Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Janken over tekortkomingen van Tesla (niet van personen s.v.p.)

This site may earn commission on affiliate links.
Het topic is:

Janken over tekortkomingen van Tesla (niet van personen s.v.p.)​

Voor zo ver mijn kennis reikt is "Wooter" (nog) geen Tesla model of deel van de onderneming Tesla.
Het is je misschien niet opgevallen maar ik kreeg kritiek omdat ik van bestuurdersprofiel zou wisselen, per ongeluk de temperatuur zelf omhoog zou zetten, ik niet keurig een half uur wachtte totdat de föhn misschien zou stoppen. Terwijl ik keurig binnen de regels van dit draadje aan het janken was over de tekortkomingen van de Tesla climate control.
 
Volgens mij is het wel of niet goed vinden van de climate control typisch een onderwerp waar je niet uit gaat komen. Ik, met een 2014 S en een 2020 3 vindt climate in beide auto’s prima werken, mijn vrouw klaagt altijd over beslagen ruiten en koude lucht. Die zet dan ook steevast alles op manual en de airco uit. En dan werkt het gewoon niet. Ik heb altijd “auto“ aan, en temperatuur op 20, en VOOR MIJ werkt het dan perfect.
 
  • Like
Reactions: Hbrink and job-lek
Vroeger had een PC een knop om hem uit te zetten.
Later moest je op start drukken om hem uit te zetten, wat overliep van logica 🤭
Nu moet je via het windows menu op power klikken en dan op shut down.

Dat betekent dat er nu 3 kliks nodig zijn ipv 1 fysische knop.
Ik zal dan wel de nieuwe generatie zijn, maar ik klap gewoon mijn laptop toe zonder op knopjes te klikken (of ik wandel er van weg waardoor hij na een tijd wel zelf in slaap valt).
 
  • Like
Reactions: Phil V and wooter
Stream, jij begrijpt wat ik bedoelde, mooie uitleg.

Ik rij wel eens met een VW ID-3 van mijnzoon, die ID-3 heeft een oerwoud aan ongevoelige knopjes op het stuur.
Daar wordt ik ook niet vrolijk van, dat is weer doorgeslagen naar de andere zijde van het knoppen gemak.

Knoppen - schakelaars - zijn in moderne machines, dus ook in auto's te programmeren.
Alleen de symbolen zijn op de knoppen gedrukt, dat gaat zeker niet lukken met software.
 
Stream, jij begrijpt wat ik bedoelde, mooie uitleg.

Ik rij wel eens met een VW ID-3 van mijnzoon, die ID-3 heeft een oerwoud aan ongevoelige knopjes op het stuur.
Daar wordt ik ook niet vrolijk van, dat is weer doorgeslagen naar de andere zijde van het knoppen gemak.

Knoppen - schakelaars - zijn in moderne machines, dus ook in auto's te programmeren.
Alleen de symbolen zijn op de knoppen gedrukt, dat gaat zeker niet lukken met software.
Ook knoppen bij programmeren is denk ik erg lastig. :)
 
Zeg Paul
vroeger had je nog wel eens een waardevolle bijdrage. Tegenwoordig zie ik je alleen nog maar Tesla en Wooter bashen 😅
gaat het wel goed met je?
Met mij gaat het prima. Maar Tesla maakt er een potje van. En dan is dit forum bij uitstek de plek om daarover te ventileren. Vroeger ging het gedrag van mijn Teslas bij elke software update er op vooruit. Dat is nu al bijna twee jaar niet meer zo, dat stelt mij teleur.

Ik ben er eergisteren ook achter gekomen dat de camera's te slecht zijn om in het donker de strepen links van de auto te zien waardoor AP weigert een baan naar links op te schuiven als ik daarom vraag. Na drie pogingen lukt het dan wel omdat het aanzetten van de richtingaanwijzer naar links even voor genoeg extra licht zorgt om de strepen wel goed te zien. Daar word ik heel droevig van.
 
Knoppen - schakelaars - zijn in moderne machines, dus ook in auto's te programmeren.

