. Hier gaan we:
De Stromtankstellen, dan rechts Optionen, en Erweiterte Suche
upload_2020-6-24_13-55-32.png

Dan bij Anschlüsse op "+" klikken en daar kan je dan een selectie maken met bv. Combo Typ 2 (CCS) EU en een minimaal vermogen van 100kW ingeven. Hetzelfde kan je dan doen voor de SUCcen.
 
  • Like
Reactions: coolname
Je moet al gemotiveerd zijn om het te vinden. Hier gaan we:
De Stromtankstellen, dan rechts Optionen, en Erweiterte Suche
View attachment 555598
Dan bij Anschlüsse op "+" klikken en daar kan je dan een selectie maken met bv. Combo Typ 2 (CCS) EU en een minimaal vermogen van 100kW ingeven. Hetzelfde kan je dan doen voor de SUCcen.
Dank je. Lukt zo inderdaad prima. En dan kun je mooi kaartjes tonen met alleen serieuze (100kW) laadsnelheid. En dan blijkt inderdaad dat qua aantallen het totaal aan CCS stations zo'n beetje het dubbele is van alleen Tesla SuC's, maar als je bijv. in Frankrijk kijkt, de verspreiding van de SuC's veel beter is dat anderen. Zoals je dus al schreef ;-)
Ik zie trouwens ook dat je tussen Luik en Langres (op weg richting zuiden) geen enkele >100kW laadmogelijkheid hebt zonder Tesla SuC. Waarschijnlijk allang bekend bij velen, maar toch een beetje eye-opener voor mezelf. Thanks!

Als je echt in de bergen (Alpen of Pyreneën) zit, is het trouwens wel vaak wat lagere snelheid accepteren zie ik.
 
Doedelefloeps, ik baseerde me op de verhalen van de skivakantie. Toen bereikten sommige SUC het verzadigingspunt terwijl de ionity's in de buurt niet vol stonden. Een aantal forumbezoekers is toen bij Ionity gaan laden om tijd te winnen, meen ik me te herinneren.
Ik checkte trouwens net even voor Europa via goingelectric.de en blijkbaar evolueert de situatie:
  • CCS ≥ 100kW: 1085 locaties
  • SUC met CCS: 482 locaties
  • SUC type 2: 556 locaties die (bijna) volledig overlappen met de SUC met CCS.
Maar de dekking voor de SUC is veel beter gespreid: ook Spanje, Frankrijk en Italië zijn goed voorzien terwijl de CCS laadstations zich vooral in Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Scandinavië bevinden. Organische groei met concurrerende netwerken tegenover centrale planning.
Ik probeer hier al een tijdje de perceptie te veranderen dat het netwerk van CCS hyperchargers nagenoeg onbestaande zou zijn. Het aantal locaties overtreft blijkbaar ruim dat van de SUC.
Dit betekend dus dat voor CCS:
  • Niet Tesla rijders kunnen kiezen uit “slechts” 1085 locaties
  • Tesla rijders kunnen kiezen uit “maar liefst” 1567 (1085+482) locaties :D
 
  • Like
Reactions: coolname
Dit betekend dus dat voor CCS:
  • Niet Tesla rijders kunnen kiezen uit “slechts” 1085 locaties
  • Tesla rijders kunnen kiezen uit “maar liefst” 1567 (1085+482) locaties :D
Klopt (beter) inderdaad. Kijk je naar bijv. alleen Frankrijk dan geven de volgende grafiekjes (van dezelfde site overigens) wel een informatief beeld, ook van de trend:

2020-06-24 18_05_14-Window.png


Hieruit blijkt overigens ook nog dat een hoop stations blijkbaar nog aanzien veel meer Tesla connectoren (Tesla Supercharger EU heten ze in dit plaatje neem ik aan) hebben dan Tesla CCS connectoren. Die (oudere) Tesla connectoren (alleen Mennekes) kun je neem ik aan niet gebruiken in een M3, right? Of is daar een truck voor?
 
Last edited:
Die (oudere) Tesla connectoren (alleen Mennekes) kun je neem ik aan niet gebruiken in een M3, right? Of is daar een truck voor?
Nee, daar is geen truuk voor.

Bedenk je wel dat deze externe website verouderde data zal hebben voor Tesla (en misschien ook IONITY, ik weet niet hoe de site zijn data vergaart).

Het hele "mijn supercharger heeft nog geen CCS2-connectoren" is ergens midden 2019 een stille dood gestorven.
 
  • Like
Reactions: coolname
Tesla heeft inderdaad meer lokaties en meer laders per lokatie dan Ionity
Naar mijn ervaring is het nog niet zo druk bij Ionity, ik heb het zelf nog niet meegemaakt en ook nog nooit een bericht gezien dat alle ionity laders in gebruik waren.
Ook die ervaring heb ik helaas. Ergens midden augustus 2019 op de terugweg van Disneyland Parijs kwam ik erachter dat in Bierset een persdag was voor de e-tron. Alles stond vol en toen er een lader leeg kwam werd er door een aido medewerker verteld dat ik er niet kon laden omdat de laders waren afgesloten en alleen voor het evenement waren. Uiteindelijk bij Fastnet net onder Maastricht 2 min geladen (eerste fastned ervaring toen) met 40kw om uiteindelijk toch Urmond te kunnen halen. Zonder Fastned was ik er uiteindelijk ook wel gekomen maar na 2 maanden de M3 was ik nog niet helemaal overtuigd dat je veel verder dan 5% SoC kon gaan. NIet heel representatief maar ook dit is dus al eens voorgekomen ;)

  • SUC met CCS: 482 locaties
  • SUC type 2: 556 locaties die (bijna) volledig overlappen met de SUC met CCS.
Kloppen deze cijfers wel? Zijn er nog steeds niet omgebouwde SuC locaties? Ik heb er mijn twijfels over!
[edit] Twijfels zijn correct bijna alle SuC locaties kloppen niet. Meeste CCS ombouw is nog van rond September 2019. En voor veel locaties nog van rond juni 2019. Weet dat er in Zweden nog een SuC is welke geen CCS is maar dan houd het wel redelijk snel op met mijn kennis.
 
Kloppen deze cijfers wel? Zijn er nog steeds niet omgebouwde SuC locaties? Ik heb er mijn twijfels over!
[edit] Twijfels zijn correct bijna alle SuC locaties kloppen niet. Meeste CCS ombouw is nog van rond September 2019. En voor veel locaties nog van rond juni 2019. Weet dat er in Zweden nog een SuC is welke geen CCS is maar dan houd het wel redelijk snel op met mijn kennis.

Hmmm, die Elektroauto Blog | GoingElectric.de is dan dus niet zo up2date. Van welke site heb je deze actuelere info?