Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ionity Charging netwerk

This site may earn commission on affiliate links.
betaal liever die paar centen met een zekerheid van laden met hoge snelheid, ben blij dat de gratis periode voorbij is.
Nou zekerheid? Meeste betaalde Ionity laders bieden buiten Duitsland niet al te veel zekerheid in hoge laadsnelheid. Achteraf gaat er niets boven een SuC. Geen gedoe met pasjes of apps en een stabiele snelheid. Ik he. het wel eens uitgerekend toen ik nog veel Ionity in Frankrijk gebruikte vorig jaar. De tijd die je kwijt bent met de authenticatie en betaling (toen nog met de goedkope app) haal je niet meer in met de tijdelijke 45kwh extra. Laadsessies van 10 naar 80% koste bij bij even veel tijd als bij een SuC. Voordeel toen was dat het €5 a €6 goedkoper was als je dat deed. Maar nu is het juist duurder, minder betrouwbaar (ook ik heb met 4% soc in de burt van Reims kennis gemaakt met de totaal onbehulpzame helpdesk van Ionity) en niet sneller. Reden genoeg voor mij om ze niet meer te gebruiken buiten de locaties in Duitsland op de autobahn.
 
Eens @smartdriver ik hoop ook dat ze zich verbeteren.

nu we dat bespreken... van fastned hoor je nog eens wat cijfers, komt ionity wel eens met gebruikersgegevens? hoevaak en hoeveel er geladen wordt?

keer op keer komt de superchargen als echte een completer netwerk naar boven, het gaat zo nog jaren duren voordat ze als alternatief serieus zijn.
 
Hoe moeilijk is het nou om bij de een subsidieverlening voorwaarden te stellen aan eerlijk exploitatie van het netwerk? Daar hebben duidelijk wat bestuurders zitten slapen.. of die rijden opeens in een dikke EV met een leuke korting..
 
Er zijn zelfs snellaadnetwerken waar wagens, vreemd aan het eigen merk, helemaal niet terecht kunnen.
Correctie:

Tesla heeft aangeboden aan andere merken om het netwerk open te stellen, als het ook gedeeld gefinancierd wordt.

Daarom dat ik ook niet zo moeite heb met IONITY. Ik zal er enkel laden in noodgevallen.

Als nu blijkt dat mijn belastingcenten ook in IONITY verdwijnen, wil ik wel wat redelijke tarieven natuurlijk.
 
Deels met publiek geld. Daarom zijn ze ook publiek toegankelijk. De kWh-prijs voor hyperchargen is trouwens marktconform. Fastned rekent vergelijkbare prijzen aan.
Trouwens, er is geen enkel merk binnen de EV branche dat meer drijft op subsidies en andere incentives dan Tesla. Daarzonder bestond het merk waarschijnlijk niet meer. Waar ik overigens geen bezwaar tegen heb.
 
Deels met publiek geld. Daarom zijn ze ook publiek toegankelijk. De kWh-prijs voor hyperchargen is trouwens marktconform. Fastned rekent vergelijkbare prijzen aan.
Hoeveel publiek geld zit er in FastNed? En hoe marktconform is het als je de duurste in de markt bent?

Trouwens, er is geen enkel merk binnen de EV branche dat meer drijft op subsidies en andere incentives dan Tesla. Daarzonder bestond het merk waarschijnlijk niet meer. Waar ik overigens geen bezwaar tegen heb.
Tuurlijk, als je quasi de meest populaire EV-bouwer bent met de duurste modellen, dan schuift dat natuurlijk een hoop voordelen en subsidies naar de consumenten ervan. Niet naar de EV-bouwer zelf. Het zijn overigens voordelen en subsidies waar consumenten van andere merken ook van kunnen genieten.

Het verschil tussen met abonnement en occasioneel laden is bij IONITY gewoon erg groot, en abonnementen zijn niet eenvoudig te krijgen als je niet de markt volgt en niet weet dat er een Duits bedrijf een pasje uit brengt, hoelang dat nog gaat duren. Ik vind het allemaal erg gek stinken, en als je rekening houdt met de inkoopprijs per kWh en lopende kosten en de concurrentie vind ik het toch maar vreemde prijzen.

Nee, da's gelogen, ik vind het niet vreemde prijzen. Het zijn prijzen met als tactiek om EV-rijden te ontmoedigen. En zonder een merk zoals Tesla dat een concurrentieel model in de markt zet reed ik nog altijd benzine.
 
  • Like
Reactions: AustinP
Deels met publiek geld. Daarom zijn ze ook publiek toegankelijk. De kWh-prijs voor hyperchargen is trouwens marktconform. Fastned rekent vergelijkbare prijzen aan.
Trouwens, er is geen enkel merk binnen de EV branche dat meer drijft op subsidies en andere incentives dan Tesla. Daarzonder bestond het merk waarschijnlijk niet meer. Waar ik overigens geen bezwaar tegen heb.
Correct me if I am wrong, maar fastned heeft niet zo'n enorme subsidies gekregen als ionity en moet het doen via aandelenemissies. Dus de vraag is even of dat Fauré concurrentie is van ionity op fastned.
 
Ik krijg net een melding dat er een nieuwe IONITY locatie op de E40 ten oosten van Luik is:

600FFB17-5671-445D-94B2-CCE89C0FD221.jpeg


5 stalls aan het Shell tankstation van Aken richting Luik.
 
Verrassende commentaren, daarzo!
In positieve zin, deze keer.
Had ik nog niet gezien maar er zijn inderdaad behoorlijk wat oosterburen die behoorlijk kritisch zijn op hun eigen autoindustrie.

Wat me nog opviel in het stuk is dat er al een klacht bij een mededingings autoriteit zou liggen -of voorbereid zou worden- betreffende deze prijsdiscriminatie, dat is nieuw voor me.
Dat wordt me nog een lastige denk ik. Die moet dan gaan bepalen of het investeringsdeel van <50% van de deelnemende partijen en de korting vgl met het passantentarief (>50%) met elkaar in overeenstemming is.

Overigens ben ik zelf geen voorstander van het subsidiëren van aanschaf en installatie van laadinfra.
Liever zie ik dat er korting of subsidie op stroominkoop wordt gegeven.
Je moet zorgen dat er een positieve businesscase ontstaat om zoveel mogelijk kilowatturen te verkopen.
Dan gaat een operator er zijn best voor doen om de uptime zo hoog mogelijk te houden, het is belangrijk voor elektrische rijders niet alleen dat er laadinfra is, maar ook dat je er 300% van op aan kan dat de laadinfra beschikbaar is en goed functioneert.
Die les had men kunnen trekken uit de begintijd van zonnepanelen. Er was in het begin in DE een aankoopsubsidie voor PV. Gevolg was dat iedereen wel panelen kocht maar zich niet zo bekommerde om hoeveel ze produceerden.
Het moment dat dat veranderd werd in een feedin tarief ging iedereen opeens het dak op om ze onder de juiste hoek te leggen, ze schoon te maken, zorgen dat er geen schaduw opviel etc....