Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ionity Charging netwerk

This site may earn commission on affiliate links.
Helaas niet meer gratis maar wel een uitbreiding in NL en BE welke operationeel is:

We are pleased to announce the opening of three new stations in three brand new locations: Mienscheer (Netherlands), Mariestad (Sweden) and Tignee (Belgium). All stations are now fully operational and at your service.

Beide locaties in samenwerking met shell. Op de nieuwe halo chargers zitten nu ook shell stickers.
 

Attachments

  • EE335C41-E24B-4221-A4AC-1DE0EED086E4.jpeg
    EE335C41-E24B-4221-A4AC-1DE0EED086E4.jpeg
    148.9 KB · Views: 56
  • EBCDB7C2-9BF8-4349-97E3-35BFDFB8EE62.jpeg
    EBCDB7C2-9BF8-4349-97E3-35BFDFB8EE62.jpeg
    123.2 KB · Views: 37
  • CAE5FA6F-3D27-41E8-A125-DCEF3AA2A2C5.jpeg
    CAE5FA6F-3D27-41E8-A125-DCEF3AA2A2C5.jpeg
    190.8 KB · Views: 42
Vraagje van een (hopelijk binnenkort) beginneling op EV gebied. Hoe raten jullie het Tesla Supercharging netwerk versus de andere spelers in de markt, waar qua laad snelheid Ionity de nr 1 is, op het gebied van:
1. Aantallen stations in Europa, vooral langs routes naar populaire vakantieplaatsen (skigebieden of de zon in de zomer)
2. Beschikbaarheid van vrije plekken tijdens vakanties langs de voornaamste routes naar het zuiden.
3. Laadsnelheid.

Maw de werkelijke meerwaarde voor lange afstanden tijdens vooral vakantieperiodes in het buitenland (want in NL zullen de meeste EV rijders toch thuis en op kantoor langzaam laden).
 
Vraagje van een (hopelijk binnenkort) beginneling op EV gebied. Hoe raten jullie het Tesla Supercharging netwerk versus de andere spelers in de markt, waar qua laad snelheid Ionity de nr 1 is, op het gebied van:
1. Aantallen stations in Europa, vooral langs routes naar populaire vakantieplaatsen (skigebieden of de zon in de zomer)
2. Beschikbaarheid van vrije plekken tijdens vakanties langs de voornaamste routes naar het zuiden.
3. Laadsnelheid.

Maw de werkelijke meerwaarde voor lange afstanden tijdens vooral vakantieperiodes in het buitenland (want in NL zullen de meeste EV rijders toch thuis en op kantoor langzaam laden).
Rijden met een Tesla is rijden zoals een auto met een tankkaart waarmee je enkel bij Shell kan tanken: je kan niet overal tanken, maar er zijn genoeg mogelijkheden om toch te kunnen tanken.

Voor Duitsland en Nederland kan je inmiddels ook al redelijk terugvallen op andere netwerken, maar de navigatie is natuurlijk niet beschikbaar binnen het Tesla besturingssysteem. Je moet dus wat gaan dokteren met www.abetterrouteplanner.com. België en Frankrijk is het nog pionieren, met hier en daar een eenzame IONITY locatie.
 
  • Like
Reactions: coolname
Vraagje van een (hopelijk binnenkort) beginneling op EV gebied. Hoe raten jullie het Tesla Supercharging netwerk versus de andere spelers in de markt, waar qua laad snelheid Ionity de nr 1 is, op het gebied van:
1. Aantallen stations in Europa, vooral langs routes naar populaire vakantieplaatsen (skigebieden of de zon in de zomer)
2. Beschikbaarheid van vrije plekken tijdens vakanties langs de voornaamste routes naar het zuiden.
3. Laadsnelheid.

Maw de werkelijke meerwaarde voor lange afstanden tijdens vooral vakantieperiodes in het buitenland (want in NL zullen de meeste EV rijders toch thuis en op kantoor langzaam laden).

Grote voordeel van de Tesla SuC is dat het een heel uitgebreid netwerk van laadpunten is. Aangezien er alleen Tesla’s kunnen laden is mijn ervaring dat je altijd wel een plekje hebt, zelfs in de drukkere vakantie periodes. Mocht het even niet uitkomen dan kun je natuurlijk altijd nog ergens anders laden.
Doorgaans zijn de kosten van een SuC ook lager. Ook kun je meestal wel in de directe nabijheid van een SuC altijd wel iets fatsoenlijks eten of drinken en dus ook naar het toilet.
Zoals @wooter al opmerkte kun je met ABRP heel nauwkeurig je reis en laadpunten plannen en daar je voorkeur van laadstations opgeven.
 
  • Like
Reactions: coolname
Vraagje van een (hopelijk binnenkort) beginneling op EV gebied. Hoe raten jullie het Tesla Supercharging netwerk versus de andere spelers in de markt, waar qua laad snelheid Ionity de nr 1 is, op het gebied van:
1. Aantallen stations in Europa, vooral langs routes naar populaire vakantieplaatsen (skigebieden of de zon in de zomer)
2. Beschikbaarheid van vrije plekken tijdens vakanties langs de voornaamste routes naar het zuiden.
3. Laadsnelheid.

