Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Kan je met elektrische auto én caravan op vakantie?

This site may earn commission on affiliate links.
Kan je met elektrische auto én caravan op vakantie? | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

Kan je met elektrische auto én caravan op vakantie? | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

full
 
  • Helpful
Reactions: Bas.
Ik denk dat ik de V60 nog maar ff hou...
De V60 is echt een heerlijke bak. Maar het kan makkelijk hoor. Ik ben met de m3 en een vouwwagen in Spanje momenteel. Zeker met zo'n 800kg Kippetje kan het makkelijk. Met een hoger/breder hok erachter van 1600 tot 2100 kg wordt het wel lastiger. Maar om de twee uur laden vind ik niet zo'n ramp. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik het een beetje als avontuur en pionieren zie.

De video is weer lekker uitgebreid..... Op vakantie naar Aachen lukt wel ja. Ik hoopte dat ze via Duitsland naar Italië zouden gaan. Genoeg 100kW + laders op die route (althans in DE). Anders raak je die Audi wel erg snel kwijt vrees ik. Die laadt gruwelijk snel naar 80% met 150kW. Maar is zijn energie ook sneller kwijt. Ik had ook graag wat cijfers van verbruik gezien en wat windinformatie. Maar dat is de controller in mij denk ik. Niet iedereen zit in zo'n review op bakken data te wachten verwacht ik. :)
 
  • Informative
  • Like
Reactions: Maurice1 and Jelger
De V60 is echt een heerlijke bak. Maar het kan makkelijk hoor. Ik ben met de m3 en een vouwwagen in Spanje momenteel. Zeker met zo'n 800kg Kippetje kan het makkelijk. Met een hoger/breder hok erachter van 1600 tot 2100 kg wordt het wel lastiger. Maar om de twee uur laden vind ik niet zo'n ramp. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik het een beetje als avontuur en pionieren zie.

De video is weer lekker uitgebreid..... Op vakantie naar Aachen lukt wel ja. Ik hoopte dat ze via Duitsland naar Italië zouden gaan. Genoeg 100kW + laders op die route (althans in DE). Anders raak je die Audi wel erg snel kwijt vrees ik. Die laadt gruwelijk snel naar 80% met 150kW. Maar is zijn energie ook sneller kwijt. Ik had ook graag wat cijfers van verbruik gezien en wat windinformatie. Maar dat is de controller in mij denk ik. Niet iedereen zit in zo'n review op bakken data te wachten verwacht ik. :)
Ik gebruik de Model S wel voor de overige ritten. De Model X zou de trailer wel kunnen trekken, maar om elke 150/200 km te laden is mij wat te veel om naar Zuid-Frankrijk te gaan. Daarvoor gebruiken we nog steeds de V60.
 
Mijn trailer is meer dan 2x zo zwaar dan dat kippetje. Pfff.
Dan had ik ook mijn outlander phev gehouden. Maar met vouwwagen gaat het perfect. Nu hopen dat v3 supercharger en ionity snel uitrollen. Dan kun je mooi snel hopjes van 180 tot 240km maken. De eerste hop kan bijna 300km zijn. Afhankelijk van wind en cruise snelheid. Ik rij liefst 120 met de vw erachter. Maar zou ik met een 1500kg full size caravan niet doen. Dan 100 ofzo.
 
De V60 is echt een heerlijke bak. Maar het kan makkelijk hoor. Ik ben met de m3 en een vouwwagen in Spanje momenteel. Zeker met zo'n 800kg Kippetje kan het makkelijk. Met een hoger/breder hok erachter van 1600 tot 2100 kg wordt het wel lastiger. Maar om de twee uur laden vind ik niet zo'n ramp. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik het een beetje als avontuur en pionieren zie.

De video is weer lekker uitgebreid..... Op vakantie naar Aachen lukt wel ja. Ik hoopte dat ze via Duitsland naar Italië zouden gaan. Genoeg 100kW + laders op die route (althans in DE). Anders raak je die Audi wel erg snel kwijt vrees ik. Die laadt gruwelijk snel naar 80% met 150kW. Maar is zijn energie ook sneller kwijt. Ik had ook graag wat cijfers van verbruik gezien en wat windinformatie. Maar dat is de controller in mij denk ik. Niet iedereen zit in zo'n review op bakken data te wachten verwacht ik. :)

Mocht je hem nog niet gezien hebben:

 
Er is een reden voor de snelheidsbeperking met aanhanger tot 90 km/h (behalve in Frankrijk)...
Zeker. Ik vind dat boven de 100 alleen kan met vouwwagens met oplooprem, grote wielen (lees 13 inch en meer) en schokdempers. Beetje wat in Duitsland door de tempo 100 keuring wordt voorgeschreven. Weinig frontaal en zij oppervlak en laag gewicht maakt slingeren bijna niet bestaand.

Soms zie je van die 308 eco diesels die enorm in de veren hangen met een dikke caravan erachter. Zou ik nooit doen. Die zijn met 90 km/u onveiliger dan ik met 120 met 650kg achter de dik 2 ton Tesla.
 
Zeker. Ik vind dat boven de 100 alleen kan met vouwwagens met oplooprem, grote wielen (lees 13 inch en meer) en schokdempers. Beetje wat in Duitsland door de tempo 100 keuring wordt voorgeschreven. Weinig frontaal en zij oppervlak en laag gewicht maakt slingeren bijna niet bestaand.

Soms zie je van die 308 eco diesels die enorm in de veren hangen met een dikke caravan erachter. Zou ik nooit doen. Die zijn met 90 km/u onveiliger dan ik met 120 met 650kg achter de dik 2 ton Tesla.
Ik heb die ervaringen ook met een geremde Saris aanhanger met deksel van 1000kg.
 