In de software wereld waarin we leven is dit zeker allemaal mogelijk, maar een wagen is net iets meer dan een huisradio of smartphone.
Ik zou niet na elk onderhoud of bezoek aan de garage een wagen willen terugkrijgen met "factory settings" omdat niemand weet hoe jij je "knopjes" hebt geprogrammeerd.
Ook op een autokeuring (apk) gaat men hier niemand gelukkig mee maken, laat staan dat je eens een voertuig van een kennis moet ophalen voor wat dan reden ook en de "D" nu "R" is geworden of de linker stall dient om de snelheid te versnellen of verminderen en je rechter scrollwieltje dient voor je ruitenwisser in "noodgevallen" op te zetten.
Ik denk dat het aantal berichten in dit topic snel zou toenemen...
 
  • Like
Reactions: RobsEV
Het topic is:

Janken over tekortkomingen van Tesla (niet van personen s.v.p.)​

Voor zo ver mijn kennis reikt is "Wooter" (nog) geen Tesla model of deel van de onderneming Tesla.
Even ander accentuering:

Janken over tekortkomingen van Tesla (niet van personen s.v.p.)​


Mag ik dus gewoon lekker janken als een klein kind en dan tegen iemand opkruipen die zegt "Het komt goed. Alles komt goed"? 😁
 
  • Funny
Reactions: job-lek
Met je eens. Had ik moeten doen. Was emotioneel door de schrik en had dus even afstand moeten nemen. De klap van het besef kwam echter laat (dag erna), onverwachts en best heftig - ook weer geleerd dat ik zo werk. :)

Die discussie over een uitgesproken moderator hebben we gehad hier. Het is zoals het is en heb 1 persoon op mijn negeerlijst.

Over discussies. Morgen of overmorgen een rit van 2.5-3 uur Amsterdam-Rotterdam-Utrecht inclusief binnensteden en dorpjes, exclusief Baby Shark. Verslag komt bij de laatste software-versie. Daarin komen dingen uit waar ik over klaag, dingen die ik gewoon niet prettig vindt, dingen die ik erg waardeer en dingen waar ik vooruitgang zie. Deze rit zal met de plakstrips tegen geluid zijn (want de M3 kan soms net een oude Alfa Romeo zijn), dus kan hopelijk ook hier verslag over doen. Ja, ik zal waarschijnlijk weer een "moet je niet willen" of een "heb ik niet, dus ligt aan jou" te horen krijgen, maar hoop gewoon op een discussie waar we samen kunnen leren wat de huidige staat van de software echt is.
 
  • Like
Reactions: Hayden and Hbrink
Ik moet wel toegeven dat de taak van een moderator het modereren van een gesprek is, zonder daarbij steeds zijn eigen visie te ventileren...
Hoi, ik ben ook gewoon een Tesla eigenaar hoor. Moderator zijn wilt niet zeggen dat ik geen mening meer mag hebben of deze mag uiten op een Tesla forum.

Stream mag zeggen dat ie knopjes en hendels mist, en ik mag zeggen dat ik ze niet mis en dat de handleiding duidelijk aangeeft welk knopje je moet duwen.

En ja, het komt goed. Alles komt goed. Da's net het voordeel van zo een scherm: wat in de eerste versie niet zo goed is uitgedacht, kan je erna verbeteren (hallo BMW met de knop voor de stuurverwarming op een onzichtbare plek op de stuurkolom).
 
Een nieuwe dag, een nieuw probleem met de software van Tesla. Vanmiddag kom ik een winkel uit en loop naar mijn S toe. Op het moment dat ik op mijn fob druk om de auto te ontgrendelen verschijnt het boze oog van Sauron. En voor het gemakt blijft het window met dat oog actief en staat het heel handig precies voor het pincode om te rijden window.
20220126_173939.jpg

Ook dit is weer gepruts van Tesla. Een slecht afgehandelde race condition. En ik zal de reacties maar alvast voor zijn. Ja, ik heb de auto opnieuw afgesloten en weer heropend, heb zelfs geprobeerd om sentry te triggeren. Niks helpt. Waarschijnlijk zou een reboot helpen maar het is toch triest dat dat nodig zou moeten zijn.
1643221158491.png

Uiteindelijk heb ik de pincode omzeild door met mijn telefoon de auto te 'starten' en kon ik weer verder rijden.
 