Maw de werkelijke meerwaarde voor lange afstanden tijdens vooral vakantieperiodes in het buitenland (want in NL zullen de meeste EV rijders toch thuis en op kantoor langzaam laden).
Klopt niet helemaal wat je zegt:
1. Tesla heeft 522 SuC locaties in Europa. De meeste locaties hebben 8 stalls of meer en in NL zijn de meeste locaties tussen 16 en 24 stalls. Ionity heeft 249 locaties in Europa alle me 4 stalls of minder (slechts 19 locaties hebben meer dan 4 stalls met een max van 10).
2. Beschikbaarheid? Veel locaties hebben maar 2 stalls. De kan dat je een volle (of niet werkende) Ionity treft is groter dan dat je in de rij bij een SuC moet staan.
3. True als je een Porsche rijd. Bij Tesla maakt het niet veel aangezien de curve anders is en je bij Ionity nog paar minuten kwijt bent met pas of app wat je bij SuC niet hebt. Vanaf v3 zal ook dit voor Tesla niet meer gelden. Bijkomend is SuC wel dik 3x zo goedkoop als Ionity (€0,24 vs €0,79).

Ionity is leuk voor een keer. Als je een SuC kunt overslaan maar ik ben toch altijd zenuwachtiger of een Ionity locatie het doet dan een SuC. In een jaar tijd verschillende keren geladen bij Ionity maar had bijna altijd zoveel SoC over om alsnog een SuC te kunnen halen zou het niet werken.
 
Ionity is leuk voor een keer. Als je een SuC kunt overslaan maar ik ben toch altijd zenuwachtiger of een Ionity locatie het doet dan een SuC. In een jaar tijd verschillende keren geladen bij Ionity maar had bijna altijd zoveel SoC over om alsnog een SuC te kunnen halen zou het niet werken.
Ionity is wel leuker dan voor maar èèn keer.
Op weg/van naar wintersport graag gebruik van gemaakt vanwege de laadsnelheid maar het klopt precies wat je zegt: altijd van tevoren gekeken of ik de veilige supercharger nog zou kunnen halen.
 
  • Like
Reactions: coolname
@smartdriver Met Maingau is Ionity 0,35 euro, dus dat verschil is minder groot dan je denkt.
Dat zegt iedereen. Maingau heeft alleen een contract op dit moment maar niemand kent de einddatum. Vanaf dat moment is het ook gewoon over. Hoe je het went of keert op dit moment is het adviestarief €0,79 per kw bij Ionity. Net als alle andere afnemers is het contract van maingau ooit ook niet verlengbaar tegen de huidige condities. Zeker nu het maingau contract nog aantrekkelijker is dan wanneer je een alliantie contract hebt (€0,33 per kw en €17,95 per maand). Daarbij focust Ionity op de bestaande alliantie en het uitbreiden ervan. Bij deze merken zal het ev gebruik ook gaan toenemen (id.3 / mach-e) de komende tijd wat met de beperkte hoeveelheid stalls zal dit ook geen toekomstig alternatief meer zijn vanwege de drukte. De schaalbaarheid van een Ionity locatie is beperkt. De eerste lichting van locaties zijn alle gebaseerd op 4 stals met zeer beperkte uitbreid mogelijkheden de latere locaties hebben vaak 2 stalls met een voorbereiding tot maximaal 6.
 
Dat is geen argument. Tesla kan ook de prijs verhogen naar 1 euro/kWh of Ionity naar 1 euro/kWh. Dat is koffiedik kijken. Bovendien zijn op de meeste locaties maar 2 stalls, en bij Nieuwegein heb je zelfs 3 of 4 aanbieders met snelladers op 1,5 locatie (2 bij het tankstation en 2 bij het restaurant).

Zelfs toen die Ionity gratis was stond er vrijwel nooit een wachtrij.
 
in de lanceringsperiode kon je laden voor 8€ per sessie.
Ik laadde vorige week nog 80 kWh bij Ionity in Wetteren voor het forfait van 7,54€ met Chargepoint. (80 kWh op 39' tot SOC van 97% of gemiddeld 123 kWh/u).
Op dit moment loopt er de actie van Juicepass met een forfait van 30€ voor de maand juli.
Maingau blijft interessant voor particulieren.

Er is voorlopig op elk ogenblik wel een aanbod geweest waarmee je aan erg voordelig prijzen bij Ionity kon laden. En mocht zo'n aanbod er op een bepaald moment even niet zijn, dan kan ik laden met de e-tron laadservice aan 31€c per kWh.
Ik zou wat graag af en toe, en dan vooral in Frankrijk, in staat zijn mijn e-tron aan 0,79 €/kWh op te laden bij een SUC.
Screenshot_20200623-090311_ChargePoint.jpg
 
Last edited:
  • Funny
Reactions: horta
Autostrom-Tarif | MAINGAU Energie
Tarieven verschillen per land. In Frankrijk betaal je nog eens 5ct extra en in Oostenrijk zelfs 25ct extra. Dan heb ik het niet eens over Denemarken. Blijft dus goed uitkijken waar je met Maingau laad.
Heb je een zakelijk account dan betaal je helemaal veel (vanaf 49ct):
Autostrom-Tarif-Business | MAINGAU Energie
Charge point heeft op dit moment inderdaad nog een flat fee per laadsessie en er lijkt geen opslag te zijn in Frankrijk.
 

Attachments

  • BAFDF927-7B84-4BFD-A299-D6109F5350BF.jpeg
    BAFDF927-7B84-4BFD-A299-D6109F5350BF.jpeg
    345.7 KB · Views: 28
Interssant deze discussie. Maar als ik focus op beschikbaarheid (en niet zozeer prijs), dan geloof ik dat je naast het Teslanetwerk eigenlijk alleen Ionity hebt als je >100kW wilt laden, right? En snap ik het goed dat er dan veel meer TeslaSuc mogelijkheden zijn dan die van Ionity (zowel qua aantal stations, laders per station, als meestal vrije laders?). Is dat inderdaad in de regel alle drie zo? Ook dat laatste?