Wij hebben afgelopen weekend voor het eerst De caravan achter de model 3 gehangen en dat viel niet tegen. Vóór aanschaf van de M3 had ik me al goed ingelezen want het was een voorwaarde om een aanhanger en lichte caravan te kunnen trekken. De caravan is een SMV uit 1972 met een max. Beladen gewicht van 800kg. Afgelopen weekend vanuit de Zaanstreek naar Groningen gereden (195 km) en weer terug. Heen wind 5 m/s schuin tegen, temp 30 gr., op cruisecontrol 94 km/h ( harder vinden bandjes caravan niet fijn ). Verbruik ca 330 Wh. Terug zuchie mee (5m/s) en verbruik ca 300 Wh. Accu ca 95% bij vertrek en M3 gaf aan bij aankomst 11%. Zijn voor zekerheid bij Drachten nig ff langs SC gereden.
98B28F50-AB10-42C2-863A-2C9013B7AF30.jpeg
 
  • Like
Reactions: TM3LR
Ik ben afgelopen kerst met onze X p100d met achterop een dubbelasser met een totaal gewicht van tegen de 2000 kg naar ons nieuwe tweede huis in Asturias (Spanje) gereden. De aanhanger was mee om een huisaccu plus omvormers mee te nemen plus een hoop huisraad.

Dat was geen succes. Het verbruik lag rond de 450 Wh per kilometer bij een snelheid van 95 km/u. Dan duurt een reis van 1650 km circa 36 uur rijden en - vooral - laden.

Begin juni ben ik weer geweest met aanhanger, nu met enkel huisraad. Ik heb toen onze Renault Avantime gepakt, die mag ook 2000 kg trekken. Dat ging een stuk sneller, alhoewel het wennen is om geen autopilot te kunnen gebruiken. Ook tanken was overigens weer wennen, met een verbruik van 1 op 6 mocht ik iedere 450 km weer gemiddeld ruim 100 euro afrekenen. De 3.0 V6 heeft zich verder voorbeeldig gedragen, ik had nog nooit zo’n lange rit met haar gemaakt.

AC7C7528-FA62-4576-8701-F55F50FDA4D1.jpeg
 
  • Like
Reactions: wooter and Rqcg
Andy Thomson van Can-am RV uit London Canada is uitgebreid aan het testen met de model3 long range.
Daar horen ook slingerproeven bij zoals hier door onze instanties worden uitgevoerd.

Regels zijn daar een beetje anders, daar heb je speciale koppelingen op de trekhaak en caravan om gewicht van de achteras over te brengen naar de vooras en tegelijkertijd ook anti-sway.

De 3 is natuurlijk zo stabiel met een ultra laag zwaartepunt dat hij optimaal is om zelfs een grote caravan stabiel te houden.
Voor het remmen hebben ze daar electronisch geregelde remmen op de trailers, dus dat is ook zeker geen probleem,
Ik heb nog niet helemaal duidelijk wat zijn actieradius was met deze 27' Airstream aan de haak.

Van wat ik heb gelezen had hij op een trip van 147 miles 1 keer een klein beetje bijgeladen terwijl hij wegreed met 80% soc en was het bijladen onverwacht nodig omdat ze een flinke tegenwind hadden bij 55mph rijden.

andy 2.jpg
andy 1.jpg
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Uiteindelijk heb ik er 18 uur over gedaan om in zuid Frankrijk aan te komen, met nog 30%.
Laatste stuk is wat bergachtig om moest ook bergop, dus vandaar beetje marge gehouden.
Eenmaal aangekomen gewoon via standaard wcd weer opgeladen in een uur of 14
 

Attachments

  • 9CDA1D05-338C-4352-9BBB-D58AEFF52C24.jpeg
    9CDA1D05-338C-4352-9BBB-D58AEFF52C24.jpeg
    800.2 KB · Views: 66
  • Like
Reactions: wooter
Hoe vinden jullie de M3 rijden met een wat zwaardere aanhanger? Ik heb weinig ervaring met het rijden met aanhangers, maar ik vind het wat vreemd voelen. Er gaan steeds wat “schokjes” door de combinatie. Zeker op slecht wegdek heb je het idee dat je een beetje heen en terug wordt geduwd. Ik rij met een paardentrailer van 520kg
 
Hoe vinden jullie de M3 rijden met een wat zwaardere aanhanger? Ik heb weinig ervaring met het rijden met aanhangers, maar ik vind het wat vreemd voelen. Er gaan steeds wat “schokjes” door de combinatie. Zeker op slecht wegdek heb je het idee dat je een beetje heen en terug wordt geduwd. Ik rij met een paardentrailer van 520kg

One p. driving icm oplooprem?
Ik was juist verrast door stabiele wegligging en weinig deining ondanks vrij fors overhang aan de achterzijde.
 
Regels zijn daar een beetje anders, daar heb je speciale koppelingen op de trekhaak en caravan om gewicht van de achteras over te brengen naar de vooras en tegelijkertijd ook anti-sway.
Dat heeft denk ik ook te maken met de manier waarop aanhangers daar zijn opgebouwd. De as(sen) zitten vaak zover naar achteren, dat het zowat een oplegger is in plaats van een aanhanger. Dat maakt de caravans erg stabiel, in vergelijking met Europese modellen, maar zorgt ook voor een veel hogere kogeldruk.

maxresdefault.jpg


images
 
  • Informative
Reactions: MaH