  • Like
Reactions: JeePee
Wil dat dan zeggen dat je nog steeds aan die winkel staat of kan je dan misschien je oplossing voor dit probleem delen?...
Uiteindelijk heb ik de pincode omzeild door met mijn telefoon de auto te 'starten' en kon ik weer verder rijden.
Ik zeg tegen mijn dochter regelmatig "altijd de hele vraag lezen!" ;)
 
  • Like
Reactions: job-lek
Goed verhaal over die knopjes. Gaat alleen veel te lang door als de titel "Janken over tekortkomingen" is. Lijkt mij ook geen tekortkoming, maar een ontwerp keuze. Dan had je een andere auto moeten kiezen. Maar dat terzijde.

Eerst even wat goed nieuws, maar ik ben bang dat dit binnenkort dat wel mis zal gaan: ik heb mijn Tesla S 85 uit 2013 tweedehands bij Tesla gekocht toen hij vier jaar oud was, met 90.000km op te teller. Ik heb nog geen 12V accu hoeven vervangen. Wellicht is dit gedaan door Tesla voor aflevering. Dat weet ik niet. Maar ik heb hem intussen meer dan vier jaar, maar nog steeds niet hoeven vervangen.
Voordeel was dat er 2 jaar, of 80.000 km, extra garantie op zat.
En dat was wel nodig, want wat er allemaal wel te janken was:
- 3G modem, slechte verbinding, geen kaarten tijdens navigeren. Opgelost met 4G modem. Kost normaal € 450,00
- 1e versie vloermatten. Mat onder je voet, voet blijft vastzitten bij gaspedaal. Lachen man. Prijs weet ik niet.
- 3e remlicht aantal leds stuk. Vervangen kost € 800,00
- Deurhendel stuk. Vervangen kost iets van € 350,00.
- Vastlopers tijdens rijden. Zelfs niet meer kunnen zien hoe hard je rijd. Handig met flitspalen. Met de, helaas niet meer ontwikkelde, App Flitsnav op mijn telefoon op schoot, moeten bijhouden hoe hard ik ging. Opgelost met scrollwiel reset, maar dat is lastig rijdend over wegen met bochten en rotondes. Dan moet je toch echt stoppen.
Dat is gelukkig opgelost met de latere versie van de software.
Eenmaal uit de garantie en moest ik zelf betalen:
- eMMC stuk. Zelf laten fixen bij een ander, à € 400,00. Kort daarna werd het alsnog terug roep actie en heb ik mijn geld terug gekregen. Dat is wel chill.
- Hoofdzekering stuk: € 400,00
- Climate Control unit lek: € 1250,00 en dat is niet eens door Tesla, à € 130,00 per uur, gedaan (dat uurtarief, dat is pas janken, oplichters).
- Linkerachterwiel ophanging brak zomaar af. Gelukkig toen ik net achteruit mijn oprit op reed. Geschatte kosten bij Tesla € 1500,00, waarvan meer dan de helft uurloon. Bij een ander laten doen. Bleek na demonteren nog meer stuk. Alsnog € 1500,00 moeten betalen, maar dat was bij Tesla dan waarschijnlijk € 2500,00 geworden. Slechte offerte dus, eigenlijk ook nog eens om te janken.
- De airflow van het ventilatierooster, rechts naast het stuur, is minder dan de aan de passagierkant. Onderzocht: zou € 350,00 gaan kosten. Laat maar; toch nog even € 130,00 onderzoekskosten (oplichters)
- Navigatiemappen uit 2019. Sinds die tijd geen update meer gezien. Daardoor lastig navigeren naar en van de SuperChargers in Zwolle. Bij Breukelen liet hij mij destijds ook al op de vluchtstrook stoppen: Je bent er! Waar?!
- Nu melding over parkeerrem. Moet nog even kijken of schoonmaken helpt. Anders € 500,00 per wiel, heb ik gelezen. En dat terwijl het gewoon wel werkt. Anders was mijn auto allang van de oprit afgerold en was tijdens het rijden mij actieradius heel snel verminderd. Raar iets dus.

Ik heb het idee dat de auto gewoon niet veel langer dan 8 jaar mee gaat. Dat is gelijk aan de garantie op de accu.
Ik was van plan de auto door te rijden tot het echt niet meer ging. Maar het lijkt er op dat die tijd nu al is gekomen. Beetje jammer.